Boom okolo vozidiel s opticky vyššou stavbou karosérie a zdvihnutým podvozkom stále neutícha. Doslova platí že ak automobilka nemá vo svojej ponuke crossovery a SUV, ako by ani neexistovala. Toto si veľmi dobre uvedomujú aj v Mníchove. BMW v uplynulých mesiacoch spustilo doslova smršť nových modelov z rodiny X. Aktuálne púta na seba pozornosť predovšetkým nová generácia veľkého modelu X5. Na spadnutie je tiež príchod odvodeného modelu X6, ako aj super luxusného X7. A zabudnúť nemôžeme ani na modely X3/X4 resp. X2, ktoré sa na našom trhu objavili ešte len v priebehu minulého roka. Práve posledný spomínaný model sme vďaka spolupráci so žilinským zastúpením značky BMW, mali aktuálne možnosť podrobiť nášmu tradičnému redakčnému testu.
Nové BMW X2 s pohonom všetkých kolies a najvýkonnejším 2-litrovým turbodieslom xDrive20d, skombinovanom s 8 st. automatickou prevodovkou a v špičkovej športovej verzii M Sport X nám na test zapožičala spoločnosť MD-Bavaria Žilina, s.r.o., autorizovaný predajca vozidiel BMW v žilinskom regióne.
Rýchle fakty:
- BMW X2 je súrodencom modelu praktickejšieho X1.
- BMW X2 ako imidžovo-športový model, je postavený na novej platforme UKL, s priečne uloženými motormi a prioritne poháňanou prednou nápravou.
- Najmenší člen rodiny BMW “X” útočí na emócie predovšetkým svojím originálnym dizajnom. Poznávacím znamením je fabrické logo na zadnom stĺpiku.
- Palec hore dávame za výber materiálov v interiéri, ako aj kvalitu dielenského opracovania.
- Testovaná verzia X2 xDrive 20d, vďaka silnému turbodieslu a pohonu všetkých kolies poteší špičkovými jazdnými vlastnosťami. Podpísala sa pod ne i tuhá karoséria a športovo strmé riadenie.
Fotogaléria BMW X2 xDrive M Sport X
Modely značky BMW v ktorých názve sa vyskytuje párna číslovka sú odjakživa spájané s ešte väčším dôrazom na štýl, dizajn a športový charakter. Presne takýto je aj model BMW X2, premiérovo predstavený koncom roka 2017. Po technickej stránke ide o súrodenca populárneho modelu BMW X1. Aj v tomto prípade musíme preto počítať s novou platformou UKL. Tá je u BMW pomerne netradične dimenzovaná na priečne uložené motory, ako aj prioritný pohon prednej nápravy.
Identický koncept sa automobilke už veľmi osvedčil práve pri najnovšej generácii modelu X1. Pravdepodobne práve to dalo značke dostatok sebavedomia pre vznik štýlovejšieho súrodenca. Model X2 je pri identickom rázvore v porovnaní s praktickejším súrodencom o niečo kratší a zároveň citeľne nižší. BMW ale v tomto prípade nesiahlo po už osvedčenom recepte s karosériou typu SUV-kupé. Tá by v tomto prípade bola už pravdepodobne nepraktická. Namiesto toho využíva X2 nové zbrane v podobe výrazného a originálneho dizajnu. Práve vzhľad tohto modelu dokáže bezpochyby osloviť aj úplne nových zákazníkov, pokojne aj takých ktorí doteraz o modeloch BMW neuvažovali.
Paleta pohonných jednotiek kopíruje model X1. Pre náš trh sú dostupné zážihové i vznetové verzie. Základom celého modelového radu je benzínový prepĺňaný 3-valec o objeme 1,5 litra, (sDrive 18i) s výkonom 140 koní. Výkonnejšiu benzínovú verziu predstavuje variant sDrive 20i so 4-valcovým dvoj-litrom a výkonom až 192 koní. Zaujímavosťou je že benzínové verzie sa kombinujú výhradne s pohonom prednej nápravy. Pri slabšej variante je štandard 6-st. manuálna prevodovka a naopak pri silnejšej 8-st. dvojspojkový automat.
V našich končinách sa stále tešia veľkej obľube predovšetkým vznetové motorizácie. Aj v tomto prípade predstavuje vstupnú bránu prepĺňaný 3-valec s pohonom prednej nápravy a manuálnou prevodovkou. Reč je o verzii sDrive 16d s výkonom 116 koní. Pri výkonnejšej verzii sDrive 18d/xDrive 18d (150 koní), je okrem pohonu všetkých kolies k dispozícii už aj 8-st. automatická prevodovka. Naopak špičková verzia sDrive 20d resp. xDrive 20d (190 koní), sa kombinuje výhradne s 8-st. automatickou prevodovkou. Okrem „štandardného“ automatu má BMW vo väčšine spomínaných prípadov v ponuke aj tzv. športovú verziu s pádlami na manuálnu voľbu prevodových stupňov.
Originálny dizajn s citom pre detail
Dovolím si tvrdiť že je to práve dizajn, ktorý púta pri modeli X2 najväčšiu pozornosť. Ak niekto v minulosti vyčítal Mníchovčanom, že sa ich modely na seba podobajú ako vajce vajcu, musí teraz poopraviť svoj názor. V tomto prípade doslova platí, že nový model dostal rovnako úplne novú identitu.
V prípade testovaného exempláru vo verzii M Sport X sa nič iné ako je dynamický nádych ani nedá očakávať. Športové nárazníky, či tradičné emblémy „eM“ na bočných blatníkoch, sú akousi povinnou jazdou. Pri predných partiách najviac udrú do očí „ľadvinky“. Okrem toho, že sú poriadne veľké, sa v tomto prípade rozširujú netradične smerom nadol. Naopak, typicky tvarované full LED svetlá s moderným hexagonálnym podpisom denného svietenia odkazujú na ostatné nové modely z rodiny BMW. Karoséria ako celok pôsobí opticky skutočne širokým dojmom. Offroad nádych jej v našom prípade dodávali kontrastné lakované ochranné panely v sivej farbe.
Pri pohľade z profilu, okrem štíhlych línií, dizajnovo najviac zaujmú neprehliadnuteľné logá automobilky, umiestnené na zadných stĺpikoch karosérie. Model X2 si takýmto spôsobom ctí historický odkaz napríklad z legendárneho modelu BMW 2000 CS. V prípade testovanej verzie M Sport X upútajú i prahy kombinujúce farbu karosérie so spomínaným sivým odtieňom. Azda najkontroverznejším dizajnovým prvkom sú v prípade X2 kolesá. Veľké blatníky sú doslova predurčené na krásne 19 či 20 palcové disky. Nami testovaný exemplár obutý na zimných plášťoch a kolesách s priemerom „len“ 17 palcov, v tomto smere predsa len stráca časť zo svojho dynamického náboja.
Športový potenciál zvýrazňujú dynamické zadné partie. Veľkú pozornosť tu pútajú dve „pravé“ výfukové koncovky. Dizajnovo zaujímavé sú i dvere batožinového priestoru s efektne zapracovaným otváraním zakomponovaným priamo v logu. Čistým líniám sa musela prispôsobiť i cúvacia kamera. Tá je umiestnená pomerne nízko, konkrétne tesne nad evidenčným číslom. Vďaka tomu je predovšetkým pri nepriaznivom počasí ako sa hovorí „hneď na rane“ a veľmi rýchlo sa ušpiní.
V neposlednom rade rebelský dizajn podtrhla aj „zlatá“ farba karosérie s označením Galvanic Gold. V tejto súvislosti mi už ani neprichádza na um, kedy naposledy som testoval niektorý z modelov BMW v inom odtieni ako je tmavý či biela perleť. K modelu X2 ale práve výrazná farba mimoriadne ladí.
Interiér s mimoriadnym dôrazom na kvalitu
Práve pri prémiových modeloch už podvedome očakávame dôraz kladený na výber materiálov, ako aj na prvotriednu kvalitu ich opracovania. BMW X2 v tomto smere napriek tomu prekonalo všetky moje očakávania. Aj keď je tento model stále „len“ pomyselnou vstupnou branou do rodiny X, automobilka nenecháva nič na náhodu. Použité materiály pôsobia prvotriedne nielen na pohľad ale i dotyk. Výnimkou sú v tomto smere azda len madlá predných dverí. Z funkčnej stránky pôsobia síce mimoriadne a robustne, na druhej strane u vyšších z nás môže pri dlhom presune dochádzať k ich kontaktu s nohou či kolenom. A v tomto prípade je ich tvarovanie a povrchová úprava považovaná skôr za nevýhodu.
Po usadnutí za volant modelu X2 je obrazne povedané všetko ako doma. Inými slovami architektúra interiéru, ako aj koncepcia rozmiestnenia ovládacích prvkov, kopíruje už dlhodobo zaužívané riešenia „made in BMW“. Samostatný panel ovládania klimatizácie i autorádia, prístrojový panel s dvoma dominantnými „budíkmi“, multimediálne rozhranie iDrive, či prepínač jazdných režimov, je v dobrom slova zmysle akási BMW klasika, na ktorú väčšina z nás nedá dopustiť.
To že ide o model z prémiového segmentu dokazujú mnohé prepracované detaily. Za všetko vyberám špičkový Head-up displej. Pochvala smeruje aj k multimediálnemu systému iDrive. Jeho najnovšia evolúcia ponúka klasický združený ovládač na stredovom paneli, ako aj špičkový monitor s dotykovom funkciou a možnosťou osobnej personalizácie usporiadania. V neposlednom rade treba zvýrazniť aj jeho špičkové vyobrazovacie schopnosti za každých svetelných podmienok.
Pravú športovú atmosféru hodnú značky BMW deklaruje posed za volantom. Za skvelý športový volant s príjemnou hrúbkou venca si v tomto prípade rozhodne odporúčame priplatiť. Športový pocit pri testovanom exemplári ešte viac znásobili špičkové športové sedačky s integrovanou opierkou hlavy, ako aj širokými možnosťami elektronického nastavenia. Pozícia za volantom, prekvapivo, o niečo viac pripomína klasické kompakty. Vodič aj predný spolujazdec sa v X2 cítia doslova “obopnutí”. Životného priestoru je tu napriek tomu stále dosť. Prvoplánový klaustrofóbický pocit môže u niektorých z nás evokovať „temná“ atmosféra, pod ktorú sa podpísalo prémiové čierne čalúnenie stropu.
Aj napriek dizajnovo atraktívnym líniám karosérie prekvapuje výhľad z vozidla. Tradične masívne predné stĺpiky čiastočne kompenzuje sofistikované umiestnenie spätných zrkadiel. Za príjemné prekvapenie možno označiť aj priestorové pomery v druhom rade. V tomto smere poteší aj možnosť polohovania zadných operadiel. Pohodlne a bez kompromisov sa aj tu preto odvezú nielen deti, ale aj dvaja priemerne urastení dospelí. Skutoční dlháni už ale musia počítať s istým priestorovým kompromisom.
Batožinový priestor pojme v základnom usporiadaní veľmi slušných 470 litrov. Pre zaujímavosť dodajme, že v reči čísel je to len o 35 litrov menej ako ponúka model X1. Pri letmom pohľade by kufru málokto hádal až takúto porciu objemu. Množstvo litrov sa v tomto prípade skrýva pod podlahou. Tu sa u BMW vďaka tradičnej absencii rezervnej pneumatiky pokojne zmestia i väčšie predmety. Pozícia medzipodlahy dáva zmysel predovšetkým pri konfigurácii so sklonenými sedačkami v druhom rade. V tomto prípade BMW X2 odvezie až 1355 litrov, a to pri optimálne rovnej ložnej ploche. Po praktickej stránke musíme pochváliť delenie zadných operadiel v pomere 40/20/40. Palec hore dávam aj dostatočnej priestorovej rezerve pri otvorených piatych dverách, čím drvivej väčšine z nás nehrozí neželaný úraz hlavy.
Elektronické otváranie piatych dverí je aj vzhľadom na spomínané umiestnenie manuálnej zámky v logu automobilky tak trochu povinnou jazdou. Z ostatných výbavových prvkov môže podľa ľubovôle nakonfigurované BMW X2 disponovať prakticky čímkoľvek, čo je únosné pre vašu peňaženku. Za všetky zaujímavé prvky testovaného vozidla spomeňme napr.: balík jazdných asistentov, parkovacie senzory po celom obvode vozidla, bezkľučový prístup a štartovanie, vyhrievanie predných sedadiel, navigáciu, parkovací asistent a mnoho iného.
BMW 21. storočia, ktoré kombinuje klasiku s modernou
Pri hodnotení jazdných vlastnosti si neodpustím krátke zamyslenie. Zarytí a ortodoxní priaznivci BMW požadujú tvrdohlavo „len“ rádové motory, pohon zadnej nápravy či prípadne manuálne prevodovky. Na druhej strane si treba ale uvedomiť, že požiadavky dnešnej doby sa prudko menia a vyvíjajú. Za takto pokrokové možno považovať i BMW X2. Faktom totiž je, že dnes sa drvivá väčšina modelov Mníchovskej automobilky predáva s automatickou prevodovkou, ako aj pohonom všetkých kolies xDride.
V mojich očiach model X2 dokáže ideálne skombinovať oba spomenuté svety. Na jednej strane tu máme tradičné BMW s tuhou karosériu, špičkovým podvozkom a športovo strmým riadením. Na druhej strane ten istý model X2 prichádza s modernou platformou s pohonom predných resp. všetkých kolies a automatickou prevodovkou.
Špičkovo naladený podvozok sa vyznačuje tvrdším pružením. Niektorí z nás modelu X2 vytkli práve tvrdší podvozok. Na druhej stráne, z môjho pohľadu práve športové naladenie pruženia k značke BMW skrátka neodmysliteľne patrí.
Prémiovú atmosféru dotvára tradične bezchybné odhlučnenie priestoru pre posádku. Jedine typický „hrubší“ exteriérový chod prezrádza, že motor pod prednou kapotou spaľuje naftu. Celkovo si turbodiesel s objemom 2-litre právom zaslúži slová uznania. Svojím špičkovým krútiacim momentom, ako aj celkovým výkonom, dokáže uspokojiť aj náročnejšie požiadavky. A za svoje služby si v žiadnom jazdnom režime nepýta prehnane veľa paliva. Silnou stránkou modelov značky BMW je i automatická prevodovka s 8 stupňami. Inak tomu nie je ani v prípade testovaného modelu X2, s bleskurýchlo reagujúcim automatom klasickej koncepcie.
Volič jazdných režimov ponúka tri možnosti nastavenia. Okrem východiskového módu Comfort je k dispozícii tiež úsporný režim EcoPro a dynamický režim Spor. V oboch spomínaných prípadoch je možné si čiastočne prispôsobiť preferované nastavenie vozidla. Vo všetkých spomínaných prípadoch možno jazdné vlastnosti označiť za prísne neutrálne resp. bezpečné. Istú porciu zábavy si je aj v tomto prípade možné dopriať napríklad na zasneženom povrchu, pri deaktivovanom ESP, kedy je jednoznačne najviac cítiť porciu výkonu prenášanú na kolesá zadnej nápravy. Vo všeobecnosti je možné sa na pohon všetkých kolies xDrive spoľahnúť v každej jazdnej situácii. Aj keď je prirodzeným teritóriom tohto modelu asfalt, BMW X2 zvládne hravo prekonať aj nástrahy terénu s nespevneným povrchom. Limitujúcim faktorom sú v tomto prípade predovšetkým nájazdové uhly prípadne svetlá výška vozidla.
A náš celkový dojem ?
BMW X2 z môjho pohľadu dokonale odzrkadľuje požiadavky aktuálnej doby. Veľkosťou ide o dostatočné kompaktné SUV, vhodné do mestskej „džungle“. Jeho silnou stránkou je okrem toho neopozeraný dizajn, čím sa X2 celkom jasne odlišuje od svojho súrodenca s označením X1. V neposlednom rade musíme vyzdvihnúť už tradične špičkové jazdné vlastnosti, čim sa Mníchovčan radí k absolútnej špičke v danom segmente.
V Žiline si model BMW X2 môžete prísť pozrieť, či vyskúšať a otestovať k novému autorizovanému predajcovi vozidiel BMW v našom regióne, spoločnosti MD Bavaria Žilina, s.r.o., kde na vás čakajú aj ďalšie modely značky BMW.
Testovací diár
Model: BMW X2 xDrive 20d M Sport X
Motor: vznetový (diesel)
Pohon: 4×4
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 140/190
Krútiaci moment Nm: 400
Pohotovostná hmotnosť: 1675 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 221
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 7,7 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 8
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 4,7-4,9 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 7,7 / 100 km
Pneumatiky: Bridgestone Blizzak
Cena:
BMW X2 xDrive 20d M Sport X (testovaný model) od 47 553 €
BMW X2 sDrive 18i Standard od 32 550 €