Značka Bugatti dnes patrí do toho absolútne najexkluzívnejšieho automobilového klubu. Francúzsky klenot je od počiatku svojej existencie spájaný nielen so svetom motoršportu, ale aj so statusom automobilového luxusu. História malosériového výrobcu z mestečka Molsheim je plná pádov i vzostupov. Slávnu automobilku založil Ettore Bugatti už v roku 1909. Päťdesiate roky minulého storočia priniesli zásadný zlom. Po neúspešnom období zavŕšenom smrťou otca zakladateľa bolo posledné pôvodné Bugatti vyrobené v roku 1952, a o jedenásť rokov neskôr značka na dlhý čas zanikla!
Prechodné obdobie
Automobilová legenda aj v čase svojho útlmu vzbudzovala nadšenie a emócie. V roku 1987 sa k vlastníckym právam značky Bugatti dostal Talian Romano Artioli. Francúzska legenda sa na prechodné obdobie presťahovala na sever Apeninského polostrova, konkrétne do novej továrne v Campogalliane neďaleko Modeny. V roku 1990 bol počas talianskej epochy predstavený model EB110, ktorý sa zaradil medzi najkultovejšie superšporty 90. rokov! Talianske snaženie neuniklo pozornosti koncernu VW na čele s Ferdinandom Piechom, ktorý videl v Bugatti obrovský potenciál.
V roku 1998 koncern automobilku odkúpil a vznikla spoločnosť Bugatti Automobiles. Klenot sa vrátil na domácu pôdu a v Molsheime vzniklo pre značku nové a moderné zázemie. Zvyšok príbehu je už notoricky známa história, ktorú vyšperkoval nielen model Veyron, ale aj jeho nasledovník Chiron. Okrem hlavnej modelovej línie sa Bugatti špecializuje aj na ešte exkluzívnejšie a úzko limitované edície. Presne do tejto kategórie spadá ultimátne Bugatti Centodieci, ktoré si symbolicky uctilo model EB110 a krátku taliansku epochu značky.
Inšpirácia EB110 s technikou Chironu
Bugatti Centodieci si už svojím názvom (centodieci znamená po taliansky 110) ctí ikonický odkaz modelu EB110. Inšpirácia superšportom z 90. rokov je okrem názvu jasne badateľná aj na dizajne. Prednej časti dominuje minimalistická podkova, teda maska chladiča. Na inšpiratívnu pôvodnú predlohu odkazujú aj veľmi úzke predné svetlomety. Dramatický výraz dotvára predný nárazník s mohutnými nasávacími otvormi a aerodynamickým splitrom. Ostré krivky dominujú aj bočnému profilu. Typickým poznávacím prvkom verzie Centodieci je pätica bočných chladiacich otvorov elipsovitého tvaru za prednými dverami, ktoré privádzajú vzduch k extrémnemu 8-litrovému motoru W16.
Samotná pohonná jednotka je ukrytá pod zatmavneným sklom, čo je opäť odkaz na EB110. Pohľad na zadnú časť zvýrazňuje horizontálna línia koncových svetiel, masívny difúzor a dvojité okrúhle výfukové koncovky. Zadné krídlo je odkazom na výkonnú verziu EB110 SS. Vzácne Centodieci bude vo všetkých kusoch lakované v špeciálnej bielej farbe.
Výkon z ríše snov
Ako už bolo naznačené, v útrobách Bugatti Centodieci sa skrýva technika zhodná s modelom Chiron, pričom výkon bol zvýšený na 1600 koní. Centodieci tak výkonom dosahuje ultimátnu verziu Chiron Super Sport+. Sila sa tradične prenáša na všetky štyri kolesá cez 7-stupňovú dvojspojkovú prevodovku. Bonusom je o 20 kg nižšia hmotnosť v porovnaní s bežným modelom Chiron. Na každý kilogram váhy Centodieci pripadá výkon až 1,13 koňa. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá len 2,4 sekundy, a z 0 na 300 km/h to Bugatti zvládne za 13,1 sekundy. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 380 km/h. Prednosťou Centodieci nie je len sila, ale aj precízna ovládateľnosť na okruhu, ktorú podporujú aerodynamické prvky.
Lahôdka pre 10 vyvolených
Exkluzivitu Bugatti podčiarkuje jeho obrovský zberateľský potenciál. V roku 2021 si niektorý model zo súčasného portfólia objednalo až 150 záujemcov, čo bol najlepší rok v 112-ročnej histórii automobilky! Bugatti Centodieci vznikne len v extrémne vzácnej 10-kusovej edícii, pričom väčšina výroby je naplánovaná na rok 2022. Záujemcov bolo dostatok a vozidlá sa rýchlo vypredali, a to aj napriek cenovke začínajúcej na sume 8 miliónov eur, čo je extrém aj na pomery Bugatti. Pre zaujímavosť, „obyčajný“ model Chiron stojí približne 2,4 milióna EUR.
BUGATTI CENTODIECI
Motor: zážihový W16, objem 8,0 l
Maximálny výkon: 1176 kW (1600 koní)
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 2,5 s
Maximálna rýchlosť: viac ako 380 km/h
Cena: od 8 miliónov EUR
Autor: PH
Foto: Bugatti