Francúzsky Citroën rozšíril modelovú rodinu C4 o nové modely C4 X a ë-C4 X Electric. Štýl modelov ë-C4 X a C4 X sa nesie v súlade s modelom Citroën C5 X. Odváži sa spochybniť tradičné definície kompaktných karosérií a ponúknuť zákazníkom niečo inovatívne a výrazné: dizajn na prieniku, ktorý spája elegantnú siluetu fastbacku s moderným vzhľadom SUV, ako aj nadčasovú kultivovanosť a priestor na palube 4-dverového vozidla. Nové verzie modelov ë-C4 X a C4 X sa pre všetky trhy budú vyrábať výhradne v Európe v továrni Stellantis vo Villaverde (neďaleko Madridu, Španielsko) a predaj sa začne postupne koncom roka 2022.
VÝRAZNÝ CHARAKTER
Nové modely C4 X a ë-C4 X nespochybniteľne patria do najnovšej generácie rodiny vozidiel Citroën a ponúkajú štýl a koncepciu, ktorá vyniká. Zákazníkom, ktorí hľadajú štýlovú alternatívu k nespočetnému množstvu hatchbackov a SUV, ktoré sú už k dispozícii, ponúkajú niečo nové, svieže a jedinečné. S dĺžkou 4 600 mm sa modely ë-C4 X a C4 X perfektne hodia do produktového radu Citroën medzi 4 360 mm dlhý model C4 hatchback a 4 800 mm dlhé vozidlo C5 X. Ich rázvor 2,67 m je zhodný s hatchbackom C4 (oba sú založené na platforme CMP).
Pri pohľade zboku dynamická línia strechy elegantne prechádza od hornej časti čelného skla k hornému panelu dverí batožinového priestoru a vytvára dobre ukotvenú siluetu fastbacku, ktorá je na hony vzdialená od trochu neohrabaného vzhľadu často vyšších crossoverov, zatiaľ čo zadný previs šikovne zakrýva dĺžku potrebnú na umiestnenie objemného 510-litrového kufra. Aerodynamika je optimalizovaná vďaka rýchlej a čistej línii strechy karosérie, výsledkom čoho je koeficient odporu vzduchu CX 0,29, z čoho profituje aj dojazd a spotreba paliva. Zadný panel dverí batožinového priestoru, ktorý sa sklápa smerom k zadnému nárazníku, je čistý a prehľadný, s hladko integrovaným spojlerom v hornej časti, ktorý prekonáva jemné záhyby a nápisom Citroën v strede. Samotný panel sa mierne zvažuje smerom k prednej časti vozidla, čo umocňuje prestížny vzhľad dizajnu zadnej časti a zvýrazňuje energický vzhľad.
Nové charakteristické zadné LED svetlá odrážajú svetelný podpis prednej časti. Sú umiestnené po oboch stranách otvoru kufra a odrážajú tvarované línie jeho otvoru, zapadajúce do rohov a po bokoch auta. Tie sa končia v tvare šípky pred zadnými dverami, čo ešte viac umocňuje dynamiku siluety.
KONEKTIVITA NOVEJ GENERÁCIE
Nové modely ë-C4 X a C4 X využívajú rozhranie informačno-zábavného systému novej generácie automobilky Citroën, ktoré sa prvýkrát predstavilo na nedávno predstavenom modeli Citroën C5 X.
MY CITROËN DRIVE PLUS.
Toto nové vysoko intuitívne rozhranie využíva 10-palcovú HD obrazovku a zákazníci si ho môžu plne prispôsobiť pomocou systému widgetov. Miniaplikácie, ktoré sú populárne medzi smartfónmi a tabletmi s dotykovou obrazovkou, poskytujú rýchly spôsob zobrazenia aplikácií a obsahu na dotykovej obrazovke vozidla. Nové rozhranie obsahuje aj prirodzené rozpoznávanie hlasu, digitálneho asistenta, ktorého môžu pasažieri aktivovať príkazom „Hello, Citroën“, a ktorý rozumie tomu, čo hovoria, odpovedá na ich otázky a vykonáva ich hlasové príkazy. Tento systém je schopný porozumieť 20 jazykom, poskytuje vizuálnu spätnú väzbu a reaguje na mnohé príkazy pre systémy vo vozidle, ako sú klimatizácia, audio, médiá, telefón a online hlasové služby.
Vozidlá môžu obsahovať až štyri USB zásuvky na jednoduché nabíjanie telefónu alebo tabletu: dve v spodnej časti stredovej konzoly a dve v zadnej časti pre ľahký prístup cestujúcich na zadných sedadlách. V každom prípade je nainštalovaná zásuvka USB typu A a zásuvka USB typu C.
KOMFORT A PRIESTOR
Vo vnútri modelov Citroën ë-C4 X a C4 X si vodič a cestujúci užijú bezkonkurenčný pocit pokoja, pohodlia a priestoru, a to najmä vďaka zážitku, ktorý im priáša Citroën Advanced Comfort. Výhody pocítia najmä zadní pasažieri vďaka 198 mm priestoru pre kolená v druhom rade, ktorý je na prvom mieste vo svojej triede, a sklopnému operadlu (27 stupňov), zatiaľ čo vonkajšia šírka 1 800 mm umožňuje pohodlne sedieť trom ľuďom vedľa seba, s celkovou šírkou 1 366 mm v oblasti ramien a 1 440 mm v oblasti lakťov. Jedinečný dizajn modelov Citroën C4 X a ë-C4 X umožnil dizajnérskemu tímu vytvoriť pôsobivý extra veľký batožinový priestor s 510 litrami využiteľného priestoru. Túto funkciu ocenia najmä firemní zákazníci alebo súkromné autopožičovne a vozové parky so šoférmi, ktorí chcú batožinový priestor izolovať od hlavnej kabíny a pre pasažierov sediacich vzadu umocniť pocit limuzíny.
Keď vodiči a pasažieri nastúpia do nových modelov Citroën ë-C4 X a C4 X, môžu očakávať bezstresový a upokojujúci zážitok z maximálneho pohodlia vďaka programu Citroën Advanced Comfort, starostlivému a racionálnemu prístupu zameranému na poskytnutie čo najlepšieho pocitu pohody pre všetkých obyvateľov. Zahŕňa všetky aspekty automobilového zážitku, počnúc jazdným komfortom, ktorý uľahčuje život za volantom, cez pohodlie pri cestovaní na uľahčenie prístupu do priestoru a úložných priestorov až po komfort používania, čo umožňuje využívať technológie a funkcie vozidla jednoduchým a intuitívnym spôsobom, pričom sa nezabúda na pohodlie mysle, ktorého cieľom je vytvoriť pokojnú a uvoľnenú atmosféru.
Sedadlá Advanced Comfort, exkluzívny prvok značky, dopĺňajú v modeloch C4 X a ë-C4 X program Citroën Advanced Comfort. Široké a príjemné, vybavené špeciálnou 15 mm vystuženou penou, poskytujú jedinečnú kombináciu vizuálneho pohodlia, podpory tela a dynamiky. Cestujúci sa budú cítiť, akoby sedeli v útulnom kresle, dobre sediaci na mieste a izolovaní od hluku a nerovností na ceste. Pena s vysokou hustotou v strede sedadiel zaisťuje optimálny komfort najmä na dlhých cestách, ktorý si zachováva v priebehu času tým, že znižuje účinky presedenia a starnutia sedadiel. Maximálny bočný komfort je dôležitý najmä na dlhých cestách, a preto majú široké operadlá predných sedadiel modelov ë-C4 X a C4 X zosilnenú oporu, nastavenie bedrovej oblasti a nastavenie výšky, ako aj možnosť elektrického nastavenia.
ODPRUŽENIE S PROGRESÍVNYMI HYDRAULICKÝMI DORAZMI®
Inovatívny a exkluzívny systém odpruženia Citroën, ktorý je neviditeľný pre vodiča a cestujúcich, ale je nevyhnutný pre pohodlnú jazdu, pozostáva z použitia dvoch hydraulických dorazov v kombinácii s tlmičom a pružinou namiesto mechanických dorazov. Zjednodušene povedané, jeden z hydraulických dorazov je na stlačenie, druhý na dekompresiu (alebo odskok) a pruženie funguje v dvoch stupňoch v závislosti od aktuálneho namáhania. Pre ľahkú kompresiu a dekompresiu ovládajú pružina a tlmič vertikálne pohyby spoločne, bez pomoci hydraulických dorazov. Prítomnosť týchto hydraulických dorazov však umožňuje konštruktérom značky Citroën, aby mali väčšiu voľnosť pri nastavovaní pruženia, čím sa dosahuje efekt lietajúceho koberca, ktorý značku preslávil a vytvára dojem, že auto sa kĺže ponad nerovný terén.
NOVINKA Ë-C4 X
Model ë-C4 X je svojím prístupom k dizajnu jedinečný v hlavnom segmente kompaktných vozidiel. Okrem toho, že ako jediný spája eleganciu fastbacku, svalnaté detaily inšpirované SUV a jemnosť 4-dverového auta, ako jediný ponúka aj pokoj plne elektrickej jazdy na prijateľnú cenu. Kamkoľvek chcete ísť a bez ohľadu na obmedzenia prístupu súvisiace s emisnými predpismi, model ë-C4 X vám každý deň umožňuje jazdiť v plne elektrickom režime a bez akýchkoľvek emisií.
Treba poznamenať, že mnohé európske trhy (Rakúsko, Belgicko, Nemecko, Luxembursko, Holandsko, severské trhy, Portugalsko a Spojené kráľovstvo) budú ponúkať výhradne model ë-C4 X 100 % elektrický, zatiaľ čo iné európske trhy a Stredný východ a africké trhy budú ponúkať okrem modelu ë-C4 X aj verziu C4 X s benzínovým alebo naftovým motorom. Vďaka svojmu elegantnému a aerodynamickému tvaru a efektívnej elektrickej motorizácii s nulovými emisiami ponúka model ë-C4 X dojazd podľa režimu WLTP do vzdialenosti až 360 km. Rekuperačné brzdenie umožňuje vodičovi čiastočne dobiť batériu a zvýšiť dojazd počas jazdy zosilnením spomalenia auta bez stlačenia brzdového pedála, čím sa rekuperuje energia, ktorá by sa inak stratila. K dispozícii sú tri jazdné režimy – Eco, Normal alebo Sport – a aktivujú sa voličom režimov na stredovej konzole. Pre väčší pokoj v duši sa na batériu vzťahuje záruka na osem rokov alebo 160 000 km, ktorá zaručuje 70 % kapacitu nabitia.
Nabíjanie modelu ë-C4 X je jednoduché a možno ho vykonávať na cestách, na verejných nabíjacích staniciach alebo doma. Pre každý prípad bol optimalizovaný čas nabíjania:
· Na verejnej nabíjacej stanici pomocou 100 kW DC rýchlonabíjačky sa batéria nabíja najvyššou rýchlosťou v segmente, približne 10 km/min, pričom 80 % nabitia dosiahne v priebehu 30 minút.
· Pomocou nástennej skrinky wall box s výkonom 7,4 kW/32ª (mode 3) trvá nabíjanie 7,5 hodiny s jednofázovým napájaním alebo iba 5 hodín s trojfázovým napájaním a voliteľnou 11 kW palubnou nabíjačkou.
· Doma a pre občasné potreby je možné batériu dobiť pomocou bežnej domácej zásuvky.
ÚSPORNÉ A MODERNÉ MOTORY PRE NOVÝ MODEL C4 X
Model Citroën C4 X sa bude predávať aj na určitých trhoch v Európe, na Strednom východe a v Afrike a na medzinárodných trhoch s osvedčenými, úspornými a vysokovýkonnými benzínovými motormi Citroën, ktoré sú odhodlané uspokojiť potreby každého užívateľa.
V závislosti od trhu bude k dispozícii trojvalcový preplňovaný benzínový motor Citroën PureTech s priamym vstrekovaním a nasledovnými kombináciami výkonu a prevodovky:
· PureTech 100 Stop & Start Euro 6.4, 6-stupňová manuálna prevodovka
· PureTech 130 Stop & Start Euro 6.4, 8-stupňová automatická prevodovka EAT8
· PureTech 130 Euro 6.1, EAT8 len pre Stredný východ a Afriku a medzinárodné trhy.
Okrem toho bude na niektorých trhoch v ponuke aj naftový motor:
· BlueHDi 130 Stop & Start Euro 6.4 EAT8
Zdroj: Citroën