Automobilka Ford sa v Európe plánuje v najbližších rokoch sústrediť predovšetkým na vozidlá s vyššou svetlou výškou. Hneď niekoľko úplne nových SUV s modrým oválom v znaku, príde na náš trh už v budúcom roku. Napriek ohlásenej stratégii je súčasné modelové portfólio značky Ford veľmi vyvážene a pestré. Sympatické je, že v ponuke tohto výrobcu figurujú okrem iného aj naďalej veľkopriestorové vozidlá typu MPV. Podobný typ automobilu má určite svoje opodstatnenie ešte aj v dnešnej dobe. Pre viacčlenné rodiny dáva v mnohých prípadoch práve MPV stále väčší zmysel ako alternatíva v podobe SUV. Americký gigant aj preto doprial modelovej rodine S-Max a Galaxy modernizáciu v podobe faceliftu. My sme pri tejto príležitosti otestovali väčší model Galaxy v atraktívnej verzii s pohonom všetkých kolies a novým turbodieslovým motorom z rodiny EcoBlue.
Model Ford Galaxy so vznetovým motorom 2,0 TDCi EcoBlue (190 koní), v kombinácii s 8-st. automatickou prevodovkou, ako aj pohonom všetkých kolies, a v špičkovej výbave Titanium, nám na test zapožičala spoločnosť JR-Cars, s.r.o. Žilina, autorizovaný predajca vozidiel Ford.
Rýchle fakty:
- Model Ford Galaxy je po technickej stránke blízkym príbuzným modelom Ford Mondeo a Ford S-Max. Po konštrukčnej stránke je aj toto veľké MPV postavené na modulárnej platforme CD4 s nezávislým zavesením všetkých kolies.
- V Hierarchii automobilky Ford je Galaxy najväčším MPV, ktoré sa už v základnej konfigurácii dodáva v 7-miestnej verzii. Ford tomuto modelu verí aj naďalej, dôkazom roho je aj facelift pre modelový rok 2020.Okrem testovaného Galaxy ostáva aj naďalej v ponuke aj menší model S-Max. Naopak s kompaktným MPV C-Max sa už naďalej nepočíta. Najmenší model z kategórie MPV, Ford B-Max, vypadol z ponuky už dávnejšie.
- Dizajn a vzhľad určite nepatri pri kategórii MPV medzi najdôležitejšie atribúty. Napriek tomu vyzerá najnovšia generácie testovaného modelu stále k svetu. Svoje majestátne rozmery a priestrannú kabínu opticky príjemne maskuje racionálnymi tvarmi karosérie.
- Z hľadiska vnútorného priestoru pre posádku hľadá model Galaxy rovnocenných súperov len veľmi ťažko. Okrem samotnej vzdušnosti interiéru je silnou stránkou tohto modelu aj bohatá variabilita. V treťom rade sa reálne dokážu odviesť aj priemerne urastení dospelí. Práve v tejto disciplíne ma Ford navrch pred väčšinou konkurenčných 7-miestnych SUV modeloch.
- Ozdobou modelu Galaxy sú jeho jazdné vlastnosti. veľmi schopný podvozok je dostatočne komfortný a zároveň precízne reaguje aj na povely od volantu. Nový turbodiesel s výkonom 190 koní na veľké MPV s rezervou postačuje. Esom v rukáve je v tomto prípade aj dostupnosť inteligentného pohonu všetkých kolies AWD.
História veľkého rodinného MPV Ford Galaxy sa začala písať už v roku 1995. Aktuálna štvrtá generácia je trhu už od roku 2015. A Ford veľkým MPV na rozdiel od kompaktného modelu C-Max, verí aj do budúcna. Dôkazom toho je aktuálna modernizácia pre modelový rok 2020, ktorá prichádza približne po piatich rokoch od začiatku produkcie súčasného modelu.
Po technickej stránke je model Galaxy blízkymi príbuznými modelu S-Max, ako aj modelového radu Mondeo. Menšie MPV Ford S-Max disponuje dynamickejšie ladenou karosériou a v základe je dostupné s 5-miestným usporiadaním interiéru. Dve ďalšie sedadlá v treťom rade sú v tomto prípade dostupné za príplatok. Väčší a priestrannejší model Galaxy je naproti tomu už v základnej konfigurácii dostupný so 7-miestným usporiadaním interiéru.
Pre nadchádzajúci modelový rok je dostupných hneď niekoľko zásadných inovácií. Ponuku modelov, resp. výbav rozšíria okrem už známych verzií Trend a Titanium ešte aj športovo ladená verzia ST-Line, ako aj luxusný ekvivalent s prívlastkom Vignale. Všetky verzie budú vzájomne veľmi ľahko rozpoznateľné podľa autentického tvaru prednej masky. Ďalšiu zásadnú novinku pre rodinne orientovaný automobil predstavuje dostupná technológia FordPass Connect. Ide o zabudovaný modem, ktorý dokáže vytvoriť internetový „hotspot“ až pre 10 ďalších zariadení súčasne. Cestovný komfort vylepšujú nové predné sedadlá s certifikátom AGR, ktoré je možné elektricky nastaviť až v 18 smeroch. V neposlednom rade sa zmena dotkne aj palety pohonných jednotiek, z ktorej vypadnú benzínové verzie.
V súčasnosti si je možné Ford Galaxy zadovážiť ešte aj s benzínovou motorizáciou 1,5 EcoBoost s výkonom 165 koní, v kombinácii so 6-st. manuálnou prevodovkou. Vylepšený model už ale vsádza výhradne na nové turbodiesle z rodiny EcoBlue. Základná verzia 2,0 TDCi EcoBlue ponúka výkon 150 koní. Dostupná je buď so 6-st. manuálom alebo 8-st. automatom. Výkonnejšia verzia ktorá poháňala aj testovaný exemplár, 2,0 TDCi EcoBlue s výkonom 190 koní, je ako jediná okrem pohonu prednej nápravy dostupná aj vo verzii s pohonom všetkých kolies AWD. Verzia s pohon 4×4 sa kombinuje výhradne s 8-st. automatom. Najvýkonnejšou voľbou je nakoniec motorizácia 2,0 TDCi EcoBlue Bi-Turbo s výkonom až 240 koní. Špičková verzia je dostupná výhradne s pohonom predných kolies a 8-st. automatickou prevodovkou.
Aj minivan môže byť štýlový a atraktívny
Pred tvorcami veľkopriestorového rodinného vozidla stojí vždy neľahká úloha. Prioritou je v tomto prípade praktická stránka a orientácia smerom na rodinu. Aj samotný dizajn by mal zároveň pôsobiť dostatočne štýlovo a reprezentatívne, tak aby sa luxusnejšie ladené MPV už na prvý pohľad odlišovalo od osobných verzií pôvodne úžitkových dodávok. Modrému oválu sa táto výzva pri modeli Galaxy podarila splniť až nad očakávania dobre. Veľké MPV okrem elegantných línií karosérie svojimi krivkami opticky veľmi pekne maskuje svoju skutočnú veľkosť. Inými slovami, Galaxy na prvý pohľad nepôsobí vyslovene obrovským dojmom. A to aj napriek tomu, že reálne sa dĺžka karosérie približuje k hodnote piatich metrov.
Predná časť zaujme tradične obrovskou 6-uholníkovou maskou chladiča. Pre testovanú verziu Titanium je príznačná elegantne pochromovaná mriežkoa s horizontálnym usporiadaním lamiel. Predný nárazník nás pri tomto type vozidla prekvapil svojím až nečakane dynamickým stvárnením. Proporčne veľké svetlomety zabiehajú výrazne až do bočnej siluety karosérie. Toto riešenie model Galaxy opticky zoštíhľuje. Pri svetlách je nutné pochváliť predovšetkým ich funkčnú stránku. Testovaný kúsok disponoval veľmi dobre fungujúcimi príplatkovými adaptívnymi Full LED svetlometmi, ktoré počas testu dokázali veľmi dobre „vytieňovať“ ostatných účastníkov cestnej premávky.
Bočná silueta sa vyznačuje pre daný segment typickou dizajnovou líniou. Predná kapota tvorí s čelným sklom prakticky jednu súvislú líniu. Zadná časť s takmer kolmými stenami karosérie naznačuje, že na nedostatok vzdušnosti sa v tomto prípade nebudú sťažovať ani pasažieri v druhom, resp. treťom rade. Vyslovene rodinnú orientáciu aj veľkorysá plocha bočného presklenia s len miniatúrnym zadným stĺpikom. To, že sa jedná o univerzálnu verziu s pohonom predných kolies prezrádzajú len pomerne nenápadne štítky AWD v spodnej časti predných dverí. Testovaný exemplár bol obutý „len“ na 17 palcových diskoch kolies. Kolesá tohto priemeru pôsobia na pomerne veľkej karosérii pomerné utopeným dojmom. Aj v tomto prípade ale platí známe „niečo za niečo“. Príplatkové 18-stky alebo 19-stky by vizuálne pôsobili určite atraktívnejšie, na druhej stráne by ale s veľkou pravdepodobnosťou nedokázali ponúknuť až takú porciu jazdného komfortu ako deklarujú kolesá s priemerom 17 palcov.
Aj zadná časť modelu Galaxy pôsobí mimoriadne elegantne. veľmi sa nám páči zapracovanie zadného zatmavené skla, ktoré zabieha efektne až do línie koncových svetiel. Atraktívny LED svetelný podpis dodáva aj tak veľkému vozidlu ako je Ford Galaxy tak trochu športový nádych. Originálne a neopozerane pôsobí v neposlednom rade určite aj sivá metalíza s prívlastkom Magnetic.
Priestorový fenomén
Disciplína, v ktorej majú vozidla typu MPV nad svojimi novodobými alternatívami z radu SUV jasne navrch, je vnútorný priestor. Modelu Galaxy sa veľmi dobre darí maskovať svoj vek. Kabína nepôsobí ani po niekoľkých rokoch od predstavenia aktuálnej generácie vyslovene nemoderne alebo zastaralo. Okrem podvedome očakávanej vzdušnosti priestoru pre posádku, možno za príjemné prekvapenie označiť výber hodnotných materiálov, ako aj ich precízne dielenské opracovanie. Prakticky všetky plochy a ovládače, s ktorými prichádza vodič do styku majú dôslednú povrchovú úpravu. Veľké MPV značky Ford v testovanej špecifikácii Titanium pritom evokuje luxusný nádych.
Vzhľad palubnej dosky pripomína niektoré ďalšie modely z dielne modrého oválu súčasnej éry. Prístrojový panel v podobe LCD displeja kombinuje tradičné budíky s trojúrovňovým grafickým vyobrazením ďalších dôležitých údajov. V praxi dávame palec hore aj celkovej prehľadnosti takéhoto riešenia. Centrálny 8 palcový displej rozhrania SYNC3 s funkciou hlasového ovládania, vrátane navigačného modulu, rovnako veľmi dobre poznáme z iných modelov tejto značky. Po grafickej stránke už nejde o žiadny výkrik dnešnej modernej doby. Výrobca namiesto toho vsádza na jednoduchosť a prehľadnosť. Do väčšiny dostatočne veľkých ikoniek sa pomerne dobre triafa aj počas jazdy. V budúcom roku dostane aj tento model modernejšiu verziu infotaimentu. Testované Galaxy disponovalo „len“ zadnou parkovacou kamerou. V opcii je k dispozícii aj predná kamera, ktorej funkciu v tomto prípade suplovali senzory. Vzhľadom na celkové rozmery vozidla ale stojí takáto investícia minimálne na zváženie.
Pochvalu si zaslúži ovládanie riešenie ovládania klimatizácie a ventilácie. Ford dáva posádke v tomto prípade na výber. Klasický modul s hardwarovými tlačidlami alternatívne dopĺňa jeho dotykový ekvivalent. Za originálny a zaujímavý prvok možno označiť otočný volič automatickej prevodovky, ktorý dostal už aj model Galaxy. Prednosťou rodinného automobilu je i dostatočné množstvo odkladacích priečinkov. Okrem schránok na klasických miestach v tomto smere zaujme “skryty” priečinok v spodnej časti palubnej dosky, ďalej výsuvná zásuvka v priestore pod sedadlom vodiča alebo uzatvárateľná schránka na vrchnej časti „prístrojovky“.
Z hľadiska priestorových pomerov model Galaxy do bodky naplnil naše očakávania. Vodič a predný spolujazdec majú k dispozícii mimoriadne pohodlné „kreslá“ so širokými možnosťami elektrického nastavenia. Posed sa volantom spríjemňuje vyšší posed a adekvátny výhľad spojený s bohatým presklením interiéru. Problém nepredstavujú ani dvojité predné stĺpiky karosérie. Napriek všetkému spomenutému dostal model Galaxy do vienka aj časť „športovej DNA“, typickej pre značku Ford. Vodič sa za volantom preto necíti vyslovene ako vo “veľkej rodinnej dodávke.”
Priestorové hody pokračujú aj druhom rade. Prístup do zadnej časti kabíny zabezpečujú obrovské dvere pravidelného tvaru. Tri samostatné sedačky v druhom rade je možné nezávisle na sebe posúvať a zároveň upravovať sklon operadiel. Aj napriek tzv. divadelnému usporiadaniu, s vyšším ukotvením sedačiek v druhom rade, sa tu na nedostatok priestoru nebudú sťažovať ani dospelí. V závislosti od polohy sedadiel ponúka značnú priestorovú rezervu nielen zóna pre hlavu ale aj pre nohy. Skutočné urastení pasažieri sa ale môžu pri dlhších trasách sťažovať na kratšiu dĺžku operadiel v druhom rade. Tie sú reálne prispôsobené viac variabilite v podobe ich sklápania do podlahy. Možnosť nastavenia sklonu operadiel prekvapivo ponúka aj tretí rad sedadiel. Na tomto mieste sa veľmi pohodlne odvezú nielen deti. V prípade núdze tu dokážu dokonca obsedieť aj priemerne urastení dospelí. Prístup úplne dozadu si ale tradične vyžaduje ľahkú porciu telesnej gymnastiky. V priestore druhého a tretieho radu na pomery dnešnej doby Ford prekvapujúco neponúka žiadne dodatočné USB vstupy, ideálne na dobíjanie mobilných zariadení.
Silnou zbraňou modelu Galaxy je aj batožinový priestor. V základnom 5-miestnom usporiadaní disponuje veľkorysým objemom na úrovni až 700 litrov. Okrem objemu je v tomto smere potešujúci aj „krabicovitý“ tvar s prakticky kolmými bočnými stenami. Samozrejmosťou je elektronické ovládanie dverí kufra obohatené o funkciu „podkopnutia”. Masívny zadný nárazník dostal praktickú povrchovú úpravu, ktorá ho chráni pred prípadným poškriabaním pri nakladaní ťažkých bremien. V 7-miestnej konfigurácii najväčšie MPV značky Ford odviezť ešte max. 300 litrov batožiny. Praktická je v tomto smere neustále prístupná úložná schránka pod úrovňou podlahy. Krycia roletka sa sem ale nezmestí. O manipuláciu s tretím radom sedadiel sa starajú výhradné elektromotorčeky. Sklápanie ale aj vyklápanie preto s výnimkou manipulácie s hlavovými opierkami prebieha plne automaticky. Priamo z kufra je následne možné “odpáliť” a sklopiť aj sedadlá v druhom rade. V danej konfigurácii s úplne rovnou podlahou batožinového priestoru sa Galaxy stáva na dodávka s maximálnou prepravnou kapacitou až 2 339 litrov!
Súčasťou bohatej testovanej výbavy Titanium je aj mnoho luxusných prvkov. Za všetko vypichnime napr.: Automatické prepínanie diaľkových svetiel, bezkľúčový prístup a štartovanie, ambientné osvetlenie interiéru, vyhrievanie čelného skla, či jazdné asisteny ako je monitorovanie jazdných pruhov, sledovanie mŕtveho uhla alebo monitorovanie bdelosti vodiča.
Ozdobou modelu Galaxy sú špičkové jazdné vlastnosti
Testovaný Ford Galaxy sa prémiovými črtami vyznačuje aj na poli jazdných vlastností. Už pri absolvovaní prvých kilometrov za jeho volantom ma príjemne šokovalo precízne odhlučnenie interiéru. Aj napriek tomu, že v oblasti pre hlavy sa nachádza obrovská priestorová rezerva, na palube panuje príjemná akustická pohoda. Kabína je príkladne akusticky odizolovaná aj pri vyšších rýchlostiach a diaľničnom tempe. Pomerne „surovým“ chodom sa v tomto smere vyznačuje za určitých okolnosti pohonná jednotka. Reč je v tomto prípade o studených ranných štartoch. Po krátkom zahriatí turbodiesla ale následne odchádza do zabudnutia aj táto vlastnosť.
Citeľnou prednosťou modelu Galaxy je, podobne ako pri všetkých modeloch s modrým oválom v znaku, veľmi schopný podvozok. Veľké MPV konštrukčne vsádza na prepracované riešenie v podobe nezávislého zavesenia všetkých kolies. Vyladenie podvozka v ponúka ideálny kompromis medzi cestovným komfortom a jazdným zážitkom. V prvom rade je Galaxy samozrejme rodinný automobil. Podvozok vie preto s ochotou odfiltrovať väčšinu bežných nerovností našich ciest. Práve “bežný” jazdný mód vyhovuje tomuto modelu úplne najviac. Konštruktéri ale stále počítali aj s určitou porciou jazdného zážitku. Aj veľkému Galaxy preto nie je vyslovene proti srsti ani dynamickejšie jazda po okresných cestách plných zákrut. Pri vyslovene nešetrnom nájazde do ostrej zákruty sa vozidlo logicky nakloní. Nič dramatické sa ale ďalej nedeje a MPV poslušne zareaguje na povely od volantu. Na podvozok „Made in Ford“ sa je možné spoľahnúť aj pri tomto type vozidla! S odmyslením podvozka si veľkú pochvalu vyslúžilo aj príjemne strmé a citlivé riadenie. Pri tesnom manévrovaní sa s volantom manipulujú veľmi ľahko. Naopak pri vyššej rýchlosti riadenie príjemne stuhne.
V rámci reakcie na najprísnejšiu európsku emisnú normu prešla zmenami paleta pohonných jednotiek. Dobrou správou je nový turbodiesel z rodiny EcoBlue posilnil oproti predchodcovi z označením Duratorq o 10 konských síl. Maximálny výkon testovanej verzie 2,0 TDCi EcoBlue teraz predstavuje 190 koní. V praxi ide v kombinácii so 400 Nm krútiaceho momentu o adekvátnu porciu výkonu, ktorá s rezervou postačuje aj na plne obsadený Ford Galaxy. Príjemným prekvapením je zároveň aj pocitovo veľmi slušná jazdná dynamika. Pre veľké MPV nepredstavuje žiadny problém ani pomerne svižné predbiehanie pomalších účastníkov cestnej premávky.
S pohonnou jednotkou je veľmi dobre zladená nová 8-st. automatická prevodovka klasickej koncepcie. V základnom režime prevodovka radí veľmi hladko a kultivovane. Otačky sa snaží držať na čo najnižšej možnej úrovni s prihliadnutím na čo najnižšiu spotrebu paliva. Pri následnom prudšom zošliapnutí pedála akcelerátora ale automat neváha podradiť, aby sa k slovu dostálo spomínaných 400 Nm. Pre náročnejších vodičov je okrem radenia pádlami k dispozícii aj tzv. športový režim prevodovky. Po jeho aktivovaní sa otáčky držia citeľne vyššie a prevodovka pri prudkej akcelerácii nechá motor vytáčať pokojne takmer až po obmedzovač.
Okrem výkonovej rezervy prekvapila testovaná pohonná jednotka aj svojim apetítom. Testovací priemer sa podľa palubného počítača ustálil na hodnote tesne nad hranicou 7 litrov na každých 100 km. Vzhľadom na veľkosť a váhu vozidla ide z môjho pohľadu o veľmi dobrý výsledok. Na diaľnici, pri zaťaženom vozidle alebo pri dynamickej jazde stúpne výsledný priemer približne o liter, čo je stále plne akceptovateľné.
Testovaný Ford Galaxy disponoval užitočným pohonom všetkých kolies. Inteligentná „štvorkolka“ AWD funguje v plne automatickom režime a vodič reálne nemá možnosť ovplyvniť jej funkciu. Práve v konfigurácii s pohonom 4×4 predstavuje Galaxy už veľmi zaujímavú alternatívu voči vozidlám typu SUV. Samozrejme MPV so štandardnou svetlou výškou nie je určené na zdolávanie terénnych nástrah. Pohon všetkých kolies naopak prináša istotu v zimnom období alebo pri inak zhoršených poveternostných podmienkach. My sme vďaka spomínanej konfigurácii v pohode a s úplnou ľahkosťou zvládli napríklad aj úsek po podmočenej a blatistej poľnej ceste, na ktorom by sa už vozidlá s pohonom len prednej nápravy citeľne trápili.
A náš celkový dojem ?
Ford Galaxy v našom teste suverénne obhájil svoje opodstatnenie aj v dnešnej „SUV dobe“. Veľkopriestorové vozidlo je pre viacčlennú rodinu z nášho pohľadu stále tou najlepšou voľbou. Okrem vnútorného priestoru sú ozdobou tohto modelu aj špičkové jazdné vlastnosti a celkovo luxusný dojem. Pomyselnou čerešničku na torte je nakoniec dostupnosť verzie s pohonom všetkých kolies.
Autor: Peter Hlačik/ Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Ford Galaxy 2,0 TDCi EcoBlue AWD Titanium
Dĺžka: 4 848 mm
Šírka: 1 916 mm
Výška: 1 747 mm
Rázvor: 2 850 mm
Objem kufra: 700 litrov
Motor: vznetový (nafta)
Pohon: 4×4
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 140/190
Krútiaci moment Nm: 400
Pohotovostná hmotnosť: 1944 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 203
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,6 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 8
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 6,8 – 7,4 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 7,2 / 100 km
Pneumatiky: Continental 4×4 WinterContact
Verzia/mimoriadna cena
Ford Galaxy 2,0 TDCi EcoBlue AWD Titanium (testovaný model) od 38 830 €
Ford Galaxy 1,5 EcoBoost Trend od 26 190 €
Recenzia
Ford Galaxy 2,0 TDCi EcoBlue AWD Titanium
Ford Galaxy 2,0 TDCi EcoBlue AWD Titanium Dĺžka: 4 848 mm Šírka: 1 916 mm Výška: 1 747 mm Rázvor: 2 850 mm Objem kufra: 700 litrov Motor: vznetový (nafta) Pohon: 4x4 Počet valcov: 4 Výkon kW/koní: 140/190 Krútiaci moment Nm: 400 Pohotovostná hmotnosť: 1944 kg Maximálna rýchlosť km/h: 203 Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,6 s Prevodovka: automatická Počet stupňov: 8 Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 6,8 – 7,4 l na 100 km Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 7,2 / 100 km Pneumatiky: Continental 4x4 WinterContact
Výhody
- Priestranný interiér + úžitkové vlastnosti
- Jazdné vlastnosti + cestovný komfort
- Pohon 4x4
Nevýhody
- Chýbajúce USB vstupy v zadnej časti kabíny
- Grafika infotaimentu
- Nedotiahnuté automatické sklápanie sedadiel v druhom a treťom rade
Ford Galaxy 2,0 TDCi EcoBlue AWD Titanium DEALS
Zhromažďujeme informácie z mnohých obchodov za najlepšiu dostupnú cenu