Nemecko malo „chrobáka“, Francúzi „kačicu“, Briti Mini a Taliansko má FIAT 500. Vo všetkých prípadoch ide o automobily, ktoré dokázali zmeniť svet. Päťstovka, v pôvodnom znení Cinquecento, je automobilová legenda, ktorú pozná asi každý. Najsympatickejšie na tom celom je, že tento úspešný príbeh pretrváva dodnes. Model 500 je jedným z hlavných pilierov, ktoré dnes držia automobilku FIAT nad vodou.
Praotec Topolino
Málokto vie, že príbeh modelu 500 sa začal písať už v medzivojnovom období. Maličký automobil akoby predurčený do úzkych uličiek sa začal v Turíne vyrábať už v roku 1936. Oficiálny názov tohto modelu bol FIAT 500, no medzi zákazníkmi a majiteľmi mu prischla prezývka Topolino. Toto označenie je v taliančine určené pre Mickey Mausa alebo malú myš. A pôvodná päťstovka bola reálne obľúbená „motorová myš“, z ktorej sa celkovo vyrobilo úctyhodných 520-tisíc kusov. Zaujímavosťou je, že Topolino malo motor s objemom 569 centimetrov kubických umiestnený pod prednou kapotou a poháňané boli predné kolesá. V tom čase išlo o najmenší masovo vyrábaný automobil na svete.
Model Nuova 500 na scéne
Pre povojnové obdobie bol príznačný aj nedostatok materiálnych zdrojov. Tento problém sa bytostne dotýkal aj automobilového priemyslu. Zároveň tu vznikal obrovský pretlak a značný záujem verejnosti o vlastnenie svojho automobilu. FIAT v tých časoch intenzívne pracoval na materiálovo nenáročnom modernom nástupcovi pôvodného modelu Topolino, ktorého výroba sa skončila v roku 1955. Úlohou konštruktérov bolo vyrobiť ekonomicky dostupné a zároveň konštrukčne jednoduché vozidlo s ikonickým vzhľadom. Vyššia ambícia bola zároveň aj mobilizácia Talianska. V roku 1957 bol predstavený model FIAT Nuova 500. Išlo o duchovného nástupcu pôvodného Cinquecenta. V tých časoch v centrále značky pravdepodobne ešte netušili, že stvorili legendu a zrodil sa jeden z najkultovejších automobilov histórie.
Okrem ikonického a nadčasového dizajnu dokázala päťstovka aj napriek minimalistickým vonkajším rozmerom ponúknuť až nečakane priestranný interiér. Dobový model sa okrem toho pýšil aj samonosnou karosériou. Dostupné motorizácie na čele s ikonickým vzduchom chladeným 2-valcom s objemom 499,5 cm2 boli umiestnené vzadu. Rodinné striebro značky FIAT sa postupom času neustále vyvíjalo a vylepšovalo. Medzi pamätné inovácie patrí zmenená koncepcia dverí. Pôvodnú konštrukciu otvárajúcu sa proti smeru jazdy nahradili moderné dvere, aké poznáme aj dnes. Záujem o ikonickú päťstovku začal výrazne klesať až po predstavení modelu 126. V našich končinách je známy predovšetkým ako Polski FIAT prezývaný Maluch. Výroba legendy sa i napriek tomu skončila až v roku 1975 a celkovo sa z neho predalo viac ako 3,9 milióna kusov!
Retro v modernom balení
V 80. rokoch sa v Turíne začala písať nová história modelov s predným pohonom a motorom vpredu. Konštrukčnú modernu reprezentoval napríklad aj model Cinquecento, vtedy s modernými dizajnovými líniami. Na úspech predošlej ikony napriek tomu nedokázal nadviazať. Taliani prišli neskôr s geniálnou myšlienkou postaviť moderný automobil, ktorý by svojím dizajnom jednoznačne odkazoval na model 500 Nuova. Premiéra očakávanej novinky, ktorou je ešte stále aktuálny FIAT 500, sa odohrala v roku 2007. Symbolicky presne o 50 rokov neskôr, ako bola predstavená legenda s prívlastkom Nuova. A reinkarnácia pôvodnej ikony dopadla viac ako dobre. Tento rýdzo imidžový automobil dnes reprezentuje autentický životný štýl a zároveň v sebe nesie jasný odkaz legendy. Nadčasový retro dizajn nezostarol ani po 13 rokoch od začiatku výroby. Na základe emisného tlaku však boli Taliani prinútení výrazne obmeniť paletu motorizácií. Dnes hrajú pri modeli 500 prvé husle ekologickejšie mild-hybridné verzie.
Riskantná budúcnosť?
Taliani v roku 2020 predstavili spolu s paralelne vyrábanou súčasnou generáciou aj úplne nový model 500. Ten sa dizajnom aj naďalej drží úspešného retro odkazu. Oveľa zaujímavejšia je ale technika v útrobách. Novinka je totiž čistý elektromobil. Toto riskantné riešenie je podľa mnohých veľkou príležitosťou. Početnejšia skupina si ale myslí, že história legendy, ktorá sa začala písať už v 30. rokoch minulého storočia, sa týmto môže úplne zničiť. Podľa najnovších informácií FIAT v prípade najvyššej núdze dokáže do najnovšieho modelu 500 montovať aj konvenčné motorizácie. Či sa tak skutočne stane, sa s určitosťou dozvieme už v najbližších mesiacoch.
Peter Hlačik
Foto: FIAT