Oslavy 50 rokov od založenia divízie BMW M majú viacero podôb. Na svetovej úrovní si mníchovská automobilka pripravili veľmi bohatý program, napríklad aj v rámci prestížneho podujatia Festival rýchlosti v anglickom Goodwoode. Na tomto mieste zaznamenalo svetovú priemeru očakávané BMW M3 Touring. Bokom ale neostáva ani naša domovina. Okrem predstavenia špeciálnych nových modelov je v našom priestore súčasťou aj výnimočná výstava v bratislavskej galérii Danubiana.
Spoločnosť BMW Slovenská republika v uplynulom mesiaci usporiadala v bratislavskom múzeu moderného umenia Danubiana jedinečnú oslavu 50 rokov od založenia divízie BMW Motorsport, ktorá sa neskôr pretransformovala na BMW M. Práve vďaka tejto divízii vzniklo najvýkonnejšie písmeno na svete – M.
Na podujatie s názvom THE PRIVATE COLLECTION by BMW v Danubiane sa okrem priaznivcov značky BMW objavilo hneď niekoľko vzácnych hostí na kolesách. Ako najväčšiu hviezdu podujatia možno označiť ikonické BMW M1 ART CAR. Ide zároveň o prvé vozidlo z kolekcie Art Car, ktoré sa objavilo na Slovensku. Art Car je kolekcia 19 vozidiel značky BMW, na ktorých sa od roku 1975 umelecky prejavili najvýznamnejší súčasní umelci. Najčastejšie ich pomaľovali, no nájdu sa aj výtvory, ktoré sú sochami či posúvajú výsledné dielo do priestoru medzi fyzickým a digitálnym svetom. Viaceré z týchto vozidiel štartovali na významných pretekoch, najčastejšie na 24-hodinovke v Le Mans.
BMW M1 ART CAR je pre Slovensko a Slovákov zvlášť výnimočné tým, že ho v roku 1979 vytvoril slovenský rodák Andy Warhol a tento rok si pripomíname 35. výročie od jeho úmrtia. Vozidlo M1 bolo štvrtým Art Car v poradí a v roku svojho vzniku štartovalo na pretekoch 24 hodín Le Mans, kde v celkovom hodnotení obsadilo vynikajúcu šiestu priečku.
Na podujatí THE PRIVATE COLLECTION by BMW sa v Danubiane pri príležitosti 50 výročia od založenia divízie BMW M predstavilo dovedna až 14 skvostných vozidiel BMW M. Okrem už spomenutej najväčšej hviezdy, BMW M1 ART CAR nevyčísliteľnej hodnoty, sa sem radí horúca novinka v podobe modelu BMW 740d M Sport Package, či legendárny model BMW 3.0 CSL (E9) z roku 1972, ktorý stál pri zrode divízie BMW Motorsport. Čistokrvných okruhových športovcov zastupuje model BMW M8 GTE. Najpredávanejší model automobilky, ktorý sa časom rozdelil na rady 3 a 4, má početný okruh priaznivcov.
Na podujatí THE PRIVATE COLLECTION by BMW, preto nemohli chýbať vozidlá BMW M4 Competition M xDrive Coupé a BMW M3 Competition M xDrive Coupé ako aj vozidlo, ktoré spustilo ošiaľ okolo M3 – prvé BMW M3 s označením E30. Keďže divízia M už posúva na vyššiu výkonnostnú úroveň aj motocykle BMW Motorrad, prišiel sa jeden z nich ukázať aj na oslavu. Reč je o špičkovom modeli BMW M 1000 RR. Keďže múzeum Danubiana patrí medzi obľúbené výletné miesta na brehu Dunaja, nesmú chýbať ani verzie s otvorenou strechou – dva kusy BMW M4 Competition M xDrive Cabrio a jeden kus BMW M8 Cabrio. Spoločnosť im robí aj neodmysliteľný športový sedan snov, BMW M5 Sedan. Obrovskú popularitu segmentu SAV a SAC reprezentuje vysokovýkonný model BMW X6 M.
Štýlový a najrýchlejší bar na svete
Protiváhou jedinečného modelu BMW M1 ART CAR bude ďalšie nanajvýš netradičné vozidlo – BMW M3 Pickup z roku 2011. Ide už o druhý automobil tohto druhu. Prvý pick-up v roku 1986 pôvodne vznikol úpravou z BMW radu 3 Cabrio a využíval sa pre potreby divízie BMW Motorsport, nakoľko práve Cabrio malo dodatočné a dostatočné výstuže, ktoré pick-up nevyhnutne potreboval. Napriek označeniu M3 nemalo toto vozidlo tradične rozšírenú karosériu a pôvodne používalo menší, iba 2-litrový motor s výkonom 141 kW (192 k). Originálny 2,3-litrový štvorvalec so 147 kW (200 k) sa pod jeho prednú kapotu dostal až neskôr. Vozidlo reálne slúžilo na prevoz potrebného materiálu a v rámci závodov automobilky BMW jazdilo 26 rokov. Dôležitým momentom je, že na jeho konštrukcii a úpravách sa podieľali aj učni, študenti a stážisti, ktorí tak vďaka tomu získali dôležité skúsenosti a zručnosti.
Po približne štvrťstoročí prevádzky prvej generácie BMW M3 Pickup nastal čas pre nástupcu. Rovnako ako pri origináli sa zodpovední za jeho vznik opäť rozhodli pre karosériu kabrioletu kvôli jej existujúcim posilňovacím prvkom. „Práce na prestavbe spočiatku prebiehali obvyklým, do značnej miery nenápadným spôsobom počas jari 2011. Potom však niekto prišiel s nápadom uviesť vozidlo na trh ako prvoaprílový žart, keďže 1. apríl bol hneď za rohom,” uvádza Oliver Rademacher z BMW Slovenská republika. Málokto si vtedy uvedomil, že táto tlačová správa vyšla naozaj 1. apríla. Až v poslednom odseku diskrétne odhalila, že predmetný model bol v skutočnosti jednorazovo vyrobený na použitie ako dielenské vozidlo. Na rozdiel od svojho predchodcu z roku 1986 však mal schválenie pre premávku na pozemných komunikáciách.
V bratislavskom múzeu Danubiana bude mať BMW M3 Pickup z roku 2011 jednu špeciálnu úlohu. Na jeho ložnej ploche sa bude celý čas chladiť šampanské zvučnej značky Moët & Chandon, ktorá je synonymom úspechu a ideálnym doplnkom výnimočných momentov. Zároveň je to aj ideálny spôsob, ako osláviť 50 narodeniny M, najvýkonnejšieho písmena na svete a naplno si vychutnať všetky staticky vystavené vozidlá, ktoré sa na podujatí THE PRIVATE COLLECTION by BMW v bratislavskej Danubiane objavia.
BMW M1 pomaľované Andym Warholom
BMW M1 patrí medzi najtajomnejšie modely produkcie mníchovskej automobilky. Jej vznik je opradený množstvom zákrut a obmotaný túžbou vyhrávať. BMW výnimočný zberateľský artikel s benefitom zabaviť aj najnáročnejších vodičov. Jedna M1 však vytŕča z radu. Pod jej unikátnosť sa podpísal Andy Warhol, umelec so slovenskými koreňmi, ktorého Marilyn sa aktuálne stala najdrahším predaným umeleckým dielom 20. storočia. BMW M1 dostalo svoju sériovú podobu pred viac ako 40 rokmi a malo nadviazať na športový model 3.0 CSL, či vrcholovú pretekársku verziu 3.5 CSL. Mal to byť rýdzi pretekár a unikátny superšport, preto preň BMW pripravilo špeciálny plán. Jeden exemplár automobilka stiahla z pretekárskej dráhy a dala ho do rúk pop artovej legende Andymu Warholovi a on vytvoril unikátne dielo, ktoré nebolo určené na výstavy v galériách. Andy Warhol pomaľoval pretekárske náčinie, upravený špeciál s výkonom 345 kW (470 k) a spravil ho na okruhu neprehliadnuteľným. Warhol naniesol 6 kg farby a premenil chladné plechy na unikátnu pojazdnú sochu za 28 minúť, čím celkom zaskočil realizačný tím, ktorý zabezpečoval dokumentáciu tvorby umelca so slovenskými koreňmi.
Andy uviedol, že rýchlosť jeho práce odrážala stav, ako naň automobil pôsobilo a ako by malo pôsobiť na okolie jeho umelecké dielo. „Pokúsil som sa vytvoriť vizuálny obraz rýchlosti. Keď automobil ide naozaj rýchlo, všetky línie a farby sa rozmazávajú a zlievajú do machule,” povedal Warhol a krátko po poslednom švihnutí štetcom pomaľované BMW M1 ukázalo, či umelecké dielo dokáže byť naozaj rýchle. BMW M1 so štartovacím číslom 76 súťažilo v júni 1979 na pretekoch 24 hodín Le Mans. Nemecký jazdec Manfred Winkelhock a Francúzi Hervé Poulain a Marcel Mignot priviezli Art Car na druhom mieste vo svojej kategórii a v celkovom hodnotení obsadili šiestu priečku.
Andy Warhol
Meno Andy Warhol je dokonalým príkladom pop artu. Narodil sa v roku 1928 v Pittsburghu v USA, v rokoch 1945 až 1949 študoval na Carnegie Institute of Technology. Svoju umeleckú kariéru začal ako komerčný umelec a už v roku 1952 bol úspešný na vlastnej výstave v New Yorku. V roku 1956 bola jeho práca ocenená prestížnou cenou Art Director’s Club Award. V roku 1962 vznikla legendárna „Továreň” (Factory) – negácia a zvrátenie tradičných umeleckých myšlienok, aké tu ešte neboli. Známe sa stali jeho portréty celebrít a maľby triviálnych predmetov. Warhol zomrel v New Yorku pred 35. rokmi.
Zdroj: BMW