Približne s ročným odstupom sme opäť testovali momentálne najmenší európsky model značky Honda, model Jazz. Pre tohto „Japonca“ je charakteristických hneď niekoľko netradičných riešení. Mnohé z nich môžeme v porovnaní s konkurentmi označiť ako jedinečné. Netradičná je už len drobnosť, v podobe príslušnosti k tomu či onému segmentu. Dovolím si tvrdiť, že aj v tomto smere je Jazz unikátny. Na podvozku malého auta s nenápadným dizajnom je osadená karoséria s vyššou stavbou pripomínajúca malé MPV. Dôvodom nášho záujmu o tento model je aj fakt, že aktuálna generácia sa vyrába približne už 6 rokov. V kuloároch automobilky sa už celkom logicky začína šepkať o nástupcovi. Na druhej strane platí, že terajší model by mal mať v tejto fáze svojho životného cyklu vychytané všetky muchy.
Model Honda Jazz s atmosférickou motorizáciou 1,3 i-VTEC, skombinovanou so 6 st. manuálnou prevodovkou a vo výbave Elegance, nám na test zapožičal slovenský importér značky Honda.
Rýchle fakty:
- Aktuálna Honda Jazz debutovala v roku 2013. V celkovom poradí ide o 3 generáciu tohto modelu. Honda si je plne vedomá kvalít modelu Jazz, čomu v porovnaní s konkurenciou v segmente B , zodpovedá aj o niečo vyššia obstarávacia cena.
- Model Jazz ponúka v malom balení až nečakane veľkú porciu priestoru pre posádku a batožinu. Principiálne môžeme hovoriť v tomto prípade aj o malom MPV. Honda Jazz je zároveň zaujímavou alternatívou voči mestským crossoverom.
- Konzervatívne orientovaných záujemcov dokáže Jazz určite upútať odolnými a spoľahlivými atmosférickými motorizáciami, typickými pre značku Honda.
- Obrovskou konkurenčnou výhodou modelu Jazz je vnútorná variabilita. Takzvané kúzelne sedačky niesu len marketingovým nástrojom. V reálnom živote dávajú skutočný zmysel predovšetkým pri preprave neforemných a nadrozmerných predmetov.
- Okrem vnútorného priestoru dokáže Jazz rovnako potešiť veľmi slušnými jazdnými vlastnosťami. Základná motorizácia 1,3 i-VTEC na malého Japonca s rezervou postačuje a za svoje služby si vypýta len minimum paliva.
Fotoalbum Honda Jazz – autor Filip Lehotský
Honda Jazz, na americkom trhu známa aj ako Honda Fit, sa po prvýkrát objavila v roku 2001. Japonský gigant ponúka svoj malý model prakticky na všetkých dôležitých trhoch. Aktuálne Honda ponúka už tretiu generáciu, predstavenú v roku 2013. Modernizácia z roku 2017 sa niesla v znamení prekvapivého obohatenia motorovej palety o výkonnejší agregát. V najbližších rokoch môžeme napriek tomu očakávať príchod novej generácie, resp nástupnického modelu. Veľa sa v tomto smere špekuluje predovšetkým o pohonných jednotkách. Do popredia by mohli pri novej generácii dostať predovšetkým hybridné verzie. Nad budúcnosťou terajších atmosférických motorizácií zároveň visí veľký otáznik.
Vráťme sa spať do súčastnosti. Aktuálne sa Jazz môže pochváliť už čoraz vzácnejšími tradičnými atmosférickými „motorárskymi šperkami“ Made in Honda, ktoré milujú vysoké otáčky. Základ predstavuje nami testovaný 4-valec 1,3 i-VTEC s výkonom 102 koní. Výkonnejšou alternatívou je potom objemnejšia motorizácia 1,5 i-VTEC s výkonom 130 koní, určená výhradne pre verziu Dynamic. Obe motorizácie je možné okrem tradičného 6-st. manuálu kombinovať aj s automatickou CVT prevodovkou.
Nenápadný dizajn
Ruku na srdce… Jazz si asi len málokto z nás kúpi preto ako vyzerá. Módne krivky a prepracované dizajnové línie v tomto prípade ustúpili skôr praktickým riešeniam. A to je vo finále len dobre. Na druhej strane malá Honda nie je „škaredým“ autom. Dizajnérom nemožno uprieť snahu o faceliftové zvýraznenie dynamiky. Napriek tomu pôsobí testovaný Jazz v bielom farebnom odtieni pomerne nenápadným dojmom.
Predná časť púta pozornosť športovým nárazníkom a maskou chladiča, ktorá tvorí opticky jeden celok s prednými svetlometmi. Práve svetlá si počas testu vyslúžili veľkú pochvalu. Testovaná výbava Elegance disponuje prekvapivo svetlometmi s full LED technológiou. Na danú kategóriu ponúka Jazz zároveň veľmi dobrý svetelný účinok. Čerešničkou na torte je v tomto smere aj funkcia automatického prepíjania diaľkových svetiel, ktorou sa môže v segmente B pochváliť len málokto.
Pri pohľade z profilu zaujme aerodynamicky riešená kapota, na ktorú v jednej línii plynule nadväzuje čelné sklo. Snahu o optické zmenšenie pomerne vysokej stavby karosérie predstavujú neprehliadnuteľné bočné prelisy karosérie. Disky s elegantným dizajnom a priemerom 16 palcov pôsobia vizuálne tak akurát. Aj v tomto prípade víťazi japonská racionalita, nakoľko väčší priemer kolies nie je v cenníku dostupný ani za príplatok.
Aj zadná časť zaujme pekným športovým nárazníkom. Jeho stvárnenie opticky tlačí vozidlo ešte viac k zemi a zároveň Jazz vizuálne aj rozširuje. Medzi originálne detaily sa určite radia i výrazné koncové svetlá, zasahujúce až do dverí batožinového priestoru.
Interiér plný nápadov
Po prvotnom kontakte s kabínou testovaného modelu sa dostavuje pozitívny šok. Honda v prípade modelu Jazz dokázala skutočne vykúzliť maximum priestoru v minimalistickom balení. Posed za volantom možno považovať za vzdušný a pohodlný. Priaznivci vyššej pozície sedenia si v tomto prípade určite prídu na svoje. Aj v prípade, že je sedadlo vodiča v najnižšej možnej pozícii, je posed za volantom citeľne vyšší ako pri väčšine konkurenčných modelov zo segmentu B. Podpísalo sa pod to netradičné umiestnenie palivovej nádrže, v priestore pod prednými sedačkami. Nádrž napriek tomu posádku z hľadiska životného priestoru prakticky nijako neobmedzuje.
Jazz prekvapuje aj v parametri výhľad z kabíny. Vyšší posed v kombinácii s dobre navrhnutými prednými stĺpikmi podvedome evokujú crossover. Skúsenejší vodiči si vďaka karosérii s „krabicovým“ tvarom a dobrému výhľadu dokážu veľmi rýchlo osvojiť rozmery vozidla aj pri cúvaní a to aj bez nutnosti použitia parkovacej kamery.
Palubná doska v sebe nezaprie istý športový naturel typický pre značku Honda, ktorý je v tomto prípade skombinovaný s užitočnými nápadmi. To, že v jednoduchosti je krása, odráža “geniálne” umiestnenie držiaku na nápoje v ľavej časti palubnej dosky, v tesnom susedstve s výduchom ventilácie. V zime či lete sa takto jednoducho aj teplota nápoja prispôsobí aktuálnym poveternostným podmienkam.
Športový prístrojový panel pozostáva z prehľadných analógových budíkov s dominantným rýchlomerom. Pravý tubus vypĺňa grafický displej palubného počítača. K vyobrazovaným údajom ako aj k logike ovládania nemáme žiadne zásadné výhrady. Mladšie ročníky ale vo finále určite zamrzí retro, alebo ak chcete zastaralá grafika palubného počítača. Honda pritom model Jazz postupne vylepšuje aj mimo naplánovaných faceliftov. Jasným dôkazom toho je aktuálne panel klimatizácie. V tomto prípade konzervatívne mechanické otočné ovládače vystriedal moderne pôsobiaci displej s dotykovými plôškami, ako využíva napríklad model HR-V.
Na modul klimatizácie plynule nadväzuje rozhranie infotaimentu. Intuitívnosť nie je v tomto prípade jeho najsilnejšou stránkou. Na logiku jeho ovládania si inými slovami treba nejaký čas zvykať. Na obranu značky Honda dodajme, že s podobným neduhom v našom priestore bojujú takmer všetky automobilky z krajiny vychádzajúceho slnka. Výhodou infotaimetu je, že okrem bežných funkcií a štatistických údajov disponuje aj dobre fungujúcou navigáciou.
To, že Honda v prípade modelu Jazz pracuje maximálne s možnosťami vnútorného priestoru najlepšie odzrkadľuje tvarovanie lakťovej opierky. Výrazný výrez musel ustúpiť umiestneniu tradičnej mechanickej parkovacej brzdy. Dôsledkom toho môžu lakte nižších z nás v tomto prípade trpieť určitým diskomfortom a to predovšetkým v prípade dlhších presunov.
Bezkonkurenčná výhoda modelu Jazz sa prejavuje predovšetkým v druhom rade. Prvý užitočný detail predstavujú dvere v druhom rade, ktoré sa otvárajú sa prakticky až do pravého uhla. Vďaka vzpriamenejšiemu posedu sa aj vzadu pomerne pohodlne odvezie aj dvojica dospelých s výškou presahujúcou 180 cm. Tým sa naša óda na praktickosť ale ani z ďaleka nekončí. Hlavným benefitom sú takzvané kúzelné sedačky. Tie je možné nielen sklápať do roviny s dnom kufra ale aj nezávisle od seba vyklápať ich sedaciu časť. Dovoľuje to práve palivová nádrž umiestnená pod prednými sedačkami. Dôležite je, že „Magic seats“, nie sú v tomto prípade len marketingovou hračkou. Honda Jazz dokáže práve vďaka tomuto riešeniu prepraviť skutočne veľké množstvo neforemných predmetov. Toto z času na čas v reálnom živote ocení pravdepodobne každý z nás.
Samotný batožinový priestor ponúka v základnom usporiadaní objem 354 litrov. Na základe pocitov a vnemov by sme mu reálne hádali dokonca ešte o niečo väčšiu prepravnú kapacitu. Pri manipulácii s ťažkými predmetmi môže byť určitou nevýhodou vyššia nakladacia hrana. Drobnosti a povinnú výbavu si je možné odložiť v priestore pod podlahou. Štandardom pri modeli Jazz je lepiaca sada. Dojazdová rezervná pneumatika v cenníku nefiguruje ani za príplatok. Maximálna prepravná kapacita v konfigurácii so sklopenými zadnými sedačkami dosahuje až 1314 litrov, čím sa z modelu Jazz stáva malá sťahovacia dodávka.
Testovaný exemplár vo výbave Elegance predstavuje prakticky to najlepšie čo si je možné dopriať pri modeli Jazz so „základnou“ motorizáciou. Z bohatej výbavy vypichnime niektoré zaujímavé prvky ako je napríklad: bezkľúčový prístup a štartovanie, zadná parkovacia kamera, automatická klimatizácia či už spomínané LED svetlá. Z jazdných asistentov, ktoré sú dostupné už i v nižších výbavách sme mali na palube predkolízny asistent, čítačku dopravných značiek či automatické prepínanie diaľkových svetiel. Nechýbal tu ani systém monitorujúci jazdné pruhy v akejsi pasívnej verzii. Na neúmyselné opustenie jazdného pruhu Honda Jazz upozorňuje len akusticky bez automatických zásahov do riadenia.
Základná „atmosféra“ prekvapuje spotrebou
Pri teste modelu Honda Jazz vo verzii Dynamic sme sa presvedčili, že aj malé prakticky orientované auto môže ponúknuť adekvátne dynamické zážitky. Ako je na tom ale základná motorizácia? Na naše všeobecné prekvapenie sa ani v prípade testovaného modelu so základnou motorizáciou žiadne dramatické zmeny neudiali.
Nakoniec Honda Jazz disponuje stále tým istým podvozkom, ktorý jej mnohé konkurenti v segmente B môžu len tíško závidieť. Práve dobre fungujúci podvozok je jednou z hlavných prednosti testovaného exempláru. V praxi je nielen dostatočne komfortný ale vodičovi zároveň poskytuje až prekvapivú spätnú väzbu od povrchu, po ktorom s vozidlom aktuálne prechádza. Majitelia, resp. vodiči modelu Jazz si preto z času na čas môžu s pokojným svedomím dopriať aj dynamickejšiu jazdu. Karoséria s vyššou stavbou sa pri ostrejšom prejazde zákrutou logicky nakloní. Nejde ale o nič dramatické. Pod celkovo dobrú stabilitu sa okrem nízkej hmotnosti podpísali aj kolesá umiestnené prakticky v rohoch karosérie.
Športový pocit, typický pre značku Honda, doslova srší aj z príjemne strmého riadenia a vynikajúcej kulisy 6-st. manuálnej prevodovky. Dráhy jednotlivých prevodov sú v tomto prípade nielen športovo krátke ale aj neuveriteľné presné. Počas testu sa mi ani raz nestalo, že by som nedopatrením zaradili iný prevod ako som mal pôvodne v pláne!
Testovaná motorizácia 1,3 i-VTEC s výkonom 102 koní svojimi papierovými hodnotami príliš nenadchne. V reálnom živote sa ale pocitová dynamika, predovšetkým pri zrýchľovaní, javí o niečo lepšie ako to odráža suchá hodnota vyčítaná z technických parametrov. Odolný atmosféricky 4-valec je sám o sebe v dnešnej dobe už pomerne ojedinelým javom. Testovaná pohonná jednotka si ma získala predovšetkým svojím charakterom. Ide o typickú japonskú atmosféru, ktorá miluje otáčky. Spolu s otáčkami veľmi lineárne a prirodzene rastie aj výkon, resp. krútiaci moment. Na druhej strane je úplnou samozrejmosťou, že pri bežnej a pokojnej jazde nie je vôbec nutné hnať ručičku otáčkomera až do jeho hornej tretiny.
Náchylnosť motora smerom k slabšej dynamike sme počas testu zaznamenali len v kopcovitom teréne alebo pri plne obsadenom vozidle. V oboch prípadoch je následne nutné o niečo viac pracovať s krútiacim momentom v podobe voľby optimálneho prevodového stupňa. Vo finále nás Honda Jazz 1,3 i-VTEC príjemne šokovala svojou výslednou spotrebou paliva. Celkový priemer na úrovni 5,1 l/100 km podľa palubného počítača. To vo finále možno považovať za veľmi dobrý výsledok. Vyslovene s “ľahkou nohou”, ako aj na okresných cestách sa dá pritom jazdiť aj „hlboko“ pod 5 litrov. V meste či na diaľničnom tepme sa zase spotreba paliva pohybuje na úrovni okolo 6 litrov, meniac sa v závislosti od aktuálnych podmienok.
A náš celkový dojem ?
Honda Jazz je veľmi zaujímavý automobil, ktorý na našom trhu prakticky nemá konkurenciu. Japonci dokázali dať malému a obratnému vozidlu až nečakane veľkorysý vnútorný priestor, doplnený o množstvo praktických riešení. Veľkým prekvapením je aj pohonný reťazec s dostatočné živou základnou motorizáciou. Tá si za svoje služby pýta len minimum paliva. Kameňom úrazu ale môže byť vyššia cena. Tú Honda v aktuálnom období koriguje akciovou ponukou s cenovými zvýhodneniami.
Autor: Peter Hlačik/ Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Honda Jazz 1,3 i-VTEC Elegance
Motor: rádový – zážihový
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 75/102
Krútiaci moment Nm: 123
Pohotovostná hmotnosť: 1145-1182 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 190
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 11,2-11,5 s
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,1 – 5,2 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 5,1 na 100 km
Pneumatiky: Dunlop Sport Maxx
Verzia/akciový cenník
Honda Jazz 1,3 i-VTEC Elegance (testovaný model) od 16 390 €
Honda Jazz 1,3 i-VTEC Trend od 12 990 €
Klikni na konfigurátor Honda Jazz
Klady +++
Atmosférický motor s vynikajúcou spotrebou
Priestrannosť a koncepcia interiéru
Bohatá výbava
Zápory – – –
Cenová politika
Slabšie odhlučnenie
Tvar lakťovej opierky