Dajú sa sny premeniť na skutočnosť? Áno, avšak je potrebné na nich intenzívne a vytrvalo pracovať. Dôkazom tohto tvrdenia je aj Francúz Jean Rédélé. Ten v roku 1955 založil športovú kultovú značku Alpine. Sen o Alpine sa ale začal oveľa skôr. Mladý Jean už ako veľmi mladý súťažil na automobilových pretekoch. Jeho športové náčinie pozostávalo od počiatkov z modelov značky Renault. Spojitosť Rédélé + Renault nie je náhodná. K tejto značke mal rodák z mestečka Dieppe vždy blízko. Podpísal sa pod to fakt, že jeho rodina prevádzkovala oficiálne dílerstvo automobilov s diamantom v znaku.
Zrod legendy
Ako to už v týchto prípadoch býva, mladý Jean začal v rámci zvýšenia konkurencieschopnosti na rýchlostných skúškach s postupnou úpravou pôvodne sériových modelov Renault. Jeho obľúbeným pretekárskym náčiním z úvodu kariéry bol malý a ľahký Renault 4CV. Na technickom základe tohto modelu neskôr vznikol prvý prototyp s logom Alpine – model Mille Miles 106. Mimochodom, pomenovanie Alpine je viac ako symbolické. Označenie odkazuje na rýchle prechádzanie cez alpské horské cestičky plné zákrut, s cieľom dosiahnuť až na samotný vrchol. Skutočný prelom a počiatok éry tejto slávnej značky znamenal až príchod sériového modelu Renault Dauphine. Práve na jeho základoch vznikol pôvodne model A 108, ktorý neskôr nahradil ikonický Alpine A110. Tento počin priniesol dovtedy „lokálnemu“ úpravcovi veľkú slávu a rešpekt konkurencie. Z mnohých úspechov vo svete rýchlostných skúšok vyzdvihneme víťazstvo na slávnej Rallye Monte Carlo a predovšetkým celkové triumfy vo svetových šampionátoch v rokoch 1971 a 1973.
Bolo len otázkou času, kedy úspechy vo svete motoršportu zaujmú aj kľúčového hráča so silným zázemím. A keďže Alpine má od začiatku veľmi blízko k Renaultu, nikoho veľmi neprekvapí, že v roku 1978 postúpil Rédélé práva na značku Alpine práve tomuto gigantovi. V novšej histórii značky vznikol napríklad model Alpine 610 Turbo z roku 1991. Jeho odbyt ale výrazne zaostal za očakávaniami materskej skupiny. Značka Alpine sa v nasledujúcich rokoch postupne dostávala do štádia akéhosi zakonzervovania a v roku 1995 de facto zanikla.
Znovuzrodenie
Slávne meno a lesk víťazstiev zo sveta rallye nedali v ďalších rokoch mnohým nadšencom spávať. V roku 2012 začal Renault spolupracovať na obnovení legendy spolu s britským výrobcom ultraľahkých športových automobilov Caterham. Angličania však zo sľubnej spolupráce nakoniec vycúvali. Renault sa napriek tomu nevzdal a na projekte návratu slávnej značky pracoval aj naďalej. Veľký ohlas spôsobil nádherný koncept z roku 2016 s názvom Vision. Sériového znovuzrodeného modelu Alpine A110 sme sa dočkali v roku 2017. Dizajnovo nádherný model vizuálne odkazuje na pôvodnú legendu. Obrovský záujem o znovuzrodenú legendu prekvapil pravdepodobne aj samotnú automobilku Renault. Po prvotnej sérii s názvom Premiere Edition, pozostávajúcej z 1955 kusov, ktoré pripomínajú rok založenia automobilky Alpine, sa doslova zaprášilo. Keďže samotný dopyt niekoľkonásobne presiahol ponuku, tak budúci šťastní majitelia nových kúskov boli vylosovaní. O kvalitách znovuzrodenej ikony vypovedá aj druhé miesto v ankete o Európske auto roka 2019, kde Alpine A110 získal rovnaký počet hlasov ako víťazný Jaguar I-Pace.
Budúcnosť značky
Alpine v nedávnej minulosti ohlásil vývoj modelu s vyššou stavbou podvozka. Pri netradičnom koncepte crossoveru sa začalo špekulovať aj o verziách s elektrickým pohonom. Vyhliadky na budúcnosť značky Alpine ale dostali výrazné trhliny v súvislosti s nelichotivou situáciou v materskej aliancii. Keďže Francúzi musia v týchto ťažkých časoch výrazne šetriť, chvíľami sa uvažovalo aj o opätovnom zrušení značky Alpine. Situácia sa radikálne zmenila s nástupom nového šéfa skupiny Renault, Luca de Mea. Ten v značke Alpine vidí do budúcna veľký potenciál. Symbolický krok v rámci ďalšieho budovania tohto brandu nastane už v budúcom roku. Práve vtedy sa súčasný továrensky tím Renault F1 premenuje na Alpine. A aby toho nebolo málo, značku Alpine budeme registrovať aj vo vytrvalostných okruhových pretekoch v kategórii LMP1.
Peter Hlačik, foto: Alpine