Značka Jeep po výraznom predajnom úspechu rozširuje svoj najmenší modelový rad Avenger o verziu e-Hybrid ako tretiu alternatívu k plne elektrickej verzii a verzii so spaľovacím motorom. Cieľom je poskytnúť zákazníkom na výber tri rozličné systémy pohonu.
Nový Avenger e-Hybrid poháňa inovatívny agregát mild hybrid, zabezpečujúci ešte lepšie jazdné výkony ako iba spaľovací motor a to pri znížení spotreby paliva a emisií CO2. Tým značka pokračuje vo svojej priekopníckej ceste elektrifikácie v segmente automobilov off-road.
Priekopník v elektrifikácii
Značka Jeep kontinuálne napreduje smerom k novej koncepcii mobility, pričom ďalej zlepšuje schopnosti, efektivitu využívania paliva, bezpečnosť a šetrnosť k životnému prostrediu pri zachovaní dobrodružného charakteru svojich vozidiel. Plán elektrifikácie sa začal v Európe koncom roka 2020 a plynulo pokračoval uvedením technológie pohonu všetkých kolies 4xe Plug-In Hybrid v modelových radoch Compass, Renegade, Wrangler a nedávno aj v novom rade Grand Cherokee.
Potom v roku 2023 prišiel Jeep Avenger ako prvý plne elektrický model značky, ktorý preniesol DNA Jeep do formátu kompaktného SUV s jedinečnou kombináciou schopností jazdy mimo spevnených ciest, štýlu, funkčnosti a najmodernejších technológií. Ako rýdzi výraz „koncentrovanej slobody“ Avenger poskytuje charakteristickú výkonnosť modelov značky Jeep, ktorá zaručuje suverénnu jazdu za každých podmienok na ceste aj v teréne.
Elektrifikovaný pohon
Pohonný agregát nového modelu Avenger e-Hybrid predstavuje vrchol technologického vývoja z hľadiska dosiahnutej kombinácie komfortu a výkonnosti. Vďaka technológii mild hybrid nový Avenger e-Hybrid umožňuje pri nízkej rýchlosti plynulú jazdu s elektrickým pohonom vďaka automaticky radiacej 6-stupňovej dvojspojkovej prevodovke e-DCT6 s integrovaným elektromotorom.
Elektromotor okrem toho zvyšuje efektivitu spaľovacieho motora a pôžitok z jazdy. Vďaka nemu vozidlo môže v určitých jazdných režimoch jazdiť s vypnutým spaľovacím motorom. Takýto režim sa aktivuje napríklad pri jazde v hustej mestskej premávke rýchlosťou menej ako 30 km/h, pričom maximálny elektrický dojazd je 1 km. Okrem toho môže vozidlo jazdiť pre úsporu paliva s vypnutým spaľovacím motorom aj keď vodič pri ustálenej rýchlosti mimo mesta uvoľní pedál akcelerátora alebo pri jazde na diaľnici z kopca.
Na štartovanie spaľovacieho motora sa pri tom využíva štartovací generátor, pripojený ku kľukovému hriadeľu drážkovaným remeňom. Štartovací generátor zabezpečuje tiché a mäkké opätovné naštartovanie vypnutého spaľovacieho motora, čo je dôležité v rámci prechodov systému pohonu z elektromotora na spaľovací motora a naopak.
Kľúčom k optimálnej výkonnosti systému pohonu mild hybrid je harmonická synergia medzi spaľovacím motorom 1.2T a novou 6-stupňovou dvojspojkovou elektrifikovanou prevodovkou eDCT P2 48V. Turbodúchadlom prepĺňaný benzínový trojvalcový motor s objemom 1,2 litra, pracujúci v tzv. Millerovom cykle, dosahuje výkon 74 kW (100 k) a maximálny krútiaci moment 205 Nm. V dvojspojkovej prevodovke je integrovaný elektromotor s výkonom 21 kW (v prepočte cca 29 k) a krútiacim momentom 55 Nm, napájaný zo 48-voltovej lítiovo-iónovej akumulátorovej batérie. Do skrine prevodovky je integrovaný aj invertor, vďaka čomu má celý systém kompaktné rozmery.
Dvojspojková prevodovka umožňuje automatický režim, ktorý sa ovláda tlačidlami na stredovej konzole, rovnakými ako má elektrická verzia, ako aj manuálne radenie pádlami na volante pre zvýšenie dynamiky jazdy na ceste alebo presnejšiu ovládateľnosť v teréne. Podpora spaľovacieho motora pri nízkych otáčkach elektromotorom zabezpečuje tichý a energický rozjazd z miesta s plynulou akceleráciou. Výlučne elektrický pohon sa dá využiť aj pre funkciu plazenia – posúvania sa v dopravnej zápche (e-queueing), kedy sa vozidlo s aktivovaným režimom jazdy dopredu pomaly pohybuje po uvoľnení brzdového pedála bez použitia pedála akcelerátora. Automobil sa dá zaparkovať aj pri jazde v elektrickom režime vypnutím pohonu po zastavení, kedy prevodovka zaradí a zablokuje prvý prevodový stupeň (e-parking). Použitá technológia umožňuje rekuperáciu energie pri spomaľovaní a brzdení, čím eliminuje nutnosť dobíjať batériu z vonkajšieho zdroja elektrickej energie.
Výkonnosť
Za normálnych jazdných podmienok systém mild hybrid prispieva k úspore paliva a emisií CO2 až do 15 % oproti rovnako výkonnému spaľovaciemu motoru s automatickou prevodovkou. Emisie CO2 dosahujú hodnotu iba 111 až 114 g/km, čo predstavuje vynikajúcu hodnotu v tejto kategórii vozidiel. Redukcia emisií CO2 oproti rovnakému spaľovaciemu motoru s manuálnou prevodovkou predstavuje vyše 10 g/km podľa metodiky WLTP.
Nový Jeep Avenger e-Hybrid akceleruje z 0 na 100 km/h za cca 11 sekúnd vďaka podpornému krútiacemu momentu elektromotora, ktorý je k dispozícii prakticky okamžite po rozjazde. Tým sa aj eliminuje „turbo-diera“ – efekt oneskorenia reakcie turbodúchadlom prepĺňaného spaľovacieho motora na pedál akcelerátora. Podobe pri rozjazde s elektrickým motorom sa pri potrebe vyššieho výkonu spaľovací motor plynulo naštartuje a pripojí do záberu. Systém mild hybrid so 48-voltovou technikou umožňuje novému modelu Jeep Avenger e-Hybrid dosahovať spotrebu paliva iba 5,1 l/100km (priemerná podľa WLTP), vďaka čomu má vozidlo pri objeme palivovej nádrže 44 litrov dlhý dojazd.
Schopnosti jazdy v teréne nového modelu Avenger e-Hybrid okrem svetlej výšky 200 mm podporujú aj dva systémy, ktoré sú súčasťou štandardného vybavenia všetkých verzií. Je to jednak systém pre automaticky kontrolovaný zjazd zo svahu Hill Descent Control a systém regulácie trakcie Select Terrain, ktorý umožňuje nastaviť 6 jazdných režimov. Z nich režim Normal je určený na bežné každodenné jazdenie, Eco na úsporu energie a Sport pre dynamickú jazdu. Ďalšie tri osobitné režimy sú určené pre jazdu v špecifických podmienkach – Snow je ideálny na zasnežený povrch, Mud na nespevnený rozbahnený povrch a Sand na piesočný povrch. Vodič tak má k dispozícii vždy optimálny jazdný režim na každý povrch a do každého počasia.
Ďalšie nové prvky vybavenia
Avenger e-Hybrid prichádza s novými prvkami vybavenia ako napríklad elektricky ovládané posuvné strešné okno Open-Air Sky, poskytujúce vodičovi a spolujazdcovi vpredu fascinujúci zážitok z jazdy pod holým nebom. Ďalším významným novým prvkom vybavenia je elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča s masážnou funkciou a čiastočne koženým poťahom, výrazne zvyšujúce komfort.
Nový model sa zvonka líši špecifickými logami hybridného pohonu na karosérii. V interiéri je digitálny prístrojový panel e-Hybrid s uhlopriečkou 17,8 cm (7 palcov), zobrazujúci špecifické informácie ako momentálny režim hybridného pohonu, status spaľovacieho motora a indikátor toku energie (tzv. power meter). Na želanie výrobca montuje panel e-Hybrid s uhlopriečkou 26 cm (10,25 palca) a rozšíreným rozsahom funkcií.
Na zvýšenie pohodlia pri jazde sú pre modelový rad Avenger k dispozícii dva nové balíky služieb digitálnej konektivity. Základný balík Connect ONE poskytuje funkcie asistencie a zabezpečenia. Rozšírený balík Connect PLUS zahŕňa širokú škálu online služieb zameraných primárne na navigáciu. Vodič môže využiť benefity diaľkovej aktualizácie máp ‘over the air’, dostávať v reálnom čase informácie o počasí, nebezpečných miestach na trase, polohe čerpacích staníc (s aktuálnymi cenami paliva), ako aj o voľných parkovacích miestach v meste. Okrem toho systém umožňuje využívať hlasového asistenta na získavanie informácií a inštrukcií.
Sloboda voľby
Značka Jeep má dlhú históriu výroby všestranných vozidiel, ktoré dokážu zvládnuť rozmanité terénne a jazdné podmienky. Je to v súlade s filozofiou poskytovať zákazníkom slobodu a možnosť voľby. Automobily Jeep umožňujú vďaka svojim schopnostiam a všestrannosti ľuďom zažiť ich vlastné dobrodružstvá. Preto je misiou značky ponúkať zákazníkom vozidlá, ktoré sú ideálne pre ich požiadavky a vkus. To sa prejavuje aj v rozmanitej ponuke značky Jeep, ktorá je teraz širšia ako kedykoľvek predtým. Preto je aj Jeep Avenger e-Hybrid na výber v troch verziách vybavenia, ktoré si zákazníci môžu ďalej prispôsobiť rozličnými príplatkovými prvkami.
Základná verzia Longitude má 16-palcové disky kolies z ľahkej zliatiny, Full-LED reflektorové svetlomety , vonkajšie kľučky lakované vo farbe karosérie a sivé lišty nárazníkov. V interiéri je čierna štrukturovaná palubná doska, sedadlá potiahnuté látkou, digitálny prístrojový panel 17,8 cm (7”) a stredová lakťová opierka vpredu. Funkčné vybavenie zahŕňa tempomat a asistenčné systémy ako systém pre automatické núdzové brzdenie AEB, rozpoznávanie dopravných značiek, asistenčný systém na udržiavanie vozidla v jazdnom pruhu Lane Keep Assist a systém detekcie únavy vodiča.
Verzia Altitude má 17- palcové disky kolies z ľahkej zliatiny a strieborné lišty nárazníkov. Interiéru dodávajú eleganciu sedadlá potiahnuté kombináciou látky a vinylu, strieborné obklady palubnej dosky a volant potiahnutý umelou kožou. Funkčné vybavenie dopĺňa výškovo nastaviteľná podlaha batožinového priestoru, automatická jednozónová klimatizácia, adaptívny tempomat a digitálny prístrojový panel s uhlopriečkou 26 cm (10,25”).
Špičková verzia Summit má elegantný vonkajší vzhľad vďaka 18-palcovým diskom kolies z ľahkej zliatiny, full-LED prjektorovým svetlometom a tmavo tónovaným sklám v zadnej časti kabíny. V interiéri má ambientné osvetlenie s nastaviteľnou farbou a elektrochromatické spätné zrkadlo. K zvýšenému komfortu prispieva systém odomykania a štartovania bez kľúča, bezdrôtová nabíjačka smartfónu, systém monitorovania mŕtvych uhlov vonkajších spätných zrkadiel, širokouhlá (180°) cúvacia kamera s virtuálnym pohľadom na vozidlo zhora, parkovacie senzory vpredu a vzadu, automatické prepínanie diaľkových svetiel, elektricky sklopné vonkajšie spätné zrkadlá a elektrické bezdotykové otváranie dverí batožinového priestoru. Súčasťou štandardného vybavenia sú aj asistenčné systémy pre autonómnu jazdu úrovne Level 2.
Paleta farieb karosérie obsahuje žiarivé štandardné laky ako Snow, Volcano a Ruby, ako aj metalizované odtiene Stone, Sun, Lake a Granite. Nový Avenger e-Hybrid predstavuje ďalší krok na priekopníckej ceste elektrifikácie značky Jeep. Zákazníci si ho na všetkých európskych trhoch budú môcť objednávať od konca novembra.
Zdroj: Jeep