V rámci redakčného testu hatchbacku Kia Ceed GT sme si neodpustili krátke porovnanie so štýlovejším súrodencom ProCeed GT. V tomto prípade nás nezaujímalo praktické využitie a ani dizajnové odlišnosti oboch Gt-čiek s logom Kia. Zamerali sme sa na pocitové ale aj objektívne rozdiely v jazdnej stránke. Pohonnú jednotku v oboch prípadoch výkonná zážihová motorizácia 1,6 T-GDi s výkonom 204 koní. Zásadný rozdiel ale pri oboch modeloch reprezentujú odlišné prevodovky. Kým sivý Ceed GT vsádzal na osvedčenú klasiku v podobe 6-st. manuálnej prevodovky, modrý ProCeed GT využívaj moderný dvoj-spojkový automat so 7 stupňami.
Športové ekvivalenty s prívlastkom GT, modelového radu Ceed, sme oproti sebe postavili v jednoduchom šprinte. Výrobca v oboch prípadoch udáva identickú hodnotu zrýchlenie z 0 na 100 km/h, s hodnotou 7,5 sekundy. Štýlový ProCeed GT logicky ťaží so 7 st. automatu s o niečo kratšími prevodmi. V prospech modelu Ceed GT naproti tomu hovorí o viac ako 50 kg nižšia hmotnosť.
Dôležitým faktorom je, že naše autentické porovnávanie bolo prispôsobené reálnym podmienkam. Pre v princípe „primitívny drag race“ sme využili dráhu miniatúrneho letiska. Asfaltový podklad má v tomto prípade od ideálu pomerne ďaleko. Trakčné podmienky okrem vrstvy prachu a iných drobných nečistôt sťažoval aj mierne vlnitý povrch. Pre úplnosť dodajme, že „Gt-čká“ mali v našom prípade obuté špičkové a lepivé plášte Michelin Pilot Sport. Okrem toho sme si ustriehli aj približne identické množstvo paliva v nádržiach. Dôležitým faktorom je, že na konci cieľovej čiary dokázali oba modely vyvinúť maximálnu rýchlosť približne 120 km/h. Čiže reálne sme zrýchľovali až nad hranicu obligátnych 100 km/h.
Dvojspojka je reálne rýchlejšia prevodovka
Šprint sme opakovali celkovo 6-krát. V rámci zachovania objektívnosti sa na oboch autách striedali nielen vodiči ale aj jazdné dráhy. Výsledok bol ale zakaždým v princípe rovnaký a víťazstvo pripadlo na model ProCeed s automatickou 7-st. dvojspojkovou prevodovkou. Rýchlostnú výhodu automatu najlepšie demonštruje kontinuálne preraďovanie prevodových stupňov, čo je jasne vidieť aj na priloženom videu. Lepší štart mal ale zakaždým model Ceed s manuálne ovládanou spojkou a 6-st. prevodovkou s ručným radením. Po prvých desiatkach metrov a následnom preradení z prvého na druhý rýchlostný stupeň sa ProCeed dotiahol prakticky na úroveň Ceed-u. Krátka strata krútiaceho momentu manuálnej prevodovky sa dostavila aj pri zošliapnutí spojky a nutnom preradení z druhého na tretí prevod. Práve v tomto momente získal ProCeed a 7-st. dvojspojkový automat kľúčovú výhodu, ktorú si udržal už až do cieľa. Automat mal pritom zaradený už 4-rýchlostný stupeň.
Podstatný faktor, ktorý vo finále určite skreslil naše porovnávanie predstavuje stav vozovky. Modelu Ceed s manuálom aj napriek zapnutému ESP, hneď po štarte pomerne citeľne „prehrabli“ predné kolesá. Pri automate bol preklz prednej nápravy naproti tomu len minimálny. Reálne iný výsledok by sa preto mohol dostaviť ak by sme jazdili po novom a kvalitnom asfaltovom povrchu.
Emócie z jazdy sú jednoznačne na strane manuálu
Aj keď sa na základe nášho experimentu ako jasný víťaz javí model ProCeed so 7-st. automatom, našou užívateľskou voľbou by pri modeli s prívlastkom GT bola aj napriek tomu klasika v podobe manuálnej prevodovky. Odpoveď prečo je tomu tak je jasná a priama. Manuálne, resp. ručné radenie predstavuje pri jazde s podobným typom automobilu podstatne väčšiu porciu zábavy. Inými slovami, vodič vďaka spojkovému pedálu zažíva v tomto prípade viac emócii a to v sumári vyvažuje aj potencionálnu stratu kvetinky v podobe o niečo pomalšieho času pri ostrej jazde. V prospech manuálnej prevodovky v neposlednom rade hovorí aj cenová dostupnosť. Pri modeli Ceed aj ProCeed predstavuje doplatok za automatickú prevodovku nezanedbateľných 1 800 eur.
PH