Končiaci rok 2018 bol pre našu redakciu mimoriadne zaujímavý. Podarilo sa nám dostať za volant hneď niekoľkých zaujímavých a nebojím sa povedať až unikátnych vozidiel. To najlepšie nakoniec prišlo až na samotný záver roka. Keď sa povie Alpine, automobilovým nadšencom sa automaticky vybaví rely legenda zo 60 rokov minulého storočia. O návrate značky patriacej v súčasnosti pod krídla skupiny Renault, sa intenzívne špekulovalo niekoľko rokov. Vyvrcholenia tohto príbehu sme sa konečne dočkali v minulom roku v rámci autosalónu v Ženeve, kde mal oficiálnu premiéru novodobý Alpine A110. Menej potešujúcim faktom je, že nová A110 sa vyrobila doposiaľ len v obmedzenej sérii. Oficiálne sa nový model na Slovenskom trhu aj z týchto dôvodov vôbec neponúkal. Exkluzívny jeden kus ale predsa len na slovenských cestách jazdí! Patrí do portfólia žilinskej spoločnosti MPSG Group, s.r.o., zameriavajúcej sa na predaj luxusných a exkluzívnych vozidiel. My sme sa vďaka vzájomnej spolupráci nakrátko dostali aj za volant tejto novodobej legendy.
Na začiatok si priblížme zaujímavé historické pozadie značky Alpine. Vznik automobilky sa datuje do roku 1955. Za jej vznikom stojí Francúz Jean Rédélé. V jeho garáži v meste Dieppe vznikali pôvodne modely prispôsobené motoristickému športu predovšetkým s logom značky Renault. Početné úspechy takto upravených modelov doprevádzané víťazstvami v automobilových súťažiach, dodali ich tvorcovi sebavedomie na čoraz zásadnejšie úpravy. Za ich vrchol možno s určitosťou považovať pôvodný model Alpine A110 z roku 1961. Výroba tohto ako aj ďalších, novších modelov, ako je napr. Alpine A310, prebiehala vo francúzskom Dieppe následne až do roku 1995.
S novodobými plánmi so značkou Alpine sa Renault prihlásil už v roku 2012. Pôvodným zámerom bolo postaviť moderné športové vozidlo inšpirované legendárnym A110, v spolupráci so špecialistom na ultraľahké športové vozidlá, ktorým je značka Caterham. Briti nakoniec po dvoch rokoch zo spoločného projektu vycúvali. Renault aj napriek tomu za ďalšie 3 roky, presnejšie v roku 2017, legendárnu značku Alpine predsa len oživil!
Výsledok v podobe unikátneho Alpine A110 stojí za to. Automobilka už dlho pred uvedením nového modelu dobre naplánovanými krokmi informovala o novodobej legende, čím sa záujem o ňu úmerne zvyšoval. Dopyt po novinke ešte pred jej uvedením do predaja niekoľkonásobne prekročil plán výroby úvodnej série Premiere Edition. Práve výrobnú kapacitu továrne v meste Dieppe možno považovať za jedinú chybičku krásy nového modelu. Automobilka totiž nateraz už ukončila produkciu úvodnej série A110 Premiere Edition v počte 1955 kusov. Toto číslo nie je náhodné. Symbolizuje rok založenia automobilky Alpine. Výhľadovo sa plánuje s výrobou ďalších sérií. V kuloároch sa dokonca šepká aj o ďalšom modeli s logom Alpine. Kedy presne sa tak ale reálne stane v súčasnosti nevieme predpovedať. Pre úplnosť dodajme, že z okolitých krajín si bolo možné nový model Alpine A110 objednať v Rakúsku alebo Poľsku.
V čom je ukryté čaro malého kupé z Francúzska?
Hlavnú devízu nového Alpine predstavuje predovšetkým nízka hmotnosť. Vďaka celohliníkovej karosérii sa váhu podarilo ustáliť na dnešné pomery špičkovej hodnote iba 1080 kg. S hmotnosťou veľmi úzko súvisí aj jej rozloženie. Konštruktérom sa podarilo dosiahnuť prakticky ideálny pomer 44/56 v prospech zadnej nápravy. Motor je uložený v strede, tesne za kabínou, resp. prednými sedadlami. Chladiaci systém, ako aj palivová nádrž sú umiestnené naopak v prednej časti vozidla. Špičkovo zvládnuté je i nezávislé zavesenie kolies s lichobežníkovými nápravami vpredu aj vzadu. „Srdcom“ novej A110 je zážihový prepĺňaný 4-valec o objeme 1,8 litra s výkonom 252 koní. Rovnaký motor využíva aj najnovší Renault Megane R.S. V prípade Alpine sa kombinuje výhradne so špeciálnou 7-st. dvojspojkovou automatickou prevodovkou, vyvinutou unikátne pre tento model.
Dizajn hodný legendy svojho mena
Pri reinkarnácii slávneho modelu z minulosti do modernej podoby je vždy jednou z najväčších výziev vzhľad vozidla. Tím dizajnérov musí odkaz pôvodnej legendy zabaliť do moderného kabátika. A karosériu ako takú prispôsobiť implementácii prvkov nevyhnutných pre moderné vozidlá.
V prípade nového modelu A110 sa to podarilo takmer dokonale. Nezameniteľný duch legendy zo 60 rokov minulého storočia je pri novinke cítiť z mnohých detailov. Prednej časti aj v tomto prípade dominujú dva páry „okrúhlych“ svetlometov. V tomto prípade je samozrejmosťou užitočná full LED technológia. O tej sa predchodcovi z minulého storočia samozrejme ani len nesnívalo. Predná kapota dostala náznak typického centrálne vystúpeného prelisu. Pochrómovaný nápis „Alpine“ nad maskou zároveň predstaví identitu tohto športového kupé aj menej znalým motoristickým fanúšikom.
Aj bočná silueta v sebe nesie odkaz pôvodného Alpine. Typickým prvkom je aj tu bočný prelis karosérie, či efektné zadné okno dokonale splývajúce s karosériou typu kupé. Odrazom dnešného sveta sú pre zmenu efektné 18 palcové disky kolies obuté na špičkových nízkoprofilových plášťoch Michelin Pilot Sport. Z efektných detailov si nemožno nevšimnúť ani nové logo značky Alpine na predných blatníkoch, či decentnú Francúzsku trikolóru na zadných stĺpikoch. Na rovnakom mieste sú „zamaskované“ aj otvory slúžiace na prívod vzduchu k centrálne uloženej pohonnej jednotke.
Asi najväčšiu porciu vlastnej novodobej identity ponúka zadná časť novej A110. Moderné koncové svetlá dostali originálnu grafiku v tvare písmena x. Do očí ale ešte viac udrie mohutný difúzor. V tomto prípade ide samozrejme aj o reálne funkčný prvok. Rešpekt budí tiež obrovská centrálna koncovka výfukového systému. Pomyselnou čerešničkou na torte je nakoniec tradičná modrá metalíza s názvom Bleu Alpine.
Interiér s nefalšovanou atmosférou súťažných špeciálov
V porovnaní s pôvodným modelom predstavuje interiér nového modelu A110 už celkom iný svet. Istú paralelu tu možno nájsť v prípade panelov vo dverách, lakovaných vo farbe karosérie. Pri prvom usadnutí za volant novodobého Alpine som sa na hodnú chvíľku zamyslel či sedím skutočne v sériovom vozidle, alebo či nejde skôr o súťažný špeciál. Práve v kabíne je celkom jasne cítiť už spomínanú posadnutosť čo najnižšou hmotnosťou. Za všetko vypichnem zaujímavosť v podobe mimochodom veľmi pekne hrajúceho audia značky Focal. Reproduktory vyvinuté špeciálne pre model Alpine dostali unikátne odľahčenie v podobe využitia tkaného ľanového vlákna!
Dokonalú športovú atmosféru za volantom dotvárajú sedadlá, resp. skôr korýtka, značky Sabelt. Každé z nich pritom váži len cca 13 kilogramov. Nastaviť si ich je ale možné v tradičnom ponímaní len v pozdĺžnom smere. Pre zmenu výšky skonu je potrebný už jednoduchý úkon s použitím náradia. Aj toto riešenie celkom jasne pripomína svet motoristického športu. Korýtka v Alpine A110 si ma získali aj svojou podstatou. Očakávanou samozrejmosťou je že vďaka svojmu tvaru a bočnému vedeniu, telo veľmi dobre zafixujú pri športovej jazde. Vďaka príjemnému bočnému čalúneniu sú ale zároveň použiteľné a dostatočne pohodlné aj na každodenné používanie a nočnou morou v tomto prípade niesu ani dlhé diaľničné presuny.
Priamy kontakt s vozidlom sprostredkúva samozrejme volant. Modrý prúžok uprostred označujúci stredovú polohu považujem skôr za hru na efekt. Podstatne viac ma ale zaujala strmosť riadenia, príjemná hrúbka venca, ako aj dominantné pádla sekvenčného radenia pevne uchytené k stĺpiku riadenia.
Zaujímavým prvkom nového Alpine je celkom iste stredová konzola medzi sedačkami. Jej spodná časť okrem štítku z výrobným číslom, ponúka aj praktický odkladací priečinok a v dnešnej dobe prakticky nevyhnutné koncovky pre mediálnu konektivitu. Mimochodom naša Alpine A110 bol 1683 vyrobený kus z celkovo 1955 kusovej produkcie. Vrchná časť stredovej konzoly disponuje ovládacími prvkami. Ešte viac ako veľké červené tlačidlo na spúšťanie motora zaujme tlačidlové ovládanie dvojspojkovej prevodovky. Takéto riešenie veľmi pripomína napr. modely značky Ferrari. Ostatné ovládacie prvky, vrátane panelu klimatizácie či ovládania autorádia, sú vyslovene funkčné. Neprajníci budú možno kritizovať príbuznosť niektorých ovládacích prvkov so značkou Renault. Ja osobne v tom problém nevidím. V dnešnom automobilov svete ale ide o celkom bežnú vec. Tak ako, napr. Rolls-Royce zdieľa niektoré prvky s BMW, či Masetari so značkou Jeep, tak i Alpine využilo možnosti skladového regála koncernu Renault.
Vyslovene autenticky ale v tomto prípade pôsobí prístrojový panel ako aj displej infotaimentu. Aj keď zaoblené tubusy naznačujú klasické analógové budíky, nová A110 vsádza na digitálne rozhranie. Grafika prístrojov sa efektne mení vzhľadom na zvolený jazdný režim. Monitor infotaimentu sa okrem tradičného audia, telefónu či navigácie môže pochváliť obrovskou porciou vyobrazovaných užitočných údajov. Okrem stopiek, tlaku turba či momentálneho využívania výkonového potenciálu agregátu, je možné sledovať napr. aj hodnotu preťaženia, tzv. g-force.
Praktická stránka v podobe objemu batožinového priestoru nie je pri vozidlách ako je Alpine A110 vo väčšine prípadov nijako zvlášť relevantná. Úsmevne až paradoxne pôsobí v tomto ponímaní fakt, že Alpine disponuje až dvoma samostatnými batožinovými priestormi, konkrétne pod prednou i zadnou kapotou. Vyklápateľné zadné sklo umožňuje prístup k motorovému priestoru. Pri troche šikovnosti spojenej s demontovaním zadného krytu, si je možné aj pri vozidle ako je Alpine A110 v prípade nutnosti skontrolovať hladinu oleja či iných prevádzkových kvapalín.
Čistokrvný športiak homologovaný do cestnej premávky
Hneď na úvod musím s pokorou konštatovať, že v prípade nového Alpine A110 som sa ani zďaleka nepriblížil k jeho pomyselným limitom. Na komplexné hodnotenie by bol potrebný predsa len o niečo dlhší čas, ktorý by som využil na optimálne zoznámenie sa s vozidlom. V ideálnom prípade sa s podobným vozidlom priam podsúva návšteva pretekárskeho okruhu. Áno, už na základe krátkej osobnej skúsenosti tvrdím, že nová A110 je skonštruovaná aj na poriadnu porciu „nakladačky“ na uzavretej trati.
Už prvé stovky metrov za jej volanom boli pomerne unikátne. Vozidlo som si prebral za studena v pomerne chladné jesenné ráno. Prvotné prekvapenie mi spôsobila pomerne ležérna odozva na brzdách. Kotúče a strmene renomovanej značky Brembo skrátka potrebujú najskôr zahriať, aby dokázali poskytnúť očakávaný výkon. Inými slovami, ak si chcete model A110 skutočne užiť, najskôr je potrebné dosiahnuť optimálnu prevádzkovú teplotu, podobne ako je tomu pri pretekárskych špeciáloch.
Ako už bolo povedané, prepĺňaný motor o objeme 1,8 litra zdieľa Alpine s modelom Renault Megane R.S. Avšak v tomto prípade dostal vlastné nakalibrovanie. Výkon 252 koní je pre ľahučký A110 viac ako dostatočný. Ja osobne som ani v jedinej situácii za volantom modrého kupé nepocítil výkonový deficit! Najlepším dôkazom je nakoniec aj šprint z pokoja na 100 kilometrov, ktorý Alpine zvládne výrazne pod hranicou piatich sekúnd. Agregát aj napriek prepĺňaniu svojim plynulým záťahom až po obmedzovač, pripomína skôr klasickú atmosféru. Do kabíny zároveň preniká jeho prirodzený športový zvuk. Spolu s otvorenou klapkou výfukového sýstemu v športovom móde, predstavuje pri šantení na zakrútených okreskách dokonca návykovejšiu zvukovú kulisu ako inak skvelé audio značky Focal. Čistokrvné športové náčinie pripomína aj naladenie dvojspojkovej automatickej prevodovky so 7 stupňami. V tomto prípade môžete s určitosťou zabudnúť na jej váhanie či pomalé reakcie, ktorými sa vyznačujú niektoré dvojspojky v bežných autách. Prevodovka v A110 radí jednoducho skvele. Bleskurýchla reakcia prevodovky sa dostavuje aj pri pokynoch od pádiel pod volantom.
Aj keď je Megane R.S. považovaný za kráľa kategórie hot hatch, vedzte, že Alpine A110 predstavuje v porovnaní s ním absolútne inú dimenziu zážitkov. Podpísala sa pod to nielen spomínaná nízka hmotnosť či optimálne rozloženie váhy, ale predovšetkým pohon zadných kolies. Alpine ponúka hneď tri režimy jazdy ovládané na volante.
Základný režim Normal je určený na každodenné pohodové presúvanie sa. V režime Sport už Alpine naopak naplno rozbalí svoj zážitkový potenciál, pričom je ale stále krásne ovládateľné a predvídavé. Zásahy ESP v tomto móde prípade prichádzajú oveľa neskôr ako väčšine z nás povoľuje pud sebazáchovy. Nakoniec tu máme ešte režim Track s vypnutou stabilizáciu. Tento mód je určený vyslovene na okruh. K Alpine treba zároveň v režime Track pristupovať s obrovským rešpektom. Okrem rýchlych rúk sú v tomto prípade doslova nevyhnutné tiež skúsenosti s pomerne extrémnou jazdou pri vypnutej stabilizácii.
A náš celkový dojem?
Automobilke Renault vzdávame za znovuzrodenie značky Alpine veľký hold. Všeobecne uznávaný rešpekt patrí novému modelu A110 plným právom. Na schopnosti divízie Renault Sport, ako aj bohaté skúsenosti zo sveta F1 v „bežnom“ a reálnom motoristickom živote pravdepodobne ani nemôže existovať lepšia reklama akou je práve nový model Alpine A110.
Autor: Peter Hlačik
Snímky: Autor
Testovací diár:
Model: Alpine A110 Premiere Edition
Motor: zážihový (benzín)
Pohon: zadný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 185/252
Krútiaci moment Nm: 320
Pohotovostná hmotnosť: 1080 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 250 (elektricky obmedzená)
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 4,5 s
Prevodovka: automatická dvojspojková
Počet stupňov: 7
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 6,2 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 9,4 / 100 km
Pneumatiky: Michelin Pilot Sport
Alpine A110 Premiere Edition (testovaný model – cena na francúzskom trhu) od 58 500 €