Audi elektromobilite verí. Len prednedávnom obletela svet informácia, že aj Ingolstadt končí s vývojom nových spaľovacích motorov a aktuálne sme spoznali ďalších členov rodiny e-tron. Audi Q4 e-tron a Q4 Sportback e-tron sú prvé kompaktné elektrické SUV značky so štyrmi kruhmi. Obidva poskytujú s ohľadom na vonkajšie rozmery nové priestorové pomery v interiéri a prinášajú inovatívne riešenia v oblasti ovládania. Head-up displej s rozšírenou realitou (Augmented Reality Head-up-Display) úplne novým spôsobom spája virtuálny a reálny svet.
Na výber sú tri alternatívy pohonu, na ktorých špičke je model quattro s maximálnym systémovým výkonom 220 kW (299 k). Všetky môžu jazdiť bez lokálnych emisií, majú dlhý dojazd a za ideálnych podmienok dokážu zrýchlene dobiť približne za 10 minút elektrickú energiu na 130 kilometrov (WLTP). Komfortné nabíjanie zabezpečuje služba e-tron Charging Service. Model Q4 40 e-tron s pohonom zadných kolies má dojazd do 520 kilometrov v cykle WLTP.
Atraktívny dizajn
Modelmi Q4 e-tron a Q4 Sportback e-tron robí Audi ďalší krok v evolúcii výrazových prostriedkov dizajnu svojich elektrických modelov. Obidve kompaktné SUV prinášajú do sériovej výroby línie, ktoré štúdie Audi Q4 concept a Audi Q4 Sportback e-tron ukázali začiatkom roka 2019. Vyznačujú sa markantnými proporciami, ktoré vytvára krátky predný previs karosérie, veľké kolesá a atleticky modelované boky. Všetky línie sú potiahnuté s najvyššou presnosťou, jednotlivé plochy sú čisté a redukované. Pri Audi Q4 Sportback e-tron nízka línia strechy, pripomínajúca kupé, vyúsťuje do expresívne modelovanej zadnej časti karosérie so spojlerom posadeným nízko na dvojdielnom zadnom okne. Pre Audi je typické, že progresívny dizajn je rovnako funkčný ako aerodynamický: Q4 e-tron má koeficient aerodynamického odporu 0,28, Sportback dokonca iba 0,26.
Na želanie môžu byť obidve kompaktné elektrické SUV vybavené adaptívnymi svetlometmi Matrix LED – ktoré umožňujú trvalú jazdu s diaľkovými svetlami bez oslňovania iných účastníkov cestnej premávky. Svetovú novinku predstavuje digitálny svetelný podpis: v ovládacom systéme MMI touch si vodič môže nastaviť tri rozličné grafiky.
Interiér tvorený pre život
Pri dĺžke 4,59 metra poskytujú nové modely Audi optimálne využitie priestoru, ktoré rozmermi interiéru prekonáva doteraz známe hranice tried. Priestorová ponuka v kabíne je porovnateľná s SUV vyššej strednej triedy, stredový tunel neexistuje. Nielen na predných sedadlách majú cestujúci veľa priestoru – aj pasažieri vzadu profitujú z veľkorysého priestoru na nohy, ktorý poskytuje modulárna stavebnica elektromobility MEB. Pri odkladacích priestoroch Q4 e-tron boduje celkovým úložných priestorom 25 litrov, špecialitou sú držiaky na fľaše integrované v hornej časti obloženia dverí. Do každého z nich sa dá bezpečne a uložiť v ergonomicky perfektnom dosahu fľaša s objemom do 1,0 litra.
Aj batožinový priestor prekonáva objem obvyklý v kompaktnej triede – zodpovedá strednej triede. Pri Q4 e-tron má základný objem 520 litrov a maximálny 1.490 litrov, pri karosérii Sportback je to 535 až 1.460 litrov pod elektricky ovládanými dverami batožinového priestoru. Obidva modely môžu ťahať príves s hmotnosťou do 1.000 kilogramov (brzdený príves pri stúpaní 12 percent), verzie quattro dokonca do 1.200 kilogramov.
Prístrojový panel je orientovaný na vodiča. Je rozdelený na samostatné oblasti a integruje dva displeje, ktoré sú súčasne dizajnovými prvkami. V športovom interiéri S line sú poťahy sedadiel, ktoré obsahujú vysoký podiel recyklovaného polyestru. Na výrobu poťahov jedného vozidla je použitých približne 26 recyklovaných PET fliaš s objemom à 1,5 litra.
Úplne nový dizajn má aj volant so svojimi súvislými dotykovými plochami, prostredníctvom ktorých vodič ovláda digitálny združený prístroj Audi virtual cockpit s uhlopriečkou 26 cm (10,25 palca). Na ovládanie infotainmentu a navigácie slúži primárne centrálny dotykový displej MMI touch s uhlopriečkou 25,7 cm (10,1 palca), ktorý bude od konca roka k dispozícii v najvyššej verzii s uhlopriečkou 29,5 cm (11,6 palca). Tretiu rovinu ovládania tvorí hlasové ovládanie prirodzenou rečou.
Batéria pohon a nabíjanie
Portfólio pohonu obidvoch elektrických kompaktných modelov spĺňa očakávania celkom rozdielnych skupín zákazníkov – od pendlerov dochádzajúcich za prácou do mesta až po ľudí jazdiacich na dlhé trasy. Obsahuje dve veľkosti batérie a tri verzie pohonu. Kompaktná akumulátorová batéria pre Q4 35 e-tron (kombinovaná spotreba elektrickej energie v kWh/100 km: 16,7 – 15,8 (NEDC), kombinované emisie CO2 v g/km: 0) má kapacitu 52 kWh netto (55 kWh brutto), pri väčšej batérii modelov Q4 40 e-tron (kombinovaná spotreba elektrickej energie v kWh/100 km: 17,3 – 16,3 (NEDC), kombinované emisie CO2 v g/km: 0) a Q4 50 e-tron quattro (kombinovaná spotreba elektrickej energie v kWh/100 km: 17,8 – 16,5 (NEDC), kombinované emisie CO2 v g/km: 0) je to 77 kWh netto (82 kWh brutto). Obidve batérie pracujú s rovnakým napätím 352 voltov.
Pri modeloch Q4 35 e-tron (kombinovaná spotreba elektrickej energie v kWh/100 km: 16,7 – 15,8 (NEDC), kombinované emisie CO2 v g/km: 0) a Q4 40 e-tron (kombinovaná spotreba elektrickej energie v kWh/100 km: 17,3 – 16,3 (NEDC), kombinované emisie CO2 v g/km: 0) elektromotor poháňa zadné kolesá a má výkon 125 kW (170 k), respektíve 150 kW (204 k). Tieto modely zrýchľujú z 0 na 100 km/h za 9,0, resp. 8,5 sekundy a kvôli efektívnemu využitiu energie majú maximálnu rýchlosť elektronicky limitovanú na 160 km/h.
Špičková verzia Q4 50 e-tron quattro (kombinovaná spotreba elektrickej energie v kWh/100 km: 17,8 – 16,5 (NEDC), kombinované emisie CO2 v g/km: 0) má pohon všetkých kolies dvoma elektromotormi. Spolu dosahujú maximálny systémový výkon 220 kW (299 k) a maximálny systémový krútiaci moment 460 Nm – čo stačí na šprint z 0 na 100 km/h za 6,2 sekundy a elektronicky limitovanú maximálnu rýchlosť 180 km/h. Elektrický pohon quattro využíva na zadnej náprave elektromotor s výkonom 150 kW (204 k) a na prednej náprave s výkonom 80 kW (109 k). Kvôli efektivite sa elektromotor poháňajúci predné kolesá využíva iba vtedy, keď je potrebný vysoký výkon alebo lepšia trakcia. Obidva elektromotory udržiavajú výkonovú rezervu pre určité jazdné situácie, preto aritmetický súčet ich výkonov je vyšší ako systémový výkon.
Dôležitým faktorom pre efektívnu jazdu je aj rekuperácia. Vodič môže pomocou prepínača jazdných režimov nastaviť spätné získavanie energie po uvoľnení pedála akcelerátora. Pri nastavenom režime jazdy dopredu D (Drive) vozidlo po uvoľnení pedála akcelerátora vo väčšine prípadov dobieha bez pohonu, jeho elektromotor sa voľne otáča, čo je najefektívnejšie. Pri režime B (Brake) pracuje elektromotor ako generátor a dobíja batériu. Do hodnoty spomalenia 0,15 g (modely quattro do 0,3 g) vozidlo spomaľuje výlučne pomocou elektromotora, čo pokrýva väčšinu situácií v každodennej premávke. Až intenzívnejšom spomalení elektrický posilňovač plynulo zapojí hydraulické brzdy. Páčkami na volante (voliteľný prvok) môže vodič nastaviť intenzitu rekuperácie v troch stupňoch. Okrem toho vodič môže systémom MMI nastaviť inteligentnú automatickú rekuperáciu, ktorá zohľadňuje aj navigačné dáta, topografiu a dopravné značky. Predpokladom je, že je aktivovaný prediktívny asistent efektívnej jazdy.
Ďalším prvkom zvyšujúcim efektivitu je aj voliteľné tepelné čerpadlo, ktoré využíva odpadové teplo vysokonapäťovej batérie a okolitého vzduchu na klimatizáciu kabíny. Tým pri dlhých jazdách prispieva k predĺženiu dojazdu.
Obidve nové elektrické SUV od Audi sa dajú nabíjať striedavým prúdom (AC) aj jednosmerným prúdom (DC) rozdielnym výkonom podľa použitej batérie. Pri kompaktnom akumulátore je to výkon do 7,4 kW pri nabíjaní striedavým prúdom a do 100 kW pri zrýchlenom nabíjaní jednosmerným prúdom (HPC = High Power Charging). Veľká batéria umožňuje sériovo nabíjanie striedavým prúdom do 11 kW a jednosmerným prúdom do 125 kW.
Kompaktné elektrické SUV od Audi sú sériovo vybavené rozličnými asistenčnými systémami. Patrí k nim napríklad prediktívny asistent efektívnej jazdy, ktorý podporuje predvídavú jazdu optimalizovanú z hľadiska spotreby energie. Voliteľné systémy sú – rovnako ako mnohé ostatne prvky vybavenia na želanie – združené v paketoch. Medzi nimi vyniká adaptívny asistent pre jazdu, ktorý podporuje vodiča v celom rozsahu rýchlosti pri vedení vozidla v pozdĺžnom a priečnom smere. V mestskej premávke a pri parkovaní predstavuje veľkú pomoc priestorový kamerový systém.
Predaj v Európe sa začína v júni 2021, ceny v Nemecku sa začínajú od 41.900 eur
Zdroj: Audi