Automobilovému koncernu PSA ide v posledných rokoch karta. V rámci novej stratégie spojenej s celkovou expanziou patrí do francúzskej skupiny už od roku 2014 aj samostatná prémiová značka DS. V princípe nový hráč na automobilovej mape zároveň ťaží z veľmi silného historického odkazu legendárneho modelu DS. Identita tejto prémiovej automobilky je dnes silne spätá s domovskou krajinou galského kohúta. Ako všetci vieme, práve Francúzsko predstavuje synonymum nielen pre dizajn, ale aj eleganciu či osobitný životný štýl. Na rovnakú filozofiu vsádza v náročnom konkurenčnom boji aj značka DS. O tom sme sa aktuálne presvedčili aj na vlastnej koži pri teste nového SUV DS3 Crossback.
Nový model DS 3 Crossback v prostrednej zážihovej výkonovej verzii PureTech 130, skombinovanej s 8-stupňovou automatickou prevodovkou a v špičkovej výbavovej línii Grand Chic, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky DS Automobiles.
Rýchle fakty:
- Značka DS sa v rámci koncernu PSA osamostatnila v roku 2014. Za ten čas sa stihlo zároveň už aj kompletne obmeniť jej pôvodné modelové portfólio. Aj Francúzi dnes podľa očakávania vsádzajú predovšetkým na SUV a crossovery. Vstupnou bránou do tohto sveta je luxusne ladený crossover DS 3 Crossback.
- Testovaný model DS 3 Crossback okrem špecifického dizajnového štýlu prekvapuje až nečakane pestrou paletou pohonných jednotiek. Klasiku v podobe benzínových a naftových verzií dopĺňa aj plne elektrická verzia DS 3 Crossback E-Tense.
- Pomerne odvážny a neopozeraný dizajn sériového modelu je do značnej miery inšpirovaný v minulosti predstavenými konceptmi s logom DS. Odvážne línie a krivky vo finále dopĺňa imidžové riešenie v podobe výsuvných kľučiek na oboch pároch dverí.
- Extravagancia a odvaha dominujú aj interiéru. Práve v hodnotne navrhnutej kabíne so všadeprítomným geometrickým motívom kosoštvorca je najviac cítiť francúzsky cit pre detail. Zaužívaným zvyklostiam triedy malých vozidiel vo finále zodpovedajú aj priestorové pomery.
- Z hľadiska jazdných vlastností predstavuje model DS 3 Crossback v rámci vyladenia podvozka optimálny kompromis medzi komfortom a športovou jazdou. Testovaná benzínová motorizácia PureTech 130 presvedčila o svojich kvalitách už aj pri iných modeloch v rámci koncernu PSA a výnimkou nie je ani testovaný exemplár.
Fotogaléria DS 3 Crossback
Pre automobilových nadšencov nepredstavuje označenie DS s určitosťou žiadnu neznámu. Rovnomenný a mimoriadne nadčasový model dokázal v 50. rokoch minulého storočia prekonať svoju vtedajšiu konkurenciu, popritom aj jasne predbehol svoju dobu a vo finále významne ovplyvnil celý automobilový svet!
Automobilku DS aj dnes dokonale vystihuje slovné spojenie Different Spirit. Moderná história tejto imidžovej značky sa začala písať už v roku 2009. Od roku 2014 registrujeme značku DS v rámci koncernu už ako samostatného výrobcu. Punc kvality a prestíže symbolicky pripomínajú aj domáce politické špičky. Francúzski vládni predstavitelia preferovali luxusný model DS nielen v minulosti, ale k tejto značke sa logicky vrátili aj v súčasnosti!
V rámci logickej expanzie a ďalšieho rozvoja plánuje tento prémiový výrobca predstaviť každý rok minimálne jednu zásadnú novinku. Minulý rok sa niesol v znamení aktuálnych módnych trendov, ktorými sú SUV a crossovery. V sériovej podobe sme sa aj preto dočkali malého SUV DS 3 Crossback, ktoré aktuálne predstavuje aj vstupnú bránu do sveta DS Automobiles.
Okrem už na prvý pohľad odvážneho a imidžového dizajnu dokáže toto SUV zaujať aj na poli techniky ukrytej v útrobách. Najmenší člen rodiny je postavený na novej modulárnej platforme e-CMP. To v praxi znamená, že okrem tradičného konvenčného pohonu zastúpeného spaľovacími motormi je model 3 Crossback vôbec prvým DS, ktorý dostal aj alternatívu v podobe implementácie čisto elektrického pohonu. Elektrická verzia nesie označenie s prívlastkom E-Tense. Silnou konkurenčnou výhodou testovaného kúsku sa zároveň stáva aj dostupnosť širokých variácií preferovanej osobnej personalizácie. Tú okrem rôznorodých farebných vyhotovení reprezentuje aj päť autentických výbavových verzií. Samozrejmosťou je aj v tomto prípade dostupnosť širokého spektra výbavy na želanie.
Okrem plne elektrickej verzie E-Tense je na našom trhu štýlové SUV dostupné aj konvenčnými motorizáciami. Benzín v ponuke reprezentujú už osvedčené pohonné jednotky s prívlastkom PureTech. Pod týmto kódom sa pri modeli DS 3 Crossback zakaždým ukrýva prepĺňaný 3-valec s objemom 1,2 litra. Najdostupnejšou alternatívou je verzia PureTech 100 (výkon 100 koní), ktorá sa kombinuje výhradne so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Výkonnejšie verzie PureTech 130 (130 koní), resp. PureTech 155 (155 koní) sú k dispozícii len s 8-stupňovým automatom. Francúzi nezabúdajú ani na priaznivcov nafty. Moderný a úsporný turbodiesel 1,5 BlueHDi je dostupný v dvoch výkonových verziách. Slabší variant z dvojice BlueHDi 100 (100 koní) sa kombinuje iba so 6-stupňovým manuálom a výkonnejší BlueHDi 130 už s 8-stupňovým automatom.
Priamy útok na zmysly a emócie
Pútavý dizajn dnes bezpochyby predáva a toto konštatovanie platí nielen pre automobily. Testované malé SUV je po vzhľadovej stránke celkom iste najodvážnejší súčasný model s logom automobilky DS. Model 3 Crossback sa vo finálnej podobe celkom jasne inšpiroval aj mnohými optickými prvkami, ktoré už Francúzi v minulosti predstavili na konceptoch DS E-Tense, resp. DS Divine. Mix atraktívnych kriviek sa vo finále podpísal pod to, že testované SUV pôsobí medzi ostatnými automobilmi doslova ako magnet pre oči. Jeho autentické línie dokážu chytiť za srdce predovšetkým zástupkyne nežnejšieho pohlavia. Na druhej strane platí, že predovšetkým v testovanej farbe s prívlastkom „čierna Perla Nera“ tento Francúz rozhodne svojou dynamikou neurazí ani mužské publikum.
Pri čelnom pohľade pôsobí extravagantné SUV napriek svojim kompaktným rozmerom až prekvapivo robustne. Predným partiám okrem neodmysliteľnej masky chladiča s kosoštvorcovým výpletom a chrómovými ozdobami dominujú aj originálne a zároveň dizajnovo atypické predné svetlomety. Efektnú krivku denného LED svietenia podľa očakávania dopĺňa obdobne efektný modul hlavných svetlometov. Testovaný exemplár sa na poli svetelnej techniky okrem full LED technológie so špičkovým svetelným účinkom môže popýšiť aj funkciou „tieňovania“. Matrix riešenie z dielne DS dokáže za tmy v praxi reálne veľmi presvedčivo vytieňovať ostatných účastníkov cestnej premávky.
Novinka pôsobí prekvapivo impozantne aj pri pohľade z profilu. V tomto priestore zaujme z hľadiska užívateľskej funkčnosti aj efektná „frajerinka“ v podobe výsuvných aerodynamických kľučiek. Okrem wow efektu treba pochváliť aj samotnú funkčnosť a rýchlosť reakcií. Kľučky zakaždým veľmi pohotovo reagujú na prítomnosť kľúčika zapaľovania a automaticky sa vysunú pri tesnejšom priblížení sa k vozidlu. Dizajnovú odvahu pri bočných partiách zároveň zvýrazňuje aj línia žraločej plutvy, ktorá výrazne zasahuje do centrálneho stĺpika karosérie. Tento vizuálny efekt odkazuje na dnes už nevyrábaný klasický malý kompakt DS 3. Testovaný exemplár upúta pozornosť aj svojimi príplatkovými diskami kolies s priemerom 18 palcov, ktoré v rámci cenníka dostali označenie Shanghai.
Na emócie a eleganciu bezpochyby útočí aj zadná časť testovanej novinky. Tú ale zároveň s prihliadnutím na zvyšok automobilu možno považovať aj za opticky najdecentnejšiu. Vizuálnou dominantou tohto priestoru sa okrem neprehliadnuteľného fabrického loga celkom iste stávajú aj úzke koncové svetlá s výrazným chrómovým lemovaním. Povrchovú úpravu z rovnakého materiálu ponúka nielen efektná, ale zároveň aj funkčná zdvojená koncovka výfukového systému.
Estetický zážitok pokračuje aj v interiéri
Výrazný dizajn exteriéru predstavuje pri modeli DS 3 Crossback len pomyselný začiatok. Ešte väčší vizuálny zážitok sa následne dostaví v interiéri. Testovaný model patrí dnes k už veľmi vzácnej skupine automobilov, v ktorých nemá nezainteresovaná osoba po nastúpení automatické nutkanie hneď naštartovať a vyraziť. DS navodzuje u posádky doslova wow efekt. Inými slovami, toto je presne typ vozidla, ktorý najskôr musíte v pokoji objaviť, preskúmať a vo finále sa ešte aj pokochať netradičnými dizajnovými riešeniami.
Francúzi si okrem dizajnového prevedenia v rámci interiéru dali mimoriadne záležať aj na jeho špičkovom dielenskom opracovaní a kvalitnej materiálovej skladbe, v našom prípade pozostávajúcej predovšetkým z prémiovej kože. V tomto smere patrí model 3 Crossback bezpochyby do prémiového segmentu! Samotný výrobca hovorí pri testovanej konfigurácii o inšpirácii slávnym námestím Place de la Bastille v Paríži. DS 3 Crossback v kabíne zároveň ponúka aj niekoľko netradičných a atypických riešení. Už samotné štartovacie tlačidlo si našlo svoje miesto v spodnej časti palubnej dosky. Originálne je vyriešené aj elektrické ovládanie sťahovania okien. Jeho modul zabezpečujú ovládače, ktoré na prvý pohľad pripomínajú skôr šperky a sú rozmiestnené na stredovom tuneli v okolí voliča automatickej prevodovky. Efekt je jedna vec, ale na druhej strane platí, že aj na toto riešenie si je potrebné z hľadiska ergonómie určitý čas zvykať.
Z netradičných riešení stoja za zmienku aj krajné výduchy ventilácie. Tie sú netradične pevnou súčasťou predných dverí. Aj emocionálny efekt interiéru umocňuje motív geometrického kosoštvorca pripomínajúci diamant, ktorý dominuje celej palubnej doske a napríklad aj koženému čalúneniu sedadiel. Sedačky okrem vizuálneho a kvalitatívneho efektu dokážu vo finále zaujať aj svojím špičkovým komfortom a pohodlím.
Prístrojový panel pozostáva z plne grafického displeja. Na dnešné pomery ponúka obrazovka v DS o niečo menší priemer, čo vo finále pôsobí skôr decentným dojmom. Aj v tomto prípade je podľa očakávania k dispozícii hneď niekoľko vyobrazovacích štýlov, resp. grafických layoutov. Farebná schéma prístrojov sa decentne mení aj v závislosti od aktuálne predvoleného jazdného režimu. V sumári treba pochváliť aj celkovú prehľadnosť grafického usporiadania vyobrazovaných údajov. Celkový dojem z prístrojov pred vodičom kazí nanajvýš jednoduchšie riešenie Head-up displeja. Jeho údaje sú v tomto prípade premietané na výsuvné sklíčko. Head-up displej je zároveň možné deaktivovať prostredníctvom tlačidla v ľavej časti palubnej dosky.
Automobilovú modernu však odráža multimediálne rozhranie s graficky veľmi dobre zvládnutým dotykovým displejom. Logika ovládania v tomto prípade kopíruje zvyklosti koncernu PSA. Jednotlivé položky menu vrátane modulu klimatizácie sa prepínajú prostredníctvom virtuálnych tlačidiel, štýlovo rozmiestnených priamo na palubnej doske, a to v priestore pod samotným displejom. V rámci testu sme si ani po pár dňoch nezvykli na ovládanie hlasitosti audia. To je rovnako ako ostatné ovládače zamaskované vo vlastnom module kosoštvorca, čím sa po estetickej stránke nijako nenarúša celkový koncept palubnej dosky. Na domovský koncern odkazujú aj niektoré ovládacie prvky na čele s už dobre známym joystickom automatickej prevodovky.
Vzhľadom na kategóriu malých SUV je vpredu až prekvapivo veľa miesta. Chvályhodné je, že celkový štýl a imidž nemá v tomto prípade zásadný dopad na praktickú stránku. Za plne akceptovateľný sa dá aj v tomto smere označiť výhľad z miesta vodiča. V rámci kategórie malých SUV možno za plne adekvátny považovať aj priestor v druhom rade. Pomerne pohodlne sa v modeli DS 3 Crossback dokáže v tomto priestore usadiť aj dvojica priemerne urastených dospelých. Dizajnové plutvy prostredného stĺpika karosérie spomenuté už aj v predchádzajúcej časti však negatívne ovplyvňujú výhľad z druhého radu. Ich prítomnosť reálne najviac pocítia deti. Štýl a dizajn dostali v tomto prípade prednosť pred striktnou funkčnosťou. Mierne „klaustrofobický“ pocit v druhom rade v rámci testovanej konfigurácie v sumári znásobuje aj inak štýlové čalúnenie stropu v čiernej farbe.
Z celkovej praktickej stránky je veľmi podstatný aj batožinový priestor. Ani kufor sa v tomto prípade nijako zvlášť nevymyká zaužívaným zvyklostiam v danej triede. Základný objem na úrovni 350 litrov môžeme s prihliadnutím na každodenné režijné používanie označiť v praxi za plne postačujúci. Netradične umiestnený mikrospínač v spodnej časti nárazníka nepredstavuje najvhodnejšie riešenie predovšetkým pri nepriaznivom počasí. Po sklopení delených zadných operadiel je k dispozícii maximálna prepravná kapacita na úrovni až 1050 litrov. V tomto prípade treba počítať aj s prítomnosťou nepraktického schodíka, čo ale modelu značky DS väčšina z nás celkom iste s radosťou prepáči. Prijemné prekvapenie však predstavuje prítomnosť dojazdového rezervného kolesa, čo je vždy lepšie riešenie ako opravná sada.
Z hľadiska výbavy sme pre redakčný test mali k dispozícii špičkovú verziu modelu DS 3 Crossback s prívlastkom Grand Chic. Zo všetkých zaujímavých prvkov na palube stojí v tomto smere za zmienku napríklad kompletný balík jazdných asistenčných systémov, Head-up displej, navigačný modul, parkovacie senzory po celom obvode vozidla, bezkľúčový prístup a štartovanie a mnoho iného. Bohatý je v tomto smere aj zoznam dodatočnej príplatkovej výbavy na želanie.
Atraktívny aj po jazdnej stránke
Svoju takpovediac „modrú krv“, alebo ak chcete prémiový rodokmeň si model DS 3 Crossback v rámci testu dokázal obhájiť aj na poli jazdných vlastností. Podvozok je na pomery francúzskych výrobcov naladený výrazne športovejšie. Štýlové SUV vďaka tomu dokáže veľmi pekne kopírovať cestný povrch. Pod to sa bezpochyby podpísali aj efektné 18-palcové kolesá. Veľká porcia istoty sa v smere od podvozka vo finále dostavuje aj pri svižnejších prejazdoch cez zákruty, kde sa malé SUV na naše prekvapenie nakláňa skutočne len minimálne. V rámci hodnotenia podvozka treba jedným dychom dodať, že plne akceptovateľný tu zároveň zostáva aj jazdný komfort spojený s ochotou filtrovania bežných nerovností našich ciest. Tie dokáže testovaný kúsok filtrovať elegantne a s istotou. Najviac sme túto schopnosť ocenili predovšetkým v mestskej premávke.
Práve v meste sa testovaný exemplár cíti ako ryba vo vode. Kompaktné rozmery sa aj v tomto prípade podpísali pod veľmi dobrú manévrovateľnosť. Za vyslovene mestské možno považovať aj naladenie posilňovača riadenia. Ten je namiesto spätnej väzby prioritne vyladený skôr smerom k maximálnemu komfortu.
Prémiu na palube v rámci jazdného komfortu pre posádku podčiarkuje aj precízne odhlučnenie kabíny. Aj v najmenšom členovi rodiny DS panuje príjemná akustická pohoda, čo platí aj pre vyššie rýchlostné tempá. V nemalej miere sa pod tento fakt podpísalo aj akustické čelné sklo. Pri vyšších nárokoch na pohonnú jednotku, predovšetkým v športovom režime, do kabíny preniká príjemne „drsný“, až športový zvuk benzínovej pohonnej jednotky. Toto sa subjektívne považuje skôr za príjemné spestrenie a určitú porciu športových emócií spoza volantu.
Pohonný reťazec vsádza na dôkladne osvedčenú techniku, známu aj z iných modelov skupiny PSA. Všetky potenciálne predsudky voči 3-valcovým motorom musia ísť v prípade moderných zážihových motorizácií z radu PureTech objektívne bokom! Prepĺňaná benzínová „jednadvojka“ patrí objektívne medzi momentálne najlepšie 3-valce dostupné na trhu. Okrem špičkovej kultivovanosti v prípade testovanej 130-koňovej verzie teší aj pocitová jazdná dynamika. Určitý výkonový deficit sa v tomto prípade môže dostaviť len pri plne obsadenom vozidle, resp. v topograficky náročnejšom kopcovitom teréne.
V štandardných situáciách má významný podiel na adekvátnej jazdnej dynamike aj veľmi dobré súžitie pohonnej jednotky s 8-stupňovým meničovým automatom. Automatickú prevodovku možno považovať za vydarenú predovšetkým vtedy, keď si vodič jej prácu prakticky vôbec neuvedomuje. To je aj prípad modelu DS 3 Crossback s automatom značky Aisin a veľmi decentnými zmenami jednotlivých prevodových stupňov. Pre náročnejších tu nechýba možnosť manuálneho radenia prevodov prostredníctvom pádiel pod volantom. V tomto režime si pochvalu zaslúži fakt, že automat dokáže podržať manuálne zaradený prevod až prekvapivo dlhú dobu a moment samočinného preradenia nastáva neskôr, ako sme pri tomto type vozidla podvedome očakávali.
Celkový charakter vozidla sa pomerne citeľne mení aj vzhľadom na voľbu niektorého z troch dostupných jazdných režimov: Normal, Eco a Sport. V závislosti od zvoleného módu sa menia predovšetkým reakcie odozvy plynového pedála a odozva prevodovky. A ako je na tom spotreba paliva? K výrobcom udávaným parametrom špecifikovaných ešte podľa starej metodiky NEDC sa nám v teste nepodarilo priblížiť. Výsledný priemer sa aj v tomto prípade pomerne zásadne odvíja od preferovaného jazdného štýlu. S ľahkou nohou nie je problém jazdiť v kombinovanom režime za menej ako 6 l/100 km. Naopak, pri dynamickej jazde výsledný priemer takmer s určitosťou prekonáva hranicu 7 litrov na každých 100 km. Celkový priemer podľa palubného počítača sa v našom teste nakoniec ustálil na hodnote 6,3 l/100 km.
Aj keď testovaný DS 3 Crossback patrí do kategórie SUV, prioritne bol tento model skonštruovaný na používanie v meste, resp. na asfaltových komunikáciách. Avšak vďaka vyššej svetlej výške je vhodný aj do ľahšieho terénu. Chýbajúci pohon všetkých kolies pri jazde mimo spevnených ciest, ale aj pri situáciách s horšou adhéziou čiastočne kompenzuje veľmi dobre vyladená trakčná kontrola.
A náš celkový dojem?
Značke DS okrem celkom jasnej orientácie na dizajn a štýl vo finále nechýba ani odvaha ísť tak trochu proti zaužívanému prúdu. A presne taký je v praxi aj nový model DS 3 Crossback. Toto malé SUV prináša do triedy kompaktných crossoverov čerstvý vietor a v sumári predstavuje nielen veľmi zaujímavú, ale predovšetkým aj štýlovú a neopozeranú alternatívu voči zaužívanej a etablovanej konfekcii.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: DS 3 Crossback PureTech 130 Grand Chic
Dĺžka: 4118 mm
Šírka: 1802 mm
Výška: 1534 mm
Rázvor: 2558 mm
Objem kufra: 350 litrov
Motor: zážihový (benzín)
Pohon: predný
Počet valcov: 3
Výkon kW/koní: 96/130
Krútiaci moment Nm: 230
Pohotovostná hmotnosť: 1310 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 200
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,2 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 8
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu (NEDC): 4,8 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,3/100 km
Pneumatiky: Michelin Primacy
Verzia/cena
DS 3 Crossback PureTech 130 Grand Chic (testovaný model): od 29 990 €
DS 3 Crossback PureTech 100 Chic (6-stupňový manuál): od 20 990 €