Fenomén týkajúci sa vozidiel s vyššou stavbou karosérie a so zdvihnutým podvozkom oslova valcuje automobilový priemysel. Ten, kto nemá vo svojej ponuke aspoň nejaký model z kategórie crossoverov alebo SUV, akoby dnes prakticky ani neexistoval. Takáto módna vlna pred niekoľkými rokmi zasiahla aj výrobcov, v ktorých modelovom portfóliu pôsobili SUV v počiatkoch ako „päsť na oko“.
Už v roku 2000 predstavilo BMW prvú generáciu modelu X5, ktorá položila základy dnes už veľmi širokej rodiny modelov X z Mníchova. Obdobne je na tom aj značka Audi. Prvé SUV so štyrmi kruhmi v znaku bol model Q7 z roku 2007. SUV „boomu“ podľahli aj ďalší výrobcovia s tradíciou športových modelov. Britský Jaguar v roku 2016 predstavil svoj model F-Pace. V rovnakom roku sa do klubu pridala aj športová ikona z Talianska. Značka Alfa Romeo predstavila svoje prvé SUV, ktoré dostalo označenie Stelvio.
To ale stále nie je všetko. Obrovskému SUV tlaku spôsobenému záujmom so strany samotných zákazníkov museli skôr či neskôr podľahnúť aj exkluzívne automobilky. V tejto kategórii spustila spomínanú SUV lavínu značka Porsche. Už v roku 2002 sa objavila prvá generácia modelu Cayenne. Zlé hlasy predpovedali automobilke zo Zuffenhausenu pre tento počin veľký „prepadák“ a odmietavý postoj zo strany zarytých priaznivcov. Opak bol však pravdou. Z modelu Cayenne sa stal nielen obrovský hit, ale aj ťažiskový model v celom portfóliu. Práve úspech tohto SUV dokonca zachránil automobilku pred hroziacim úpadkom a priviedol ju späť do čiernych čísel. Dnes má Porsche v ponuke už tretiu generáciu modelu Cayenne a okrem toho aj menšieho súrodenca s označením Macan.
Úspech značky Porsche pravdepodobne nenechal spávať vedenie koncernu VW. V roku 2016 sme sa dočkali prvého SUV aristokratického pôvodu s logom Bentley. Reč je, samozrejme, o modeli Bentley Bentayga, ktorý spolu s modelmi VW Touareg, Audi Q7, Porsche Cayenne a Lamborghini Urus vzniká z veľkej časti aj u nás na Slovensku. Na Britských ostrovoch ostávame aj pri ďalšom zástupcovi. Ide o hlavného konkurenta značky Bentley, ktorým je automobilka Rolls-Royce, v súčasnosti patriaca pod krídla BMW.
Práve modely tejto anglickej automobilky sú podľa mnohých považované za absolútny vrchol luxusu spomedzi tradičných sériových výrobcov. Odpoveď na model Bentayga s logom RR sa volá Cullinan a prvýkrát sa objavil v minulom roku. Aj v tomto prípade ostali zachované všetky noblesné prvky typické pre automobily Rolls-Royce. Okrem prakticky neobmedzených možností osobnej personalizácie spomeňme i monumentálnu masku chladiča či druhý pár dverí otvárajúci sa v protismere jazdy.
SUV hegemónia zasiahla okrem Britských ostrovov aj Apeninský polostrov. Tunajšie automobilové manufaktúry sa už od nepamäti vyznačujú športovým naturelom. Tomu musia zodpovedať aj miestne SUV modely. Približne v rovnakom roku, ako už spomínaná Alfa Romeo, predstavila svoje prvé SUV aj automobilka Maserati. Konkrétne máme na mysli model Levante, ktorý okrem neodmysliteľného športového potenciálu ponúka aj možnosť používania mimo spevnených ciest.
V minulom roku debutovalo taktiež SUV s logom rozzúreného býka. Z modelu Lamborghini Urus sa stal veľmi rýchlo obrovský hit a výrobné kapacity momentálne nestíhajú pokrývať záujem zo strany zákazníkov. Zároveň treba pripomenúť, že model Urus nie prvým terénnym modelom zo Sant‘Agata Bolognese. V druhej polovici 80. rokov minulého storočia totiž v malej sérii vznikol model Lamborghini LM002.
To ale stále nie je všetko a ani pri Lamborghini sa naše mapovanie super SUV nekončí. Ako je dobre známe, do spomínaného klubu v tomto roku s najväčšou pravdepodobnosťou pribudne aj Aston Martin s modelom DBX. V tejto súvislosti sa preto môžeme tešiť aj na to, ako sa agent 007 v najnovšej bondovke bude preháňať v SUV s logom Aston Martin.
V Anglicku ostávame aj naďalej. Taktiež ikonický výrobca ultraľahkých športových automobilov pod krídlami nových majiteľov usilovne pracuje na svojom prvom SUV z dielne automobilky Lotus.
Nakoniec sme si nechali značku, ktorá má v automobilovom priemysle azda ten úplne najväčší „cveng“. Podľa vyhlásenia zástupcov samotnej automobilky Ferrari sa už aj v Maranelle pracuje na prvom SUV. Zástupcovia značky ale zároveň jedným dychom dodávajú, že SUV s logom vzpínajúceho sa koníka bude „iné“ a urobia si ho takpovediac po svojom. Všetko teda nasvedčuje tomu, že spolu s príchodom modelu s vyvýšeným podvozkom od značky Ferrari padne aj posledné nepísané pravidlo a z minulosti nepredstaviteľného sa stane v blízkej dobe skutočnosť.
Ale je to skutočne tak?
Alebo si už teraz vaša fantázia dokáže predstaviť super SUV napríklad s logom Bugatti, Pagani, Koenigsegg…