Autoinak.sk

Delage D12 – znovuzrodenie legendy

Delage D12

Názov Delage väčšine dnešných automobilových fanúšikov príliš veľa nehovorí. Skalní nadšenci a milovníci automobilovej histórie však vedia, že ide o legendárnu francúzsku automobilku, ktorá bola najaktívnejšia v medzivojnovom období, resp. v prvej polovici minulého storočia. Značka Delage sa vo svojich najlepších časoch v rámci civilného portfólia orientovala na luxus a noblesu.

Už od počiatkov automobilizmu boli mimoriadne prestížnou záležitosťou automobilové preteky a Delage nebolo výnimkou. Vo svete motoršportu si značka pripísala množstvo úspechov. K tým najvýraznejším patrí víťazstvo na kultovom americkom podujatí 500 míľ v Indianapolise v roku 1914 alebo stanovenie absolútneho svetového rýchlostného rekordu s hodnotou 230 km/h z roku 1924. V roku 1927 sa značka Delage stala absolútnym víťazom v sérii Grand Prix, ktorú dnes môžeme označiť za predchodcu prestížnej F1.

Príbeh pôvodnej legendy

Slávnu automobilku založil v roku 1905 Louis Delage. Charizmatický zakladateľ si už od začiatku svojho životného príbehu stanovil tie najambicióznejšie ciele. Dôkazom toho je, že jedným z prvých zamestnancov automobilky bol aj bývalý šéfdizajnér konkurenčného Peugeotu, ktorý je mimochodom považovaný za najstaršiu automobilku na svete. Už dva roky po svojom vzniku sa Delage sťahovalo do podstatne väčších výrobných priestorov. V roku 1912 značka vyrábala viac ako 1 000 automobilov ročne, čo bolo v tých časoch impozantné číslo. Po prvej svetovej vojne sa automobilka preorientovala prioritne na veľké a luxusné modely s výkonnými motormi.

Prvým zásadným zlomom v histórii bol nástup hospodárskej krízy v 30. rokoch minulého storočia, ktorá výrobcom exkluzívnych modelov nepriala. Delage bolo neaktívne aj počas druhej svetovej vojny. Po vojne automobilka zažívala striedavo lepšie i horšie obdobia. Samotný Louis Delage sa postupom času dostával do čoraz väčších finančných problémov, čo predznamenalo začiatok konca. Pokusom o záchranu značky bola fúzia s konkurenčnou značkou Delahaye, ktorá však nič nevyriešila. Otec zakladateľ zomrel v roku 1947. Po jeho smrti sa automobilka ocitla v agónii s postupne klesajúcou produkciou. Paradoxne, výhradná orientácia na luxusné a veľké automobily odsúdila na zánik obe automobilky. Definitívny koniec prišiel v roku 1954, pričom zvyšky výrobného zázemia prevzala zbrojovka Hotchkiss.

Zmŕtvychvstanie


Na historický odkaz hrdého Delage mnoho Francúzov nezabudlo ani po jeho zániku. Slávne meno sa pred časom rozhodol vzkriesiť francúzsky podnikateľ a automobilový nadšenec Laurent Tapie. V roku 1996 vyhral amatérsku pretekársku súťaž, ktorej odmenou bolo šoférovanie monopostu F1. Tento autentický zážitok v ňom zanechal nezmazateľnú stopu. Aj napriek tomu, že neskôr vlastnil a užíval pestré spektrum superšportov renomovaných značiek, žiadne z nich v ňom nevyvolali rovnaké emócie ako jazda v monoposte F1. Tu niekde sa zrodil ambiciózny sen o novodobom modeli Delage, ktorý bude inšpirovaný kráľovnou motoršportu.

Prvá ukážka niekoľkoročnej práce sa v podobe konceptu predstavila verejnosti na konci roka 2019. Po dvoch rokoch neistoty je dnes isté, že francúzska ikona je späť. Znovuzrodenie predstavuje plne funkčný prototyp, ktorý je k dispozícii aj na predvádzacie jazdy potenciálnych zákazníkov. Po takmer 70 rokoch sa na scéne objavil novodobý model s logom Delage.

Civilná formula

Extrémna novinka dostala označenie D12. Aj v tomto prípade ide o jasnú paralelu s históriou automobilky Delage – Francúzi označovali svoje modely písmenom „D“ a číslicou odkazujúcou na počet valcov. Deklarovaná inšpirácia svetom F1 je pri novom hyperšporte citeľná už na prvý pohľad. Delage D12 svojím dizajnom odkazuje práve na monoposty F1 – a nejde len o vizuálnu inšpiráciu. Zlatú éru hlasných 12-valcov pripomína aj technika v útrobách.

Výhradne zadné kolesá poháňa atmosférický motor V12 s objemom 7,6 litra. Dotyk modernej doby predstavuje elektrický doping v podobe prídavného elektromotora. Kombinovaný výkon pohonnej sústavy dosahuje až 1 115 koní. Suchá hmotnosť vozidla sa pritom ustálila pod hranicou 1,4 tony. O distribúciu výkonu sa stará špeciálne nadimenzovaná 8-stupňová automatická prevodovka. Delage D12 je koncipované ako dvojmiestny automobil so sedadlami usporiadanými centrálne za sebou – ďalší odkaz na F1. Keďže francúzska novinka nemá klasické dvere, prístup do kokpitu zabezpečuje výklopné sklo pripomínajúce vojenské stíhačky.

K ďalším unikátnym riešeniam Delage D12 patrí konštrukcia karbónových kolies, ktoré sú automaticky prispôsobené náporovému chladeniu keramických bŕzd. Z monopostov F1 je prevzaté aj zavesenie kolies. Vývoj jazdných vlastností prebiehal nielen na Nürburgringu, ale aj na domácom okruhu v Magny-Cours. Podieľal sa na ňom aj majster sveta F1 z roku 1997, Kanaďan Jacques Villeneuve. V ponuke budú dve verzie – civilnejšia verzia Club, určená na klasické cesty, a extrémnejšia GT, ideálna na okruhy. Delage plánuje vyrobiť len 30 kusov modelu D12. Cena? Astronomické 2 milióny eur. Prvý sériový kus pôjde do dražby a získa ho ten, kto ponúkne najviac.

DELAGE D12

Motor: zážihový V12 objem 7,6 l + elektromotor
Maximálny výkon: 820 kW (1115 koní)
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 2,6 s
Maximálna rýchlosť: cca 360 km/h
Cena: cca 2-milióny EUR
Autor: Peter Hlačik
foto: Delage

Exit mobile version