Americký automobilový gigant, značka Ford, ponúka okrem klasických osobných modelov aj širokú paletu úžitkových vozidiel. Žilinské zastúpenie značky Ford, spoločnosť JR-Cars s.r.o., sa prednedávnom stala už aj oficiálnym Transit centrom.
To znamená, že zákazníci si na tomto mieste pod jednou strechou môžu vyberať nielen zo širokej palety osobákov ale aj úžitkových modelov v klasickom dodávkovom resp. alternatívne aj v osobnom prevedení. K chodu žilinského Transit centra sa okrem predaja nových vozidiel vzťahujú aj kompletné servisné služby a možnosť realizácie špeciálnych nadstavieb pre úžitkové modely Ford, podľa požiadavky konkrétneho zákazníka. Do portfólia úžitkových modelov modrého oválu patrí okrem najnovšej verzie legendárnej dodávky Ford Transit aj menší súrodenec Transit Custom. Okrem toho je tu aj kompaktný model Transit Connect a najmenší člen rodiny Transit Courier. Odvodené osobné verzie nesú následne označenie Tourneo.
Okrem dodávok a ich osobných verzií sa k úžitkovej vetve značky Ford radí aj pickup Ford Ranger. Najpredávanejší pickup v Európe pritom len prednedávnom podstúpil modernizáciu. Drobné vizuálny zmeny doprevádzala nová paleta pohonných jednotiek. Stále prísnejšie emisné normy poslali do dôchodku legendárny vznetový 5-valec s objemom 3,2 litra. Jeho náhradou je moderný a výkonnejší 4-valec 2,0 TDCi z radu EcoBlue. Určitým paradoxom je, že aj napriek citeľne nižšiemu objemu ponúkajú nové motorizácie viac výkonu, konkrétne 170 koní pri verzii s jedným turbom alebo až 213 koní pri špičkovej verzii BiTurbo. Zásadnú technickú zmenu predstavuje taktiež nová automatická prevodovka s až 10 stupňami. Komplexne si nový model Ranger predstavíme v už dohľadnom čase v rámci klasického redakčného testu.
Modernizácia pickupu Ranger sa nesie v znamení veľmi významného míľnika pre európsku divíziu značky Ford. Ponuku „obyčajných“ modelov premiérovo dopĺňa aj super pickup Ford Ranger Raptor!
Ikonický derivát sa po prvýkrát zrodil v roku 2010 v USA na báze väčšieho súrodenca Ford F-150. Modely Raptor špeciálne vyvíja športová divízia Ford Performance. Za veľkou mlákou sa aktuálne veľmi úspešne predáva už druhá generácia „predátora“ odvodeného z modelu F-150. Úplnou novinkou je Raptor odvodený od menšieho súrodenca, modelu Ranger.
Určitý paradox v tomto prípade predstavuje fakt, že zákazník dostáva za viac peňazí menej praktického využitia. Korba modelu Raptor odvezie menšiu záťaž ako je tomu pri obyčajnej verzii. To isté platí aj pri možnostiach ťahania prívesu. Napriek tomu tvrdím, že Ranger Raptor je skutočný super pickup, ktorý v Európe dnes nemá žiadnu konkurenciu. Kúzlo divízie Ford Performance spočíva predovšetkým v úplne autentickom podvozku. Špičkové tlmiče legendárnej značky FOX sú stavané na nekompromisnú a zároveň rýchlu jazdu v teréne, čím model Raptor pripomína skôr súťažné špeciály ako sériové pickupy. Špeciálny podvozok v kombinácii so superpevným a vystuženým rámom nezastaví ani vysoká intenzita nárazov pri rýchlom tempe na rozbitých cestách. Posádka si ale v tomto režime užíva stále adekvátnu mieru jazdného komfortu! Divízia Ford Performance sa okrem podvozka pohrala aj s ďalšou technikou. Úplné nové sú tu napríklad výkonné brzdy. Za zmienku stoja aj prepracované detaily. Ako príklad poslúži pre Raptor špeciálne upečené pneumatiky značky BF-Goodrich. Výrobca pneumatík ich spolu s automobilkou Ford vyvíjala a zdokonaľovala napríklad aj na extrémnych terénnych pretekoch Baja 1000 v Mexiku.
Pod prednou kapotou aj v tomto prípade pracuje špičkový motor 2,0 TDCI EcoBlue Biturbo s výkonom 213 koní a krútiacim momentom 500 Nm, ktorý plní najprísnejšie emisné normy platné na území EU. Ak k tomuto všetkému pripočítame ešte aj agresívny dizajn a dynamický dizajn, tak sa z modelu Raptor stáva skutočný unikát, ktorý v našich podmienkach budí zaslúžene obrovský rešpekt.
Peter Hlačik