Modelový rad Focus bol pre značku Ford vždy mimoriadne dôležitým. Toto isté konštatovanie platí aj dnes, keď má automobilka v ponuke štvrtú generáciu tohto modelu. Tradičné kompakty ale so svojich dominantných pozícii postupne vytláčajú stále obľúbenejšie crossovery a SUV, teda vozidlá s vyššou stavbou karosérie. Ford na náš trh aj preto už onedlho uvedie hneď niekoľko kľúčových SUV noviniek v podobe nových modelov Puma, Kuga alebo Explorer. Okrem plnohodnotných SUV má ale Americký gigant vo svojom modelovom portfóliu riešenie aj pre tých, ktorí nepreferujú klasické SUV, no napriek tomu túžia po odolnejšom vozidle. Spomenuté riešenie dostalo názov Active a ide už aj o súčasť modelového radu Focus. Dobrodružná verzia, ktorú sme aktuálne podrobili nášmu testu síce nedisponuje pohonom všetkých kolies, no v porovnaním s „obyčajným“ modelom prináša vyššiu svetlosť podvozka, ochranné oplastovanie karosérie a prepracovaný trakčný systém.
Nový Ford Focus Kombi vo verzii Activ s moderným zážihovým motorom 1,5 EcoBoost, skombinovaným so 6-st. manuálnou prevodovkou, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Ford.
Rýchle fakty:
- Aktuálne má Ford v ponuke už štvrtú generáciu modelového radu Focus, predstavenú v roku 2018. Okrem karosárskych verzii v podobe klasického hatchbacku a priestranného kombi doplnili ponuku modelov postupne aj ďalšie ekvivalenty. Reč je luxusnom modeli Vinagle, športovo ladených modeloch ST Line, “ostrom” ST ale aj o “outdoorovej” verzii Active.
- Štýlový model Active s oplastovanou karosériou a mierne zvýšenou svetlou výškou obohatil modelový rad Ford Focus po prvý krát v histórii. Automobilka aj v tomto prípade, podobne ako pri model Fiesta Active, reaguje na aktuálny módny trend v podobe obľuby vozidiel s vyššou stavbou karosérie.
- Absentujúci pohon všetkých kolies ani o symbolické približne 3 cm vyššia svetla výška nerobia z modelu Active pravoverný crossover. Ide skôr o tradičné kombi, ktoré sa ale určite nestratí ani na poľných a lesných cestách. Ochranné plasty okolo celého obvodu karosérie s dvojfarebným prevedením spolu v kombinácii so športovým výpletom prednej masky, dodávajú testovanému kúsku po vizuálnej stránke až nečakanú dynamiku a eleganciu.
- Aj v interiéri je verzia Active prakticky identická ako bežný Focus Kombi. Posed za volantom je aj v tomto prípade skôr športový ako “crossoverový.” Okrem veľmi slušného vnútorného priestoru je silnou stránkou verzie Active taktiež veľkorysý batožinový priestor.
- Po jazdnej stránke kopíruje verzia Active “bežný” Focus. Nakoniec, práve špičkovo vyladený podvozok a veľmi slušné jazdné vlastnosti sú už tradične veľkou prednosťou tohto modelového radu. Na rozdiel od bežného modelu dostala testovaná verzia dva samostatné módy pre trakčnú kontrolu. Tie sú určené predovšetkým pre jazdu mimo asfaltových komunikácii. Do náročnejšieho terénu napriek tomu model Active určená nie je.
História modelu Ford Focus sa začala písať už v roku 1998. Prvá generácia spôsobila v tých časoch obrovský rozruch. Podpísal sa pod to nielen nadčasový dizajnom, ale predovšetkým špičkové jazdné vlastnosti. A tie katapultovali kompakt s modrým oválom v znaku medzi absolútne najlepších v segmente. Od tých čias je Focus považovaný za podvozkový etalón v segmente C. Na úspech pôvodného modelu dokázali následne nadviazať aj nástupcovia v podobe druhej a tretej generácie.
Aktuálna štvrtá generácia debutovala v roku 2018. Okrem tradičných cností v podobe špičkových jazdných vlastností, už musela reagovať aj na ostatné výzvy súčasnej doby. V prvom rade ide o stále narastajúci tlak na produkované emisie. Práve z tohto dôvodu modrý ovál pri benzínovej motorizácii vsádza na moderné a špičkové 3-valce z radu EcoBoost. Z ich výrobou má nakoniec automobilka už veľmi bohaté skúsenosti.
Okrem tradičných typov karosérií reprezentovaných hatchbackom a kombi, obohatili modelový rad Focus aj niektoré nové verzie. Vďaka širokej variácii modelov si tu svojho favorita vyberie prakticky každý a nový Focus sa v Európe teší veľkej obľube. Klasické výbavy tu dopĺňa ešte luxusne ladené verzia Vignale, športovo orientovaná verzia ST-Line a testovaná verzia Active. Terajší výkonový strop uzatvára výkonný „hot hatch“ Ford Focus ST. Na poli špičkových verzií si automobilka nechala určitý priestor aj pre potencionálny príchod ďalšej generácie ikonickej verzie Focus RS.
Späť však k testovanej verzii Focus Active. Tá je okrem karosárskeho variantu kombi dostupná aj pri modeli „hatchback“. Svetlá výška si v porovnaní s bežným modelom polepšila približne o 3 cm. V nemalej miere sa pod nárast svetlosti podpísali pneumatiky s vyšším profilom. Určité konštrukčné zmeny, napríklad v podobe naladenia pružín a tlmičov ,sa udiali aj na podvozku. Zadná napráva v tomto prípade disponuje v štandardne nezávislým zavesením kolies. Paleta dostupných motorizácii verzie Active Kombi pozostáva z troch pohonných jednotiek. Benzín reprezentuje moderný 3-valec 1,5 EcoBoost s výkonom 150 koní, kombinovaný výhradne so 6-st. manuálom. Pre priaznivcov nafty zaradil Ford do ponuky úsporný turbodiesel 1,5 TDCi EcoBlue (120 koní), dostupný so 6-st manuálom ako aj 8-st. automatom. Špičkový turbodiesel v ponuke nakoniec reprezentuje verzia 2,0 TDCi EcoBlue s výkonom 150 koní, dostupná výhradne s 8-st. automatom.
Outdoorová verzia s autentickým výzorom
Práve dizajn môže byť pre mnohých jednou z hlavných predností modelu Focus Kombi Active. Už pri letmom pohľade je jasné, že toto nie je len tak obyčajné kombi a zároveň je jasné, že to nie je ani plnohodnotný crossover. Zo spomenutého vyplýva, že testovaný kúsok je akýsi decentný „tereniak“, ktorý to s ochrannými plastmi našťastie príliš nepreháňa. Naopak, plastová ochrana dodáva verzii Active dávku dnes tak žiadanej autentickosti a originality.
Predným partiám dominuje čierna maska chladiča. Tá práve v kombinácii s kontrastným bielym lakovaním frozen white, dodáva testovanému exempláru dokonca až športový nádych. Dynamickým dojmom pôsobí aj masívny predný nárazník, ktorý ozvláštňuje olemovanie hmloviek a splitter v kontrastnej striebornej farbe. Športový pocit z predných partií svojím vzhľadom dotvárajú i príplatkové full LED svetlomety s nielen slušným svetelným účinkom ale aj funkciou tieňovania ostatných vozidiel.
Aj bočné partie modelu Focus Kombi Active možno označiť ako atletické. Zaujímavá je v tomto smere predovšetkým postupne sa zužujúca línia bočných okien. Plastový lem blatníkov opäť dopĺňa dvojfarebná plastová ochrana bočných prahov. Športovo pôsobia aj 5-lúčove disky kolies, ktoré v prípade testovaného kúsku disponovali adekvátnym priemerom 17 palcov. To, že ide o verziu Active, v sumári podčiarkuje aj decentný emblém na oboch predných blatníkoch.
Zadná časť modelu rovnako vizuálne masívnejšiu spodnú časť nárazníka v dvojfarebnom prevedení. Neprehliadnuteľná zdvojená koncovka výfukového systému jednoznačne útočí na dynamický efekt. Postupne sa rozširujúce zadné partie pri verzii Kombi evokujú dôraz kladený na úžitkové hodnoty a veľký batožinového priestoru. K symbolom najnovšej generácie modelového radu Focus patrí vo všeobecnosti výrazné označenie modelu umiestnené v priestore medzi oboma koncovými svetlami.
Kvalitne spracovaný interiér ostal príjemne praktický
Na rozdiel od autentického exteriéru, je kabína testovanej verzie Active prakticky totožná s “bežným” modelom Focus Kombi. Určité rozdiely možno nájsť len v úplných detailoch v podobe „modrastých“ obkladov, či modrého stehu na prešívaní sedadiel. Interiér aj v tomto prípade pôsobí pomerne nenápadným dojmom. Na palubnej doske prakticky nič vyslovene nekričí, resp. nepúta pozornosť. Na druhej strane platí, že výrobca pri používaných materiáloch rozhodne nešetril. K ich kvalite nemám žiadne výhrady. Ford si dáva mimoriadne záležať predovšetkým na ovládacích prvkoch, s ktorými prichádza vodič a posádka prichádza do kontaktu. Ako príklad poslúži precízne pogumovanie potenciometra určeného na zmenu hlasitosti autorádia. Rovnako precízne je aj dielenské opracovanie jednotlivých časti interiéru.
Konzervatívnejšie orientovaných užívateľov určite poteší tradičný prístrojový panel s prehľadnými analógovými budíkmi a centrálnym displejom palubného počítača. Logika jeho ovládania kopíruje ostatné modely značky Ford. V tomto prípade chcem vyzdvihnúť vyobrazenie prakticky všetkých dôležitých údajov o jazde na jednom mieste, teda v rámci jedného zobrazenia.
Dominantou palubnej dosky je do priestoru vystúpený 8-palcový monitor multimediálneho rozhrania SYNC3. Testovaný exemplár disponoval špičkovou verziou, ktorej súčasťou bol i dobre fungujúci navigačný modul. Aj v tomto prípade platí, že multimediálne rozhranie sa inšpirovalo u ostatných modelov tejto značky. Z hľadiska celkovej intuitívnosti nemám k funkcii systému žiadne zásadné výhrady. Zároveň ale treba dodať, že po grafickej stránke už modrý oval za najlepšími zaostáva. Veľkou prednosťou rozhrania SYNC3 je výborné hlasové ovládanie. Funkčnosť a intuitívnosť hlasového rozhrania prekvapila aj vzhľadom na fakt, že východiskovým jazykom je tu čeština.
Posed za volantom je na prvý pocit totožný s ostatnými modelmi Focus. Viackrát spomenutý približne 3 cm nárast svetlosti pri verzii Active, budú vyslovene citeľný pravdepodobne len pri bezprostrednom prestúpení z bežného kombi. Posed testovaného exempláru aj preto možno stále považovať za príjemne športový. Hlavnú zásluhu na tom majú anatomicky tvarované predné sedačky s príjemným náznakom bočného vedenia. Z hľadiska komfortu treba pochváliť aj ich mäkké látkové čalúnenie, či dostatočnú škálu možnosti manuálneho nastavenia optimálnej pozície. Šoférsku orientáciu pripomína aj trojramenný kožený volant optimálneho priemeru alebo adekvátna pozícia páky manuálnej prevodovky.
Veľkorysé priestorové pomery panujú aj v druhom rade. Za seba sa tu dokážu pohodlne usadiť aj pasažieri s výškou približne 180 cm. Benefit karosérie typu kombi predstavuje aj priestorová rezerva v oblasti pre hlavy. Potencionálneho tretieho pasažiera v druhom rade, nebude pri modeli Focus dokonca obťažovať ani príliš výrazný stredový tunel.
Medzi hlavné prednosti karosárskych verzií typu kombi patrí tradične batožinový priestor. Inak tomu nie je ani pri testovanom modeli. V konfigurácii s dojazdovou pneumatikou, ktorá je pri verzii Active dostupná už v základe, sa základná prepravná kapacita pohybuje na úrovni 541 litrov. Pod úroveň medzipodlahy sa dá aj v tomto prípade uskladniť dostatočné množstvo drobných predmetov či krycia roletka. Palec hore si vyslúžila prepážka zamedzujúca neželanému pohybu menších predmetov, ako aj mimoriadne jednoduchá manipulácia s krycou roletkou pri jej demontáži. Operadlá zadných sedadiel je možné sklápať priamo z kufra. Po tomto úkone vzniká prakticky ideálne rovná podlaha s maximálnou prepravnou kapacitou na úrovni 1620 litrov.
Z hľadiska výbavy je na tom verzia Active veľmi dobre už v základe. Ford napriek tomu stále ponúka pomerne široké spektrum výbavy dostupnej na želanie. Testovaná verzia vrátane niektorých príplatkových prvkov disponovala napr. aj.: automatickou 2-zónovou klimatizáciou, bezkľúčovým prístupom a štartovaním, balíkom jazdných asistentov, adaptívnym tempomatom, parkovacími senzormi po celom obvode vozidla, zadnou parkovacou kamerou či vyhrievaním predných sedadiel. V zimnom období sa ako mimoriadne užitočná pomôcka ukázala aj funkcia rýchleho rozmrazovania čelného skla.
Jazdné vlastnosti mu SUV môžu len tíško závidieť
Aj napriek drsnejšiemu vzhľadu a dobrodružnej povahe sa Ford Focus Active po jazdnej stránke cíti najistejšie na klasických asfaltových komunikáciách. V tomto smere tu ostalo zachované prakticky všetko nadanie, ktoré ponúka aj „bežný“ model. Inými slovami platí, že verzia Active patrí vďaka fenomenálne naladenému podvozku medzi najlepšie jazdiace kompakty súčastnosti.
Prednosťou testovaného podvozka je jeho prekvapivá univerzálnosť. Modry ovál dokázal opäť “trafiť” prakticky dokonalý kompromis medzi cestovným komfortom a potrebnou istotou pri dynamickej jazde. Na podvozok „Made in Ford“ sa dá spoľahnúť aj v situáciách, keď to vodič s nájazdovou rýchlosťou do zákruty vyslovene preženie!
Výhoda vyššej svetlej výšky a pneumatík s vyšším profilom sa naplno prejavila aj z hľadiska cestovného komfortu na cestách s horším povrchom. Model Active dokáže s veľkým prehľadom a istotou „pochytať“ väčšinu bežných nerovností naších ciest. V „mestskej džugli“ pri maximálnej povolenej rýchlosti nie je preto vyslovenou tragédiou ani nechcené „trafenie“ prepadnutého kanalizačného poklopu. Samozrejme podvozku ani v tomto prípade nevyhovujú prepadliny či nerovnosti väčších rozmerov.
Druhá strana mince testovaného podvozka sa prejaví pri dynamickej jazde, napríklad pri zážitkovom prejazde cez obľúbený horský prechod plný zákrut. Emócie z jazdy dopĺňa aj športovo strmé riadenie. Predná náprava v tomto smere veľmi ochotne reaguje na povely vodiča prostredníctvom volantu. Na športový naturel okrem riadenia odkazujú aj príjemne ostré brzdy. Pomerne skorý nástup brzdného účinku, si môže vodič zároveň dávkovať podľa aktuálnej potreby. Sumár jazdných vlastnosti na klasických komunikáciách posúva model Focus Active v porovnaní s väčšinou kompaktných SUV minimálne o jeden level vyššie!
Potenciál podvozka zároveň prevyšuje možnosti inak výbornej motorizácie pod prednou kapotou. Moderný motor 1,5 EcoBoost dokáže v praxi z hľadiska kultivovanosti dokonale maskovať svoju konštrukčnú „nevýhodu“ v podobe 3-valcovej konštrukcie. Aj pri voľnobežných otáčkach by len málokto z nezainteresovaných hádal, že pod prednou kapotou sa ukrýva motorizácia s nepárnym počtom valcov. Vyslovene drsný 3-valcový chod sa dostavuje až v hornej tretine otáčkomera. Spomínaný jav je zároveň doprevádzaný až prekvapivo športovým zvukovým prejavom. Maximálny výkon 150 koní je pre rodinne orientované kombi tak akurát. Prepĺňaný EcoBoost dokáže kompaktnému kombi udeliť až prekvapivo slušnú dynamiku. V nemalej miere sa pod to podpísala aj spolupráca s optimálne odstupňovanou manuálnou prevodovkou s kulisou s veľmi presnými dráhami.
Spotreba paliva testovanej motorizácie vyladenej na maximálny výkon 150 koní, sa do značnej miery odvíja od preferovaného jazdného štýlu. Pri predvídanej a pokojnej jazde s “ľahkou nohou” je možné reálne jazdiť s priemerom na úrovni približne 6 l/100 km. Na diaľnici ako aj pri častom využívaní v mestskej premávke treba počítať s cca o liter vyšším apetítom. Pri vyslovene zážitkovej jazde alebo pri využívaní vozidla v ľahkom teréne sa môže celkový priemer pokojne priblížiť k hodnote 10 l/ 100 km. V redakčnom teste sa výsledný priemer nakoniec ustálil na hodnote 6,7 litra na 100 km podľa palubného počítača, čo reálne odpovedá údaju, ktorý sľubuje výrobca.
Nakoniec hodnotenia dojmov z jazdy nesmiem opomenúť ani „outdoorové“ využitie. V rámci tradičných jazdných režimov Normal, Eco a Sport ponúka model Active dodatočné dva módy určené pre využitie mimo spevnených ciest. Režim pre klzký povrch je vhodný do podmienok s blatistým, snehovým alebo ľadovým podkladom. Mód nespevnená cesta v kombinácii s vypnutou trakčnou kontrolou výrobca odporúča používať na nestabilnom povrchu. Reálne je medzi spomínanými režimami cítiť určitý rozdiel predovšetkým v odozve na plyn ako aj následnej trakcii. V rámci testu som Focus Active potrápil v zimných podmienkach na ľade aj snehu. Pri čiastočne zľadovatenom povrchu s jedným kolesom na stabilnejšom podklade, je citeľne cítiť prenos sily na koleso s lepšou trakciou. Spomínané „elektronické hračky“ sú v ľahkom teréne určite zaujímavou pomôckou. Pri pokuse “prehrabať” sa väčšou vrstvou snehu už ale predný pohon dosiahol svoje limity. Pre objektívnosť treba zároveň uviesť, že v podobných podmienkach by sa už určite zapotili už aj SUV s pohonom oboch náprav. Ford Focus Active prioritne ani nebol skonštruovaný do náročnejšieho terénu. Na druhej strane prejazdy cez poľné a lesné cesty zvláda s úplnou ľahkosťou a istotou. V tom mu napomáha aj svetlá výška približne na úrovni 16 cm.
A náš celkový dojem?
Focus vo verzii Active predstavuje atraktívne spestrenie tohto modelového radu. Drsná a zároveň aj športovo strihnutá oplastovaná karoséria s mierne vyššou svetlosťou našťastie nestratila nič zo svojich úžitkových a rodinných predností. V reálnom živote tak ide o zaujímavú alternatívu voči tradičným crossoverom a SUV pre všetkých tých, ktorí svoje vozidlo po väčšinu času využívajú na klasických komunikáciách ale z času na čas potrebujú prekonať aj ľahký terén, napríklad pri ceste k chate alebo chalupe. V prospech verzie Active hovorí tiež akceptovateľný príplatok pri identickej motorizácii, napríklad v porovnaní s výbavou Titanium.
Autor: Peter Hlačik/ Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Ford Focus Kombi Active 1,5 EcoBoost
Dĺžka: 4 668 mm
Šírka: 1 825 mm
Výška: 1 469 mm
Rázvor: 2 700 mm
Objem kufra: 608 litrov
Motor: zážihový (benzín)
Pohon: predný
Počet valcov: 3
Výkon kW/koní: 110,6/150
Krútiaci moment Nm: 240
Pohotovostná hmotnosť: – kg
Maximálna rýchlosť km/h: 210
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,8 s
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,8-6,8 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,7 / 100 km
Pneumatiky: Continental Winter Contact
Verzia/mimoriadna cena
Ford Focus Kombi Active 1,5 EcoBoost (testovaný model) od 22 990 €
Ford Focus Kombi 1,0 EcoBoost Edition od 19 490 €
Konfigurátor Ford Focus Kombi Active
Recenzia
Ford Focus Kombi Active 1,5 EcoBoost
Dĺžka: 4 668 mm Šírka: 1 825 mm Výška: 1 469 mm Rázvor: 2 700 mm Objem kufra: 608 litrov Motor: zážihový (benzín) Pohon: predný Počet valcov: 3 Výkon kW/koní: 110,6/150 Krútiaci moment Nm: 240 Pohotovostná hmotnosť: - kg Maximálna rýchlosť km/h: 210 Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,8 s Prevodovka: manuálna Počet stupňov: 6 Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,8-6,8 l na 100 km Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,7 / 100 km Pneumatiky: Continental Winter Contact
Výhody
- Autentickosť verzie Active
- Špičkové jazdné vlastnosti
- Priestranný interiér
Nevýhody
- Grafika displeja multimediálneho rozhrania
- Cenová politika príplatkovej výbavy
- Vizuálne nudný interiér
Ford Focus Kombi Active 1,5 EcoBoost DEALS
Zhromažďujeme informácie z mnohých obchodov za najlepšiu dostupnú cenu