Britský Aston Martin sa, podobne ako väčšina konkurencie, postupne pripravuje na vstup do novej éry. Za takýto zlom možno v tomto kontexte označiť už príchod prvého SUV značky – úspešného modelu DBX. Prísľubom svetlejších zajtrajškov slávnej značky sa neskôr stal aj príchod nového majiteľa, úspešného biznismena Lawrencea Strolla. Dravý Kanaďan má s tradičnou britskou automobilkou veľké plány. Stajňa Aston Martin sa minulý rok vrátila do prestížneho kolotoča F1. Budúcnosť divízie civilných modelov je, samozrejme, spojená aj s neodvrátiteľným nástupom elektrifikácie. Aston Martin je však na druhej strane symbolom tradícií, ku ktorým jednoznačne patria aj motory V12. Vrcholom a zároveň oslavou tejto éry je príchod nového modelu V12 Vantage.
„Malé“ kupé s veľkým motorom
Gro modelového portfólia automobilky sídliacej v anglickom Gaydone vždy tvorili športovo-luxusné kupé. Najmenším z nich je v súčasnosti modelový rad Vantage. Aktuálna generácia, predstavená na konci roka 2017, pozostáva tradične zo „základnej“ motorizácie V8 v karosárskych verziách kupé a roadster. Pri príležitosti návratu automobilky do kolotoča F1, kde Aston Martin okrem súťažných monopostov zastáva aj pozíciu oficiálneho „Safety Car“, vznikla špeciálna verzia F1 Edition. Aj o jej pohon sa stará prepĺňaný benzínový motor 4.0 V8. Oslavou a vrcholom modelového radu Vantage bol v minulosti kráľovský motor V12 – a Aston Martin nesklamal ani tentoraz! Napriek obrovskému tlaku na emisie a postupnú elektrifikáciu Briti dopriali svojmu „malému“ kupé kráľovskú motorizáciu V12.

Horúca novinka je od svojich objemovo menších súrodencov ľahko identifikovateľná už na prvý pohľad. Predná časť nového Astonu V12 Vantage sa pýši podstatne agresívnejšou a rozmerovo väčšou maskou chladiča. Okrem optického efektu je toto riešenie zárukou účinnejšieho chladenia pohonného ústrojenstva. Na prednej kapote pribudol výrazný prieduch a agresívnejší tvar dostal aj predný nárazník s dominantným splitterom. Zadnej časti dominuje výrazný difúzor s dvojicou centrálnych výfukových koncoviek. Ešte viac v tomto priestore upúta efektné krídlo, ktoré je pri rýchlej jazde schopné generovať prítlak až 240 kg. V rámci personalizácie si však zákazník môže svoj model V12 Vantage objednať aj bez tohto výrazného zadného krídla.
Oslava britskej techniky
Špecialitou značky Aston Martin je osobný program s názvom Q. Toto označenie, odkazujúce na geniálneho konštruktéra technológií Jamesa Bonda, umožňuje budúcemu majiteľovi široké možnosti personalizácie interiéru. Výkonné dvojdverové kupé vychádza v kabíne z osemvalcových súrodencov. Špecifické prvky verzie V12 zahŕňajú napríklad emblémy, špeciálne karbónové sedačky či modifikovaný volant.

Zaujímavosťou je, že v interiéri si možno priplatiť aj za dodatočnú izoláciu. Tá bola spolu s ďalšími prvkami obetovaná v rámci odľahčovacej kúry, keďže plnotučná motorizácia V12 je logicky ťažšia ako základná pohonná jednotka V8. Automobilka dosiahla redukciu hmotnosti použitím karbónových komponentov, z ktorých sú vyrobené strešný modul, predné blatníky či bočné prahy. Kompozitné materiály sa uplatnili aj na veku batožinového priestoru. Výsledkom je karoséria tuhšia o 8 %.
Ďalších 7 kg ušetrila upravená výfuková sústava, pričom odľahčovanie sa prejavilo aj v použití špeciálnej konštrukčne ľahšej autobatérie. Model V12 ponúka autentické vyladenie podvozka s upravenými stabilizátormi. Štandardne je vybavený adaptívnymi tlmičmi, ktoré zaručujú mimoriadne jazdné zážitky. O bezpečné spomalenie sa starajú výkonné karbon-keramické brzdy, ktoré zvládajú aj extrémne teploty v okolí 800 °C.

Výkonné srdce
Ako už bolo naznačené, najväčšou pýchou nového modelu Aston Martin V12 Vantage je jeho motor. Pod označením V12 sa v tomto prípade skrýva dvakrát prepĺňaný benzínový motor s objemom 5,2 litra, ktorý ponúka maximálny výkon 700 koní a krútiaci moment 753 Nm. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h dosahuje hodnotu 3,5 sekundy, pričom maximálna rýchlosť činí 322 km/h. Oproti základnému modelu V8 ponúka verzia V12 výkon vyšší až o 190 koní. Pomer výkonu na tonu hmotnosti je o 20 % lepší. Výkonný potenciál si vyžiadal aj úpravu prevodovky – automatická osemstupňová prevodovka od renomovanej firmy ZF dostala špeciálnu kalibráciu, ktorá zabezpečuje extrémne rýchle radenie.
Jedným z mála sklamaní pre nadšencov môže byť absencia manuálnej prevodovky. Minulá generácia modelu V12 Vantage bola dostupná aj so 6-stupňovým manuálom, no tentokrát už spojkový pedál definitívne zmizol. Na druhej strane, v dnešnej prísnej ekologickej dobe je malým zázrakom, že Aston Martin V12 Vantage vôbec dostal zelenú. S vysokou pravdepodobnosťou ide o labutiu pieseň aristokratickej motorizácie s dvanástimi valcami. Modelový rad Vantage sa v budúcnosti takmer určite nevyhne elektrifikácii.

Nedostatkový tovar
Briti dali rozlúčke s čistým motorom V12 špeciálnu exkluzivitu. Podľa očakávania nepôjde o produkt, ktorý by sa vyrábal dlhé roky. Automobilka už na začiatku oznámila, že z modelu V12 Vantage vznikne iba limitovaná séria 333 kusov. Ak si na tento exkluzívny model robíte zálusk, je už neskoro – všetky kusy sú dávno rozchytané. Prví šťastlivci sa však môžu tešiť na dodávku svojich vozidiel už čoskoro.
ASTON MARTIN V12 VANTAGE
Motor: zážihový V12 objem 5,2 l
Maximálny výkon: 515 kW (700 koní)
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 3,5 s
Maximálna rýchlosť: cca 322 km/h
Cena: nebola zverejnená
Autor: PH
Foto: Aston Martin