Automobilke Honda nikdy nechýbala odvaha. Inými slovami Japonci radi experimentujú, čím sa im v darí odlíšiť od konkurencie. Príkladom toto je aj najnovšia generácia SUV Honda CR-V, s unikátnou koncepciou úsporného hybridného pohonu, ktorá prednedávnom parkovala aj v našej redakčnej garáži. Honda svojim nadčasovým prístupom zaujala aj na konci minulého tisícročia. Práve vtedy prišiel na trh pôvodný model HR-V, ktorý patril k prvým priekopníkov v segmente dnes tak populárnych malých crossoverov. Po niekoľkoročnej odmlke sa model HR-V neskôr vrátil v modernej podobe. Aktuálna druhá generácia zaznamenala v minulom roku osvieženie v podobe faceliftu. Modernizácia sa okrem obligátnych zmien niesla aj v znamení príchodu špičkovej verzie Sport, ktorú sme aktuálne mali možnosť vyskúšať.
Nový model Honda HR-V Sport s prepĺňaným zážihovým motorom 1,5 VTEC Turbo, skombinovaný s automatickou CVT prevodovkou, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Honda.
Rýchle fakty:
- Model Honda HR-V možno považovať za skutočného priekopníka. Prvá generácia tohto modelu sa objavila už v roku 1999, čím automobilka v tých časoch tak trochu predbehla svoju dobu. Obľúbenosť malých SUV výrazne vzrástla až o niekoľko rokov neskôr. Na tento trend reagovala aj automobilka príchodom druhej generácie z roku 2014.
- Aktuálny facelift druhej generácie sa nesie predovšetkým v znamení technických zmien. Honda dala definitívne zbohom naftovým motorizáciam. Paletu pohonných jednotiek naopak rozšíril špičkový benzínový agregát 1,5 VTEC Turbo známy už z modelov Civic či CR-V. Spomínaná motorizácia je vyhradená len pre novinku v podobe špičkovej verzie HR-V Sport.
- Honda HR-V Sport dostala dynamickejší vzhľad. V prevažnej miere sa o to postaral optický tuning a čierny farebný odtieň. Verzia Sport sa ale okrem toho od svojich súrodencov odlišuje aj po technickej stránke. Špecialitou tohto modelu je okrem výkonnej motorizácie aj upravený podvozok, či využitie pomerne unikátnej stabilizačnej pomôcky v podobe tlmičov Performance Damper.
- kabína modelu HR-V nad konkurenciou aj naďalej vyniká svojou špičkovou priestrannosťou. Rodinný faktor okrem iného umocňujú aj v tomto prípade tzv. “magic seats” (čarovné sedačky), ktorá svojim prepravovaným usporiadaním dovoľujú v modeli HR-V prepravovať aj nadrozmerné a neforemné predmety.
- Ozdobou modelu Honda HR-V Sport sú bezpochyby špičkové jazdné vlastnosti. Sem radíme predovšetkým špičkový podvozok a komunikatívne riadenie. Japonský crossover patri v tomto smere bezpochyby medzi absolútne najlepších v danom segmente.
Ako sme naznačili v úvode, pôvodná Honda HR-V prišla do predaja už roku 1999, ako jedno z vôbec prvých malých SUV. Japonci v tých časoch tak trochu predbehli dobu. Skutočný zákaznícky boom okolo kategórie mestských crossoverov, resp. malých SUV vypukol až o niečo neskôr. Aj preto sme sa druhej generácie malého SUV s logom Honda dočkali až po približne 8 rokoch po ukončení predaja pôvodného modelu.
Znovuzrodená Honda HR-V debutovala v roku 2014. Po približne 4 rokoch od začiatku produkcie dorazila na trh modernizovaná verzia. Facelift so sebou okrem decentných dizajnových zmien priniesol napríklad aj nové výbavové prvky. Do tejto kategórie sa radia aj asistenčné systémy. Honda okrem toho popracovala na lepšom odhlučnení interiéru. Pomerne zásadné zmeny nastali pri palete pohonných jednotiek. Nafta sa ocitá v nemilosti u drvivej väčšiny japonských automobiliek. Z ponuky motorov vypadol vznetový agregát. Naproti tomu obľúbená atmosférická motorizácia 1,5 i-VTEC s výkonom 130 koní, bola prispôsobená najnovším európskym emisným štandardom. V ponuke je aj naďalej v kombinácii so 6-st. manuálnou prevodovkou alebo automatickou CVT prevodovkou.
Absolútnou novinkou pri modernizovanom modeli HR-V je testovaná verzia s prívlastkom Sport. V tomto prípade nejde len o ďalší výbavový stupeň. Okrem atraktívnejšieho vizuálneho kabátika, sa športovo orientovaný crossover pýši aj pozmenenou technikou. Zmenami tu prešiel podvozok s prepracovanými tlmičmi, ktoré ešte lepšie reagujú na náklony karosérie v zákrutách. Svetlá výška oproti základnému modelu klesla o symbolických 5 mm. Na prácu s volantom v tomto prípade ešte precíznejšie reaguje nové nastavenie elektrického posilňovača riadenia. Najzásadnejšia zmena sa napriek všetkému už spomenutému odohrala pod prednou kapotou. Honda HR-V Sport je k dispozícii výhradne s prepĺňanou zážihovou motorizáciou 1,5 VTEC Turbo o výkone 182 koní. Ide o identickú pohonnú jednotku, ktorú už poznáme z modelov Civic a CR-V. Aj v prípade tohto SUV je dispozícii klasická 6-st. manuálna prevodovka, resp. automat CVT.
Pre úplnosť dodajme, že v Európe je model HR-V aj naďalej za každých okolností k dispozícii “len” s pohonom prednej nápravy. Iná situácia panuje na americkom, resp. domácom japonskom trhu, kde si je toto SUV možné zadovážiť aj s pohonom 4×4.
Dynamické proporcie s čiernym akcentom
Už pri “základnom” modeli Honda HR-V sa zovňajšok v rámci faceliftu dočkal len pomerne decentných zmien. Nový model je aj napriek tomu pomerne ľahko rozpoznateľný. Podpísala sa pod to uhladenejšia predná časť s novou maskou chladiča, dynamickejším nárazníkom a pozmenenou grafikou predných svetiel.
Športovo ladená verzia HR-V Sport zašla v tomto smere ešte o pomyselný krôčik ďalej. Neprehliadnuteľná lišta s lesklou povrchovou úpravou opticky prepája predné svetlomety. Tie dostali pri verzii Sport decentný tmavý podklad. Z funkčného hľadiska kvitujeme, že nový model sa štandardne dodáva už len s full LED svetelnou technológiou. Adekvátny svetelný účinok v našom prípade doplnila dobre fungujúca funkcia automatického prepínania diaľkových svetiel. Dynamicky orientovaná verzia ponúka okrem toho športový výplet mriežky chladiča v čiernej farbe. Podstatne agresívnejšie pôsobí v tomto prípade aj predný nárazník. Jeho spodný okraj zdobí efektný splitter odetý opäť do čiernej farby.
Dynamický nádych bočných partií zvýrazňuje čierne lemovanie blatníkov a výrazné bočné prahy. Čierny farebný odtieň dostali krytky spätných zrkadiel ako aj efektné 18-palcové disky z ľahkých zliatin. Zadná časť nového modelu púta pozornosť prostredníctvom čierneho športového nárazníka. Verziu HR-V Sport je možné okamžite identifikovať podľa dvoch atraktívnych koncoviek výfukového systému, ktoré sú v tomto prípade samozrejme aj reálne funkčné. Vizuálne zaujímavým prvkom je úzka pochromovaná lišta opticky spájajúca obe koncové svetlá. Atypicky veľké svetlomety znova disponujú atraktívnym čiernym akcentom. Práve čierna farba doplnkov karosérie je pre verziu Sport príznačná a výstižná. V prípade testovaného exempláru ju atraktívne dopĺňa autentická sivá metalíza s názvom Platinum Grey.
Interiér šokuje priestorom
Kabína sa v rámci faceliftu po vizuálnej stránke menila minimálne. V sumári ide stále o užívateľsky veľmi prívetivé prostredie orientované viac na reálne potreby posádku ako na pomyselný wow efekt. Ďalším poznávacím znamením je aj v tomto prípade tradičná japonská racionalita a funkčnosť.
Testovaná verzia HR-V sa od ostatných členov rodiny líši špecifickým stvárnením. Použité materiály vrátane ich dielenského vypracovania možno vo všeobecnosti považovať za veľmi kvalitné. Tmavý interiér, vrátane čierneho stropu pri verzii Sport ozvláštňuje kontrastné kožené čalúnenie v červenej farbe. Toto riešenie zároveň navodzuje až nečakane luxusnú atmosféru. Okrem sedadiel sa tento, na dotyk veľmi príjemný materiál, s rovnakým farebných odtieňom objavuje aj na palubnej doske, stredovej konzole či pri lakťových opierkach vo dverách. Mierne zamrzí, že Honda v tomto prípade nedáva zákazníkovi na výber aj iné farebné alternatívy prevedenie interiéru.
Klasicky tvarovanú palubnú dosku ozvláštňujú výduchy ventilácie v priestore pred spolujazdcom. Dominantným prvkom vodičovej zóny je tradičný prístrojový panel. Prehľadné analógové budíky dopĺňa retro displej palubného počítača s jednofarebným prevedením. S odmyslením si nemoderného vzhľadu ale nemáme k jeho funkčnej stránke žiadne výhrady. Centrálna časť palubnej dosky, vrátane multimediálneho rozhrania a panelu klimatizácie, je orientovaná smerom na vodiča. Multimediálne rozhranie Honda Connect má podobne ako pri ostatných modeloch značky svojskú logiku. Z nášho pohľadu tento infotaiment nepatrí medzi tie najmodernejšie a ani najintuitívnejšie. Medzi potešujúce faktory možno zaradiť dobre fungujúcu navigácia s “hravou” grafikou.
Vyslovene štýlový a zaujímavý je dotykový panel klimatizácie s veľmi peknou grafikou. Aj týmto riešením Honda svojho času pravdepodobne predbehla dobu. Efekté riešenie ale nie je automatickou zárukou dokonalej funkčnosti. Pri triafaní sa do konkrétnych ikoniek s nastavovaním teploty, resp. iných funkcií je v tomto prípade nutné sklopiť zrak, čo čiastočne odpútava pozornosť od diania v cestnej premávke.
Posed za volantom je až príjemný a komfortný. Prirodzenú atmosféru sa tu podarilo dosiahnuť aj napriek umiestneniu palivovej nádrže v priestore pod prednými sedadlami. Netradičné riešenie v princípe nijako neobmedzuje priestorové pomery v kabíne. Vývojári automobilky v rámci modernizácie vylepšili komfort a pohodlie na predných sedadlách. Okrem príjemne mäkkého čalúnenia vrátane výplní panelov vo dverách, chválime aj náznak bočného vedenia na veľkoryso nadimenzovaných operadlách. Optimálny výhľad z kabíny uľahčujú pomerne úzke predné stĺpiky. Mobil ako aj ďalšie drobnosti si je možné odložiť do opticky skrytej priehradky v prednej časti vyvýšenej stredovej konzoly. Na rovnakom mieste si našli svoje miesto aj rôznorodé konektory.
V disciplíne priestorových pomerov v druhom rade sa Honda HR-V radí medzi špičku svojho segmentu. Rodinne orientovaní užívatelia ocenia nielen doširoka sa otvárajúce dvere, ale aj dostatočne veľký vstupný otvor. Vzadu sa veľmi pohodlne odvezie dvojica dospelých s výškou presahujúcou 180 cm. Silnou konkurenčnou výhodou testovaného crossoveru, sú unikátne magické zadné sedadlá. Okrem tradičnej funkcie sklápania je možné nezávisle na sebe vyklopiť ich sedaciu časť. Vďaka tomuto netradičnému riešeniu dokáže model HR-V previesť aj veľké či neforemné predmety.
Na silnú praktickú stránku plynulo nadväzuje batožinový priestor so špičkovou základnou kapacitou na úrovni 448 litrov. To, že kufor testovaného modelu dokáže „zhltnúť“ veľa batožiny naznačuje už letmý pohľad do tohto priestoru. Pod úrovňou podlahy ostala minimalistická schránka na odloženie drobností. S rezervnou pneumatikou ale model HR-V nepočíta ani v rámci opcie. Podobne ako pri väčšine japonských výrobcov si je aj v tomto prípade nutné vystačiť “len” s lepiacou sadou. Po sklopení zadných sedadiel vzniká dokonale rovná podlaha s maximálnou prepravnou kapacitou na úrovni až 1473 litrov.
Testovaný model Honda HR-V Sport disponuje taktiež veľmi slušnou výbavou. Za všetky zaujímavé prvky spomeňme: automatickú dvojzónovú klimatizáciu, polokožený interiér, vyhrievanie predných sedadiel, tempomat či balík jazdných asistentov, kam patrí prednárazový asistent, monitorovanie jazdných pruhov, čítačka dopravných značiek alebo inteligentný obmedzovač rýchlosti.
Zážitok z jazdy na prvom mieste
Honda vždy patrila k automobilkám, ktoré produkovali tie najšoférskejšie modely. Táto výsada zdobí Japoncov aj v dnešnej dobe, keď vodičovi do riadenia v čoraz väčšej miere zasahujú do do riadenia bezpečnostné asistenčné systémy.
Testovaný kúsok ale bezpochyby patrí medzi šoférsky najzaujímavejšie crossovery daného segmentu. Konštruktéri si dali mimoriadne záležať na tom, aby bola verzia Sport čo najviac odlíšená od ostatných súrodencov. K najpodstatnejšiemu rozdielu v podobe výkonnejšej pohonnej jednotky sa dostaneme neskôr. Z ostatných zaujímavostí vypichnime špeciálne vyladenie podvozka. Okrem športovejších tlmičov disponuje verzia Sport aj jednou špecialitou. Reč je unikátnom systéme stabilizácie bočných a torzných pohybov karosérie v podobe horizontálnych tlmičov Performance Damper, nachádzajúcich sa v prednej aj zadnej časti podvozka. Ich úlohou je rýchlejšia stabilizácia pohybov karosérie predovšetkým na menej kvalitnom povrchu, čo následne reálne vylepšuje možnosti trakcie kolies na prednej náprave.
Vodič v praxi pri celkovom vyladení podvozka ocení predovšetkým minimálne náklony karosérie pri dynamických prejazdoch cez zákruty. Podvozok modelu HR-V pritom nie je vyslovene „tvrdým“. Naopak, vyslovene príjemne nás prekvapila ochota s akou dokáže odfiltrovať bežné nerovnosti našich ciest. Pocit istoty v tomto smere podčiarkuje aj zadná náprava, ktorá aj napriek jednoduchej konštrukcii zbytočne “neznervóznie” ani pri rýchlejšom prejazde cez sériu nerovností.
Zážitok z podvozka pomáha vodičovi ešte viac precítiť aj príjemne ostré riadenie. V tomto smere nás prekvapilo aj športovo tuhé nastavenie elektronického posilňovača riadenia. Honda v rámci modernizácie výrazne popracovala aj na odhlučnení priestoru pre posádku. Vo vyšších rýchlostiach sa napriek tomu do interiéru prenáša viac hluku ako by sme očakávali predovšetkým od kolies.
Prepĺňaný benzínový 4-valec 1,5 VTEC Turbo možno pokojne označiť za ďalší japonský motorársky šperk. Aj napriek prepĺňaniu s turbodúchadlom mu nie sú cudzie ani vyššie otáčky, čím priamo odkazuje na svojich slávnych atmosférických predchodcov. Maximálny výkon 182 koní dokáže pomerne ľahkému SUV udeliť pocitovo veľmi slušnú porciu jazdnej dynamiky. V sumári ale model HR-V Sport nie je vyslovene nekompromisným športovým náčiním. Oveľa viac mu sedí rola dynamického a rýchleho SUV. K prívetivejšiemu a svojim spôsobom pohotovému jazdnému charakteru v značnej miere prispelo prevodové ústrojenstvo.
Automatická CVT prevodovka sa svojím charakterom a naladením hodí viac k “pokojnému” jazdnému prejavu. Kto si vyslovene potrpí na väčšiu porciu jazdných zážitkov, siahne v tomto smere celkom iste po tradične špičkovej 6-st. manuálnej prevodovke. Zaujímavosťou je, že v kombinácii s manuálnou prevodovkou ponúka HR-V Sport ešte o niečo lepšiu jazdnú dynamiku. Pod citeľne lepší parameter zrýchlenia sa tu podpísal aj o 20 Nm vyšší krútiaci moment. Automat dokáže naopak celkom iste ponúknuť vyšší jazdný komfort. Jeho služby sme počas testu ocenili predovšetkým v zápchach a preplnenej mestskej premávke. Okrem štandardného režimu ponúka prevodovka i športový režim S. V tomto prípade automat citeľne viac pracuje s maximálnym krútiacim momentom pohonnej jednotky. Aj napriek bezstupňovej konštrukcii je možné v tomto prípade možné prostredníctvom pádiel radiť 7 virtuálnych prevodových stupňov. Chválime, že jednotlivé preradenia je v tomto prípade aj reálne cítiť. Zároveň však platí, že takéto manuálne radenie veľký rozdiel v porovnaní s režimom S neprináša. V praxi nás pravdepodobne aj preto táto činnosť pomerne rýchlo omrzela.
Vzhľadom na výkonový potenciál testovaného exempláru možno za prekvapenie považovať výslednú spotrebu paliva. Náš testovací priemer sa podľa palubného počítača ustálil na hodnote 6,3 litra na každých 100 km. S vyslovene ľahkou nohou a aktivovaným režimom Econ sa dá reálne dostať aj teste pod hranicu 6 litrov. Naopak v športovom jazdnom móde treba počítať s priemerom pohybujúcim sa približne na úrovni 7,5 litra na každých 100 km.
Nový model Honda HR-V Sport patrí do kategórie typických mestských SUV a najistejšie sa cíti na asfaltových, resp. spevnených komunikáciách. Svetlá výška je oproti štandardnému modelu znížená o 5 mm. Verzia Sport aj napriek tomu disponuje solídnou minimálnou svetlosťou na úrovni 180 mm. V tejto konfigurácii dokáže v prípade nutnosti hravo prekonať aj úskalia poľných a lesných ciest, či nástrahy ľahkého terénu.
A náš celkový dojem ?
Nová Honda HR-V prináša preplneného segmentu malých SUV a crossoverov značnú porciu vlastnej autenticity a originality. Práve tento faktor môže v konečnom dôsledku zavážiť v jej prospech. Pre všetkých tých, ktorým z nejakého dôvodu nepostačuje základná verzia s vynikajúcim atmosférickým motorom, má výrobca už aj nadstavbu v podobe špičkovej verzie s prívlastkom Sport. Jej najväčšou ozdobou sú s odmyslením si vnútorného priestoru, špičkové jazdné vlastnosti a vynikajúci podvozkom. Ak si vyslovene nepotrpíte na komforte automatického radenia, odporúčame v tomto prípade siahnuť po dostupnejšej verzii s tradične skvelou manuálnou prevodovkou.
Autor: Peter Hlačik/ Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Honda HR-V Sport 1,5 VTEC Turbo
Dĺžka: 4 346 mm
Šírka: 1 790 mm
Výška: 1 605 mm
Rázvor: 2 610 mm
Objem kufra: 448 litrov
Motor: zážihový (benzín)
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 134/182
Krútiaci moment Nm: 220
Pohotovostná hmotnosť: 1452-1459 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 200
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,6 s
Prevodovka: automatická (CVT)
Počet stupňov: 7 virtuálnych
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 6,0 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,3 na 100 km
Pneumatiky: Michelin Primacy 3
Verzia/akciový cenník
Honda HR-V Sport 1,5 VTEC Turbo (testovaný model) od 27 590 €
Honda HR-V 1,5 i-VTEC Comfort od 18 990 €
Recenzia
Model: Honda HR-V Sport 1,5 VTEC Turbo Dĺžka: 4 346 mm Šírka: 1 790 mm Výška: 1 605 mm Rázvor: 2 610 mm Objem kufra: 448 litrov Motor: zážihový (benzín) Pohon: predný Počet valcov: 4 Výkon kW/koní: 134/182 Krútiaci moment Nm: 220 Pohotovostná hmotnosť: 1452-1459 kg Maximálna rýchlosť km/h: 200 Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,6 s Prevodovka: automatická (CVT) Počet stupňov: 7 virtuálnych Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 6,0 l na 100 km Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,3 na 100 km Pneumatiky: Michelin Primacy 3 Verzia/akciový cenník Honda HR-V Sport 1,5 VTEC Turbo (testovaný model) od 27 590 € Honda HR-V 1,5 i-VTEC Comfort od 18 990 €
Výhody
- Jazdné vlastnosti
- Praktická stránka + batožinový priestor
- Pocit kvality
Nevýhody
- Malé možnosti individualizácie
- Absencia verzie 4x4 v Európe
- Infotaiment
DEALS
Zhromažďujeme informácie z mnohých obchodov za najlepšiu dostupnú cenu