Dnes už 76-ročný slávny konštruktér monopostov F1 zo zlatej éry spaľovacích motorov je dôkazom toho, že sny je možné tvrdou prácou premeniť na skutočnosť. Gordon Murray je vo svete motoršportu obrovskou osobnosťou. Rodák z juhoafrického Durbanu pôsobil od 70. rokov minulého storočia ako talentovaný konštruktér v tímoch Brabham a neskôr McLaren. Po ukončení pôsobenia v kráľovnej motoršportu sa tento pán významne podpísal pod vznik jedného z historicky najkultovejších superšportov sveta – McLarenu F1. Ani po obrovskom úspechu tejto dnes už automobilovej legendy však aktívny Brit na „dôchodku“ dlho nevydržal.
Gordon Murray Automotive
V roku 2007 Gordon založil dizajnové štúdio nesúce jeho meno. To sa aktívne podieľalo na vývoji viacerých automobilových projektov. Pôvodné dizajnové štúdio sa v roku 2020 pretransformovalo na plnohodnotnú automobilku GMA, teda Gordon Murray Automotive. Otec zakladateľ už dávno sníval o novodobom nasledovníkovi a zároveň plnohodnotnom duchovnom nástupcovi McLarenu F1. Táto viac ako smelá vízia sa stala realitou minulý rok, keď uzrel svetlo sveta prvý model s logom GMA, konkrétne Gordon Murray Automotive T.50.
V porovnaní s dobovou hyperšportovou konkurenciou ide o unikátny zjav. O pohon sa stará brutálna klasika, reprezentovaná atmosférickým motorom V12. Dôraz na špičkovú aerodynamiku vyšperkoval unikátny „ventilátor“ v zadnej časti vozidla, ktorý upravuje prítlak zadnej nápravy. Jasným odkazom na duchovného predchodcu McLarenu sú aj tri samostatné sedadlá, s miestom vodiča situovaným uprostred. Po extrémnej vlajkovej lodi značky GMA, sa aj napriek horibilnej cenovke doslova zaprášilo. Plánovaná 100-kusová séria si prostredníctvom záväzných objednávok rýchlo našla svojich majiteľov.
Nový model GMA T.33
V anglickom Windleshame, kde sa superautá Gordon Murray Automotive v novej továrni ručne vyrábajú, nechceli ostať len pri jednom modeli. Automobilka GMA začiatkom tohto roka predstavila svoj druhý model – Gordon Murray Automotive T.33. Novinka, hierarchicky nižšie umiestnená, má byť v porovnaní s ultimátnym súrodencom citeľne „komfortnejšia“ a viac orientovaná na každodenné používanie.
Paradoxne je nový model T.33 o niečo dlhší a veľkorysejší v rázvore náprav. Technologický základ vozidla tvorí ľahká a pevná konštrukcia z uhlíkových vlákien a hliníka. Model váži len 1090 kg, čo je o cca 110 kg viac ako T.50, ale stále o približne 300 kg menej ako konkurenti ako Ferrari 488 Pista. Ladné línie karosérie modelu T.33 zdobí nápaditý nasávací otvor na streche. Ventilátor z modelu T.50 nahradil konvenčný difúzor a aktívny zadný spojler.
Superšport na každý deň
Interiér modelu T.33 je prispôsobený každodennému používaniu. Ponúka konvenčné 2-miestne usporiadanie a klasické ovládacie prvky namiesto dotykových displejov. Dominantou je analógový otáčkomer. Puristický interiér oživuje vodičova sedačka v žltej farbe. Motor modelu T.33 je atmosférický V12 s objemom 4,0 litra, vyvinutý firmou Cosworth. Poskytuje výkon 615 koní a krútiaci moment 451 Nm. Výkon sa prenáša výhradne na zadné kolesá cez 6-stupňovú manuálnu prevodovku, pričom automat je len voliteľnou možnosťou.
Vypredané!
Model T.33 sa vypredal už po pár týždňoch. Plánovaná produkcia zahŕňa 100 kusov, ďalších 100 vznikne v otvorenej verzii a rovnaký počet v okruhovom špeciáli T.33s. Cena modelu začína na 1,68 milióna eur.
GORDON MURRAY AUTOMOTIVE (GMA) T.33
Motor: zážihový V12 objem 4,0 l
Maximálny výkon: 452 kW (615 koní)
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: –
Maximálna rýchlosť: –
Cena: od 1,68 miliónov EUR
PH
Foto: GMA