Nestáva sa príliš často, aby si privilégium zverejnenia v našej rubrike Autosnov vyslúdil model niektorej z „tuctových“ automobiliek. Legendárny GT s logom modrého oválu je však zaslúženou výnimkou. Kultový model ponúka zaujímavú históriu. Notoricky známa americká automobilka, ktorú v roku 1903 založil inovátor a vizionár Henry Ford, prišla ako prvá s konceptom sériovej výroby. Vďaka jej efektivite dobové modely Ford, na čele s modelom T, zaplavili celú Severnú Ameriku. Ford začal postupne expandovať aj na ostatné kontinenty a značka sa rýchlo stala jedným z najvýznamnejších automobilových gigantov. Automobilka začala logicky čoraz viac pracovať aj na svojom imidži. Kľúčom k tomu boli úspechy vo svete motoršportu.
Praotec Ford GT40
Ford sa v 60. rokoch začal intenzívne zaujímať o vstup do vrcholnej a prestížnej kategórie okruhových súťaží cestovných automobilov. Svätým grálom je v tejto disciplíne dodnes prestížna 24-hodinovka na okruhu vo francúzskom Le Mans. Američania v tých časoch síce disponovali značným kapitálom, no paradoxne nemali vlastnú motoršportovú divíziu. Ako najjednoduchšie riešenie sa javilo odkúpenie niektorého z úspešných malosériových výrobcov. Trend a latku v Le Mans v 60. rokoch udávala jednoznačne značka Ferrari. Netrvalo dlho a Američania už klopali na dvere v Maranelle s ponukou na odkúpenie Ferrari. Tento krok by pre Ferrari znamenal stratu nezávislosti, a preto ho Enzo Ferrari odmietol. Reakciou Henryho Forda II. bolo rozhodnutie vyvinúť vlastný model prispôsobený na úspech v Le Mans. Vyústením tejto snahy bol kultový model Ford GT40 s výkonným motorom V8, ktorý v roku 1966 po prvýkrát porazil Ferrari. Ford navyše Le Mans ovládol aj v nasledujúcich troch sezónach. Na vzniku legendárneho modelu sa podieľali aj Carroll Shelby a pilot Bruce McLaren. Tento automobilový príbeh pútavo popisuje aj film „Le Mans ‘66“.
Superšport s logom Ford
Súťažný model Ford GT40, vyrábaný v rokoch 1964 – 1969, vznikol aj v limitovanej verzii homologovanej na cestnú premávku. GT40 sa stal ikonou, ktorá demonštrovala schopnosti značky Ford. V roku 2002 Američania odhalili koncept reinkarnácie tejto legendy. Nový Ford GT s motorom V8, sériovo vyrábaný od roku 2004, spôsobil vo svete superšportov obrovský rozruch! Napriek veľkému záujmu Ford vyrobil iba niečo vyše 4000 kusov. Automobilka vďaka tomuto modelu plnohodnotne konkurovala Ferrari či McLarenu a objavila potenciál výroby exkluzívnych vozidiel. V roku 2016, symbolicky 50 rokov po prvom triumfe v Le Mans, Ford predstavil druhú modernú generáciu modelu GT. Vývoj dostala na starosti divízia Ford Performance, ktorá stojí aj za modelmi Focus RS, Mustang Shelby či Raptor.
Len pre vyvolených
Najnovší Ford GT priniesol množstvo technologických inovácií. Hliníkovú konštrukciu nahradil ultraľahký a pevný karbón. Karoséria je vyrobená z uhlíkového monokoku a váži len 1385 kg, čo je dosiahnuté aj použitím Gorilla Glass na čelnom skle. Súčasná generácia vsádza na 3,6-litrový motor V6 s dvoma turbodúchadlami, ktorý od roku 2020 ponúka 669 k. Sila sa prenáša na zadné kolesá cez 7-stupňovú dvojspojkovú prevodovku. Karbón-keramické brzdy a aerodynamický dizajn s obrovským zadným krídlom zabezpečujú špičkové jazdné vlastnosti. Predajná stratégia Fordu zahŕňala prísne podmienky: majitelia museli auto aktívne využívať a nesmeli ho určitý čas predávať.
Koniec na obzore
Ford GT sa vyrába v kanadskom Markhame, no jeho výroba sa v roku 2022 definitívne ukončí. Celkovo sa vyrobí približne 1350 kusov. Štandardná cena modelu činila cca 370-tisíc eur, no limitované edície, ako Carbon Series či Heritage Edition, mali ešte vyššiu hodnotu.
FORD GT
Motor: 3,6-litrový V6
Maximálny výkon: 492 kW (669 k)
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 3 s
Maximálna rýchlosť: cca 350 km/h
Cena: od 370 000 EUR
Autor: PH
Foto: Ford