Nový Peugeot 308 je ďalším pokračovateľom úspešnej tradície modelom z radu 300 – najkomplexnejšieho modelového radu v histórii značky Peugeot. Všetko sa to začalo už v roku 1932 modelom Peugeot 301. Od modelu 301 k novej 308 prešlo 10 generácií a 90 rokov automobilovej histórie a technického pokroku.
Peugeot 303 je jedinou generáciou, ktorá bola preskočená! Výnimkou z nasledujúcich modelov je 309, ktorý bol uvedený na trh medzi 305 a 306. Špecialitou tohto radu sú dva tituly Auto roka získané od roku 2000 a pozoruhodné exkurzie do rely. Modely Peugeot radu 300 sú kompaktné vozidlá umiestnené medzi malým sedanom a rodinným autom. Posledných 90 rokov sa celá ich výroba, alebo časť z nich, realizovala v historickom závode Peugeot v Sochaux – okrem modelu Peugeot 309, ktorý sa vyrábal v závode Poissy a novej generácie, ktorá sa vyrábala v Mulhouse.
Začiatkom 30. rokov, uprostred hospodárskej krízy, Peugeot vyhovel požiadavkám náročných zákazníkov uvedením Peugeot 301, ktorý sa v rokoch 1932 až 1936 predával ako limuzína, kombi, kupé, kabriolet a roadster. Model 301, poháňaný motorom s objemom 1 465 cm3 a výkonom 26 kW (35 k), sa vyrobil v počte 70 500 kusov.
Peugeot 302 ho nahradil v roku 1936 a do roku 1938 sa vyrobilo 25 100 exemplárov. To bola doba, keď výrobcovia automobilov objavovali aerodynamiku a model 302 bol toho príkladom: so svojimi integrovanými svetlometmi umiestnenými za maskou chladiča mal aerodynamickú prednú časť, ktorá sa niesla v štýle známeho ako „Sochaux spindle“ prvý raz predstavené s modelom Peugeot 402. Ten bol veľkým úspechom, a preto sa značka rozhodla použiť rovnakú líniu pre svoj „stredný“ rad, ktorú stelesnil Peugeot 302. Toto auto dokázalo dosiahnuť šialenú rýchlosť 100 km/h.
Vojna narušila postup série 300 a Peugeot 303 nikdy nevznikol: táto séria bola pozastavená na tri desaťročia až do príchodu modelu Peugeot 304, predstaveného v roku 1969 na parížskom autosalóne. Bol dostupný ako sedan, kupé, kabriolet, kombi a úžitkové kombi, známe ako presklené kombi. Peugeot 304 mal za cieľ obsadiť segment strednej veľkosti a zachoval si technickú základňu modelu Peugeot 204. Od modelu 204 sa však líšil tým, že jeho predná časť mala zvislú mriežku chladiča a sedan bol o 15 cm dlhší (4,14 m v porovnaní s 3,99 m), ale len o 2 cm dlhší vo verzii kombi (3,99 m v porovnaní s 3,97 m pre 204). Od 204 si Peugeot 304 zachováva rázvor a strednú časť karosérie. Zadný previs je dlhší. Modernizovaná predná časť s lichobežníkovými svetlometmi je podobná ako pri Peugeot 504. Vozidlo je pôsobivo priestranné, čo je nevyhnutná podmienka pre rodinný sedan.
V rokoch 1969 až 1979 bolo vyrobených takmer 1 200 000 kusov modelu 304 a bol to veľký komerčný úspech. V rokoch 1970 až 1972 uviedol Peugeot model 304 na trh aj v Spojených štátoch. Pre americký trh bol príliš malý a predalo sa z neho len 4 000 kusov. V roku 1973 bol prerobený a v roku 1975 zmizli verzie kupé a kabriolet. Kombi zostalo v predajniach až do roku 1979.
Peugeot 305 bol v Európe uvedený na trh v roku 1977 ako nástupca Peugeot 304. K dispozícii boli dva typy karosérie: 4-dverová limuzína a 5-dverové kombi, ktoré sa dodávalo aj so zadným sedadlom, ktoré sa dá sklopiť na polovicu. Toto kombi, navrhnuté v spolupráci s Pininfarinom, bolo dostupné aj v úžitkovej verzii. Peugeot 305 je ďalším krokom vpred pre platformu Peugeot 304 a jeho 1,3-litrový benzínový motor. Od zahraničných konkurentov sa odlišuje pohonom predných kolies, priečne uloženým motorom a 4 nezávisle zavesenými kolesami. Vďaka svojim výnimočným jazdným vlastnostiam, obrovskému interiéru a komfortu hodnému vyšších segmentov sa Peugeot 305 rýchlo presadil na trhu. Vyrobilo sa viac ako 1,6 milióna kusov všetkých typov karosérie.
Sedan Peugeot 305 slúžil ako základ pre experimentálny program VERA, ktorý bol navrhnutý na zníženie spotreby automobilov budúcej generácie. Prvý prototyp VERA 01, odhalený v roku 1981, mal o 20% nižšiu hmotnosť a 30% nižší aerodynamický odpor. Program VERA, ktorý trval viac ako 5 rokov s úpravami rozšírenými aj na motory, mal značný vplyv na vývoj modelov 205, 405, a potom 605. Peugeot 309 v roku 1985 spomalil predaje 305-ky, ktorej kariéra sa skončila v roku 1989. Bol to v skutočnosti Peugeot 405 a nie 309, ktorý ho v roku 1987 nahradil v modelovom rade Peugeot. Vyrábal sa v rokoch 1985 až 1994 v Poissy, Španielsku a vo Veľkej Británii a bol prvým skutočným kompaktným autom v modernom zmysle: už to nebol klasický 4-dverový hotchback ako 304 a 305, ale hatchback.
S dĺžkou 4,05 m je o 19 cm kompaktnejší ako 305 (4,24 m vo verzii sedan). Inšpirovaný modelom Talbot Horizon, ale s vlastným štýlom, si požičal platformu a dvere modelu Peugeot 205 s predĺženou prednou a zadnou časťou a presklenou zadnou časťou, ktorá ho charakterizuje ako hatchback.
Model 309 bol uvedený na trh v 5-dverovej verzii a o dva roky neskôr, v roku 1987, prišiel aj v 3-dverovej verzii. Predstavený bol aj model 309 GTI poháňaný 1,9-litrovým motorom z modelu 205 GTI s výkonom 96 kW (130 k). Model 309 GTI zrýchlil z 0 na 100 km/h za 8 sekúnd a dosiahol maximálnu rýchlosť 205 km/h. V roku 1989 dostal model 309 GTI motor MI16 s výkonom 118 kW (160 k) z modelu Peugeot 405: stal sa z neho 309 GTI 16, impozantné kompaktné športové auto rešpektované konkurenciou. Kariéra 309 sa skončila v roku 1994. Predalo sa z neho viac ako 1,6 milióna kusov.
Značka uviedla na trh model Peugeot 306 vo februári 1993. Nahrádza vrcholové modely ponuky Peugeot 205 a Peugeot 309. Stal sa najpredávanejším vo svojej kategórii a do roku 2002 sa vyrábal a montoval najmenej na 9 miestach po celom svete. K dispozícii bol od roku 1993 v 3- a 5-dverových verziách a v roku 1994 bol doplnený o 4-dverovú verziu a o atraktívny kabriolet. Navrhnutý a vyrobený spoločnosťou Pininfarina, bol na autosalóne v Ženeve zvolený za najkrajší kabriolet roka v roku 1994 a kabriolet roka 1998.
Peugeot 306 opäť stanovil štandardy na ceste, čo sa prejavilo najmä pri športových verziách: Peugeot 306 XSI a Peugeot 306 S16. Veľkolepá a nezabudnuteľná verzia MAXI s výkonom 210 kW (285 k) znamenala v roku 1996, po 10-ročnej prestávke, skvelý návrat značky Peugeot do rely. V rokoch 1996 a 1997 vyhralo ostré vozidlo francúzske majstrovstvá v rely s Gillesom Panizzim a vyhralo niektoré z asfaltových pretekov majstrovstiev sveta v rely, čo vyvolalo veľký poplach pre oveľa výkonnejšie autá World Rally, ako sa to stalo napríklad na Korzike v rokoch 1997 a 1998. Model 306 bol prepracovaný v roku 1997, počas ktorého sa objavila aj verzia kombi. Výroba 3- a 5-dverovej verzie 306 sa skončila v roku 2001, kedy sa predstavila jeho náhrada, Peugeot 307. Kariéra kombi skončila v roku 2002. Kabriolet ešte do roku 2003 vyrábal Pininfarina.
Peugeot 307, uvedený na trh v roku 2001 a zvolený za Auto roka v roku 2002, bol obrovským úspechom s viac ako 3,5 miliónmi vyrobených kusov po celom svete. Predznamenáva novú polovysokú architektúru, poskytuje lepší priestor a má prekvapivo veľké šikmé čelné sklo. Dostupný bol v 3-dverovej, 5-dverovej verzii a vo verzii kombi a v lete 2003 dostal ďalšiu karosársku verziu: Coupé Cabriolet (CC), ktorý preniesol inovatívny koncept úspešne predstavený na modeli 206 CC do segmentu kompaktných vozidiel. So zaťahovacou pevnou strechou a so 4 pohodlnými sedadlami je model 307 CC jedným z najpriestrannejších kabrioletov svojej doby. Bol základom aj pre športovú verziu prihlásenú do majstrovstiev sveta v rokoch 2004 a 2005, keď 3-krát vyhrala a 26-krát sa postavila na stupne víťazov.
Prvá generácia modelu Peugeot 308 nahradila Peugeot 307 v roku 2007, druhá generácia ho nahradila v roku 2013, potom prišla tretia, súčasná generácia modelu 308, uvedená na trh v roku 2021. Peugeot 308 I prišiel v 3-dverovej, 5-dverovej a SW kombi verziách, od marca 2009 ich doplnila nová generácia modelu Coupé Cabriolet CC. Verzia 308 RCZ Coupé bola odhalená na frankfurtskom autosalóne v roku 2007, čím vznikol sériovo vyrábaný model Peugeot RCZ, pekné kupé 2+2 vyrobené v rokoch 2010 až 2015 v 68 000 kusoch, pričom jeho najsilnejšia verzia ponúkala výkon 200 kW (270 k) a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 5,9 sekundy.
Peugeot 308 II prišiel na trh v roku 2013. Rovnako ako model 307 pred 12 rokmi bol v roku 2014 zvolený za Auto roka. Jeho štýl a striedme a elegantné línie sú inovatívne, spolu s jeho temperamentom a pôžitkom z jazdy, ktoré sú tiež vysoko cenené rovnako ako znížená dĺžka a hmotnosť (4,27 metra na dĺžku a základná verzia na 1 200 kg). Nový je aj priestor pre cestujúcich s Peugeot i -Cockpit, ktorý sa už nachádza aj v modeli Peugeot 208, a ktorý stanovuje nový štandard: kompaktný volant, ktorý znižuje rozsah pohybov, poskytuje neprekonateľné pocity z jazdy a zároveň uľahčuje jazdu v meste.
Verzia GTi ešte viac zlepšuje jazdné vlastnosti a dynamiku tejto 308-čky, ktorá posúva Peugeot do novej éry úspechu. Z prvých dvoch generácií predalo 7 miliónov vozidiel Peugeot 308, až potom prišiel na rad model Peugeot 308 III. Vyrába sa v závode v Mulhouse a nesie nové logo Peugeot, ktoré bolo odhalené pri predstavení novej identity značky vo februári 2021. Atraktívne, technologické a efektívne vozidlo je jedným z finalistov vo voľbe Auto roka 2022, ktorého výsledok bude známy koncom februára 2022.
Zdroj: Peugeot