Autoinak.sk

Ford Ranger – Rozlúčka s 5-valcom

Rord Ranger

Automobilka Ford má okrem výroby tradičných osobných vozidiel silnú tradíciu aj v segmente úžitkových vozidiel. Horúcou novinkou nášho trhu je v tomto smere najnovšia edícia modelového radu Tranzit. Okrem toho prešiel úpravami aj legendárny pickup Ranger. Ten je už dlhší čas vôbec najpredávanejším pickupom v Európe. Ford aktuálne na náš trh v súvislosti s novým modelom Ranger uviedol moderné pohonné ústrojenstvo. Úplne nový 4-valec v ponuke nahrádza aj už legendárny 5-valcový turbodiesel z rady Duratorq. Práve táto verzia v kombinácii so špičkovou výbavou WildTrack bola v posledných rokoch mimoriadne žiadaná aj na Slovenskom trhu. My sme preto neodolali naskytnutej príležitosti na jej otestovanie.

Ford Ranger s 5-valcovým turbodieslom 3,2 TDCi Duratorq, skombinovaný so 6-st. automatickou prevodovkou v špičkovej verzii WildTrak Plus obohatenej o atraktívne príslušenstvo, nám na test zapožičal slovenský importérom vozidiel značky Ford.

Rýchle fakty:

Ford Ranger 3,2 TDCi WildTrak

Praotca všetkých dnešných modelov z kategórie pickup vyrobila značka Ford už v dvadsiatych rokoch minulého storočia. Reč je o vozidle Ford Model T Runabout, ktorý založil spomínaný segment. Už od počiatku sa Ford radí k absolútnym lídrom v tejto kategórii. Inými slovami, keď sa povie pickup, väčšina z nás si vybaví práve niektorý z modelov značky Ford.

História testovaného modelu Ranger siaha do roku 1983, kedy bola predstavená jeho prvá generácia. Aktuálny model bol debutoval v roku 2015 a počas svojho životného cyklu stihol zaznamenať už niekoľko zásadných vylepšení. Súčasná modernizácia, pod ktorú ale ešte nespadá náš testovaný exemplár, sa okrem mierne pozmeneného dizajnu vyznačuje predovšetkým technologickými inováciami. Tú najzásadnejšiu reprezentuje úplne nová vznetová motorizácia z radu EcoBlue, ktorá reaguje na najprísnejšie európske emisné normy.

Schopný nielen v teréne ale aj na ceste – Ford Ranger

Testovaný turbodiesel 3,2 TDCi Duratorq s výkon 200 koní, stále dostupný vo výpredaji, dopĺňa úplne nový turbodiesel 2,0 TDCi Ecoblue. Slabšia verzia s jedným turbodúchadlom ponúka výkon 173 koní. Silnejšia verzia dopovaná dvomi turbami disponuje výkonom až 213 koní a kombinuje sa výhradne s rovnako novou automatickou prevodovkou s až 10 stupňami, ktorá zároveň nahrádza pôvodný 6-st. automat. Absolútnou chuťovkou na záver je úplne nová verzia Ford Ranger Raptor. Tá v jednom balení kombinuje pracovný pickup so súťažným špeciálom!

Vzhľad, ktorý dokáže vzbudiť rešpekt

Už pri prvom pohľade na model Ford Ranger je v dobrom slova zmysle cítiť akási americká príchuť. Domovskú krajinu modrého oválu okrem rešpekt budiacich vonkajších rozmerov pripomína tiež vizuálna odolnosť. Osobitný imidž testovanej verzie WildTrak zvýrazňuje s odmyslením si tradičnej oranžovej farby Pride Orange aj mnoho ďalších doplnkov.

Predná maska s doplnkovým osvetlením značky Lazer

Prednej časti dominuje obrovská maska chladiča v čiernom prevedení a nápisom Ranger. Tá opticky zbieha následne až do spodných partií nárazníka. Jeho efektne „pochrómovaný“ spodný okraj v ťažkom terénne čiastočne chráni gumová záclona, ktorá dokáže vodiča v náročných podmienkach v predstihu upozorniť na približujúci sa limit inak slušného nájazdového uhla. Predné svetlomety s „len“ halogénovou technikou nijako zvlášť neoslnili už v minulosti, pri našej prvej jazde s týmto modelom. Účinnú nápravu v tomto smere prinášajú prídavné LED svetlomety Lazer „ukryté“ v prednej maske testovaného exempláru, hneď vedľa fabrického loga. Spúšťajú sa zároveň s diaľkovými svetlami a ponúkajú presvedčivý svetelný účinok. Z noci dokáže urobiť takmer až deň okrem nich aj doplnková svetelná LED rampa umiestnená na streche pickupu.

Bočné partie jednoznačne prezrádzajú prítomnosť k danému segmentu vozidiel. Verzia WildTrak sa okrem nápisu na dverách ďalej vyznačuje aj efektným spojlerom prekrývajúcim časť nákladného priestoru. Dominantný štítok na prednom blatníku hrdo odkazuje na objem motorizácie pod prednou kapotou. Offroadistami nenávidené nášľapné prahy vedia byť v bežnom živote aj užitočné. Deťom, ako aj nižším dospelým totiž výrazne uľahčiť prístup na palubu. Špecialitkou testovaného kúsku sú zároveň 18 palcové kolesá s terénnymi pneumatikami BF-Goodrich.

Pohľad na ložnú plochu modelu Ford Ranger

Zadná silueta s dominantnou „korbou“ pôsobí vyslovene drsne. Imidžový nárazník s lesklými plochami, disponuje racionálne navrhnutou ochranou tabuľky s evidenčným číslom. Samotný nárazník naopak chráni masívny kus kovu z podvozkového rámu, o ktorý je uchytené aj ťažné zariadenie. Nákladný priestor bol v tomto prípade prakticky vylepšený o uzamykateľnú kryciu roletku. Z užívateľskej stránky je potrebné vyzdvihnúť ľahkú manipuláciu so zadným čelom. Podpísala sa pod to užitočná plynová vzpera. Pri zhoršených svetelných podmienkach môže prísť vhod i osvetlenie batožinového priestoru.

Ložná plocha disponuje rozmerom 1549 x 1560 mm. Ranger sa v tomto smere radí v porovnaní s konkurenciou približne do stredu dostupnej ponuky. Klasická europaleta sa sem zmestí aj s určitou rezervou. Celková nosnosť sa pohybuje približne na úrovni jednej tony. Palec hore si v neposlednom rade vyslúžil aj užitočný detail v podobe zásuvky na 230V, ktorá je umiestnená priamo na ložnej ploche.

Štýlové disky obuté na pneumatikách BF Goodrich All Terain

Kabína s nádychom luxusu

Po presunutí do interiéru modelu Ford Ranger je mi veľmi sympatický akýsi symbolický stret dvoch vzájomne diametrálne odlišných svetov. Na jednej strane je tento pickup stále pracovným náčiním, čomu zodpovedá aj prevedenie interiéru s odolnými plastovými povrchmi jednoznačne dimenzovanými aj do náročnejších podmienok. Na druhej strane, pri verzii WildTrak sa k tomu sympaticky pridal aj akýsi neprehliadnuteľný punc luxusu.

Kožou a inými príjemnými materiálmi sa v prípade modelu Ford Ranger WildTrak v interiéri rozhodne nešetrilo. Oku lahodiaci efekt okrem oranžového motívu na sedadlách dotvára i ozdobné obšívanie stehom rovnakej farby viditeľné okrem tradičných miest napríklad aj na palubnej doske. Mimo výberu materiálov pôsobí solídnym až precíznym dojmom aj ich dielenské opracovanie, ktoré na danú kategóriu vozidiel ponúka skutočne vysokú úroveň.

Pohľad na palubnú dosku Ford Ranger

Žiadne výhrady nemáme ani smerom k ergonómii a rozmiestneniu ovládacích prvkov v kabíne. So zaujímavým a pomerne originálnym stvárnením prichádza prístrojový panel. Centrálne umiestnený dominantný analógový rýchlomer dopĺňajú postranné displeje. Vľavo sa zobrazujú dôležité údaje z palubného počítača a vpravo navigácia, autorádio a telefón. Takémuto usporiadaniu výborné sekunduje intuitívne ovládanie prostredníctvom združených ovládačov priamo na volante.

Centrálny displej infotaimentu po grafickej stránke v dnešnej dobe už príliš neohúri. Logika menu kopíruje ostatné modely značky Ford. Okrem prítomnej navigácie dávame do popredia pomerne širokú škálu možností pre hlasové ovládanie prostredníctvom rozhrania SYNC3, v príbuzenskom českom jazyku. Klimatizáciu je možné ovládať nielen prostredníctvom dotyku na displeji ale našťastie aj paralelne prostredníctvom samostatného modulu v priestore pod monitorom. Funkcia parkovacej kamery pomerne detailne vyobrazuje aj ťažné zariadenie. Toto riešenie dokáže v praxi značne uľahčiť život vodiča, napríklad v situáciach pri tesnom manévrovaní smerom k ťažkému prívesu.

Pohľad na zaujímavý prístrojový panel

Posed za volantom s veľmi dobrým rozhľadom je v prípade pickupu výrazné vyšší ako dokáže ponúknuť väčšina klasických SUV. Cestovný komfort na dlhých trasách vylepšujú veľkoryso nadimenzované predné sedačky. Na šoférsku orientáciu modelov Ford aj v tomto prípade odkazuje optimálne tvarovaný volant.

Na nedostatok životného priestoru sa pri modeli Ranger nemožno v princípe sťažovať ani v druhom rade. Podľa očakávania sedia zadní pasažieri v porovnaní s klasickými automobilmi o niečo vzpriamenejšie. Na priestor pre nohy či hlavu sa tu zároveň nebude sťažovať ani väčšina štandardne urastených dospelých. Praktickú stránku v tomto priestore vylepšujú odkladacie schránky pod zadnou lavicou či zadnými operadlami. Testovaná výbava WildTrak Plus nie je len o imidži ale aj o praktickej stránke. Zo skutočne bohatého zoznamu prítomnej výbavy spomeňme napríklad: automatickú 2-zonovú klimatizáciu, parkovacie senzory po celom obvode vozidla, kožené čalúnenie šu vyhrievanie predných sedadiel a mnoho iného.

Detail infotaimentu

Drsný silák pod prednou kapotou

Testovaná 5-valcová motorizácia patrí k jedným zo symbolov modelu Ford Ranger. Táto pohonná jednotka sa nevyznačuje prílišnou kultivovanosťou. Aj napriek tomu dodáva tomuto veľkému puckup-u nezameniteľné čaro a špecifickú príchuť. V redakcii sme si zamilovali procedúru studených ranných štartov, kedy sa motor vyznačuje autenticky hrubým a drsným prejavom.

Domovskú krajinu značky Ford okrem objemného turbodiesla 3,2 TDCi Duratorq pripomína i klasický 6-st. automat. Aj keď papierových 200 koní vzhľadom na objem 3,2 litra nepôsobí na prvý pohľad príliš oslnivo, Ranger reálne väčší výkon vôbec nepotrebuje. Podstatnejší je v tomto prípade údaj o maximálnom krútiacom momente s veľmi slušnou hodnotou 470 Nm.

Ikonický 5-valec 3,2 TDCi dáva modelu Ranger neopakovateľné čaro

Vzájomné zladenie motora a prevodovky je vyladené vyslovene do sily. Automat so 6 stupňami radí na dnešné pomery mnohokrát až príliš benevolentne. Prevodovka drží motor niekedy až zbytočne dlho vo vyšších otáčkach. Zmysel takéhoto naladenia sme v praxi každý reálne ocenili až pri zaťaženej korbe, alebo pri ťahaní ťažkého prívesu. Mimochodom, Ford Ranger môže ťahať príves s maximálnom hmotnosťou až 3,5 tony. V spomenutých situáciách, ako aj v prudkých stúpaniach alebo v náročnom teréne sa prvoplánovo benevolentné radenie mení na potencionálnu výhodu. Motor má totiž v takých situáciách vždy dostatok potrebného krútiaceho momentu. Prevodovka okrem štandardného režimu ponúka aj akýsi športový mód. Po jeho aktivácii sa riadiaca jednotka snaží ešte viac pracovať s výkonovým potenciálom pohonnej jednotky. Reálne tu nechýba ani možnosť sekvenčného radenia prevodových stupňov.

Výsledná spotreba paliva sa v našom teste ustálila pod hranicou 10 litrov nafty na každých 100 km. To vzhľadom na možnosti vozidla považujeme za akceptovateľnú úroveň. Spotrebe v našom prípade s určitosťou neprospeli terénne pneumatiky s výraznou vzorkou. Vďaka odolnej konštrukcii s rebrinovým rámom je Ford Ranger v základnom režime 2H čistou „zadokolkou“. Pri daždi alebo inak zhoršenej adhézii dokáže pomerne rýchlo zasiahnuť „prísna“ elektronika v podobe stabilizačného systému.

Volič jazdných režimov pohonu všetkých kolies

Pri jazde po klasických cestách je príjemným prekvapením až nečakaný jazdný komfort. Konštruktérom značky Ford sa ho podarilo dosiahnuť aj napriek prirodzeným limitom, spojeným s koncepciou pickupu. Ranger je prekvapivo kultivovaný a pohodlný aj pri dlhých presunoch v diaľničnom tempe. Terénne pneumatiky v tomto režime jazdy na naše prekvapenie do interiéru prenášajú podstatne menej hluku ako sme pôvodne očakávali. Pri používaní v meste s typickými nástrahami v podobe prepadnutých kanalizačných poklopov a iných nerovností, treba počítať s „nervóznejšou“ zadnou časťou, čo platí predovšetkým v nezaťaženom stave. Jedná sa o prirodzený neduh prakticky všetkých vozidiel tejto kategórie s listovými perami na zadnej náprave.

Najväčšia výhoda tohto typu vozidla sa naopak prejaví v teréne alebo inak náročných podmienkach. Nenápadným otočným ovládačom na stredovom tuneli je možné okrem režimu 4H (rýchla štvorkolka) aktivovať aj režim 4L, teda redukciu. Ford Ranger s vhodnými pneumatikami v režime 4L dokáže zdolávať aj skutočne náročný terén. V podobných podmienkach môže prísť vhod možnosť uzavrieť diferenciál na zadnej náprave, či využitie zjazdového asistenta. Ten je pri viac ako 2-tonovom vozidle v nezaťaženom stave a na klzkom povrchu doslova neoceniteľným pomocníkom. Bez mučenia priznávame, že Ranger s ľahkosťou prekonal všetky terénne nástrahy, ktoré sme si pre neho pripravili. Výhodu pri pohybe v teréne predstavujú solídne prejazdové uhly ako aj svetlá výška na úrovni 229 mm. Limitujúcu situáciu sme zažili až pri prudkom stúpaní v podmočenom teréne s blatistým podkladom, kde by mal reálne mal problémy pravdepodobne už aj traktor. V situáciách ako je náročnejšie kríženie náprav, kde sa už väčšina SUV približuje k svojmu limitu, sa Ford reálne skoro vôbec “nezapotil”. V teréne je okrem všetkého už spomenutého značnou výhodou aj poctivá mechanická odolnosť podvozka, spojená s tuhosťou karosérie. V oboch týchto disciplínach má testovaný kúsok reálne navrch aj pred mnohými konkurentmi.

Ford Ranger WildTrak

A náš celkový dojem ?

Nepochybujeme o tom, že nové motorizácie dokážu posunúť najžiadanejší pickup starého kontinentu po stránke kultivovanosti ešte ďalej ako je teraz. Ikonický 5-valec má napriek tomu aj na konci svojej kariéry stále neopakovateľné čaro. Kto hľadá spoľahlivý a odolný pickup s typickým americkým duchom, vhodný na každodenné používanie nielen v meste, ale aj v náročnejšom teréne je v tomto prípade na tej správnej adrese.

Autor: Peter Hlačik/ Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Ford Ranger 3,2 TDCi WildTrak Plus
Dĺžka: 5 362 mm
Šírka: 1 860 mm
Výška: 1 815-1848 mm
Rázvor: 3 220 mm
Objem kufra: – litrov
Motor: vznetový (nafta)
Pohon: 4×4
Počet valcov: 5
Výkon kW/koní: 147/200
Krútiaci moment Nm: 470
Pohotovostná hmotnosť: 2 194 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 175
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,6 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 8,8 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 9,3 na 100 km
Pneumatiky: BF Goodrich All Terrain

Verzia/akciový cenník
Ford Ranger 3,2 TDCi WildTrak Plus (testovaný model) od 42 576 €
Ford Ranger 2,0 TDCi XL od 32 388 €

Recenzia

81% Skóre

Model: Ford Ranger 3,2 TDCi WildTrak Plus Dĺžka: 5 362 mm Šírka: 1 860 mm Výška: 1 815-1848 mm Rázvor: 3 220 mm Objem kufra: - litrov Motor: vznetový (nafta) Pohon: 4x4 Počet valcov: 5 Výkon kW/koní: 147/200 Krútiaci moment Nm: 470 Pohotovostná hmotnosť: 2 194 kg Maximálna rýchlosť km/h: 175 Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,6 s Prevodovka: automatická Počet stupňov: 6 Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 8,8 l na 100 km Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 9,3 na 100 km Pneumatiky: BF Goodrich All Terrain

Výhody

  • Ikonická 5-valcová motorizácia
  • Úžitkové vlastnosti + priechodnosť v teréne
  • Imidž

Nevýhody

  • Slabý výkon stretávacích svetiel
  • Vyššia spotreba paliva
  • Ospalé reakcie prevodovky pri bežnej jazde

Recenzia

  • Dizajn 80%
  • Interiér 80%
  • Praktická stránka 90%
  • Jazdné vlastnosti 80%
  • Výbava 90%
  • Spotreba paliva 70%
  • Cena 80%

DEALS

Zhromažďujeme informácie z mnohých obchodov za najlepšiu dostupnú cenu

Najlepšia cena

32388€
Exit mobile version