Ani sa to nemusí zdať, no “terénna” päťstovka je tu s nami už cca štyri roky. Približne v polčase životného cyklu preto v Turíne dopriali modelu 500X omladzovaciu kúru v podobe modernizácie. Klasický facelift so sebou, v tomto prípade, prináša oveľa viac ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať. Podpísal sa pod to nástup novej a najprísnejšej emisnej normy Euro 6d Temp, na ktorú FIAT zareagoval nasadením novej generácie benzínových motorov z radu Firefly. Modernizácia okrem toho so sebou priniesla výrazne pestrejšiu ponuku jednotlivých verzii, ako aj moderné výbavové prvky.
Nový FIAT 500X s drsnejším výzorom Crooss Look, pod ktorého prednou kapotou pracoval nový prepĺňaný benzínový 4-valec 1,3 Firefly, skombinovaný so 6 st. automatickou prevodovkou, vo výbave City Cross, nám na test zapožičala spoločnosť Auto Becchi, s.r.o., autorizovaný predajca vozidiel FIAT v žilinskom regióne.
Obrovský úspech novodobého modelu FIAT 500, do značnej miery inšpiroval vedenie najväčšej talianskej automobilky k vzniku ďalších verzií, odvodených z legendárnej „päťstovky“. Do rodiny postupne pribudlo MPV s prívlastkom L a neskôr aj SUV s prívlastkom X. Model so zvýšeným podvozkom sa prvýkrát oficiálne predstavil na autosalóne v Paríži v roku 2014.
Práve módne SUV s jasne rozpoznateľnou identitou inšpirované legendárnym modelom ideálne zapadá do mozaiky dnešnej doby s neustále narastajúcou popularitou crossoverov a SUV. FIAT 500X dnes patrí ku kľúčovým modelom s logom tejto značky. Silnou stránkou talianskej štýlovky ostáva aj naďalej široká ponuka verzií. Základné členenie na mestský štýl (Urban Look), resp. terénne zameranie (Cross Look) dopĺňa 5 samostatných výbav. Podvedome očakávané verzie s poháňanou prednou nápravou, dopĺňa na rozdiel od mnohých konkurentov v tomto prípade, aj alternatíva s pohonom 4×4!
Ľahko osviežený dizajn ponúka teraz vylepšenú aerodynamiku. Ešte zásadnejšie zmeny sa dotkli výbavy. Užitočné jazdné asistenty ako je monitorovanie jazdných pruhov či čítanie dopravných značiek, môže na želanie doplniť funkcia sledovania mŕtveho uhla, či full LED svetlá s dostupnou funkciou automatického prepínania diaľkových svetiel.
Najväčšie zmeny sa napriek už spomenutému udiali pod prednou kapotou. Doteraz známe motorizácie doplnili dve zážihové novinky z radu Firefly. Vyznačujú sa celohliníkovou konštrukciou a kombinujú prepĺňanie s elektrohydraulickým ovládaním ventilov. Benzínovým základom naďalej ostáva atmosférický motor 1,6 E-Torq (110 koní), kombinovaný s 5-st. manuálnou prevodovkou. Prvým z radu nových motorov je moderný prepĺňaný 3-valec 1,0 Firefly (120 koní), kombinovaný s 6-st. manuálnou prevodovkou. Najvýkonnejšou benzínovou voľbou je následne druhá novinka. Ide o 4-valec 1,3 Firefly s výkonom 150 koní, ktorý sa kombinuje výhradne so 6-st. dvojspojkovým automatom.
Zo zážihových verzií predstavuje základ turbodiesel 1,3 MultiJet (95 koní), kombinovaný s 5-st. manuálnou prevodovkou. Výkonnejší 1,6 MultiJet (120 koní), je možné okrem 6-st. manuálnej prevodovky kombinovať aj s dvojspojkovým automatom s rovnakým počtom stupňov. Pomyselný vrchol z ponuky v celom modelovom rade reprezentuje turbodiesel 2,0 MultiJet s výkonom 150 koní. Okrem automatickej prevodovky s 9-stupňami, je táto verzia ako jediná dostupná s pohonom 4×4.
Retro dizajn je stále v móde
Ak by som mal jednou vetou popísať dizajn modelu FIAT 500X, nenapadne mi nič výstižnejšie ako je známa reklama o premene malého modelu 500, keď mu náhodou padne do nádrže „modrá“ tabletka.
Prednej časti preto aj v tomto prípade dominujú neodmysliteľné oblé svetlomety, ktoré v rámci faceliftu dostali modernejší dizajn. Štandardne LED denné svietenie v prípade testovaného exempláru doplnili aj full LED hlavné svetlomety. Vzhľadom na ich veľmi slušný svetelný výkon, odporúčame zainvestovať za túto technológiu akceptovateľných 600 eur, aj v prípade preferencie niektorej z nižších výbav.
Typickou črtou modelovej rodiny 500 ostáva veľmi úzka mriežka chladiča a výrazné fabrické logo uprostred. Terénny vzhľad zase evokuje nový odolný nárazník v kontrastnej matnej farbe, ktorý je charakteristický pre verzie Cross Look.
Ochranné oplastovanie spodnej časti vozidla zdobí i bočnú siluetu 500X. Medzi istým spôsobom imidžové prvky patria “veľké” pochrómované kľučky. Na slávny model odkazujú aj kolesá. V našom prípade efektné 17 palcové disky z ľahkých zliatin uprednostnili namiesto očakávaného fabrického loga, legendárny nápis „500“. V neposlednom rade vypichnime i dostatočné veľké spätné zrkadla. Ich mierne posunuté umiestenie na “tykadle”, v praxi citeľne zlepšuje výhľad šikmo dopredu cez tradične široký predný stĺpik.
Facelitová retuš neobišla ani zadnú časť. Nový FIAT 500X bezpečne spoznáte podľa prepracovaných koncových svetiel. Prostrednú časť ponovom vypĺňa panel lakovaný vo farbe karosérie. Prepracovaný zadný nárazník dostal na pohľad viac svalov vďaka aplikácii kontrastne lakovaných plôch.
Svieži pocit z nového modelu násobia zaujímavé farebné odtiene konfigurátora, vrátane testovanej modrej farby s prívlastkom „Italia“. Ako celok pôsobí nový FIAT 500X dostatočne hravo a retro, čím vo finále dokáže osloviť nielen ženy ale pokojne aj mužov.
Kvalitnejší interiér s novými prvkami výbavy
Už prvý kontakt s interiérom vynoveného modelu 500X prezrádza že automobilka sa ani v tomto prípade bezhlavo nepúšťala do radikálnych zmien. Nezameniteľný a autentický dizajn s panelom palubnej dosky vo farbe karosérie zostal našťastie nezmenený. Bez zmien zostali i ďalšie retro prvky ako sú napríklad sympatické kľučky na dverách. Modernizácia so sebou priniesla v prvom rade väčší dôraz kladený na kvalitu.
FIAT na mnohých miestach v kabíne použil modernejšie i zároveň pocitovo príjemnejšie materiály. Ako príklad poslúžia sedačky, ktoré teraz ponúkajú hodnotnejšiu povrchovú úpravu.
Prvok, ktorý v hlavnej miere sprostredkúva prepojenie vozidla s vodičom je volant. FIAT v tomto smere siahol po jeho úplne novom prevedení, ktoré sa padne ideálne do rúk. Pochváliť musíme aj jeho multifunkčnosť s prehľadnými a veľkými tlačidlami. Ovládanie autorádia si po vzore aliančných súrodencov našlo svoje miesto šikovne na zadnej časti volantu.
Pozornému oku neunikne ani vynovený prístrojový panel. V naznačených tubusoch sú zakomponované analógové „budíky“ pre otáčkomer a rýchlomer. V oboch prípadoch disponujú prehľadnejším grafickým stvárnením. Prostrednú časť vypĺňa displej palubného počítača. V jednoduchej, ale pritom prehľadnej grafike v bielej farbe si je možno „preklikať“ mnoho zaujímavých údajov vrátane teploty oleja či kapacity akumulátora.
Taliani si poradili aj s celkovou ergonómiu. Všetky ovládacie prvky má FIAT 500X usporiadané v prehľadných moduloch. Zaujme samostatný a prehľadný modul klimatizácie. Sympatické je i samostatného tlačidla slúžiaceho na deaktiváciu funkcie štart/stop, vyvedené uprostred palubnej dosky. Zmeny sa v rámci facelifu, podľa očakávania dotkli tiež multimediálne rozhranie UConnect, so 7-palcovým dotykovým monitorom.
Vzhľadom na matné prevedenie displeja môže byť FIAT príkladom pre ostatných. Nechcené a neželané otlačky prstov sú v tomto prípade takmer neviditeľné. Logika rozhrania spolu so známymi funkciami sú dôverne známe z ostatných modelov talianskej značky. V našom prípade sme mali k dispozícií aj užitočný obraz parkovacej kamery. Za našimi očakávaniami mierne zaostala grafická kvalita obrazu, no i tak ide o užitočného pomocníka. Konzervatívnejšie orientovaných používateľov môže zamrzieť, že UConnect zatiaľ nekomunikuje v slovenskom ani českom jazyku.
Vyšší posed sa volantom možno označiť za veľmi pohodlný. V dostatočne dimenzovaných predných sedačkách by si optimálnu pozíciu mal ľahko nájsť každý typ vodiča. Prispieva k tomu aj široká škála nastavenia volantu v priečnom a pozdĺžnom smere. Dvojica priemerne urastených dospelých sa na nedostatok priestoru nebude následne sťažovať ani v druhom rade.
Batožinový priestor ponúka v základom usporiadaní objem 350 litrov. Pre potreby bežnej rodiny je to postačujúca hodnota. Z praktického hľadiska musíme pochváliť symetrický tvar priestoru pre batožinu. Naopak, chýbala nám možnosť fixácie menších predmetov v podobe háčikov či iných úchytov. Menšie predmety či povinnú výbavu je možné odložiť pod medzipodlahu. Model 500X v tomto smere na pomery doby doslova šokuje. Okrem lepiacej sady si je totiž možné na želanie zvoliť dojazdovú pneumatiku, ako aj plnohodnotnú rezervu! V posledných dvoch prípadoch odpadá možnosť posunúť medzi podlahu do spodnejšej polohy. V našom prípade si miesto pod podlahou našla núdzová pneumatika za akceptovateľný príplatok 90 eur. Po sklopení delených zadných sedadiel vzniká optimálne rovná podlaha vhodná a využiteľná aj na prepravu nadrozmerných predmetov.
Modernizácia modelového radu FIAT 500X so sebou priniesla taktiež nové výbavové prvky. Za zmienku stoja predovšetkým jazdné asistenty. Už v základe je k d dispozícii monitorovanie jazdných pruhov, čítačka dopravných značiek či inteligentný obmedzovač rýchlosti. V opcii je možno siahnuť aj po strážení mŕtveho uhla, či automatickom prepínaní diaľkových svetiel. Testovaná výbava City Cross ponúka tiež parkovacie senzory po celom obvode vozidla, tempomat či predné hmlové svetla s funkciou nasvietenia zákrut.
Nový motor mu sadol
Ako sme už naznačili v úvode, najzásadnejšou zmenou, ktorú so sebou priniesla modernizácia sú úplne nové motorizácie z radu Firefly. Na test sme mali k dispozícii výkonnejší štvorvalec kombinovaný výhradne so 6-st. dvojspojkovou automatickou prevodovkou.
Na základe osobnej skúsenosti konštatujeme, že vďaka výkonu 150 koní, ktorý ponúka agregát 1,3 Firefly, nový 500X pocitovo “lieta”. Kombinácia prepĺňaného benzínového motora a modernej dvojspojky v praxi funguje ukážkovo. Automat dokáže veľmi pekne oprieť o maximálny krútiaci moment. Reakcie prevodovky sa úmerne prispôsobujú intenzite stláčania akcelerátora. Papierových „len“ 6 prevodových stupňov 500X vo väčšine jazdných situácii s prehľadom postačuje. Prípadný ďalší prevodový stupeň mi subjektívne chýbal snáď len pri rýchlom diaľničnom tempe, v rýchlostiach prekračujúcich povolené limity.
Silnou stránkou novej pohonnej jednotky je veľmi pohotová reakcia na pokyny plynového pedálu. Od aktuálne preferovaného jazdného štýlu sa citeľne odvíja spotreba paliva. S veľmi ľahkou nohou a pri pokojnej jazde sa vie pohybovať približne v medziach, ktoré deklaruje výrobca. Opačný extrém predstavuje dynamický jazdný prejav, kedy sa priemerná spotreba paliva prehupne aj cez hranicu 9 l na každých 100 km. Náš výsledný priemer sa na konci testu zaokrúhlil tesne nad hranicou 7,5 l/100 km.
Pravdou je, že sme veľmi často podľahli dynamickému pokušeniu. FIAT 500X totiž patrí medzi veľmi dobre jazdiace crossovery. O nesporné kvality podvozka so skôr športovo tuhším nastavením podvozka sa je možné s istotou oprieť aj na zakrútených cestách. Zážitkom z jazdy výrazne napomáha pocitovo veľmi tuhá karoséria. Jej celková tuhosť sa prejaví aj pri nechcenom „trafení“ niektorej z veľkých nerovností. S tými menšími si podvozok novinky s logom FIAT hravo poradí.
Príjemné prekvapenie je v konečnom dôsledku predstavuje celkový komfort na palube. Motorový priestor je pri bežnej jazde príkladne odhlučnený. Naopak, vo vyšších otáčkach sa za svoj temperamentný a prirodzený zvuk novinka z rodiny Firefly nemusí vôbec hanbiť.
FIAT 500X s poháňanou prednou nápravou budeme najčastejšie stretávať pravdepodobne v mestskom prostredí. Vyššia svetlá výška spolu s dostatočnými nájazdovými uhlami ale dovolia tomuto crossoveru v princípe ďaleko viac ako je zdolávanie obrubníkov. Pri obozretnej a predvídavej jazde sa je s možné s 500X bez obáv vydať aj na poľné cesty, či do ľahkého terénu. Pre potencionálne častejšie využívanie v náročných podmienkach ale odporúčame siahnuť po verzii s pohonom 4×4.
A náš celkový dojem ?
Nový FIAT 500X nemá z hľadiska imidžu v dnes tak žiadanej kategórii crossoverov prakticky žiadnu konkurenciu. V jednom balení máme k dispozícii moderný automobil, ktorý ale zároveň ponúka ikonicky odkaz legendárneho modelu 500. Technickú lahôdku v tomto smere, okrem dnes už nutných asistenčných systémov, predstavujú i nové a moderné motory z radu Firefly, plniace najprísnejšiu emisnú normu.
Plusy:
Ikonický vzhľad a dizajn
Jazdné vlastnosti
Obohatená výbava
Nedostatky:
Absencia SK pripadne CZ jazyka pri UConnect
Spotreba paliva pri dynamickej jazde
Testovací diár:
Model: FIAT 500X 1,3 FireFly Cross Look – City Cross
Motor: zážihový (benzín)
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 110/150
Krútiaci moment Nm: 270
Pohotovostná hmotnosť: – kg
Maximálna rýchlosť km/h: 200
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,1 s
Prevodovka: automatická dvojspojková
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 6,1 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 7,6 / 100 km
Pneumatiky: Sava Eskimo
Akciová Cena
FIAT 500X 1,3 FireFly Cross Look – City Cross (testovaný model) od 18 990 €
FIAT 500X 1,6 E-Torq City Look – Urban od 14 990 €