Najväčší v Európe oficiálne predávaný model s logom Honda je zároveň aj tým najžiadanejším. Reč je samozrejme o už legendárnom SUV s označením CR-V. Pôvodný model patril v 90-tych rokoch minulého storočia k prvým priekopníkom v dnes tak populárnom segmente kompaktných SUV. Za úspechom modelov Honda CR-V sa ale ukrýva viacero faktorov. Atraktívny SUV look Japonci postupne prispôsobili o tzv. rodinný faktor reprezentovaný priestranným interiérom. Pri najnovšej generácii sa k tomuto všetkému pridali taktiež vyspelé technológie na čele s pomerne unikátnym systémom hybridného pohonu. Hybridnú model CR-V sme už v našej redakcii testovali v lete minulého roka. Pri druhom teste sme boli zvedavý na to ako funguje hybrid „Made in Honda“ v zimných podmienkach.
Model Honda CR-V 2,0 i-MMD hybrid s pohonom predných kolies, skombinovaný s automatickou e-CVT prevodovkou a vo výbave Lifestyle, nám na test zapožičal slovenský importérom značky Honda.
Rýchle fakty:
- Prvá generácia SUV Honda CR-V bolo predstavená už v roku 1995. V tých časoch šlo o jedného z vôbec prvých priekopníkov v kategórii dnes tak populárnych kompaktných SUV. Mimochodom, skratka CR-V znamená “comfortable runabout vehicle”.
- Momentálne má Honda v ponuke už piatu generáciu modelu CR-V predstavenú v roku 2016. Európskej špecifikácie sme sa dočkali tradične až o niečo neskôr až po uvedení na domáci resp. americký trh. Model CR-V je globálny model dostupný na všetkých významných trhoch.
- Medzi najdôležitejšie technologické inovácie novej generácie patrí hybridný pohon. Aj keď má Honda s hybridmi už veľmi bohaté skúsenosti, spolu s modelom CR-V v Európe debutuje úplne nová koncepcia tohto pohonu. Konštrukčne jednoduchý benzínový atmosférický motor, v tomto prípade slúži prevažne ako generátor elektrickej energie. A tá následne prostredníctvom elektro-sústavy poháňa samotné vozidlo.
- Dizajnové zmeny možno označiť ako evolučné. V interiéri si nový model naďalej zachováva veľkorysé priestorové pomery pre posádku i batožinu. Honda CR-V s benzínovým motorom je naviac po prvý krát dostupná aj v 7-miestnej verzii.
- Hybridná technológia aj v zimnom teste potešila nízkou spotrebou paliva. Reálne tak môžeme v tomto prípade hovoriť o zaujímavej náhrade vznetových motorizácii. Predovšetkým v meste a na okreskách sa hybrid javí ako lepšia voľba. Za klasickým turbodieslom táto technológia zaostáva akurát v pozícii hltača veľkého množstva diaľničných kilometrov.
Honda CR-V prvej generácie sa v sériovej podobe objavila už roku 1995. Postupom času sa z tohto modelu stalo jedno z vôbec najpredávanejších SUV na našej planéte! Najnovšia piata generácia bola oficiálne predstavená už v roku 2016. Tento model môžeme pritom pokojne označiť aj prívlastkom revolučný.
Tradičné cnosti v podobe veľkorysého vnútorného priestoru pre posádku a batožinu tu dopĺňa technologická revolúcia v podobe nového a pomerne unikátneho hybridného pohonu. S veľkými SUV sa tak trochu automaticky spája aj silný a úsporný vznetový motor. Udalosti posledných rokov ale „naftu“ vytlačili prakticky na okraj záujmu už aj v tejto kategórii vozidiel. Honda preto neváhala poslať do dôchodku oba svoje turbodiesly s prívlastkom i-DTEC. Tie boli pritom k dispozícii ešte aj pri štvrtej generácii modelu CR-V.
Náhradu za vznetové pohonné jednotky predstavujú nové hybridné verzie. Mnohí pritom prirovnávajú hybridy značky Honda k Plug-in hybridom bez zástrčky. Technológiu s názvom i-MMD (inletigent Multi Mode Drive) Hybrid, Japonci po prvý krát použili už v modeli Accord. Ten sa ale do Európy oficiálne nedováža. V našom priestore preto nová hybridná technológia značky Honda debutovala práve v SUV modeli CR-V. Pohonná sústava dokáže pracovať hneď v troch režimoch jazdy a to v čisto elektrickom móde, v hybridnom móde a nakoniec v móde pohonu na spaľovací motor. Prechod medzi jednotlivými režimami je zároveň kultivovaný a prirodzený.
Technologická zaujímavosť daného riešenia spočíva predovšetkým v tom, že odolný atmosféricky benzínový motor o objeme 2,0 litra pracujúci väčšinu času v efektívnom Atkinsonovom cykle, slúži primárne ako generátor elektrickej energie. Takto získaná elektrická energia následne prostredníctvom elektromotorov poháňa vozidlo. Práve toto riešenie pripomína niektoré Plug-in hybridy. Zásadný rozdiel je ale v tomto Honda i-MMD je stále „samodobíjací“ hybrid, ktorý nepotrebuje napájanie elektrickou energiou z externého zdroja. V princípe tu odpadáva nutnosť používania väčšieho počtu drahých a ťažkých batérii. Benzínový motor je spojený s vozidlom prostredníctvom jedného stáleho prevodu. Spaľovací motor preto vozidlo poháňa priamo len pri vysokej záťaži, napríklad pri jazde vo vysokých rýchlostiach po diaľnici. Samozrejmosťou i-MMD je aj vyspeli a dobre fungujúci systém spätnej rekuperácie elektrickej energie získanej pri brzdení.
Testovaná verzia 2,0 i-MMD e-CVT Hybrid disponuje výkonom 184 koní a kombinuje sa s pohonom 4×2 ako aj 4×4. Okrem hybridu ponúka Honda model CR-V aj vo výhradne benzínovom prevedení so zážihovou motorizáciou 1,5 Turbo. Slabší variant ponúka výkon 173 koní a je dostupný výhradne so 6-st. manuálnou prevodovkou vo verziách 4×2 aj 4×4. Výkonnejšia verzia je vyladená až na 193 koní a kombinuje sa výhradne s automatickou CVT prevodovkou a pohonom 4×4.
Moderný a zároveň nenápadný vzhľad
Honda je v posledných rokoch povestná svojou dizajnovou odvahou. Mnohé modely z „háčkom“ v logu dokázali už neraz v sériovom prevedení doslova šokovať svojimi odvážnymi líniami a krivkami. Model CR-V ale možno v tomto smere považovať za až prekvapivo konzervatívny. Japonci tu jednoznačne vsadili na istotu. Jedno z najpopulárnejších SUV sa totiž musí páčiť nielen na domácej pôde ale aj v Amerike a Európe. Celkovo decentný dojem pri testovanom kúsku dotvárala aj menej nápadná metalická farba s prívlastkom „Modern Steel“.
Predné partie pútajú pozornosť svojou optickou robustnosťou. Masívny nárazník dodáva najnovšiemu modelu výrazné optické svaly. Dynamický tvarovanú masku chladiča zdobí bohatý chrómový dekór. Opticky ide o jeden celok s prednými svetlometmi. V našom prípade sme mali k dispozícii full LED technológiu s adekvátnym svetelným účinkom. Samozrejmosťou je v tomto prípade aj dobre fungujúc funkcia automatického prepínania diaľkových svetiel.
Bočný profil v sebe nesie jasný odkaz starších modelov CR-V, predovšetkým v podobe typickej siluety bočného presklenia. Mohutnosť aj na tomto mieste pripomínajú vystúpené blatníky. Príslušnosť k svetu SUV zdôrazňuje masívna plastová ochrana spodnej časti vozidla, ktorú v našom prípade opäť ozvláštňujú chrómové lišty. Kolesá s priemerom 18 palcov a dostatočnou výškou bočného profilu, ponúkajú optimálny kompromis medzi efektom a reálnym využitím napríklad pri jazde v teréne. Vizuálny odlíšenie hybridnej verziu pripomínajú len pomerne nenápadne štítky s nápisom hybrid na predných blatníkoch.
Aj zadná časť si ctí historický odkaz predchádzajúcich generácii predovšetkým v podobe výrazných „elkových“ svetlometov zabiehajúcich až do línie strechy. Elegantný dojem okrem pochrómovanéj spojovacej lišty medzi koncovými svetlami dotvára aj nárazník v dvojfarebnom prevedení. Koncovka výfukového systému je pomerne nenápadne ukrytá v pravej časti v priestore pod nárazníkom. Na hybridnú verziu aj v tomto prípade odkazuje nenápadný emblémov „hybrid“ na piatych dverách.
Kabína boduje kvalitou a zacielením na rodinu
Jednoliatosť a podobnosť medzi hybridnou a “nehybridnou” verziou modelu Honda CR-V pokračuje aj v interiéri. Detailom odkazujúcim na hybridnú technológiu pod prednou kapotou predstavuje domodra zafarbený kľúčik od vozidla. Ešte pred samotným vstupom na palubu zaujme precízne prekrytie prahov na všetkých dverách. Túto “drobnosť” sme v redakcii počas zimného testu mnohokrát ocenili.
Prístrojová doska pôsobí na prvý pohľad pomerne nenápadným dojmom. Použité materiály možno napriek tomu považovať za hodnotné a kvalitné. Precíznym dojmom pôsobí aj vzájomné lícovanie jednotlivých dielov, ako aj celkové dielenské opracovanie. Z hľadiska ergonómie ponúka hybridné CR-V vyvážený mix tradičných a moderných riešení. Tak trochu scifi pôsobí tlačidlový volič “prevodovky”, na ktorý sa ale v praxe zároveň veľmi dobre zvyká.
Digitálny prístrojový panel predstavuje pri novom modeli CR-V akýsi medzistupeň medzi klasickými analógovými budíkmi a virtuálnym kokpitom. Prioritou značky Honda je aj v tomto prípade špičková prehľadnosť. Ukazovateľ teploty chladiacej kvapaliny vystriedala pri hybride stupnica zobrazujúca úroveň dobitia akumulátora. V centrálnej prístrojového panela, si je zároveň možné prednastaviť grafické vyobrazenie preferovaných údajov. Ovládanie palubného počítača má pri modeloch Honda zároveň stále svojskú logiku, na ktorú si je potrebné určitý čas zvykať.
Obdobná situácia panuje aj pri multimediálnom rozhraní Honda Connect 2 so 7 palcovým dotykovým displejom. Rozhranie je ako celok pekne zapracované do palubnej dosky. Nielen perfekcionistov a pedantov poteší matné okolie obrazovky, ktoré je logicky menej náchylné na nechcené otlačky prstov. Honda v tejto disciplíne na najlepších jednoznačne stráca z hľadiska funkčnosti ako aj celkovej logiky ovládania. Rýchlosť odozvy na dotyk ako aj celkovú intuitívnosť možno považovať nanajvýš za priemernú. Spomenuté nedostatky čiastočne kompenzuje prítomnosť graficky zaujímavého navigačného modulu. Umiestnenie parkovacej kamery je v zimnom a sychravom počasí náchylné na znečistenie, čím sa znižujú vyobrazovacie schopnosti. Paradoxne, až prekvapivo intuitívne pôsobí kombinované ovládanie klimatizácie s možnosťou regulácie teploty prostredníctvom tradičných hardwarových ovládačov.
Disciplínu v ktorej dokáže Honda CR-V zahanbiť väčšinu konkurentov predstavuje užívateľská prívetivosť a špičkový vnútorný priestor. Medzi dômyselne prepracované detaily sa v tomto smere radí napríklad príjemne mäkčená opierka pre kolená predných pasažierov umiestnená na stredovej konzole. Palec hore si zaslúži bohaté presklenie s decentným vykrojením v predných dverách, ktoré vylepšuje výhľad z vozidla. Predné sedačky s veľkoryso nadimenzovaným sedákom a operadlom možno označiť za etalón komfortu pri dlhých presunoch. Rodinne orientovaných používateľov určite poteší i dostatočné množstvo rozumne navrhnutých odkladacích priečinkov.
Identický priestorový scenár sa opakuje aj v druhom rade. Prístup sem zabezpečujú zadné dvere otvárajúce sa prakticky do pravého uhla. Ide o užitočné riešenie, ktoré výrazne zjednodušuje inštaláciu detských sedačiek. Nadštandardné priestorové pomery v druhom rade dopĺňa po stránke cestovného komfortu aj možnosť prednastavenia sklonu operadiel. Model CR-V ako jeden z mála dokáže v druhom rade pomerne pohodlne prepraviť aj troch priemerne urastených cestujúcich. Prostredného pasažiera nebude v tomto smere limitovať minimalistický stredový tunel.
Rodinne orientovaným záujemcov vyvolá úsmev na tvári aj pohľad do batožinového priestoru. V základnom usporiadaní ponúka testovaný model CR-V objem 497 litrov. Pre zaujímavosť doplňme, že ide o niečo menší údaj ako ponúka 5-miestna veria s konvenčným pohonom. Časť z priestor si v prípade hybridu “zobrali” batérie. Z rovnakého dôvodu, si nie je možné hybridnú verziu objednať ani v 7-miestnej konfigurácii. Na druhej strane, symetricky tvarovaný kufor možno aj v tomto prípade považovať za dostatočne veľkorysý. Pri manipulácii s ťažkými bremenami poteší nízka nakladacia hrana. V konfigurácii so sklopenými zadnými operadlami vzniká optimálne rovná podlaha a maximálna prepravná kapacita na úrovni 1694 litrov.
Na test sme mali k dispozícii model Honda CR-V vo výbave Lifestyle. Zo zaujímavých výbavových prvkov najvyššej výbavy v konfigurácii s pohonom 4×2 spomeňme napríklad: bezkľúčový prístup a štartovanie, kožený interiér, či bohatý balík asistentčných systémov.
Hybrid bez nutných kompromisov
Ozdobou hybridnej verzie modelu Honda CR-V je kultivovaný a pohodlný podvozok. Vďake jeho komfortnému vyladeniu dokáže testované SUV s veľkým prehľadom odfiltrovať väčšinu bežných nerovnosti našich ciest. Aj napriek skôr komfortnému naladeniu sa testovaný model dramaticky nenakláňa ani pri dynamickom prejazde cez ostré zákruty. Ťažisko veľkého SUV pozitívne ovplyvňujú batérie uložene v zadnej časti vozidla.
Aj keď už principiálne nemožno hybridný model CR-V považovať za dynamického športovca, gény značky Honda tu ostali zachované v podobe strmého riadenia s adekvátnou porciou spätnej väzby. Ako už bolo naznačené, hlavné prednosti tohto modelu sa neukrývajú v schopnosti vymetania zákrut v ostrom tempe ale v hi-tech technológii ukrytej v útrobách vozidla. Marketing značky Honda hovorí v prípade hybridu o plnohodnotnej alternatíve smerom k vznetovým verziám. Po našej praktickej skúsenosti dávame automobilke určite za pravdu. Avšak aj v tomto prípade ale platí, staré známe “niečo za niečo”. Hybrid „Made in Honda“ dokáže reálne prekonať a zahanbiť naftových konkurentov predovšetkým v meste. Práve v mestskej džungli je spotreba paliva paradoxne najnižšia! Podpísala sa pod to práve filozofia tohto hybridného reťazca.
Pri jazde po okresných cestách v rámci povolených rýchlostných limitov je spotreba paliva taktiež veľmi priaznivá a plne porovnateľná s naftovými konkurentmi. Jedinú oblasť pri ktorej hybridný pohon za modernými turbodieslami zaostáva predstavujú dlhé diaľničné presuny vo vysokom rýchlostnom tempe. Práve na diaľnici sa efekt hybridu v spotrebe paliva logicky prejavuje najmenej. Na druhej strane aj na diaľnici dokáže CR-V Hybrid v určitých situáciach „plachtiť“ len energiu z akumulátorov.
Na konštrukčne špecifiká unikátneho hybridného systému značky Honda sa v praxi zvyká veľmi rýchlo. Veľký palec hore si zaslúži predovšetkým špičková zohranosť celého systému. Prechod medzi jednotlivými fázami pohonu je plynulý a harmonicky. Hybrid sa vo väčšine prípadov rozbieha len s použitím elektrickej energie z akumulátorov. Prakticky okamžitá akcelerácia z miesta aj z tohto dôvodu čiastočne pripomína vozidla s čisto elektrickým pohonom. Práve z hojným využívaním čisto elektrického pohonu súvisí precízne odhlučnenie priestoru pre posádku. Špičkovú akustickú pohodu nenarúša v bežnom režime ani “nenápadne” sa pripájajúci spaľovací motor.
Výraznejší hluk smerom od 2-litrovej benzínovej atmosféry nastupuje až pri vyslovene prudkej akcelerácii, v náročnom stúpaní alebo z času na čas aj pri v diaľničnom tempe. Pri vysokej záťaži pracuje spaľovací motor vo vyšších otáčkach čím do systému zároveň dodáva aj viac elektrickej energie. Vyváženosť hybridného systému odráža precízne zvládnutá funkcia rekuperácie. Pádla po volantom v tomto prípade neslúžia na zmenu rýchlostných stupňov ale na nastavenie intenzity rekuperácie. Z poza volantu je táto funkcia mimoriadne návyková. Predovšetkým v mestskej premávke sme prakticky neustále využívali ponúknutú možnosť „ľahkého“ pribrzďovania. Zaujímavosťou je, že ani pri najvyššom stupni rekuperácie nebrzdí CR-V príliš dramaticky. Pri zastavení napr. na semafore je preto nutné použiť aj brzdový pedál.
Konzolu s tlačidlovým ovládaním „prevodovky“ dopĺňajú tlačidla určene pre zmenu jazdných módov. Neutrálny východiskový režim he doplnený o ešte úspornejší mód Eco. Jeho alternatívou je režim Sport, kedy sa pocitovo citeľne priostrí odozva pedálu akcelerátora. Ďalšou možnosťou je režim EV. Ide o jazdu na elektrickú energiu, ktorú je možne využívať pri nižších rýchlostiach. Dojazd elektrinu sa odvíja od momentálne stavu nabitia akumulátora. Za priaznivých podmienok sa nám s modelom CR-V Hybrid podarilo v meste prejsť na elektrinu maximálne vzdialenosť cca 2 km. Samotný spaľovací motor poháňa vozidlo prostredníctvom stáleho prevodu len pri vysokých rýchlostiach napríklad na diaľnici.
Najzásadnejší užívateľský údaj predstavuje podľa očakávania spotrebe paliva. Výsledný testovací priemer sa podľa palubného počítača v zimnom období ustálil na hodnote 6,1 l/100 km. Toto je približne o pol litra viac ako výsledný priemer, ktorý sme namerali počas letného testu. Vzhľadom na náročnejšie podmienky, zimné pneumatiky a výrazne nižšie denné a nočné teploty ide stále o veľmi zaujímavý výsledok, s ktorým panovala v našej redakcii mimoriadna spokojnosť. V meste je pritom možne jazdiť s priemerom okolo 5-litrov. Naopak na diaľnici stupne apetít na približne 8-litrov na každých 100 km.
Keďže model Honda CR-V patrí do kategórie SUV nevynechali sme ani výjazd do ľahšieho terénu. V menej náročných terénnych podmienkach sa vďaka svetlej výške 190 mm nestratí ani testovaný hybrid s pohonom “len” prednej nápravy. Príjemným prekvapením bolo v tomto smere naladenie trakčného systému, vďaka ktorému sme sa dokázali “prehrabať” dokonca aj cez pomerne veľkú a súvislú vrstvu mokrého a ťažkého snehu. Celkom logicky ale aj v tomto prípade platí, že pre častejšie využívanie mimo spevnených ciest bule lepšou voľbou model s pohonom 4×4.
A náš celkový dojem ?
Honda CR-V Hybrid si právom zaslúži veľkú pozornosť. Japonci zaujali predovšetkým odvahou prísť s niečím novým a svojím spôsobom aj výnimočným. Technologicky zaujímavý vyriešený Hybrid ale zároveň dáva zmysel aj v praxi a my ho neváhame odporúčať. Cenovo dostupnejšia verzia s pohon predných kolies dáva najväčší zmysel v mestskej premávke. Bonusom je, že špičková technológia je v tomto prípade zabalená do praktického a priestranného rodinného SUV.
Autor: Peter Hlačik/ Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Honda CR-V 2,0 i-MMD Hybrid Lifestyle
Dĺžka: 4 600 mm
Šírka: 1 855 mm
Výška: 1 689 mm
Rázvor: 2 690 mm
Objem kufra: 497 litrov
Motor: zážihový
Pohon: predný (4×2)
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 135/184
Krútiaci moment Nm: 123
Pohotovostná hmotnosť: 1685-1728 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 180
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,8 s
Prevodovka: e-CVT
Počet stupňov: bezstupňová
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,3 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,1 na 100 km
Pneumatiky: Bridgestone Blizzak
Verzia/akciový cenník
Honda CR-V 2,0 i-MMD Hybrid Lifestyle (testovaný model) od 36 190 €
Honda CR-V 1,5 i-VTEC Comfort od 24 490 €
Klikni na konfigurátor Honda CR-V
Recenzia
Honda CR-V 2,0 i-MMD Hybrid Lifestyle
Motor: zážihový Pohon: predný (4x2) Počet valcov: 4 Výkon kW/koní: 135/184 Krútiaci moment Nm: 123 Pohotovostná hmotnosť: 1685-1728 kg Maximálna rýchlosť km/h: 180 Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,8 s Prevodovka: e-CVT Počet stupňov: bezstupňová Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,3 l na 100 km Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,1 na 100 km Pneumatiky: Bridgestone Blizzak
Výhody
- Hybridný systém a jeho vyváženosť
- Rodinný faktor
- Spotreba paliva v meste
Nevýhody
- Svojský infotaiment
- Cena
- Zmysel hybridu sa vytráca na diaľnici
Honda CR-V 2,0 i-MMD Hybrid Lifestyle DEALS
Zhromažďujeme informácie z mnohých obchodov za najlepšiu dostupnú cenu