Automobilka Renault má veľmi dlhu tradíciu na poli automobilových súťaží. Okrem súčasného pôsobenia v kráľovnej motoršportu F1 a vytrvalostných súťaží, Renault na konci 70. rokov pôsobil aj vo svete rely.
Vtedy nový model prispôsobený špeciálne pre svet rýchlostných skúšok navrhol Yves Legal. Automobilka okrem toho musela tradične vyrobiť aj takzvanou homologáciou sériu automobilov v počte 400 kusov. Dopyt po tomto auta však prekonal očakávania a tak homologačná séria prekročila plánované počty a vyrobilo sa z nej až 1 820 kusov. Tento model nesie označenie Turbo 1 a má modrý alebo červený interiér a množstvo dielov prevzatých priamo z motoršportu. Ako napríklad hliníkové dvere a strechu, či nádherné škrupinové sedadlá od Bertoneho.
Od roku 1983 sa Renault Turbo vyrábal vo verzii Turbo 2 s rovnakou technickou špecifikáciou, ale so šedým interiérom inšpirovaným Renault 5 Alpine Turbo. Vyrobilo sa z nich až 3 167 kusov. Celkovo až do roku 1986, posledného roku výroby tohto modelu, bolo vyprodukovaných 4 857 kusov. Prvý Renault 5 Turbo bol predstavený na autosalóne v Paríži v roku 1978. Na titulky sa dostal automobil s centrálne umiestneným motorom a veľkými kolesami, pokrytými extrémne širokými zadnými blatníkmi. Mal úžasný vzhľad – ako taký malý Renault 5 na steroidoch.
Renault 5 Turbo sa vyrábal v alpskom závode v Dieppe a rýchlo si našiel zákazníkov. Klientov fascinoval maximálny výkon malého motora 118 kW (160 koní) pri 6400 ot./min., ktoré produkoval malý 4-valcový turbodúchadlom prepĺňaný motor s objemom 1397 cm3, umiestnený hneď za prednými sedadlami. Z 0 na 100 km/h šprintoval tento maly Renault za 6,9 sekundy a svojho času bol najsilnejším produkčnými autom vo Francúzsku.
Renault 5 Turbo, zverený do profesionálnych rúk majstrov volantu, akými sú Didier Auriol, Francois Chatriot, Dominique Meyer, Joaquim Moutinho, Bruno Saba, Carlos Sainz, Alain Serpaggi, Jean-Luc Thérier a Jean Ragnotti a zaknihoval si pár nezabudnuteľných víťazstiev. Medzi inými aj víťazstvo na rely Monte Carlo v roku 1981, kde po veľkolepom boji s tímom Audi a modelom Quattro, aj s vozidlom Porsche 911 doviedol Jean Ragnotti svoj Renault 5 Turbo na prvom mieste a o rok neskôr tento model dominoval na súťaži Tour de Corse – Rallye de France s 15 000 zákrutami.
Zdroj: Renault