Modely z divízie M značky BMW vystihujú aj dnes úplne najviac športové korene tohto výrobcu. Mníchov aktuálne a symbolicky presne po 35 rokoch od príchodu prvého modelu BMW M3 predstavil ďalšiu generácii výkonového vrcholu radu 3. Okrem toho sme súčasne spoznali aj ekvivalent s dynamickou coupé karosériou BMW M4. Oba modely existujú okrem „základnej“ verzie tradične aj v ešte výkonnejšom a špičkovom prevedení s prívlastkom Competition. Nové vysoko výkonné novinky prídu na náš trh v marci budúceho roku. Rovnako ako sú rôzne sú koncepty jednotlivých vozidiel zastúpených na jednej strane sedanom s priestorom pre až päť pasažierov a na strane druhej kupé so štyrmi sedadlami povoľuje široké možnosti individualizácie s možnosťou prispôsobiť si vozidlo podľa vlastných požiadaviek.
Nové modely BMW M3 Sedan a BMW M4 Coupé poháňa 6-valcový radový benzínový motor s technológiou M TwinPower Turbo. Jeho výkon 480 koní smeruje na zadné kolesá prostredníctvom unikátnej manuálnej 6-stupňovej prevodovky. V modeloch BMW M3 Competition Sedan a BMW M4 Competition Coupé s vyšším výkonom 510 koní spolu s vysoko otáčkovým motorom štandardne spolupracuje už s 8-stupňová automatickou prevodovka M Steptronic. Perličkou na záver je novinka v podobe dostupnosti pohonu všetkých kolies xDrive, ktorý bude k dispozícii od leta 2021. Záujemcovia si tak môžu vybrať spomedzi troch až rôznych druhov sedanu alebo kupé. Výrazný pokrok v dynamike oproti predchodcovi priniesol spoločný vývoj a ladenie vozidla v typickom režime M, ktorý prebiehal spolu s vývojom pretekárskeho špeciálu BMW M4 GT3.
Radový 6-valec je motorovou perlou.
Motory poháňajúce nové modely z divízie BMW M. ponúkajú nové výšiny v oblastiach výkonu a krútiaceho momentu. Konštrukcia s nízkou hmotnosťou a s výnimočnou tuhosťou predstavujú vynikajúci základ pre komponenty základného motora zameraného na vysoký výkon. Dve turbodúchadlá s nepriamym chladením stláčaného vzduchu, nasávanie s upraveným prúdením vzduchu a priame vstrekovanie paliva, ktoré pracuje s maximálnym tlakom 350 barov, pomáhajú motoru pri vytváraní okamžitého nárastu výkonu a hladu po otáčkach, ktorý bez obmedzenia pokračuje až do najvyššieho spektra otáčkomera.
Motor dodáva špičkový krútiaci moment 550 Nm v rozpätí od 2 650 až po 6 130 ot./min. Jeho maximálny výkon 480 k je dostupný pri 6 250 ot./min. Aj pohonná jednotka v modeloch Competition dosahuje maximum krútiaceho momentu v širokom pásme otáčok. Hodnota 650 Nm je k dispozícii medzi 2 750 až 5 500 ot./min a maximálny výkon 375 kW (510 k) sa naplno rozvinie pri 6 250 ot./min., pričom červené pole motora sa začína až pri hodnote 7 200 ot./min.
Nové modely BMW M3 a BMW M4 Coupé potrebujú na zrýchlenie z 0 na 100 km/h iba 4,2 sekundy. Rýchlosť 200 km/h dosiahnu už za 13,7 sekundy. Každý z modelov s označením Competition dosiahne z pokoja rýchlosť 100 km/h za 3,9 sekundy a 200 km/h za iba 12,5 sekundy. Samozrejmosťou je aj emocionálne zvukové podfarbenie špecificky naladený výfukový systém s elektronicky ovládanými klapkami.
Puristov poteší dostupnosť 6-stupňová manuálna prevodovky. Spojenie 6-valcového radového benzínového motora a 6-stupňovej manuálnej prevodovky vytvára v nových modeloch BMW M3 Sedan a BMW M4 Coupé klasický zážitok z jazdy. Manuálna prevodovka obsahuje aj Asistent radenia, ktorý pri podraďovaní a brzdení motorom pred zákrutami automaticky pridáva medziplyn.
Automatická 8-stupňová prevodovka M Steptronic so softvérom Drivelogic sa v modeloch Competition vyznačuje prevodovými pomermi, ktoré svojím odstupňovaním presne vyhovujú charakteru motora a taktiež dlhším stálym prevodom. Umožňuje plne automatické aj manuálne radenie prevodov špeciálnym M voličom alebo radiacimi páčkami pod volantom. Charakteristiku radenia prevodových stupňov možno upraviť tlačidlom Drivelogic na voliči automatickej prevodovky. Vodič si môže vybrať spomedzi troch rôznych nastavení pre automatický aj manuálny režim radenia. Približne od leta 2021 si môžu záujemcovia o modely BMW M3 a BMW M4 prvý raz objednať aj s pohonom všetkých kolies, ako alternatívu k tradičnému pohonu zadných kolies. Systém pohonu všetkých kolies M xDrive posiela viac výkonu na zadné kolesá a spolupracuje s aktívnym M zadným diferenciálom. Vodič si zároveň môže vyberať medzi režimami 4WD alebo 4WD Sport, pričom druhý menovaný posiela na zadné kolesá väčšiu porciu krútiaceho momentu. Po vypnutí stabilizačného systému DSC sa ponuka rozšíri o režim 2WD.
Špeciálny M podvozok a extrémne vysoká torzná tuhosť.
Extrémne vysoká torzná tuhosť karosérie a uloženia podvozka sú kľúčovými faktormi, ktoré spájajú dynamiku, ovládateľnosť a precíznosť, ktorými sa preslávili modely BMW M. K tomu sa pridáva lineárny nástup priečnych síl v celom rozsahu priečneho zrýchlenia. Podstatné pritom je, že riadenie zostáva v týchto prípadoch neutrálne a to aj pri jazde na limite. K mimoriadnej ovládateľnosti vozidla aj pri extrémne dynamickej jazde prispievajú aj prvky ako špeciálne držiaky v motorovom priestore, pomocný rám prednej nápravy s hliníkovou ochrannou platňou, upevňovacie prvky na podlahe ako aj pomocný rám zadnej nápravy s pevným pripojením k podvozku.
Príťažlivý dizajn vyvoláva silné emócie.
Výrazný a nápadný dizajn nových modelov BMW M3 Sedan a BMW M4 Coupé púta bezpochyby pozornosť už na prvý pohľad. Špeciálne M dizajnové prvky sa zameriavajú na zlepšenie funkčnosti a tvoria pevnú súčasť moderného dizajnového jazyka. Vzhľadu oboch modelov definujú aj výrazné vizuálne prvky ako je odlišná verzia veľkých „obličiek“ s horizontálnymi priečkami, nápadne tvarované blatníky s príťažlivými M mriežkami a jednoznačne rozšírené prahy s nástavcami predných a zadných blatníkov. Typickými poznávacími znameniami sú tu aj zadný spojler a dva páry koncoviek výfukového potrubia, ktoré tvoria zvyčajnú súčasť vozidiel s označením M. Zaujímavý je aj interiér. Novo vyvinuté M športové sedadlá tvoria štandardnú výbavu. Výnimočným prvkom na zozname doplnkov dodávaných na želanie sú nové karbónové škrupinové sedadlá M Carbon so špeciálnou konštrukciou, ktoré spájajú pretekársku funkčnosť s nízkou hmotnosťou, komfortom pri jazde na dlhé vzdialenosti. Tieto inovatívne sedadlá majú aj integrované opierky hlavy, ktoré sa dajú pred jazdou na okruhu upraviť. Konštrukcia inšpirovaná pretekárskymi vozidlami umožňuje aj použitie viacbodových bezpečnostných pásov.
Zdroj: BMW