Jazz je hudobný štýl, ktorý obľubujú predovšetkým nároční a vycibrení poslucháči. Rovnaký názov nesie tiež najmenší model značky Honda ponúkaný na našom trhu. Aj v tomto prípade platí, že Honda Jazz nie je „tuctovka“ určená pre každého. V praxi ide o netradičnú kombináciu MPV s malým hatchbackom. Japonci vďaka čomu dokázali vykúzliť veľmi priestranný interiér. Nesporné kvality tohto modelu ocenia aj tí z nás, ktorí majú, ako sa hovorí, benzín v krvi. A o tom sme sa najlepšie presvedčili aj na vlastnej koži, v rámci nášho redakčného testu. Aktuálna tretia generácia podstúpila v minulom roku modernizáciu. Tá sa niesla predovšetkým v znamení obohatenej motorovej palety o výkonnejší atmosférický agregát. Nový model Honda Jazz, vo verzii Dynamic, s najsilnejšou benzínovou motorizáciou vo 1,5 i-VTEC, v kombinácii so 6 stupňovou manuálnou prevodovkou, sme mali možnosť otestovať vďaka spolupráci s Honda Slovensko, importérom vozidiel značky Honda na našom trhu.
Rýchle fakty:
– Honda Jazz nad konkurenciou vyniká predovšetkým svojou koncepciou. Ide o pomyselného kríženca malého automobilu s MPV, čím tento model prakticky nemá konkurenciou.
– Interiér ponúka prekvapivo veľa miesta a množstvo praktických riešení. Prvé husle tu hrajú kúzelné sedačky s výklopným sedákom v druhom rade.
– Nový atmosférický agregát 1,5 i-VTEC s výkonom 130 koní, ktorý miluje vysoké otáčky, môžeme s pokojným svedomím označiť za motorársky šperk.
– Verzia Dynamic sa od bežných modelov Jazz po dizajnovej stránke odlišuje aj fabrickým tuningom so športovými nárazníkmi, prahmi, či difúzorom.
– Medzi ovládacími prvkami sa vyskytlo prekvapivo niekoľko prvkov v štýle „old school“. Za všetko spomeňme jednofarebný displej palubného počítača, či retro modul určený na ovládanie klimatizácie.
– Honda si je vedomá nesporných kvalít svojho modelu, čomu odpovedá aj výsledná cenovka. Za dané peniaze ale získate pomerne unikátny model Jazz, ktorý svojím spôsobom nemá konkurenciu.
Model Honda Jazz, na iných trhoch známy aj pod označením Fit, sa po prvýkrát objavil v roku 2001. Už prvá generácia ponúkla mnoho netradičných riešení a predovšetkým veľkorysý priestor v malom balení, čím si získala množstvo priaznivcov. Globálne sa z modelu Jazz/Fit minulo už viac ako 7 miliónov kusov a v Európe ide o tretí najpopulárnejší model značky Honda. Aktuálnu tretiu generáciu modelu Jazz Honda predstavila už v roku 2013. V prvej fáze sa nová verzia ponúkala na domácom trhu, neskôr sa objavila v Amerike a Európskej verzie sme sa dočkali až s dvojročným oneskorením, v roku 2015.
Pravdepodobne aj preto sa Japonci o to viac poponáhľali s uvedením modernizovanej verzie. Faceliftovaná Honda Jazz sa na našom trhu následne objavila začiatkom aktuálneho roka. Modernizácia so sebou priniesla podľa očakávania povinnú jazdu v podobe osvieženého dizajnu či nových odtieňov laku karosérie. Honda sa v tomto prípade podstatne viac zamerala na techniku. Nestáva sa príliš často, že facelift so sebou prinesie úplne novú motorizáciu, čo je práve prípad modelu Jazz. Do ponuky pribudla prekvapivo atmosférická motorizácia 1,5 i-VTEC s výkonom 130 koní. Spolu s ňou ponuku verzií rozšírila taktiež nová výbava Dynamic, dostupná výhradne so spomínanou motorizáciou. Pre úplnosť dodajme, že aj najnovšia verzia modelu Honda Jazz je postavená na rovnakej modulárnej platforme ako využívajú aj modely HR-V či Civic.
Prehľad aktuálne dostupných motorizácií pre model Honda Jazz.
Motor | 1,3 i-VTEC | 1,3 i-VTEC | 1,5 i-VTEC | 1,5 i-VTEC |
Palivo | Benzín | Benzín | Benzín | Benzín |
Počet valcov | 4 | 4 | 4 |
4 |
Max. výkon | 102 koní | 102 koní | 130 koní | 130 koní |
Krútiaci moment | 123 Nm | 123 Nm | 155 Nm | 155 Nm |
Prevodovka | 6MT | CVT | 6MT | CVT |
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu |
5,1-5,2 l/100 km | 4,7-5,0 l/100 km | 5,9 l/100 km |
5,4 l/100 km |
Fabrický tuning má svoje čaro
Značka Honda je silne spätá s účinkovaním vo svete motošportu. Samozrejme aj v tomto prípade platí že, modelové portfólio každej veľkoobjemovo zameranej automobilky musí byť vyvážené. Športovo orientované modely sa dopĺňajú tými rodinnými či prakticky orientovanými. Práve do druhej spomínanej kategórie doteraz patrila aj Honda Jazz. Príchodom testovanej verzie Dynamic sa ale jej status mierne zmenil. Inými slovami platí, že už aj malá rodinne orientovaná Honda môže byť odetá v športovom a dynamickom kabátiku.
Modernizácia so sebou vo všeobecnosti priniesla modifikovanú prednú časť. Pozornému oku neunikne nová maska chladiča, ako aj prepracovaná grafika hlavných svetiel, ktoré v našom prípade disponovali dokonca full LED technológiou. Verzia Dynamic k tomu všetkému pridáva ešte aj „agresívny“ nárazník s vystúpenými čiernym doplnkami ako aj s efektnou červenou linkou v jeho spodnej časti.
Pri bočnom pohľade vyniká dôraz na aerodynamiku. Predná kapota v jednej línii prakticky splýva s čelným sklom. Ozvláštňujúcim dizajnovým prvkom sú dva výrazné prelisy. Vďaka nim sa darí maskovať pomerne vysokú stavbu karosérie modelu Jazz. Dominantnejší z nich začína v prednom blatníku, pokračuje okolo kľučiek na dverách a stráca sa až v koncových svetlách. Druhý naopak opticky rozširuje spodnú líniu dverí. Verzia Dynamic pridáva naviac ešte dočné prahy a efektné 16 palcové disky z ľahkých zliatin v čiernej farbe. Mimochodom, ide o najväčší možný priemer diskov, ktorými môžete sériový Jazz vybaviť.
Aj zadná časť pôsobí na pohľad širokým dojmom. Koncové svetlá opticky zasahujú až do línie strechy. Ozdobou testovanej verzie bol decentný strešný spojler a predovšetkým športový nárazník s čiernym difúzorom. ktorý opäť ohraničuje štýlová červená linka. Celkovo tak testovaná Honda Jazz ponúka až prekvapivo veľa vizuálnej dynamiky, za čo jej dávame palec hore. Priam neprehliadnuteľne pôsobí v prípade testovaného exempláru i modrý farebný odtieň Skyride Blue.
Medzigeneračné porovnanie modelu Honda Jazz
Honda Jazz (2 gen. 2007) | Honda Jazz (3 gen.) | |
Dĺžka | 3 900 mm | 4 051 mm |
Šírka | 1 695 mm | 1 694 mm |
Výška | 1 525 mm | 1 550/1 669 mm |
Rázvor | 2 500 mm | 2 530 mm |
Kufor zákl. objem | 337 litrov | 354 litrov |
Kufor max. objem | 1 314 litrov | |
Palivová nádrž | 42 litrov | 40 litrov |
Vitajte v kráľovstve priestoru a praktických riešení.
Interiér modelu Honda Jazz možno označiť za praktický a zároveň prísne funkčný. Práve druhému spomenutému parametru napomáha množstvo konzervatívnych riešení. Ako zo starej školy je napr. panel ovládania klimatizácie. Klasické otočné ovládače sú už pri dnešných moderných autách vcelku ojedinelým javom. V tomto prípade ale platí, že v jednoduchosti je zároveň ukrytá aj krása. takéto ovládanie je skutočne jednoduché a zároveň intuitívne. Podobná paralela by sa dala použiť i na „veľké“ ovládače vyhrievania sedadiel, ako aj zopár ďalších prvkov.
Po ergonomickej stránke je všetko s kostolným poriadkom. Rozmiestnenie ovládacích prvkov je logické, volant je možné nastavovať v dvoch osiach a vďaka pomerne tenkým dvojitým „áčkovým“ stĺpikom je viac ako obstojný aj výhľad z pozície vodiča. Opticky zaujímavo pôsobí uchytenie predných sedadiel. Členitý priestor pod nimi, ktorý výrazne zasahuje až do stredovej časti, totiž v tomto prípade netradične vypĺňa palivová nádrž. Toto riešenie v praxi ale nijako neobmedzuje životný priestor pre nohy vodiča či spolujazdca. Milo prekvapení sme boli aj z celkovej variability. Sedadlo vodiča je možné spustiť až prekvapivo nízko. Vďaka vyššej streche sa tu na nedostatok priestoru pre hlavu, určite nebudú sťažovať ani nadpriemerne urastení pasažieri.
Honda myslela i na dostatok odkladacích priečinkov. Do dverí sa zmestí aj objemnejšia PET fľaša. Stredová konzola ponúka dostatočné množstvo členených priečinkov na uskladnenie smartphonu i ďalších drobností. Vtipne je pritom vyriešený priečinok na nápoje po vodičovej ľavici. Vďaka tesnému susedstvu s výduchom ventilácie, môže byť preferovaný nápoj buď zahrievaný alebo v prípade využívania klimatizácie naopak prijemne vychladený.
Na športového ducha verzie Dynamic odkazujú aj detaily v interiéri. Za srdce nás v tomto smere chytil predovšetkým kontrastný steh použitý na volante, radiacej páke ale aj samotných sedadlách a lakťovej opierke. Palec hore si zaslúžia i prehľadné analógové budíky s dominantným rýchlomerom. Pravý tubus vypĺňa displej palubného počítača. Ten ponúka „len“ veľmi jednoduchú a jednofarebnú grafiku, no k jeho prehľadnosti nemáme žiadne výhrady. Medzi vyobrazenými funkciami tu nechýba dokonca ani čítačka dopravných značiek. Centrálny displej Honda Connect obsahoval v našom prípade aj navigačný modul. Ku grafickému vyobrazeniu infotaimentu ako aj odozve na dotyk nemáme zásadne výhrady. Zlepšiť by sa z nášho pohľadu ale mohla jeho intuitívnosť, ako aj celková logika ovládania. Pri párovaní mobilného telefónu s rozhraním Honda Connect sme narazili na „plný zásobník“ pripojených zariadení. A trvalo nám pomerne hodnú chvíľku pátrania a preklikávania, kým sa nám niektoré z nich podarilo odstrániť.
Z praktického hľadiska ukrýva Honda Jazz svoj najväčší tromf v druhom rade. Ako prvé musíme pochváliť zadné dvere otvárajúce sa prakticky do pravého uhla. Toto riešenie značne odľahčuje inštaláciu detských sedačiek ako aj manipuláciu s nákladom. Samozrejme, náklad patrí prioritne do kufra. Model Jazz však dokáže prepraviť veľké a neforemné predmety aj v druhom rade. Zásluhu na tom majú unikátne kúzelné sedačky s výklopnou sedacou časťou, typické práve pre značku Honda. Okrem toho sú stále aj veľmi pohodlné a na nedostatok životného priestoru sa v druhom rade určite nebudú sťažovať ani skutoční dlháni, ktorí si svoju osobnú batožinu môžu odložiť práve pod sedačku.
Vyššiu nadobúdaciu cenu okrem originálnych riešení sa Jazz snaží kompenzovať aj dostupnou výbavou. Náš exemplár vo verzii Dynamic sa mohol pochváliť napríklad: balíkom jazdných asistentov vrátane inteligentného obmedzovača rýchlostí, automatického prepínania diaľkových svetiel či monitorovania jazdného pruhu, ako aj spomenutú čítačku dopravných značiek. Z ďalších výbavových prvkov stoja za zmienku parkovacie senzory po celom obvode vozidla, manuálna klimatizácia či vyhrievanie predných sedadiel.
Batožinový priestor pojme v základovom usporiadaní 354 litrov. Za týmto „suchým“ číslom sa už na prvý pohľad ukrýva skutočne dostatočný objem na bežné rodinné nákupy. Pod podlahou nájdete dodatočný priestor na odloženie povinnej výbavy či iných drobností. Honda Jazz podobne ako drvivá väčšina modelov z krajiny vychádzajúceho slnka vsádza na opravnú sadu. Rezervnú, resp. aspoň dojazdovú pneumatiku v oficiálnom cenníku nenájdete. Po sklopení zadných sedadiel vznikne optimálne rovná podlaha batožinového priestoru. Honda Jazz sa v takejto konfigurácii zmení na malú dodávku s maximálnym prepravným objemom na úrovni 1314 litrov.
Zážitková jazda s čarom vysokých otáčok
Honda Jazz je skutočne všestranný automobil, čo platí aj pri hodnotení jazdného prejavu. Novinka pod prednou kapotou je z nášho pohľadu aj najväčšou prednosťou tohto modelu. Tradičný atmosférický motor s výkon 130 koní ponúka v praxi dve tváre. Pri pokojnej jazde v pásme 2000 – 4000 otáčok je príjemne tichý a kultivovaný. Veľmi dobrá je pritom aj spotreba paliva, ktorú v tomto režime nie je veľmi obtiažne držať približne na úrovni 5,5 litra na každých 100 km a to aj pri zaťaženom vozidle.
Avšak tento istý Jazz dokáže byť zároveň aj príjemne drzým a ambiciózny. Akonáhle prekročia otáčky motora hranicu 5000 otáčok za minútu, z malej Hondy sa stáva mestská raketa, ktorá dokáže zahanbiť aj mnoho naoko väčších a výkonnejších účastníkov cestnej premávky. Práve v hornej tretine otáčkomera sa dostavuje to pravé čaro atmosférickej motorizácie s postupne gradujúcim výkonom. To je navyše podfarbené prenikavým športovým zvukom motorizácie 1,5 i-VTEC. Skutočný zážitok z jazdy ešte viac podčiarkuje mimoriadne presná 6-st. mechanická prevodovka. Každú zmenu kratučkých prevodov v kulise doprevádza efektné mechanické „cvaknutie“, ako v pravom hot hatch. Ak ma niekto rád šoférovanie a aspoň trošku benzínu v krvi, určite siahne práve po mechanickej prevodovke. Tá v kombinácii so spomenutou motorizáciou automobilového nadšenca pravdepodobne nikdy neomrzí! Nutné je zároveň podotknúť, že ani pri dynamickej jazde sa vám z výslednej spotreby paliva určite nezatočí hlava. Z hľadiska spotreby najviac modelu Jazz nesvedčia dlhé diaľničné presuny. Pri ustálenej rýchlosti 130 km/h sa apetít atmosférickej motorizácie pohybuje na úrovni okolo 7 litrov.
S kompromisným riešením prichádza Jazz aj v rámci naladenia podvozka. Pri pokojnej jazde Honda dokáže solídne odfiltrovať nerovnosti našich ciest. Naopak, pri dynamickej jazde sa karoséria aj napriek svojej vysokej stavbe Jazz nakláňa len minimálne a až prekvapivo dobre drží zvolenú jazdnú stopu. Opomenúť určite nemôžeme ani precízne fungujúce brzdy s optimálne odstupňovaným dávkovaním brzdnej sily.
A náš celkový dojem ?
Honda Jazz ukrýva v jednom balení vozidlo niekoľkých tvárí. Vďaka priestrannému interiéru a mnohým praktickým riešeniam dokáže optimálne poslúžiť ako rodinný automobil určený do mesta. Nová motorizácia 1,5 i-VTEC v kombinácii s mimoriadne presnou mechanickou prevodovkou ale v sebe okrem toho ukrýva aj jazdný potenciál, ktorý vám na zakrútených okreskách dokáže zároveň celkom iste vyčariť aj úsmev na tvári.
Autor: Peter Hlačik, Soňa Praženicová
Snímky: Autor
Testovací diár:
Model: Honda Jazz 1,5 i-VTEC Dynamic
Motor: zážihový (benzín)
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 96/130
Krútiaci moment Nm: 155
Pohotovostná hmotnosť: 1176-1188 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 190
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,7 s
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,9 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,0 / 100 km
Pneumatiky: Bridgestone Turanza
Výbava Akciová cena
Honda Jazz 1,5 i-VTEC Dynamic (testovaný model) od 16 240 €
Honda Jazz 1,3 i-VTEC Trend od 12 990 €
Kliknite pre vlastnú konfiguráciu nového modelu Honda Jazz
+ + +
Motorizácia 1,5 i-VTEC,
Koncepcia interiéru,
Jazdné vlastnosti
– – –
Infotaiment
Slabšie odhlučnenie a vyššia spotreba paliva pri diaľničnom tempe