Autoinak.sk

Abarth 595 oslavuje okrúhle výročie od predstavenia pôvodného modelu

Pred šesťdesiatimi rokmi Carlo Abarth odhalil Fiat-Abarth 595, ktorý potom 31. októbra 1963 predstavil verejnosti na autosalóne v Turíne. Ako expert na motory a šikovný obchodník sa Abarth rozhodol vystúpiť z masy a návštevníkom vo výstavnom paláci Torino Esposizioni ponúkal poukážky na testovaciu jazdu s novou kreáciou, vytvorenou v jeho dielni na ulici Corso Marche v Turíne. Dva automobily a traja skúšobní jazdci boli k dispozícii pre fanúšikov, ktorí vydržali čakať celé hodiny v rade, aby si užili adrenalínovú jazdu. Na základe úspechu tejto akcie Carlo Abarth vyhlásil, že onedlho vyrobí prvých 1000 exemplárov modelu Fiat-Abarth 595, potrebných na homologáciu pre automobilový šport.

Technický základ tvoril model Fiat 500 D – modernizovaná verzia vyrábaná od roku 1961. Navonok sa Fiat-Abarth 595 líšil špecifickou perforovanou ozdobnou maskou s logom Abarth na prednom čele, za ktorou bol namontovaná trúba. Vzadu bol nápis „Fiat Abarth 595“ z chrómovaného kovu, na pravom boku hrdý nápis „Campione del mondo“ (majster sveta), poukazujúci na mnohé rekordy a víťazstvá vozidiel Abarth a na ľavom boku logo škorpióna prekrížené s bleskom vo farbách talianskej zástavy. Pod zadným čelom vyčnievala zväčšená olejová vaňa motora a dvojitá koncovka športového tlmiča výfuku typu Abarth „Record Monza“.

Abarth 595 oslavuje okrúhle výročie od predstavenia pôvodného modelu
Abarth 595 oslavuje okrúhle výročie od predstavenia pôvodného modelu

Oveľa dôležitejšie, no zvonka neviditeľné, boli modifikácie motora. Objem vzduchom chladeného dvojvalca bol zväčšený na 593,7 cm3 pomocou nových valcov, odliatych ako jeden celok. Nové piesty so zvýšeným dnom zabezpečovali vyšší kompresný pomer motora, úpravy dopĺňal vačkový hriadeľ so zmeneným časovaním ventilov a spádový karburátor Solex s väčším priemerom difúzora. Výsledkom bol malý ale veľmi trúfalý (a aj hlučný) automobil. Jeho výkon vzrástol oproti východiskovému modelu o 30 % na 20 kW (27 k) pri 5000 otáčkach za minútu, čo umožňovalo dosiahnuť maximálnu rýchlosť 120 km/h (Fiat 500: 90 km/h). Výroba spočiatku nepresahovala 70 kusov mesačne, no zakrátko sa zvýšila na 250 kusov, aby bolo možné uspokojiť rastúci dopyt

Medzičasom bola v roku 1964 predstavená prvá špeciálna verzia označená 595SS. Motor mal zvýšený výkon na 24 kW (32 k) umožňujúci dosiahnuť maximálnu rýchlosť 130 km/h. Športové vlastnosti navonok demonštrovali gumové ističe prednej a zadnej kapoty Abarth, farebné emblémy škorpióna na bokoch, ako aj nápisy „SS“ (esseesse – super sport) na prednej a zadnej kapote. Súčasne začal Abarth ponúkať pre svoj model 595 aj prvé príslušenstvo na želanie: napríklad disky kolies z ľahkej zliatiny alebo trojramenný športový volant. Zvláštnosťou bol plastový aerodynamický nadstavec na strechu, prekrývajúci štandardný plátenný kryt v streche a vytvárajúci vzadu spojlerovú odtrhovú hranu.

V redakčnom teste sme v minulosti preverili aj Abarth 595 Monster Energy Yamaha

Ako prirodzenú evolúciu modelu 595 predstavil Carlo Abarth na ženevskom autosalóne v marci 1964 modely Fiat-Abarth 695 a 695SS. Prvý bol určený na bežné jazdenie v meste no SS nevzbudzoval nijaké pochybnosti o svojich pretekových ambíciách. Objem motora bol ďalej zväčšený na 689 cm3 novým kľukovým hriadeľom a odľahčenými ojnicami. Spolu so zväčšeným priemerom ventilov to prinieslo zvýšenie výkonu až na 28 kW (38 k). Úpravy pre automobilový šport dopĺňala 5-stupňová prevodovka a kotúčové brzdy na prednej náprave.

Okrem vozidiel modifikovaných vo vlastnej prevádzke začal Carlo Abarth dodávať aj „tuningové kity“ – súpravy špeciálnych dielov potrebných na mechanickú a estetickú transformáciu modelu Fiat 500 ma verzie Abarth 595 alebo 695. Súpravy sa predávali v sieti oficiálnych predajcov Fiat. Aj keď pri malom, ľahkom a jednoduchom vzduchom chladenom dvojvalcovom motore prestavba nebola technicky veľmi náročná, výrobca ju odporúčal nechať robiť v autorizovaných servisoch.

Abarth 595 sa radí medzi automobilové ikony

Rovnaké základné hodnoty značky, ktoré propagovali títo predchodcovia – výkon a štýl – dnes tvoria neoddeliteľnú súčasť aktuálneho modelového radu značky Abarth. Obsahuje dva modely s turbodúchadlom prepĺňaným benzínovým motorom 1,4 litra: Abarth 595 s výkonom 121 kW (165 k) a Abarth 695 s ešte vyšším výkonom 132 kW (180 k). Obidva ponúkajú vysoký výkon, agilné jazdné vlastnosti, dunivý výfuk a hravý, no odvážny štýl. Na tieto atribúty plynulo nadväzuje aj nový Abarth 500e s elektrickým pohonom a zvukovým generátorom.

To všetko dokazuje, že aj po 60 rokoch zostávajú hodnoty, ktoré Carlo Abarth vložil do svojich motoristických výtvorov, veľmi aktuálne a živé v duši značky s logom škorpióna a jej fanúšikov.

Zdroj: Abarth

Exit mobile version