Kórejský Hyundai sa snaží v rámci svojho bohatého modelového portfólia vyhovieť individuálnym požiadavkám čo najväčšej skupiny potencionálnych zákazníkov. Pestrá paleta výberu z viacerých variantov je možná aj pri niektorých modelových radoch. Typickým príkladom spomenutého je dizajnovo extravagantný crossover Kona. Najmenšieho člena SUV rodiny značky Hyundai si je možné zadovážiť s konvenčným, zážihovým alebo vznetovým, pohonom. Okrem toho sú v tomto prípade k dispozícii aj modely s pohonom predných ale aj všetkých štyroch kolies. Kona ďalej existuje aj v čisto elektrickej verzii a najnovším prírastkom do rodiny je medzistupeň v podobe hybridného modelu. Hyundai Kona Hybrid patrí do kategórie samodobíjacích hybridov, kde odpadá nutnosť využívania externého zdroja elektrickej energie. Po technickej stránke sa spolieha klasickú kombináciu odolnej atmosférickej benzínovej motorizácie a elektrosústavy.
Nový Hyundai Kona Hybrid 1,6 HEV, skombinovaný so 7-st. automatickou dvojspojkovou prevodovkou a v špičkovej výbave Style, nám na test zapožičal slovenský importérom vozidiel značky Hyundai.
Rýchle fakty:
- Model Kona je najmenším členom SUV rodiny značky Hyundai. Oproti väčšine konkurentov zo segmentu malých crossoverov, má zástupca z Južnej Kórei hneď niekoľko tromfov v rukáve. Sem patrí patrí nielen dostupnosť pohonu všetkých kolies ale aj široká paleta jednotlivých verzii. Tá okrem konvenčných benzínových a naftových motorizácii zahŕňa aj elektrickú verziu a najnovšie už aj hybrid.
- Hyundai Kona Hybrid po technickej stránke vsádza na osvedčenú a mimoriadne odolnú kombináciu atmosférického zážihového motora, o odjeme 1,6 litra, s kompaktnou elekrosústavou. Tú tvorí synchrónny elektromotor, ktorý si berie elektrickú energiu z Li-on akumulátora umiestneného pod zadnými sedadlami. Technickú zaujímavosť predstavuje využitie špeciálne upravenej dvojspojkovej automatickej prevodovky.
- Originálny a neopozeraný dizajn patrí k hlavným zbraniam tohto modelu. Hybridný veria sa od modelu Kona s konvenčným pohonom odlišuje len v pár detailoch. Okrem pochopiteľného označenia hybrid, sú v tomto prípade hlavným poznávacím znamením špeciálne disky kolies.
- Interiér je v porovnaní so zovňajškom už výrazne konzervatívnejší. Jeho silnou stránkou je špičkovo zvládnutá ergonómia. Hybridnému pohonu sa aj tu prispôsobilo niekoľko detailov. Autentické riešenie ponúka napr. upravený prístrojový panel. Množstvo “eko hračiek” obsahuje aj modernizovaný infotaiment, ktorý vo vrcholnej verzii ponúka dotykovú obrazovku s priemerom 10,25 palca.
- Hyundai Kona Hybrid sľubuje v technických parametroch veľmi nízku spotrebu paliva. K výrobcom udávanej hodnote sme sa v teste aj s pričinením chladného počasia a zimným pneumatikám nepriblížili. Na druhej strane aj výsledný priemer na úrovni 5,5 litra na každých 100 kilometrov, možno považovať za veľmi dobrý výsledok. Testovaný exemplár tak reálne predstavuje zaujímavú alternatívu medzi klasickým pohonom a čisto elektrickou verziou.
Dizajnovo pútavý model Hyundai Kona bol predstavený v roku 2017. Ponuku verzii s konvenčnými spaľovacími motormi doplnil približne po roku plne elektrický model Hyundai Kona Electric. A aby toho nebolo málo, dotknutý modelový rad sa v minulom roku spolu s ľahkou modernizáciou rozšíril aj o hybridnú verziu s názvom Kona Hybrid.
So všeobecných technologických noviniek, ktoré sa pri modelovom rade Kona objavili spolu s príchodom testovanej verzie, vypichnime napríklad vylepšené asistenčné systémy, konektivitu Blue Link spolupracujú s dostupnou mobilnou aplikáciou, ako aj nové multimediálne rozhranie.
Po technickej stránke sa hybridná technológia testovaného modelu inšpirovala modelom Hyundai Ioniq. Hybridný pohon aj v tomto prípade tvorí atmosférická zážihová motorizácia z radu Kappa, s objemom 1,6 litra. Výkon samostatného spaľovacieho motora dosahuje 105 koní. Benzínovej pohonnej jednotke pomáha samozrejme ak elektromotor s výkonom 43,5 konských síl. Elektrická energia získaná samočinne, predovšetkým pri brzdení, sa ukladá v Lítium-iónovej batérii umiestnenej pod zadnými sedačkami. Pre úplnosť dodajme, že spomínaná batéria má kapacitu 1,56 kWh.
Hyundai svoju hybridnú techniku komerčne „ukryl“ pod skratku 1,6 HEV. Kombinovaný výkon modelu Kona Hybrid dosahuje 141 koní. Spomenutá motorizácia predstavuje zároveň jedinú dostupnú alternatívu v ponuke pohonných sústav pri hybridnej verzie. Už v základe je tu štandardom aj špeciálne upravená 6-st. automatická dvojspojková prevodovka DCT. Hybridný model je zároveň dostupný výhradne s pohonom predných kolies. Zákazník si vo finále môže vybrať medzi dvoma dostupnými výbavami a niekoľkými prvkami v opcii.
Rovnako extravagantná
Kontroverzný vzhľad možno vo všeobecnosti považovať za jednu z hlavných zbraní modelu Hyundai Kona. Neopozerané a extravagantné krivky mnohých nadchli a na druhej strane mnohým z nás naopak zároveň nie sú veľmi po chuti. Faktom však je, že testovaný model s určitosťou dokáže pútať pozornosť okolia. A práve to sa v dnešnej dobe mimoriadne počíta! Nič zásadne sa sa po vzhľadovej stránke nezmenilo ani pri testovanej novinke s hybridným pohonom. Tá je na rozdiel od značne odlišnej elektrickej verzie až na pár drobností prakticky zhodná s modelmi s konvenčným pohonom.
Prednej časti testovaného modelu tradične dominuje kaskadovitá maska chladiča. Výraznú porciu extravagancie jej dodáva originálne usporiadanie svetlometov. Aj keď v dnešnej dobe už viacerí výrobcovia experimentujú s tzv. delenými svetlami, Hyudnai Kona je v tomto smere aj vďaka veľkým hmlovkám predsa len osobitý a originálny. Imidž crossoveru resp. SUV tu v sumári dotvára predovšetkým odolné ochranné oplastovanie predného nárazníka.
Ten istý prvok v podobe ochranného oplastovania vizuálne zdobí aj bočnú siluetu. Dominantná plastová ochrana predných blatníkov zabieha dokonca až do modulu hlavných svetlometov. Tie v našom prípade disponovali Bi LED technológiou s adekvátnym svetelným výkonom. Medzi menej nenápadné poznávacie prvky hybridnej verzie patria štítky na predných blatníkoch s nápisom Blue Drive. Naopak, k najvýraznejším identifikačným prvkom modelu Kona Hybrid patria špecifické zliatinové disky, na ktorých testovaný kúsok obúval pneumatiky s priemerom 18 palcov.
Pomerne členitý a „nesúrodý“ vizuálny pocit evokujú aj zadné partie. Asymetrické a postupne sa rozširujúce zadnej línie možno označiť ako magnet na oči. Zaujímavé riešenie v tomto smere ponúkajú dva rovnako dominantné moduly koncových svetiel. Spodnému modulu s so “smerovkami” opäť nechýba oplastovanie, ktoré tvorí jeden celok s ochranou blatníkov zadných kolies. Už na pohľad “drsný” charakter znásobuje masívny zadný nárazník v dvojfarebnom prevedení. Na hybridnú verziu aj na tomto mieste odkazuje nenápadný štítok umiestený na dverách batožinového priestoru. Nápaditosť a originalitu testovaného modelu dokáže vo finále ešte viac zvýrazniť niektorý z pestrých farebných odtieňov. V našom prípade šlo o efektnú červenú farbu s prívlastkom Tangerine Comet.
Interiér zameraný na funkčnosť
Na rozdiel od nápaditého a originálneho exteriéru možno priestor pre posádku označiť prívlastkom konzervatívny. Hyundai sa v tomto prípade rozhodol neriskovať. Aj v interiéri modelu Kona Hybrid sa Kórejci zamerali na to čom ide už roky veľmi dobre, teda funkčnosť a užívateľskú prívetivosť. Na druhej strane, ani tu vo finále nejde o žiadnu nudu. Palubná doska a okolité výplne vzhľadom na daný segment príjemne prekvapujú nielen kvalitou ale aj špičkovým dielenským opracovaním. Hlavnou prednosťou je tu ale rozhodne prepracovaná ergonómia s intuitívnym a logickým rozmiestnením ovládacích prvkov.
Klasickému stvárneniu ostal verný dokonca prístrojový panel. Ten aj pri modeli Kona hybrid pozostáva z klasických prehľadných „budíkoch“, ktoré uprostred dopĺňa farebný displej palubného počítača. V tomto svete sa preto dokáže veľmi rýchlo zorientovať aj konzervatívne naladený užívateľ vozidla. Otáčkomer je pri hybridnej verzii nahradený tradičným “indikátorom” využívania hybridného systému. Ručička pohybujúca sa v zobrazovacích poliach vodiča upozorňuje na to kedy ja jazda ekologická, kedy sa využíva plný výkon sústavy a kedy sa dobíja batéria. Ďalšiu odlišnosť oproti bežnému modelu Kona predstavuje chýbajúci teplomer chladiacej kvapaliny. Ten bol nahradený ukazovateľom momentálneho stavu kapacity akumulátora hybridnej sústavy.
Vizuálnu odlišnosť modelu Kona Hybrid reprezentuje aj detail v podobe bieleho orámovania výduchov ventilácie. Dominantou palubnej dosky je nové rozhranie infotaimentu, ktoré vo vrcholnej verzii disponuje viac ako 10 palcovým dotykovým monitorom. Grafická stránka dosahuje podľa očakávania veľmi slušnú úroveň. Spokojní sme boli aj s čitateľnosťou pri ostrom slnku, celkovou intuitívnosťou a rýchlosťou reakcií na dotyk. Multimediálne rozhranie ponúka teraz ešte viac on-line funkcii. Základnú pracovnú plochu si je zároveň možné prispôsobiť podľa osobných preferencii. Testovaná verzia ponúka taktiež množstvo funkcii, ktoré sa zameriavajú na chod hybridného pohonu. Na jednom mieste je možné súčasne napríklad sledovať spotrebu benzínového motora aj elektromotora.
Za samostatný model klimatizácie s prehľadným rozmiestnením analógových ovládačov si Hyundai opäť raz zaslúži veľkú pochvalu. Do konceptu interiéru z môjho subjektívneho pohľadu príliš nezapadá snáď len Head-up displej v tzv. “lacnejšom” prevedením v podobe nie príliš estetického výsuvného sklíčka. Kona Hybrid možno aj preto ponuka možnosť jednoduchého „vypnutia“ Head-up displeja prostredníctvom tlačidla priamo na palubnej doske. Určitým prekvapením je tu naopak prítomnosť funkcie VESS. Ide o umelý generátor zvuku, ktorý má za úlohu upozorniť okolie na pohyb vozidla pri jazde na elektrickú energiu. Reálne príde táto funkciu vhod napríklad pri manévrovaní na plnom parkovisku pred obchodným centrom.
Mierne vyvýšený posed je logickou zárukou o niečo lepšieho rozhľadu v cestnej premávke. Dostatočne nadimenzované predné sedadla s náznakom bočného vedenia dostali v našom prípade pohodlné látkové čalúnenie. Po vizuálnej stránke pozornému oku ani v tomto prípade neunikne detail v podobe bieleho stehu, ktorý odkazujúce na hybridný model. Spokojnosť panovala aj s dostatočným množstvom odkladacích priečinkov. Schránka v priestore pred voličom automatickej prevodovky ponúka aj funkciou bezdrôtového dobíjania mobilného telefónu.
Priestor na zadných sedadlách zodpovedá zaužívaným zvyklostiam v kategórii „malých crossoverov“. Pomerne pohodlne sa v druhom rade dokážu za seba posadiť aj osoby s výškou približne 180 cm. Cestovný komfort pri testovanom exemplári zvyšuje prítomnosť vyhrievania dvoch krajných sedadiel druhého radu.
Prítomnosť hybridnej technológie sa z praktického hľadiska nijako negatívne neodzrkadlila nielen v druhom rade ale ani pri batožinovom priestoru. Hyundai Kona Hybrid ponúka v základom usporiadaní adekvátnu prepravnú kapacitu 361 litrov. Pod úrovňou podlahy zostal prekvapivo priestor na odloženie povinnej výbavy, či ďalších drobností. Hybrid sa ale musel zriecť prítomnosti dojazdovej pneumatiky. Tá v tomto prípade nie je k dispozícii ani za príplatok. Kona Hybrid si inými slovami musí vystačiť s opravnou sadou. Po sklopení delených zadných operadiel vzniká takmer dokonalá rovina s maximálnou prepravnou kapacitou na úrovni 1143 litrov.
Hyundai pri modeli Kona Hybrid podľa očakávaní nešetril ani na výbave. Testovaná špecifikácia s prívlastkom Style ponúka okrem štandardných prvkom napr. aj: balík dobre fungujúcich jazdných asistentov. Sem sa radí automatické prepínanie diaľkových svetiel, funkcia udržiavania vozidla v jazdnom pruhu so sledovaním vpredu idúceho vozidla alebo napr. čítačka dopravných značiek. Z ďalších prvkom stojí ja zmienku vyhrievanie sedadiel vpredu aj vzadu, Head-up displej, adaptívny tempomat s funkciu úplného zastavenia vozidla, bezkľúčový prístup a štartovanie či pekne hrajúci audiosystém značky Krell s 8 reproduktormi.
Hybrid poteší spotrebou paliva
Prvé pozitívum testovaného exempláru predstavuje jeho užívateľsky jednoduché používanie. Vodič Hyundai Kona Hybrid nie v praxi ničím obmedzovaný. Jazda je v tomto prípade prakticky identická v porovnaní s ktorýmkoľvek iným vozidlom s automatickou prevodovkou. Kľúč k úspechu predstavuje rovnako ah vynikajúca synchronizácia medzi oboma prítomnými pohonmi.
Režim jazdy a výber aktuálne najoptimálnejšieho pohonu si vo vlastnej réžii zastrešuje riadiaca jednotka vozidla. Vodič nemá v tomto smere praktický nijakú zásadnú možnosť priameho zásahu v podobe možnosti výberu preferovaného pohonu. Hyundai neumožňuje napr. „pevnú“ aktiváciu jazdy na elektrinu ani v prípadoch keď je v batérii dostatok elektrickej energie. “Mozog” vozidla si zároveň pri jazde dôsledne stráži zásobu elektrickej energie batérii hybridnej sústavy. Počas nášho testu sa indikátor stavu nabitia batérie drvivú väčšinu času pohyboval v rozmedzí 1/4 až 3/4 kapacity.
Štandardné rozjazdy sú spravidla realizované predovšetkým s využitím “len” elektrickej energie. Osobitá situácia nastáva počas chladných ranných štartoch, s teplotou v zápornom spektre celziového spektra. V týchto prípadoch sa prakticky okamžite po štarte spustil aj spaľovací motor. V optimálnych podmienkach sa ale spaľovací motor reálne prihlási k slovu až po prudšom zatlačení pedála akcelerátora. Synchrónny elektromotor sa súčasne dostáva k slovu veľmi časti aj po uvoľnení pedála akcelerátora napríklad pri “plachtení” aj vo vyšších rýchlostiach. Aj týmto spôsobom sa vo finále samozrejme vo významnej miere šetrí drahocenné palivo a znižuje priemerná spotreba.
Elektromotor je už principiálne výrazne nápomocný predovšetkým v mestskej premávke. Prítomnosť “elektrických koní” vodič pocíti aj v situáciách keď je potrebná dynamickejšia akcelerácia. Odozva na plyn je v tomto smere až prekvapivo rýchla. Elektrosústava tu pocitovo nepriamo nahrádza prepĺňanie. Na druhej strane, pri vyslovene zážitkovej a dynamickej jazde sa model Kona Hybrid určite neradí medzi “čistokrvných šprintérov.” Tomu jasne zodpovedá aj udaj o zrýchlení z pokoja na 100 km. Testovaný kúsok tento úkon podľa technických parametrov zvláda pocitovo za viac ako 10 sekúnd. V mestskej premávke a pri reálnom používaní ale spomenutý deficit nepredstavuje neriešiteľný problém a najnovší člen rodiny Hyundai Kona dokáže vodičovi poskytnúť adekvátnu porciu jazdnej dynamiky aj pri rozjazdoch zo semaforov.
Technickú zaujímavosť pri hybridných modeloch značky Hyundai predstavuje už tradične prítomnosť dvojspojkového automatu. Prevodovka DCT so šiestimi stupňami je upravená špeciálne pre potreby hybridného modelu. Práve prevodovka v praxi opäť pripomína po jazdnej stránke skôr “bežné” automobily ako ich ekologické deriváty. Aj pádla pod volantom plnia v tomto prípade svoju primárnu funkciu, ktorou je možnosť manuálnej zmeny prevodov.
Hyundai Kona Hybrid ponúka okrem východiskového jazdného režimu Eco prekvapivo aj režim Sport. Po jeho aktivácii sa citeľne priostria nielen odozvy plynového pedála ale aj prevodovky. Do vyššej permanencie sa automaticky “prepína” aj spaľovací motor. Napriek pocitovo lepšej dynamike a väčšiemu pôžitku z jazdy som v teste napriek tomu v drvivej väčšine času využívali režim Eco. Z logického hľadiska mi práve tento mód dáva pri hybride ďaleko väčší zmysel.
Pri hybridnom type vozidla smerujú najväčšie očakávania k reálnej spotrebe paliva. Práve v tejto disciplíne musí každý hybrid v praxi obhájiť svoj reálny zmysel. A testovaný model Kona Hybrid v tomto smere svoju existenciu nielen obhájil ale zároveň aj prijemne prekvapil. Tento záver platí aj napriek tomu, že sa nám reálne nepodarilo dosiahnuť priemernú spotrebu, ktorú sľubuje výrobca. Výsledné hodnoty úbytku paliva z nádrže napriek tomu považujeme za veľmi dobre! V meste sa aj bez vysloveného snaženia dá jazdiť za 5 litrov na každých 100 km. Na “okreskách” stúpne spotreba následne približne o pol litra. Najväčším nepriateľom hybridov zostáva aj v tomto prípade diaľnica. Tu treba reálne počítať so spotrebou cca 7 l/ 100 km. Konečný testovací priemer sa po týždňovom teste podľa palubného počítača ustálil na veľmi peknej hodnote 5,5 litra na 100 km. Návšteva čerpacej stanice sa napriek tomu nestane vyslovene raritnou záležitosťou. Pod tento fakt sa podpísala pomerne malá palivová nádrž s objemom len 38 litrov.
Veľkostne kompaktná hybridná sústava má priaznivý dopad aj na jazdné vlastnosti. Celkovú hmotnosť sa v tomto prípade podarilo udržať na rozumnej úrovni 1376 kg. Kona Hybrid dokáže aj vďaka tomu ponúknuť veľmi vyvážene jazdné vlastnosti, čomu zodpovedá aj kompromisné naladenie podvozka. Podvozok dokáže slušne filtrovať bežné nerovnosti našich ciest a zároveň mu neprekážajú ani ani dynamickejšie prejazdy cez zákruty. Napriek tomu ale testovanému kúsku najviac vyhovuje pokojná a rozvážne jazda. Práve v tomto režime sa dokáže naplno prejaviť nielen úspornosť ale aj zmysluplnosť hybridnej verzie.
A náš celkový dojem ?
Hyundai Kona Hybrid v praxi reálne predstavuje ideálny kompromis medzi súrodeneckými verziami s klasickým spaľovacím motorom a „čistým“ elektromobilom. Prednosťou samodobíjacieho hybridu je užívateľská jednoduchosť a celková prívetivosť. Svoj najväčší zmysel si ale testovaný hybrid napriek tomu obhájil úspornou prevádzkou a nízkou spotrebou paliva. Na prvý pohľad vyššiu cenovku výrobca kompenzuje nielen prítomnosťou hybridnej technológie ale aj bohatá výbava na palube.
Autor: Peter Hlačik/ Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Hyundai Kona Hybrid 1,6 HEV Style
Dĺžka: 4 195 mm
Šírka: 1 800 mm
Výška: 1 565 mm
Rázvor: 2 600 mm
Objem kufra: 361 litrov
Motor: hybridný (zážihový + elektromotor)
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 104/141
Krútiaci moment Nm: 265
Pohotovostná hmotnosť: 1376 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 160
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 11,6 s
Prevodovka: automatická (dvoj-spojková)
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 3,9 – 4,3 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 5,5 na 100 km
Pneumatiky: Continental Winter Contact
Recenzia
Hyundai Kona Hybrid 1,6 HEV Style
Dĺžka: 4 195 mm Šírka: 1 800 mm Výška: 1 565 mm Rázvor: 2 600 mm Objem kufra: 361 litrov Motor: hybridný (zážihový + elektromotor) Pohon: predný Počet valcov: 4 Výkon kW/koní: 104/141 Krútiaci moment Nm: 265 Pohotovostná hmotnosť: 1376 kg Maximálna rýchlosť km/h: 160 Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 11,6 s Prevodovka: automatická (dvoj-spojková) Počet stupňov: 6 Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 3,9 – 4,3 l na 100 km Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 5,5 na 100 km Pneumatiky: Continental Winter Contact
Výhody
- Výrazný dizajn
- Úsporný hybrid
- Jazdné asistenčné systémy a použité technológie
Nevýhody
- Slabšia dynamika pri zrýchlení
- Lacno pôsobiaci Head-up displej
- Nemožnosť manuálneho aktivovania režimu jazdy na elektrinu
Hyundai Kona Hybrid 1,6 HEV Style DEALS
Zhromažďujeme informácie z mnohých obchodov za najlepšiu dostupnú cenu