Novinka z portfólia značky Ferrari púta obrovskú pozornosť aj napriek tomu, že nepatrí medzi tie najdrahšie a najexkluzívnejšie modely z Maranella. Nový model 296 GTB sa, aj napriek nemalej cenovke, dnes paradoxne radí medzi najdostupnejšie nové Ferrari. A práve v akejsi „obyčajnosti“ čiastočne spočíva aj jeho obrovské kúzlo. Na rozdiel od svojich unikátnych a limitovaných súrodencov, ktorí v drvivej väčšine prežijú svoje životy ako zberateľské artikle ukryté pod plachtou v klimatizovaných garážach, je novinka nekompromisným športovým náčiním s prvotriednymi jazdnými vlastnosťami.
História prepojená s budúcnosťou
Teoretickou chybičkou na kráse nového Ferrari 296 GTB je paradoxne jeho motor, presnejšie povedané, počet valcov! Áno, nekompromisne agresívna emisná politika dnes už dobehla aj exkluzívnych malosériových výrobcov, ako je Ferrari. Unikátne atmosférické 12-valce zo starej školy musia preto, chtiac-nechtiac, prenechať svoje žezlo špičkovým a moderným pohonným jednotkám s menším počtom valcov, no s brutálnym elektrickým dopingom. Nebudeme chodiť okolo horúcej kaše – v útrobách nového Ferrari sa šokujúco ukrýva „len“ 6-valcový spaľovací motor. Naposledy pohonnú jednotku obdobnej konštrukcie, s len šiestimi valcami, Taliani montovali do svojho modelu v 60. rokoch. Išlo o dnes už legendárny model Dino, ktorý zároveň vzdával poctu synovi zakladateľa značky, Alfredinovi Ferrarimu. Dodnes sa vedú vášnivé polemiky o tom, či Dino bolo alebo nebolo čistokrvným Ferrari. Aj vzhľadom na využitie 6-valca mu automobilka v tých časoch dokonca vymyslela špeciálne logo bez neodmysliteľného vzpínajúceho sa koníka. Dino sa napriek tomu stalo legendou a záujem o tento model bol obrovský. Prenikavý úspech „baby Ferrari“ pomohol v tých časoch oživiť ďalšie aktivity tejto ikonickej automobilky. O novom modeli 296 GTB preto mnohí hovoria aj ako o novodobom „Dinovi.“ Na rozdiel od neho sa však novinka samozrejme hrdí aj klasickými emblémami so vzpínajúcim sa koníkom.
Výkonovo „nadupaný“ motor V6
Pod kódovým označením 296 sa u Ferrari tradične ukrýva použitá motorizácia. Prvé dve číslice znamenajú objem motora: číslo 29 = 2,9-litrový objem a koncová šestka odkazuje na počet valcov. Taliani sú v tomto prípade, vzhľadom na reálny zdvihový objem motorizácie, paradoxne skromnejší, než prezrádza konštrukčná realita. Skutočný objem novej pohonnej jednotky totiž dosahuje presne 2992 cm³. Na druhej strane by kódové označenie 306 pravdepodobne úplne nezapadalo do filozofie značky Ferrari, vzhľadom na istý francúzsky kompaktný model. Použitá pohonná jednotka V6 však reálne šokuje svojimi impozantnými výkonovými parametrami. Klasické benzínové „véčko,“ uložené uprostred vozidla, ponúka rozovretie hláv až na úrovni 120 stupňov.
Vo vzniknutom priestore si svoje miesto prirodzene našli vysokootáčkové turbodúchadlá. Výkon samostatného spaľovacieho motora dosahuje 663 koní. To však stále nie je všetko – o nemalý výkonový doping sa tu stará plug-in hybridná elektrosústava, inšpirovaná konštrukciou monopostov F1 stajne Scuderia Ferrari. Elektromotor v tomto prípade generuje bonusový výkon až 167 koní. Kombinovaný výkon pohonnej sústavy, smerujúci výhradne na zadné kolesá, tak dosahuje úctyhodných 830 koní. To je dnes v princípe absolútna konštrukčná špička v pomere k celkovému zdvihovému objemu použitej pohonnej sústavy. Mimochodom, vďaka externe dobíjateľnej batérii s kapacitou 7,45 kWh dokáže Ferrari 296 GTB absolvovať približne 25 kilometrov čisto na elektrickú energiu, teda v tzv. bezemisnom režime. Aj napriek elektrifikácii udržali v Maranelle pohotovostnú hmotnosť novinky na stále špičkovej úrovni pod hranicou 1,5 tony. Toto je spolu s rozložením hmotnosti a nízkym ťažiskom alfou a omegou špičkových jazdných vlastností.
Šoférska nirvána
Pod precízne jazdné vlastnosti sa, okrem extrémnej motorizácie, ktorá vďaka spolupráci so superrýchlou 8-stupňovou dvojspojkovou automatickou prevodovkou rozbehne „baby Ferrari“ z pokoja na 100 km/h za len 2,9 sekundy, a precíznemu rozloženiu hmotnosti, podpísala aj špičková aerodynamika. K technologickej pýche sa, okrem tradične prepracovaného podvozka s brutálnym difúzorom, radí aj aktívny spojler, ktorý sa automaticky vysunie pri rýchlosti nad 250 km/h. Po dizajnovej stránke atleticky ladená novinka optimálne zapadá do dnešnej rodiny modelov značky Ferrari. V jednotlivých detailoch je cítiť inšpiráciu nielen v histórii automobilky, ale aj pri väčšom súrodencovi, modeli SF90. Jednoduchá elegancia, zameraná na puristické zážitky zo šoférovania, dominuje aj konceptu dvojmiestneho interiéru. Centrom diania je, ako pri každom Ferrari, tradične volant, na ktorom sú sústredené všetky dôležité ovládacie prvky.
Sympatické je, že Ferrari sa aj v tomto prípade zrieklo centrálneho infotaimentu. Smartfón na kolesách supluje nielen plne digitálny prístrojový panel, ale aj štýlový displej pred spolujazdcom, kde je možné sledovať počas jazdy aktuálne výkonové parametre. Špeciálne pre model 296 GTB Taliani dokonca vyvinuli anatomicky tvarované športové sedadlá. Špičkové konštrukčné technológie použilo Ferrari logicky aj pri vyladení podvozka s aktívnymi tlmičmi. Vodič má prostredníctvom voliča jazdných módov „manettino“ k dispozícii pestrú škálu nastavení, zahŕňajúce eko jazdu, ako aj nekompromisný mód určený pre okruhy.
Aj keď sme na úvod spomenuli v princípe priaznivú cenovku nového „baby Ferrari,“ je potrebné dodať, že je to predsa len Ferrari. Cena horúcej novinky so vzpínajúcim sa koníkom štartuje na zaujímavej úrovni cca 270-tisíc eur. Prvé kusy netrpezliví majitelia pritom obdržia už v budúcom roku. Taliani sú tradične posadnutí aj limitkami. Komu by nové Ferrari 296 GTB nestačilo v základe, môže už od počiatku využiť dostupnosť ešte extrémnejšieho a predovšetkým odľahčeného príplatkového balíka s názvom Assetto Fiorano, ktorý okrem iného obsahuje ešte viac ultraľahkých karbónových doplnkov.
Technické parametre:
Ferrari 296 GTB
Motor: 3,0 V6
Maximálny výkon: 610 kW (830 koní)
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 2,9 s
Maximálna rýchlosť: 330 Km/h
Cena: 270-ticíc EUR
Autor: PH
Foto: Ferrari