Corvette bola v automobilových kruhoch vždy silný pojem. Ako je známe, v USA doslova milujú autá s brutálnym výkonom. Vlajková loď značky Chevrolet preto neustále tak trochu vytŕčala nad všetkými lokálnymi „muscle cars.“ Jedna z najväčších amerických automobiliek totiž v prípade Corvette volila mierne odlišný prístup. Obrovský výkonový potenciál, ako aj koncept samotnej karosérie, tu pri posledných generáciách celkom vážne koketoval s tzv. superšportovým prístupom. Definitívny zlom nastal v októbri roku 2019, keď bola predstavená aktuálna generácia s interným označením C08.
Konkurencia pre európske superšporty?
História americkej ikony sa začala písať už v roku 1953. Postupom času, ako aj pričinením prirodzenej automobilovej evolúcie, sa Corvette postupne menila na čoraz extrémnejšie výkonné náčinie. Vyšperkované verzie posledných generácií svojím výkonom dokonca v mnohých prípadoch výrazne prekonávali dobovú európsku konkurenciu. Okrem rešpekt budiaceho výkonu bola konkurenčnou výhodou aj citeľne priaznivejšia cenovka. Tá však bola predovšetkým pri starších modeloch na druhej strane vykompenzovaná tradične americkým, rozumej jednoduchším prístupom. Vrcholnému Chevroletu, aj napriek brutálnemu výkonovému potenciálu, na špičkových európskych konkurentov predsa len stále niečo chýbalo – reč je o samotnom koncepte pohonu. Aj keď kultové motory V8 v tomto prípade už od počiatku poháňali výhradne zadné kolesá, za ich achillovu pätu možno považovať ich umiestnenie.
Chevrolet pri modeli Corvette pohonné jednotky veľmi dlho osádzal zásadne pod prednú kapotu. Európski konkurenti však už dávno objavili čaro optimálneho rozloženia hmotnosti. Motory s umiestnením v strede vozidla, presnejšie medzi kabínou a zadnou nápravou, prinášajú pri superšportoch so zadným náhonom množstvo výhod. A aj keď automobilka niekoľkokrát v histórii predstavila koncept s motorom uprostred, sériové modely si nakoniec vždy vystačili s pôvodným uložením. Americká revolúcia sa odohrala až pri predstavení aktuálnej generácie, ktorá bola už od počiatku vyvíjaná s motorom uprostred!
Z06 na scéne
Revolučný Chevrolet Corvette s poradovým číslom 8 sa musel novému umiestneniu pohonnej jednotky prispôsobiť aj vizuálne. Pozmenené proporcie si teraz logicky vystačia s citeľne kratšou prednou kapotou. V porovnaní s predchodcom sa kabína posunula viac dopredu. Dramatickú dizajnovú zmenu prinášajú aj obrovské nasávacie otvory za prednými dverami, ktorých úlohou je efektívne zásobovanie pohonnej jednotky vzduchom. Predná silueta si zachovala typický dramatický dizajn, ktorý hneď naznačuje, že toto je pokračovateľ tradície menom Corvette. Sériový debut novej generácie bol okorenený príchodom tradičnej verzie s prívlastkom Stingray, ktorú poháňa kultový motor 6,2 V8 s výkonom 502 koní. Na takúto výkonovú nálož si Američania vystačia jednoduchým prístupom, ktorý reprezentuje odolné atmosférické plnenie bez akejkoľvek elektrifikácie. Už po predstavení modelu Stingray však bolo jasné, že ide len o ticho pred búrkou, po ktorom bude nasledovať debut ešte extrémnejšej verzie.
A Chevrolet opäť nesklamal! Len pred pár týždňami sme oficiálne spoznali ďalšieho člena rodiny Corvette s prívlastkom Z06. Tento výkonný sériový model je značne inšpirovaný súťažným špeciálom, ktorý zbieral víťazné vavríny na kultových okruhoch ako Sebring či Daytona. Ultimátny model Z06 sa od štandardnej verzie odlišuje aj vizuálne, kde výraznejšie vystupuje továrenský tuning s prepracovanými nasávacími otvormi a ostrejšími krídlami a spojlermi. Ak to niekomu nestačí, môže siahnuť po dramatickejšom karbónovom pakete, ktorý v praxi generuje ešte vyšší prítlak. Uhlíkovými vláknami sa nešetrilo ani v interiéri, kde sú z karbónu nielen pádla na manuálne radenie, ale aj samotný volant. Corvette Z06 pritom ponúka široké možnosti personalizácie, od atraktívnych farieb karosérie a brzdových strmeňov až po tri druhy športových sedadiel, pričom budúci majiteľ si môže prispôsobiť aj farbu bezpečnostných pásov.
Čistá sila extrémnej V8
Efektný dojem je jedna vec, no Chevrolet Corvette Z06 stavia predovšetkým na vycibrenej technike skombinovanej s brutálnou silou. V porovnaní s modelom Stingray prešiel citeľnými zmenami aj samotný podvozok. Adaptívne pruženie Magnetic Selective Ride Control sa vďaka jazdným režimom dokáže prispôsobiť rôznym povrchom. V priestore za zadnými sedadlami si aj v prípade modelu Z06 našiel svoje miesto puristický atmosférický motor V8. Vzhľadom na čo najnižšiu hmotnosť si paradoxne vystačí s objemom 5,5 litra. S plochým kľukovým hriadeľom, piestami z kovaného hliníka a titánovými ojnicami je jeho konštrukčnou pýchou extrémna „točivosť.“ Motor V8 s bleskurýchlou odozvou na plyn je v modeli Z06 možné bez problémov vytáčať až na úroveň 8600 otáčok za minútu!
Už o niečo nižšie je dostupný maximálny výkon 679 koní, resp. 623 Nm. Dané parametre umožňujú zrýchlenie z pokoja na 100 km/h len za 2,6 sekundy, čo je o 0,3 sekundy lepší údaj než ponúka základný model. Corvette Z06 zostáva za každých okolností čistou zadokolkou. Pre úplnosť dodajme, že ultimátna novinka bude k dispozícii v oboch karosárskych verziách. Aj keď sa Chevrolet v pozícii „klasickej objemovej“ automobilky z európskeho trhu už pred rokmi stiahol, výkonné modely vrátane Corvette Stingray sú stále oficiálne dostupné aj na starom kontinente. Napriek tomu zatiaľ nie je známe, či špičkový model Z06 neskôr rozšíri európsku ponuku, keďže prioritou zostáva domáci americký trh. Situácii navyše príliš nepraje ani striktná emisná politika a aktuálna čipová kríza.
Chevrolet Corvette Z06
Motor: 5,5 V8
Maximálny výkon: 500 kW (679 koní)
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 2,6 s
Maximálna rýchlosť: –
Cena: –
Autor: PH
Foto: Chevrolet