Autoinak.sk

DS 4 – Umenie na kolesách

Test DS 4 2022

Stále mladá značka DS má do budúcna veľké ambície. Prémiová francúzska automobilka patriaca dnes pod koncern Stellantis, formuje segment luxusne ladených automobilov z krajiny galského kohúta. Príchuť domoviny a unikátnosť Francúzska na čele s citom pre dizajn a eleganciu, tvorcovia celkom jednoznačne preklápajú aj do aktuálneho portfólia modelov. Paletu automobilov DS v súčasnosti zastrešujú modernizované SUV DS 3 a DS 7, ako aj dve koncepčne horúce novinky. Reč je o novej vlajkovej lodi, luxusnej limuzíne DS 9, ako aj rovnako novom vydaní atraktívneho kompaktu DS 4, ktorý sme preverili v našom redakčnom teste. Hlavnými zbraňami testovaného modelu sú nielen podvedome očakávané emocionálne zážitky z estetických kriviek, ale aj záplava zaujímavých technológií a zároveň až nečakane pestrá ponuka dostupných verzií.

Nový DS 4 s najvýkonnejšou benzínovou motorizáciou 1,6 PureTech 225, skombinovanou s 8 st. automatickou prevodovkou a v dynamicky ladenej výbavovej verzii Performance Line+, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky DS Automobiles.

Rýchle fakty:

Fotogaléria DS 4

Formálne mladá značka DS sa do pozície samostatnej automobilky v rámci hierarchie dobového koncernu PSA pretransformovala ešte len v roku 2014. Z komplexného historického hľadiska, ale táto značka čerpá inšpiráciou z jedného z vôbec najvýraznejších automobilov v dejinách. Názov DS je prevzatý od rovnomenného kultového modelu s logom dvojitého šípového ozubenia, oficiálne predstaveného už v roku 1955. V tejto súvislosti je pre modely DS zaužívané nielen globálne motto Different Spirit, ale aj francúzska variácia výslovnosti „deesse,“ ktorá značí prirovnanie k automobilovej bohyni.

Pri zrode dnešnej prémiovej automobilky bola od roku 2015 práve prvá generácia modelu DS 4. Proporčne klasický kompakt dopĺňala ešte aj outdoorovo ladená verzia s prívlastkom Crossback. Po ukončení výroby pôvodného modelu sme na novú generáciu prémiového kompaktu čakali približne tri roky. Vzniknutý časový priestor vyplnila ochutnávka v podobe atraktívneho konceptu DS Aero Sport Lounge. Pre značku v mnohých ohľadoch revolučná druhá generácia DS 4, značne inšpirovaná práve spomínanou štúdiou, bola oficiálne predstavená v minulom roku.

Modelovú rodinu značky DS rozšíril atraktívny model kompaktných rozmerom.

Novinka s atraktívnym dizajnom, využíva po technickej stránke, to najlepšie čím francúzska vetva koncernu Stellantis v danom segmente v súčasnosti disponuje. Technický základ v podobe najnovšej verzie platformy EMP2 myslí okrem bezpečnostného aspektu a pestrej škály asistenčných systémov aj na zástavbu elektrifikovaných verzií. Z technologických zaujímavostí zaujme napríklad novým konceptom palubného infotainmentu, sofistikovaným adaptívnym tempomatom, ktorý dokáže upravovať rýchlosť nielen podľa dopravných značiek, ale aj pri prejazde cez zákruty, výkonnými adaptívnymi svetlami, dostupnosťou funkcie nočného videnia, ale aj adaptívnych tlmičov, ktoré sa prispôsobujú nerovnostiam pred automobilom na základe spolupráce s kamerou v čelnom skle.

Zaujímavá je aj paleta pohonných jednotiek. Základom modelu DS 4 je prepĺňaný zážihový 3-valec 1,2 PureTech 130 s výkonom 130 koní. Výkonnejšou benzínovou voľbou je 4-valec 1,6 PureTech. V slabšej verzii je vyladený na výkon 181 koní a v silnejšej, určenej len pre výbavu Performance Line ponúka až 224 koní. Pre priaznivcov nafty majú Francúzi v ponuke úsporný turbodiesel 1,5 BlueHDi s výkonom 130 koní. O pohon elektrifikovaného plug-in hybrudu DS 4 E-Tense sa stará elektrosústava a benzínová motorizácia 1,6 PureTech, s kombinovaným výkonom 225 koní. Všetky motorizácie spolupracujú už v základe s 8-st. automatickou prevodovkou. Outdoorovou alternatívou je aj pri druhej generácií DS 4, o niečo malo drsnejšie ladená verzia s prívlastkom Cross.

Pod kapotou testovanej verzie Performance Line+ pracovala vykonná benzínová motorizácia 1,6 PureTech 225.

Čaro dizajnu

Cit pre zmysluplný dizajn patrí medzi hlavné zbrane prémiovej francúzskej automobilky. Nový model DS 4 svojimi atraktívnymi proporciami kombinuje v jednom tele klasický kompakt s nádychom crossovera čiastočne obohateného o línie SUV coupé. Okrem dojmu z automobilu ako celku, si tu dizajnéri dali záležať aj na množstve drobných detailov. Aj vďaka tomu je možné novinku vizuálne skúmať a objavovať reálne veľmi dlho.

Výrazné sebavedomie testovaného modelu vyžaruje z neopozeraných predných partií. Obrovská predná maska dostala výplet zo segmentov v tvare diamantu, čím „štvorka“ zdôrazňuje príbuznosť k modelom z rodiny DS. V športovom prevedení Performance Line+ si maska zároveň vystačí s čiernym farebným prevedením. Centrálne umiestnené fabrické logo dopĺňa „de-es“ emblém na prednej kapote. Za originálny prvok tu možno označiť svetelnú techniku. Na siluetu masky DS Wings plynule nadväzuje úzky modul hlavných svetlometov. Sekunduje im dizajnovo výrazné denné LED svietenie s vertikálnou orientáciou. Svetelný výkon adaptívnych full LED Matrix svetlometov patrí k ozdobám atraktívneho kompaktu. Okrem citlivo pracujúcej adaptívnej funkcie, resp. tieňovania okolitých objektov, som bol za tmy spokojný aj so šírkou svetelného kužeľa a celkovým dosvitom diaľkového módu.

Nový DS 4 je po dizajnovej stránke originálny a neopozeraný.

Decentná silueta crossovera je pri testovanom modeli z profilu viditeľná nielen vďaka vyššej svetlosti podvozka, ale aj vďaka „ochranne“ prahov karosérie. Štvorka v tomto priestore okrem ostrých karosárskych prelisov, zároveň zaujme dlhou líniou prednej kapoty, ako aj dynamicky sa zužujúcou líniou bočného presklenia či postupne klesajúcou líniou strechy. Zaujímavým detailom, symbolicky odkazujúcim na históriu, je koncept koncového stĺpika karosérie so zakomponovaným logom. Štýl a imidž ešte viac umocňujú výsuvné kľučky dverí. Čierne 19- palcové disky kolies sú výsadou testovanej konfigurácie Performance Line+. Opticky nadväzujú na čierne lakovanie karosérie s metalízou čierna Perla Nera.

Atletické dizajnové línie vyžarujú taktiež z vizuálne rozšírených zadných partií. Novinka s logom DS v tomto priestore zaujme nielen početnými ostrými prelismi, ale aj prepracovaným 3D svetelným podpisom úzkych zadných full LED svetlometov. Dve opticky výrazné výfukové koncovky sú po vzore dnešnej doby falošné. Reálne vyústenie výfuku je pri výkonnej verzii ukryté až v priestore pod vozidlom.

Karosárske línie kombinujú klasický kompakt s crossoverom s vyššou stavbou.

Luxusný interiér s prepracovanými detailmi

Rovnako intenzívny zážitok ako pri exteriéri, dokáže nový DS 4 sprostredkovať aj v kabíne. Osobne sa neradím do kategórie tzv. „ohmatávačov“, ktorí subjektívne kvalitu interiéru hodnotia podľa pocitu mäkkosti z plastov ukrytých pokojne aj na tých najbizarnejších zakutiach kabíny. Francúzska novinka napriek tomu spadá presne do tej kategórie automobilov, ktoré pri prvom kontakte s vozidlom, užívateľa už podvedome nabádajú k tomu, aby vysoký dôraz na štýl a kvalitu použitých plôch preskúmal a otestoval aj hapticky.

Novinka si v tomto kontexte reálne zaslúži obrovský rešpekt a uznanie. Tvorcovia interiéru si dali mimoriadne záležať na emóciách. Tie dokáže vyvolať a sprostredkovať práve kontakt s použitými materiálmi. V tejto súvislosti dodávam, že testovaná konfigurácia Performance Line+ s prevahou brúsenej kože Alcantara, nie je z hľadiska luxusu tou najviac vyšperkovanou alternatívou. Ešte o pomyselný hierarchicný stupienok vyššie sa nachádzajú výbavy Basalte a Opera.

Palubná doska nového modelu DS 4.

Prémiovú atmosféru na palube okrem materiálov navodzuje aj originálna, minimalistická a zároveň aj temná architektúra palubnej dosky s decentne zabudovaným ambientným posvietením. Medzi jasné rukopisy značky DS sa radí prevažujúci dizajnový motív pripomínajúci siluetu diamantu. Okrem centrálneho štartovacieho tlačidla ho možno objavovať aj na iných ovládacích prvkoch. Zvláštnosťou modelov z rodiny DS je umiestnenie postranných výduchov ventilácie priamo v module predných dverí.

Z ergonomického hľadiska dostal zážitok z dizajnu v niektorých prípadoch dokonca prednosť pred funkčnosťou. Do tejto kategórie spadajú napríklad, madlá resp. vnútorne úchyty na predných dverách, alebo elektrické ovládanie okien situované až neprakticky vysoko v module dverí.

Pomerne malý prístrojový panel z hľadiska vyobrazovaných údajov dopĺňa už v základe Head-up displej.

Zóna pred vodičom si podľa očakávania osvojila moderné digitálne riešenia. Plne digitálny prístrojový panel zaujme originálnou grafikou s avantgardným nádychom. Medzi personalizovateľnými vyobrazovacími layoutmi, ale vôbec nefiguruje simulácia klasických budíkov. Graficky pútavý displej s dôrazom na tmavé pozadie neatakuje ani veľkostné rekordy. Napriek tomu som si veľmi rýchlo našiel preferované nastavenie vyobrazení.

V porovnaní s pravdepodobne cielene menším grafickým prístrojovým panelom, si novinka dáva o to viac záležať na precízne zvládnutom Head-up displeji, ktorý je dostupný už v úplnom základe. V rámci vyobrazovaných údajov si ho je možné personálne prispôsobiť práve v kombinácii s prístrojovým panelom. O hierarchii displejov v zóne pred vodičom napovedá napríklad výstup z čítačky dopravných značiek. Daný údaj je vždy prioritne vyobrazovaný práve na Head-up displeji.

Centrálny displej zaujme nielen grafikou, ale pohotovými reakciami na dotyk.

Na pozíciu prístrojového panelu štýlovo nadväzuje tmavý podklad, ktorého optickou súčasťou je palubný infotainment zabudovaný priamo do palubnej dosky. Prepracovanú grafiku aj v tomto prípade dopĺňajú široké variácie osobného prispôsobenia hlavného menu. Pestrú škálu dostupných funkcií, vrátane vzduchom šírej podpory modernej mobilnej konektivity, dopĺňa komunikácia v slovenskom jazyku a precízne rýchla odozva na dotyk.

Orientáciu v menu, ktorá vo všeobecnosti nepatrí medzi tie najintuitívnejšie, okrem personálneho usporiadania uľahčujú tlačidlové skratky pre návrat do základného vyobrazenia, resp. pohotového zobrazenia nastavení funkcií vozidla. Modul s najdôležitejšími funkciami, prioritne dotykovo ovládanej klimatizácie, je spolu s nenápadnými centrálnymi výduchmi štýlovo zamaskovaný v zóne pod dotykovou obrazovkou. Za nemilé prekvapenie testovanej konfigurácie považujem jednoduchý náhľad parkovacej kamery s postupným nahrávaním schémy okolia. Plnohodnotná sústava kamier je určená pre hierarchicky vyššie výbavy, resp. je súčasťou opciového balíka výbavových položiek.

Predné sedačky potešia nielen cestovným komfortom, náznakom bočného vedenia, ale aj špičkovým vypracovaním.

Palubný infotainment je možné okrem hlasovej podpory DS Iris, fungujúcej nateraz v niektorom zo svetových jazykov, čiastočne ovládať aj prostredníctvom atraktívneho grafického touchpadu na stredovej konzole. Na mini tablet DS Smart Touch si je možné navoliť obľúbené skratky a zároveň prostredníctvom neho napísať aj adresu cieľovej destinácie. Škoda len, že prostredníctvom touchpadu nie je dnes ešte možné sofistikovanejšie ovládať kompletne celý infotainment. Ergonomicky príjemne umiestnený prvok, má v mojich očiach ale do budúcna jednoznačne veľký potenciál.

Aj napriek dizajnovému minimalizmu a minime klasických tlačidiel, nezabúda atraktívna novinka ani na primerané množstvo odkladacích priečinkov. V schránke pred touchpadom si okrem boxu na mobil našli svoje miesto napríklad aj na prvý pohľad ukryté držiaky na nápoje. Primárny dôraz na výber materiálov, posádka na vlastnej koži precíti pri kontakte s dostatočne nadimenzovanými a zároveň komfortnými sedačkami. Ich ozdobou je opäť vyslovene prémiová kvalita čalúnenia. Podvedomú jazdnú dynamiku tu okrem prirodzenej pozície za volantom, evokuje aj náznak bočného vedenia, ktorý je zárukou dostatočnej fixácie tela v zákrutách.

Priestorom v druhom rade DS 4 nesklame, ale ani vyslovene neohúri.

Priestorovými pomermi v druhom rade DS 4 nesklame, no na druhej strane ani vyslovene nenadchne. Okrem detí sa tu pohodlne prepraví aj dvojica štandardne urastených dospelých. O cestovný komfort sa tu okrem mäkkého čalúnenia lavice postarajú samostatné výduchy ventilácie či dostupnosť zdrojových koncoviek. Dizajnu a efektu na druhej strane ustúpili pomerne úzke lakťové opierky situované v druhom páre dverí.

Za vyslovene príjemné prekvapenie testovaného modelu možno v celkovom kontexte označiť veľkorysý batožinový priestor so základnou kapacitou 430 litrov. O niečo vyššia nakladacia hrana sa dá pri dizajnovo efektnom kompakte s určitosťou tolerovať. Symetrický tvar a dostatočnú dĺžku ložnej plochy dopĺňa precízne obloženie bočných sien či priestor na drobnosti, dostupný pod úrovňou podlahy. Za ergonomickú nevýhodu, tu naopak, považujem absenciu háčikov, resp. iných segmentov slúžiacich na uchytenie tašiek či iných drobností. Štandardom testovaného modelu je za každých okolností lepiaca sada. Maximálna prepravná kapacita s hodnotou 1240 litrov je k dispozícií pri sklopení delených zadných operadiel.

Batožinový priestor ponúka v základe až 430 litorov.

Vzhľadom na prémiový rodokmeň zaujme nový DS 4 reálne bohatou výbavou bez nutnosti ďalších doplatkov už v úplnom základe. Danej výbavovej filozofii s prihliadnutím na výslednú cenovku zodpovedá aj testovaná konfigurácia Performance Line+.

Jej automatickou súčasťou sú okrem optického balíka aj pestrá škála asistenčných systémov, LED Matrix svetlomety, čalúnenie v Alcantare, bezkľúčový prístup a štartovanie, vstavaná navigácia či ambientné podsvietenie. Cenník atraktívnej novinky zároveň ozvláštňuje pestrá škály rozumne nakombinovaných príplatkových výbavových paketov. Z nich by som pri testovanej konfigurácií určite siahol napríklad po výkonnejšej audio sústave značky Focal.

Zaujímavú inováciu prináša dotykový združený ovládač na stredovej konzole.

Energická štýlovka

Testovaný DS 4 v športovej výbave Performance Line+ má dynamické emócie v hľadáčiku aj v rámci jazdných vlastností. Zdrojom jazdného temperamentu je dnes už pomerne vzácna neelektrifikovaná benzínová motorizácia s výkonom 225 koní. Aj napriek viac ako slušným výkonovým parametrom, ale francúzsky premiant v princípe nemá prehnané športové ambície, napríklad v štýle hot-hatch. Jeho prioritou okrem dynamiky jednoznačne zostáva aj dôraz, na čo najlepší jazdný komfort.

Pod prakticky dokonalý kompromis medzi komfortom a dynamickým vyladením sa podpísal podvozok. DS 4 v rámci pruženia využíva už v základe konštrukciu tlmičov s hydraulickými dorazmi. Aj napriek 19-palcovému rozmeru pneumatík, dokáže luxusne ladený kompaktný zástupca bez problémov absorbovať, resp. „pochytať“ bežné nedokonalosti našej cestnej infraštruktúry. Limitné schopnosti pruženia predstavujú vyslovene hrubé nerovnosti, pri prejazde ktorých je vhodné zvýšiť opatrnosť. Komfort jazdy dokážu ešte viac zlepšiť príplatkové aktívne tlmiče. Tie monitorujú stav vozovky pred vozidlom inikátne prostredníctvom kamier.

Nový DS 4 je veľmi zaujímavým spestrením prémiového kompaktného segmentu.

Športové ambície si podvozok Performance Line+ obhájil pri ostrejšej jazde v zákrutách. Na kvalitnom asfalte pomerne ľahký DS 4 krásne drží zvolenú jazdnú stopu a to aj pri vyššom rýchlostnom tempe. Okrem relatívne neskoro nastupujúcej nedočkavosti, tu dávam palec hore len minimálnym náklonom karosérie. S jemne nervóznejším správaním zadnej časti treba na druhej strane počítať pri svižnejšom prejazde cez tiahle zákruty s horším, resp. zvlneným povrchom.

Luxusnú atmosféru, testovaný model podčiarkuje dôrazom, na čo najlepšie odhlučnenie priestoru pre posádku. Novinka s logom DS bola príjemne tichá aj pri vyšších rýchlostiach, vrátane diaľničných presunov. V súvislosti s precíznym odhlučnením kabíny pôsobí bizarne výrazný mechanický zvuk zasunutia efektných vonkajších kľučiek na dverách. Príslušnosť k prémiovému segmentu, v neposlednom rade pripomína aj početná zástavba v princípe dobre fungujúcich a užitočných asistenčných systémov.

Skvelý podvozok je ideálnym kompromisom medzi komfortom a zážitkovým vyladením.

Ozdobou testovanej konfigurácie Performance Line+ je v dnešných časoch už čoraz zriedkavejšia dostatočne výkonná a zároveň aj „čisto“ benzínová motorizácia. Prepĺňaný 4-valec 1,6 PureTech je v tomto prípade vyladený na slušných 224 koní. V kombinácii s cca 1,5 tony vážiacim hatchbackom, ide spoza volantu o príjemne energické kombo. Okrem svižných rozbehov je adekvátna dynamika reálne dostupná aj pri pružných zrýchleniach vo vyššom rýchlostnou tempe, čo je zárukou bezpečného predbiehania na okreskách.

S pohonnou jednotkou si veľmi dobre rozumie 8-st. automat klasickej koncepcie. Prakticky dokonale zladenie pohonného reťazca tu pri pomalej jazde, napríklad pri posúvaní v kolónach, z času na čas naruší, o niečo necitlivejšie preradenie. Prevodovka pri zážitkovej jazde v prípade náročnejších vodičov, ponúka aj veľmi promptné reakcie manuálneho radenia, zastrešeného pádlami pod volantom. K luxusnému konceptu automobilu mi aj napriek športovej príchuti najviac ladí plne automatický mód prevodovky.

Charakter správania vozidla dokáže citeľne ovplyvniť zvolený jazdný režim.

Charakter správania, resp. reakcii pohonnej sústavy a odozvy akcelerátora, dokáže pomerne citeľne ovplyvniť zvonený jazdný režim. Ekvivalentom k neutrálnemu módu Normal je temperamentnejší režim Šport, resp. citeľne benevolentnejšia a šetrnejšia Eco alternatíva. Od preferovaného štýlu jazdy sa na konci dňa odvíja aj výsledná spotreba paliva.

Pri pohodovom a ležérnom presúvaní v Eco móde je možné výsledný priemer stlačiť aj pod 6,5 litrovú hranicu. S obdobným odbytom paliva možno vo všeobecnosti počítať na okreskách. Naopak, pri častom využívaní výkonného potenciálu pohonnej jednotky sa nameraný priemer podľa palubného počítača ustálil na hodnote 8,3 l/100 km. Približne za 8 litrov benzínu bude DS 4 jazdiť aj v mestskej premávke. O niečo malo nižší apetít priniesli čisto diaľničné presuny. Na konci testu sa výsledný kombinovaný priemer s prevahou „rozumnej“ jazdy ustálil na sympatickej hodnote 6,7 l/100 km, čo je presne uprostred výrobcom garantovanej spotreby.

Nový DS 4 je k dispozícii aj v dynamicky ladenej verzii Performance Line+.

A celkový dojem?

Modelové portfólio luxusne ladenej a zároveň ambicióznej automobilky DS zmysluplne rozšíril nový DS 4. Atraktívna novinka dokáže v prémiovej konkurencii zaujať nielen svojou jedinečnosťou či individualizmom, ale aj originalitou a precíznym kvalitatívnym dojmom. Zaujímaným spestrením výbavových variácií je temperamentná testovaná verzia Performance Line+. Všeobecné DS cnosti v tomto prípade dopĺňa výkonná a energická čisto benzínová motorizácia 1,6 PureTech 225.

Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: DS 4 1,6 PureTech 225 Performance Line+
Dĺžka: 4 400 mm
Šírka: 1 866 mm
Výška: 1 470 mm
Rázvor: 2 675 mm
Objem kufra: 430 litrov
Motor: zážihový
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 165/224
Krútiaci moment Nm: 300
Pohotovostná hmotnosť: 1554 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 235
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 7,9 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 8
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 6,6 – 6,9 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,7 (6,5) / 100 km
Pneumatiky: Continental WinterContact

Verzia/cena
DS 4 1,6 PureTech 225 Performance Line+ (testovaný model) od 42 490 €
DS 4 1,2 PureTech 130 Trocadero od 34 990 €

Exit mobile version