Mníchovské BMW si okrem luxusu drvivá väčšina z nás spája aj so športovým zameraním. Posledné roky ale globálne automobilové trhy doslova valcujú SUV. Pozoruhodné je, že Nemci celému svetu už v roku 2007 ukázali, ako je možné spojiť dva značne odlišné svety do jedného pôsobivého celku. Takto uzrelo svetlo sveta BMW X6. Vďaka karosérií v štýle SUV-kupé ide nielen o imidžovejší ale aj športovejší derivát, voči klasickému SUV BMW X5. Nové BMW X6 je na našom trhu začiatkom roka 2020 horúcou novinkou. Nový model opäť prichádza nielen so záplavou špičkových technológií ale aj s výdatnou porciou emócií. Vďaka spolupráci so žilinským zastúpením značky sa nám tento ikonický model podarilo otestovať medzi vôbec prvými redakciami na domácej pôde!
Úplne nové BMW X6 so vznetovým 6-valcom xDrive 30d, skombinovaným s tradične špičkovou 8-st. automatickou prevodovkou a v dynamickej verzii M Sport, nám na test zapožičala spoločnosť MD-Bavaria Žilina, autorizovaný predajca vozidiel BMW.
Rýchle fakty:
- Z pôvodne odvážneho experimentu sa stal predajný bestseller. Takéto prirovnanie dokonale sedí práve na model BMW X6. Aj keď pokusy o vytvorenie športového SUV-kupé evidujeme už aj pre týmto modelom, až z BMW X6 sa stal trhák. Z prvých dvoch generácii sa spolu minulo viac ako 443 000 kusov.
- Najnovšia tretia generácia je po technickej stránke opäť blízkym príbuzným k modelu BMW X5. Párne číslice v názve u BMW ale tradične značia športové ekvivalenty, čomu plne zodpovedá efektná karoséria v štýle SUV-kupé.
- Dizajn trenej generácie modelu X6 je opäť doslova “veľkolepý.” Novinka dokáže vzbudiť veľký rešpekt už len v statickej podobe na parkovisku pred obchodným centrom. Štýlovou a efektnou záležitosťou je novinka podobe podsvietenia dynamicky tvarovaných “obličiek,” ktoré dostal model X6 ako vôbec prvé BMW.
- Interiér dostal úplne novú architektúru, ktorú už poznáme aj z ďalších nových modelov z Mníchova. V medzigeneračnom porovnaní je tu jasne cítiť snahu o navodenie ešte luxusnejšej atmosféry. Príjemné prekvapenie predstavuje v neposlednom rade aj praktická stránka, vrátane priestoru v druhom rade a nadštandardného batožinového priestoru.
- Pohonné jednotky ponúkajú pri novej generácii BMW X6 vo všeobecnosti vyšší výkon. Testovanú “základnú” verziu 30d, možno v tomto smere považovať za akúsi voľbu rozumu. Výkon 265 koní na X6 hravo postačuje a za svoje služby si pritom nepýta ani veľa paliva. Úsmev na tvári dokáže vyvolať aj pohon xDrive, ktorý citeľne preferuje zadnú nápravu.
Koniec roka 2007 sa zapísal do histórie automobilky BMW. Práve v tomto období bola v sériovej podobe predstavená prvá generácie „experimentálneho“ modelu X6. Obrovský dopyt po dizajnovo efektnom SUV-kupé prekvapil pravdepodobne aj samotnú automobilku. Z modelu X6 sa postupne stalo jedno z najžiadanejších BMW, čo platí aj pre slovenský trh. Na prelome rokov sa u nás objavila najnovšia už tretia generácia tohto modelu. BMW X6 si takpovediac založilo svoj vlastný segment, na čo bola neskôr nútená reagovať aj konkurencia.
Po technickej stránke je novinka, vďaka platforme CLAR, blízkym príbuzným modelu X5. Imidžový faktor posúva minimálne o level vyššie svojský a autentický dizajn. Nové BMW X6 medzigeneračne mierne narástlo do dĺžky aj šírky ale zároveň je o niečo malo nižšie. Príslušnosť k prémiovému segmentu pripomínajú prakticky neobmedzené možnosti individuálnej konfigurácie.
Okrem dostupných luxusných prvkov kam patria napríklad sedačky s masážnou funkciou alebo aromatický systém s ôsmimi voliteľnými vôňami, ktoré dokážu podľa nálady posádky osviežiť interiér, stoja určite za zmienku aj špičkové asistenčné systémy. Sem patria napríklad autonómne brzdy, schopné reagovať nielen na automobily, ale aj na chodcov či cyklistov. Do výkladnej skrine technológii patrí ďalej aj adaptívny tempomat, resp. rýchlostný asistent prepojený s čítačkou dopravných značiek, parkovací asistent s funkciou zapamätania si posledných 50 metrov pri následnom vyparkovávaní, či balík Driving Assistant Professional, ktorý dokáže napr. na diaľnici automaticky zmeniť jazdný pruh, alebo v rizikovej situácii uskutočniť automatický vyhýbací manéver. Zábavu na palube okrem digitálnych prístrojov vylepšuje aj tzv. osobný asistent BMW Intelligent Personal Assistanst, ktorý okrem klasických možností ovládania a gestukulácie, pridáva už aj rozšírené možnosti hlasového ovládania.
Paleta pohonných jednotiek zostala „našťastie“ aj pri novom modeli X6 adekvátna. Inými slovami žiadny downsizing sa nekoná. Základným pohonnými jednotkami sú 3-litrové rádové 6-valce. Vo všetkých dostupných verziách je už samozrejmosťou 8-st. automatická prevodovka, ako aj pohon všetkých kolies xDrive.
Vstupnou bránou do sveta BMW X6 je testovaný naftový 3-liter vo verzii xDrive 30d s výkonom 265 koní. Špičkovú naftovú voľbu reprezentuje identická motorizácia vo verzii M50d, s výkonom až 400 koní. Benzínovým základom je 6-valcový 3-liter xDrive 40i s výkonom 340 koní. Hierarchický strop následne predstavujú dva 8-valce o objeme 4,4 litra. Slabšia verzia M50i ponúka výkon až 530 koní. Úplný vrchol celého modelového radu predstavuje tradične model BMW X6 M s magickým výkonom až 600 koní!
Imidž na prvom mieste
Tím dizajnérov z Mníchova si zaslúži obrovský rešpekt už len za do, že dokázali v princípe tak „obrovskému mastodontovi“ ako je BMW X6, dať do DNA tak obrovskú porciu dynamických emócií. Práve karoséria SUV-kupé dokáže vizuálne pomerne dobre maskovať skutočné rozmery tohto modelu. Pri medzigeneračnom porovnaní si nový model s jeho predchodcom určite nepomýlite. V principiálne proporčne rovnaká karoséria dostala pri novinke až prekvapivo autentický a originálny dizajn.
Pôsobivé predné partie budia svojím tvarom obrovský rešpekt. Z môjho pohľadu práve „predok“ BMW X6 najlepšie odráža silu a výkon toho modelu. Dominantným prvkom a zároveň aj magnetom pre oči sú opäť obrovské obličky. Ich tvarovanie veľmi pripomína najnovšie športové modely z Mníchova, ako je BMW radu 8 či BMW Z4. Efekt dominantných ľadviniek dotvára “frajerinka” v podobe ich podsvietenia. Za tmy to pôsobí mimoriadne impozantne. Nový model X6 je preto veľmi ľahko identifikovateľný už z veľkej diaľky. Dynamický potenciál testovaného exempláru ešte viac násobí športový nárazník verzie M Sport a „nahnevané“ predné svetlomety. Testovaný kúsok disponoval v tomto smere špičkovou laserovou technológiou. V tomto prípade dokonca bez váhania tvrdím, že z funkčnej stránky ide o jedny z najlepšie fungujúcich svetiel, aké si je možné dnes pri sériových automobiloch zaobstarať.
Pri pohľade z profilu, logicky najviac vyniká elegancia karosérie typu SUV-kupé. Verzia M Sport okrem výraznejších prahov zaujme aj lemami blatníkov lakovanými vo farbe karosérie. Kolesá testovaného kúsku aj napriek rozmeru 19 palcov pôsobia na novinke tak trochu utopene. Podpísalo sa pod to sezónne zimné obutie. Devätnástky sú totiž základným rozmerom a nový model môže následne obúvať aj pneumatiky s rozmerom až 22 palcov.
Za dizajnovo najodvážnejšie možno pri novom modeli X6 považovať zadné partie. Pomerne členitá zadná časť len zvýrazňuje dynamický potenciál tohto vozidla. Úzke koncové svetlá zabiehajú netradične hlboko do priestoru dverí batožinového priestoru. Nárazník s náznakom difúzora je opäť výsadou verzie M Sport. Palec hore si zaslúžia dve výrazné koncovky výfukového systému, ktoré aj reálne plnia svoju úlohu. Naopak len pre optický efekt sú v bočných častiach zadného nárazníka umiestnené „falošné“ vzdzchové prieduchy. Novému SUV-kupé z Mníchova po vizuálnej stránke mimoriadne pristane aj niektorý z výraznejších farebných odtieňov. V prípade testového modelu ide o modrú metalízu s prívlastkom Riverside Blue.
Luxusný interiér je prešpikovaný modernými technológiami
Najnovšie modely značky BMW dostali citeľne prepracovanú koncepciu interiéru, resp. pozmenenú architektúru jednotlivých ovládacích prvkov, čo platí aj pre nový model X6. Automobilka takýmto spôsobom reaguje na najnovšie trendy, predovšetkým z oblasti digitálnych riešení. Na druhej strane je stále cítiť aj mimoriadny dôraz kladený na bohaté historické dedičstvo tejto automobilky.
Ešte pred vstupom do interiéru pár slov k prístupu na palubu. Tento úkon si vyžaduje určitú dávku akrobacie a to aj pri osobách s dlhými nohami. Obzvlášť pri verzii M Sport sa pod to v kombinácii s vyššou svetlou výškou podpísali pomerne masívne a široké bočné prahy. Tie nie sú prekryté, čím sa ešte viac stupňuje riziko nechceného zašpinenia odevu, predovšetkým v nepriaznivom počasí.
Interiér z hľadiska luxusu a “prémiovosti” nesklame ani náročných. Prakticky všetky materiály v kabíne podľa očakávania dosahujú špičkovú kvalitu. Medzigeneračne sa novinka v tomto smere posunula citeľne viac smerom k luxusu. Ako ideálny príklad môže poslúžiť kožené čalúnenie sedadiel s čím mal predchodca vplyvom zubu času určité problémy. Nová koža na sedadlách ale teraz pôsobí už len na dotyk vyslovene kvalitnejšie a hodnotnejšie.
Po stránke imidžu zaujme efektné riešenie panelu s voličom automatickej prevodovky. Plne chápem všetkých zástancov anatomicky tvarovaného voliča automatickej prevodky z minulej generácie. Nový volič s kryštálovou úpravou možno už nepadne tak ideálne do ruky, no s prihliadnutím na efekt sa posúva na úplne inú úroveň. Palubná doska si po stránke dizajnu zachovala tradičné usporiadanie ovládacích prvkov, typické pre značku BMW. Športové ambície dotvára orientácia centrálnej časti v smere na vodiča.
Na prvý pohľad typická kaplnka prístrojového panela novom ukrýva už plne digitálne prístroje. Na samotnú grafiku si zarytí fanúšikovia mníchovskej značky budú pravdepodobne určitý čas zvykať. Ku kvalite vyobrazenia ako aj prehľadnosti ale nemôže mať nikto zásadné výhrady. Štýl digitálnych budíkov sa tradične mení v závislosti od zvoleného režimu jazdy. Žiadne zásadné, alebo až prehnané grafické variácie ale v tomto smere nečakajte. Vo finále je to z môjho pohľadu len dobre. Mimochodom, grafický štýl budíkov sa čiastočne prispôsobil mapovému podkladu uprostred. A ten vodič má po jeho aktivovaní vodič k dispozícii v akomkoľvek jazdnom režime.
Za čiastočne konzervatívne ale pritom dokonale funkčné riešenie možno považovať klasické prevedenie panelu klimatizácie a autorádia. Po funkčnej stránke doteraz predsa len ešte nikto nič lepšie nevymyslel. Tradične silnou stránkou modelov BMW je prevedenie multimediálneho rozhrania iDrive. Obrazovka s priemerom 12,3 palca ponúka opäť nielen prepracovanú grafiku ale aj špičkovú čitateľnosť. V rámci konfigurácie jednotlivých funkcií tu pribudlo množstvo online aplikácií. Ukážkový je taktiež výstup z kamier, ktoré monitorujú okolie vozidla. Ovládanie jednotlivých funkcií je okrem združeného ovládača na stredovej konzole možné aj prostredníctvom dotyku, gestikulácie či hlasu. Tu si ale ešte musíme počkať na slovenčinu alebo češtinu.
Maximálny užívateľský komfort na palube dotvárajú veľkorysé predné sedačky so širokou škálou možností elektrického nastavenia. Detail, ktorý si v tomto smere zaslúži palec hore je príjemne mäkký vankúšik integrovaný do hlavovej opierky. Dynamicky orientovaného vodiča určite poteší príjemne hrubý volant verzie M Sport. Čerešničkou na torte pri testovanom kúsku bola dostupnosť akéhosi automobilového wellnessu. Vodič a predný spolujazdec majú v rámci niektorého z dostupných programov autentickú atmosféru, ktorú okrem autentickej hudby a ďalších “drobnosti” dopĺňa aj niektorá z prednastavených vôní. Z čisto praktickej stránky treba pochváliť výhľad z vozidla. V smere šikmo dopredu ho značne uľahčujú „skosené“ predné stĺpiky.
Praktickú stránku vylepšuje dostatočné množstvo odkladacích priečinkov. Luxusné sú predovšetkým držiaky na nápoje, ktoré disponujú funkciou chladenia, resp. vyhrievania odloženého nápoja. Z hľadiska konektivity teší dostatok USB slotov. Okrem nového typu c, BMW v schránke na prístrojovom paneli nezabudlo ani na stále rozšírenejší štandardný USB konektor. Na úroveň komfortu sa nebudú stažovať ani cestujúci v druhom rade. Napriek efektne klesajúcej línii strechy sa dozadu s až prekvapivou priestorovou rezervou vrátane oblasti hlavy usadia aj osoby s výškou približne 180 cm.
Z praktickej stránky prekvapuje aj nadštandardný batožinový priestor so základným objemom až 580 litrov. Samozrejme, v tomto prípade treba logicky počítať s vyššou nakladacou hranou, tú si je možné ale pri verzii s pneumatickým podvozkom dodatočne znížiť. Pod úrovňou štandardnej podlahy sa ešte nachádza “obrovská” samostatná schránka. Prekvapením je, že medzipodlaha disponuje užitočnou plynovou vzperou. S krycím platom sa naopak manipuluje manuálne. Po sklopení zadných sedadiel je možné kapacitu kufra zvýšiť až na 1525 litrov.
Z hľadiska výbavy na palube sme na test mali k dispozícii vozidlo so širokým spektrom príplatkovej výbavy. Zo všetkých zaujímavých prvkov stojí za zmienku napr.: adaptívny podvozok, vyhrievanie sedadiel vpredu aj vzadu + odvetrávanie predných sedadiel, automatická 4-zónová klimatizácia, Head-up displej, audio Harman/Kardon či veľké množstvo užitočných jazdných asistentov.
Po jazdnej stránke dokonalý chameleón
Nové BMX X6 v sebe dokázalo prekvapivo dobre skĺbiť podvedome očakávané športové vlastnosti s nádychom luxusného a pohodlného korábu a zároveň aj s pocitom technológiami nabitím automobilom. Každá z týchto tvári sa dokáže v plnej sile prejaviť v závislosti od momentálnej nálady vodiča. Indikátorom zmeny je volič jazdných režimov, kde okrem štandardných módov pribudol aj predvídavý režim Adaptive.
Dokonalý pocit z moderných technológií sprostredkúvavajú vyspelé jazdné asistenty. BMW patrí v tomto smere k automobilovej špičke. Technologický zážitok podčiarkuje napríklad nadstavba adaptívneho tempomatu, v podobe aktívnej asistencie pri prejazde zákrutami. Systém spolupracuje s čítačkou dopravných značiek a mapovými podkladmi ciest. V prvom prípade dokáže automaticky prispôsobiť rýchlosť jazdy aktuálnym povoleným limitom. V druhom prípade vozidlo pred prudšou zákrutou alebo križovatkou spomalí, tak aby bol prejazd bezpečný. Ďalšou technologickou lahôdkou je nadstavba parkovacieho asistentu v podobe asistentu cúvania. Ten si pamätá posledných 50 metrov a vozidlo dokáže po identickej trajektórií samostatne automaticky „vyparkovať“.
Komfortnú a „pohodovú“ stránku reprezentuje špičkové odhlučnenie interiéru. Vzhľadom na cenovku modelu X6, sa čokoľvek iné ani neočakáva. Posádku v režime Comfort rozmaznáva až prekvapivo kultivovaný podvozok, ktorý dokáže s istotou odfiltrovať aj väčšie nerovnosti. Hlavnú zásluhu na tom má vzduchové odpruženie, ktorému pri testovanom kúsku dvorne sekundovali aj „balónové“ pneumatiky s vyšším bočným profilom.
Hlavnou doménou prakticky každého BMW by mali byť športové jazdné vlastnosti. Určitým hendikepom nového modelu X6 je v tomto smere vyššia stavba karosérie a vyššia hmotnosť. Prvý neduh automobilka „rieši“ prostredníctvom zníženého ťažiska. Už pri pohľade pod prednú kapotu v tomto zaujme uloženie motora. Ten je v danom priestore doslova „utopený“. S hmotnosťou okrem špičkovo vyladeného podvozka bojujú aj motorizácie so skutočne dostatočným výkonom a špičkový pohon xDrive. Vo finále je BMW X6 skutočne až prekvapivo zábavné a športové SUV-kupé. Radosť z jazdy nielen sľubuje ale dokáže ju aj reálne sprostredkovať.
Charakteristika vozidla sa prudko mení aktivovaním niektorého zo športových režimov. Z hľadiska emócií je v tomto smere sympatická už aj autentická zvuková kulisa. Konkurencia by si ďalej mohla brať príklad z prakticky okamžitej odozvy plynového pedála. Na adaptívny podvozok sa dá v tomto režime spoľahnúť aj pri dynamickejšom prejazde cez zákruty, kde sa model X6 nakloní len minimálne. Úplne bezhlavá jazda ale nie je možná ani v prípade tak dobrého podvozku ako ma testovaná novinka. BMW X6 dovolí vodičoví v zákrutách veľmi veľa, no vzhľadom na viac ako 2-tonovú hmotnosť vozidla sa fyzikálne zákony nedajú oklamať ani v tomto prípade.
Indikátorom vysokej porcie zábavy je aj špičkovo vyladený pohon všetkých kolies xDrive. Už v úspornom Eco Pro režime je citeľná preferencia zadnej nápravy. V športovom nastavení a pri vypnutom ESP je preferencia pohonu zadných kolies ďaleko výraznejšia a BMW X6 dovolí vodičovi pri priaznivej konštatácii dokonca aj „hodiť zadkom“. Ideálne podmienky v tomto smere reprezentuje napríklad zasnežená vozovka, kde ši vôbec je ťažké vychutnať riadený šmyk.
Pohon xDrive príde vhod aj v teréne. Aj keď je nad slnko jasné, že asi len málo kto bude X6 používať mimo spevnených ciest. Novinka napriek tomu toho zvládne v teréne až prekvapivo veľa. Vďaka adaptívnemu podvozku je možné svetlú výšku vozidla regulovať v rozsahu približne 8 cm. V najvyššej polohe tak novinku nezastavia ani väčšie terénne zlomy. Štvorkolka sa v týchto situáciách dokáže veľmi dobre vysporiadať aj so situáciami, keď sa niektoré z kolies odlepí od zeme. Schopnosti pohonu xDrive sme otestovali aj pri pomerne prudkom stúpaní s čiastočne zľadovateným povrchom, s čím BMW nemalo prakticky žiadny problém.
Nakoniec pár slov k testovanej pohonnej jednotke. V podstate úplne základnú motorizáciu možno považovať za voľbu rozumu. Radový 3-liter so šiestimi valcami má u BMW veľmi silnú históriu. Aj výkon 265 koní na veľké SUV-kupé s prehľadom a rezervou postačuje. Jasným dôkazom toho je pocitovo skvelá jazdná dynamika, so zrýchlením z 0 na 100 km/h za 6,5 sekundy. Výrazným pomocníkom jazdnej dynamiky je tradične precízna 8-st automatická prevodovka. Prepĺňaný turbodiesel svojho majiteľa zároveň určite nezruinuje ani spotrebou paliva. Výrobcom udávaný priemer sme v teste vrátane dynamických a terénnych jázd prekročili približne o liter, čo je stále veľmi pekná a plne akceptovateľná hodnota.
A náš celkový dojem?
Nové BMW X6 dokáže bezpochyby nadviazať na obrovský predajný úspech svojich predchodcov. V porovnaní s modelom X5, si majiteľ v tomto prípade paradoxne pripláca za o niečo menšiu praktickú stránku ale zároveň aj za obrovskú porciu imidžu a osobitého štýlu. A tieto faktory sú hlavným motorom úspechu tohto modelu. Zdanlivo vysokú obstarávaciu cenu kompenzuje dostupnosť špičkových technológií, univerzálne využitie, ale predovšetkým prvotriedne zážitky spoza volantu.
Autor: Peter Hlačik/ Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: BMW X6 xDrive 30d M Sport
Dĺžka: 4 935 mm
Šírka: 2 004 mm
Výška: 1 696 mm
Rázvor: 2 975 mm
Objem kufra: 580 litrov
Motor: vznetový (nafta)
Pohon: 4×4
Počet valcov: 6
Výkon kW/koní: 195/265
Krútiaci moment Nm: 620
Pohotovostná hmotnosť: 2185 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 230
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 6,5 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 8
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 7,5 – 8,5 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 9,2 / 100 km
Pneumatiky: Pirelli Scorpion Winter
Verzia/cena
BMW X6 xDrive 30d M Sport (testovaný model) od 80 425 €
BMW X6 xDrive 30d od 75 050 €
Recenzia
BMW X6 xDrive 30d M Sport
Dĺžka: 4 935 mm Šírka: 2 004 mm Výška: 1 696 mm Rázvor: 2 975 mm Objem kufra: 580 litrov Motor: vznetový (nafta) Pohon: 4x4 Počet valcov: 6 Výkon kW/koní: 195/265 Krútiaci moment Nm: 620 Pohotovostná hmotnosť: 2185 kg Maximálna rýchlosť km/h: 230 Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 6,5 s Prevodovka: automatická Počet stupňov: 8 Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 7,5 – 8,5 l na 100 km Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 9,2 / 100 km Pneumatiky: Pirelli Scorpion Winter
Výhody
- Imidž modelu X6
- Všestranné jazdné vlastnosti + výkonová rezerva
- Prepracované detaily + dostupné technológie
Nevýhody
- Masívne bočné prahy bez prekrytia
- Manuálne ovládané krycie plató v batožinovom priestore
- Cena príplatkovej výbavy
BMW X6 xDrive 30d M Sport DEALS
Zhromažďujeme informácie z mnohých obchodov za najlepšiu dostupnú cenu