Rozmerovo malé automobily nemajú v aktuálnej dobe ustlané na ružiach. Na cenovo najdostupnejšie modely dopadá čoraz viac celoplošný nárast cien, ako aj výzvy spojené s elektrickou budúcnosťou. S prihliadnutím na vyššie spomenuté dôvody sa niektoré automobilky rozhodli najmenší segment opustiť. Prioritne mestské a obratné modely majú na druhej strane stále svoju fanúšikovskú základňu, na ktorú nezabúda ani značka Kia. Veľmi progresívne sa rozvíjajúci juhokórejský výrobca má, vďaka pestrému modelovému portfóliu v segmente malých automobilov, hneď dvoch zástupcov s podobnou cenovkou. Klasický a v princípe konzervatívne ladený malý hatchback Rio dopĺňa aj o niečo menší a štýlovejší súrodenec Picanto. Vstupnú bránu do európskeho sveta modelov značky Kia sme v našom teste preverili v novej a opticky atraktívnej outdoorovo ladenej výbavovej verzii.
Vynovený model Kia Picanto s najvýkonnejšou dostupnou motorizáciu 1,0 T-GDi, skombinovanou s klasickou 5-st. manuálnou prevodovkou a dobrodružnou výbavou X-Line nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Kia.
Rýchle fakty:
- Stále ambicióznejšia Kia naberá na popularite aj vďaka reálne pestrému portfóliu modelov. Vstupnou branou do sveta tejto značky je hravý model Picanto, ktorý je od roku 2017 v predaji vo svojej tretej generácii.
- Rozmerovo malá Kia Picanto je v našom priestore k dispozícii s pestrou variáciou výbavových verzií. Základné prevedenie dopĺňa nielen dynamicky ladená verzia GT-Line, ale po facelifte z roku 2020 už aj špecifikácia X-Line inšpirovaná svetom crossoverov.
- Testovaná Kia Picanto v outdoorovom prevedení X-Line ponúka kombináciu všeobecne hravého dizajnu doplneného o SUV prvky na čele s robustným oplastovaním karosérie.
- Aj napriek minimalistickým vonkajším rozmerom dokáže Kia Picanto ponúknuť v kabíne až nečakane veľa miesta. Bohato vybavená vrcholná verzia X-Line boduje aj užívateľsky prívetivou ergonómiou.
- Rozmerovo malému a zároveň ľahkému modelu Kia Picanto, v disciplíne zážitkov z jazdy, veľmi pristane vo všeobecnosti energická motorizácia 1,0 T-GDi skombinovaná s klasickou 5-st. manuálnou prevodovkou. Dané kombo v sumári formuje až nečakane temperamentný a emočný celok.
Fotogaléria Kia Picanto
Najmenším európskym zástupcom s logami značky Kia je už od roku 2003 model Picanto. Malý automobil, určený prioritne do mesta, sa na domácom trhu predáva pod označením Morning. Z koncepčného hľadiska ide o nástupcu modelu Kia Visto, ktorý sa do Európy oficiálne nadovážal. V roku 2017 kórejská automobilka predstavila aktuálnu a v celkovom poradí už tretiu generáciu svojho najmenšieho automobilu.
Najnovšie Picanto aj napriek svojej segmentovej príslušnosti výrazne dospelo. Dôkazom toho je napríklad aj vysoký dôraz kladený na pasívnu i aktívnu bezpečnosť. Podpísal sa pod to nielen pestrý počet airbagov a asistenčných systémov, ale aj mnoho technológií či komfortných prvkov prevzatých od väčších súrodencov.
V roku 2020 dopriala automobilka svojmu najmenšiemu modelu pomerne citeľnú modernizáciu. Povinnú jazdu v podobe decentných optických zmien doplnil aj príchod úplne novej verzie. Klasické Picanto, resp. jeho dynamicky ladenú alternatívu s prívlastkom GT Line už dopĺňa aj dnes tak populárna outdoorovo ladená verzia X-Line, ktorá sa vizuálne inšpirovala vo svete crossoverov. V interiéri okrem ešte viac vyšperkovanej výbavy pribudli vylepšené digitálne hračky, na čele s najnovšou evolúciou palubného infotainmentu. Technologických zmien sa dočkala taktiež aj paleta dostupných pohonných jednotiek.
Aj napriek tomu, že Picanto je najmenším modelom značky Kia, tak jeho benefitom je pestrá paleta klasických spaľovacích motorizácií. Úplným základom je atmosférický benzínový 3-valec 1,0 DPi s výkonom 67 koní, ktorý je okrem klasickej 5-st. manuálnej prevodovky dostupný aj s 5-st. robotizovaným automatom. O niečo výkonnejšiu voľbu reprezentuje opäť konštrukčne odolný atmosférický benzínový 4-valec 1,2 DPi s výkonom 84 koní. Popri klasickej 5-st, manuálnej prevodovke je aj v tomto prípade k dispozícii aj robotizovaný automat s rovnakým počtom stupňov. Výkonový vrchol najmenšieho modelu s logami značky Kia zastrešuje prepĺňaná zážihová motorizácia 1,0 T-GDi s výkonom rovných 100 koní. Špičková motorizácia sa kombinuje výhradne s 5-st. manuálnou prevodovkou a k dispozícii je len pri dizajnovo vyšperkovaných verziách GT-Line a X-Line.
Opticky výrazný drobec
Dizajnový faktor je v segmente malých automobilov veľmi dôležitý. Kia si v prípade svojej vstupnej brány paradoxne nezvolila cestu pestrých personálnych variácií, v podobe viacfarebného lakovania alebo efektných „nálepiek“ či iných optických doplnkov. Model Picanto uprednostňuje skôr racionálny prístup a nemalú pozornosť priťahuje ako dizajnový celok. Najkonzervatívnejšie základné prevedenie tu zároveň dopĺňa buď športovo ladená optická alternatíva, resp. testovaný zálesácky ekvivalent s prívlastkom X-Line.
Opticky robustným predným partiám testovaného exempláru dominuje pre značku Kia typické prevedenie masky s výraznými kontúrami tigrieho nosa. Spodná línia masky v efektnej chrómovej farbe opticky zasahuje až do modulu rozmerovo veľkých predných svetlometov. Sebavedomie modelu Picanto ešte viac stupňuje dynamicky ladené denné LED svietenie pozostávajúce so štyroch segmentov. Hlavný svetelný modul si pri vrcholných výbavách zastrešuje sofistikovanejšia halogénová technika. Tá svojim svetelným účinkom za tmy vyslovene nenadchne, no zároveň ani nesklame. S prihliadnutím na segmentovú príslušnosť svetlám objektívne nemožno nič zásadné vytknúť. Inšpiráciu svetom crossoverov vpredu najviac pripomína masívny nárazník v dvojfarebnom prevedení s autentickým zapracovaním hmlových svetiel. Efektné ochranné oplastovanie zdobí v ľavej časti štýlové označenie výbavy X-Line.
Pri pohľade z profilu je jasne cítiť, že Picanto sa snaží z miniatúrnych vonkajších rozmerov vyťažiť maximum vnútorného priestoru. Okrem o niečo vyššej stavby vozidla sú pre malý model s logom Kia príznačné napríklad aj kolesá umiestnené prakticky v rohoch karosérie. Bočné partie výbavovej verzie X-Line zdobí v priestore lemov blatníkov a prahov opäť pomerne masívne ochranné oplastovanie. S vrcholnými výbavami sú automaticky spojené aj najväčšie 16-palcové disky z ľahkých zliatin a dynamickým dizajnom. Výrazný dizajn testovaného exemplára v sumári ešte viac vystupňovalo prenikavé lakovanie v podobe žltej metalízy s príznačným názvom Honey Bee.
Optické sebavedomie nechýba ani zadným partiám najnovšej evolúcie najmenšieho modelu značky Kia. Aj tomuto priestoru dominujú rozmerovo veľké a dizajnovo originálne koncové svetlá s efektným LED podpisom, ktoré Picanto opticky rozširujú. Masívny zadný nárazník dostal športový akcent vďaka dvom opticky naznačeným výfukovým koncovkám. Pikantné je, že konštruktéri dopriali zdvojenú koncovku dokonca aj reálnemu vyústeniu výfuku ukrytému v priestore pod nárazníkom.
Malé-veľké auto
Dizajnovo atraktívna a zároveň stále racionálne navrhnutá Kia Picanto v interiéri vrcholnej výbavy v mnohých disciplínach už prerastá klasickú definíciu pojmu „malé auto.“ Samotný koncept kabíny tu možno označiť aj ako nečakane vzdušný. Ešte viac si Kórejci dali záležať na adekvátne hodnotnom dojme a až nečakane bohatej výbave.
V princípe jednoduchú architektúru palubnej dosky ozvláštňuje nielen centrálna ozdobná lišta v striebornej farbe, ale aj dizajnovo zaujímavé postranné výduchy ventilácie. Dôraz na špičkovú kvalitu dielenského opracovania si Kia ustrážila aj pri svojom najmenšom modeli. Aj napriek častému využívaniu jednoduchých plastových výplní tu neurazí skladba použitých materiálov, ktorá dokonca čiastočne prekonáva podvedome zaužívaný štandard daného segmentu.
Ešte viac si ma Picanto získalo užívateľsky prívetivým konceptom, s dôrazom na čo najlepšiu ergonómiu. Nielen konzervatívnejšie orientovaní používatelia ocenia prítomnosť pestrého spektra klasických ovládacích tlačidiel, vrátane samostatného a prehľadného modulu klimatizácie. Automobilovú klasiku si osvojil prístrojový panel s analógovými budíkmi a prehľadným displejom palubného počítača, doplnený o funkčnú grafiku.
Po modernizácii dostalo už aj Picanto najnovšiu evolúciu palubného infotainmentu. Tá pri najvyššej konfigurácií pozostáva z 8-palcovej dotykovej obrazovky so vstavanou navigáciou. Dôraz na užívateľskú prívetivosť v prípade testovaného exempláru pripomína klasické ovládanie audia či prítomnosť tlačidlovej lišty s najdôležitejšími skratkami. Infotainment UVO Connect okrem kvalitnej grafiky a pocitovo príjemnej odozvy na dotykové povely zaujme reálne pestrou škálou dostupných on-line aplikácií. Veľký palec hore dávam aj plnohodnotnému vyobrazeniu náhľadu z cúvacej kamery. Určitou chybičkou krásy infotainmentu je v prípade môjho Android zariadenia absencia dnes už čoraz častejšej podpory vzduchom šírenej mobilnej konektivity.
V rámci segmentu malých automobilov dokáže Picanto zaujať aj konceptom prakticky navrhnutých odkladacích priečinkov. Klasiku v podobe boxov v predných dverách a schránky pred spolujazdcom tu dopĺňa inteligentne navrhnutá stredová konzola. Tá okrem indukčného nabíjania disponuje disponuje aj o úroveň vyššie situovanou poličkou na smartphone. Zadnú časť pomerne objemnej schránky je v prípade potreby možné jednoducho prerobiť na klasické držiaky na nápoje.
Ako dospelý prvok tu možno označiť aj prítomnosť centrálnej lakťovej opierky s ďaľším odkladacím priečinkom. Reálne spokojný som bol aj s dostatočne nadimenzovanými prednými sedačkami. Urastenejším postavám nemusí pri dlhých presunoch vyhovovať o niečo kratší sedák. Na dané používane na druhej strane Picanto nebolo prioritne skonštruované.
O niečo vyšší a v princípe pohodlný posed dopĺňa komfortné látkové čalúnenie. Len výškovo nastaviteľný volant nepovažujem pri danom type vozidla za problém. Reálne dobrý výhľad v preplnených mestách čiastočne obmedzuje takpovediac klasika v podobe pomerne masívnej spodnej časti predných stĺpikov.
Pri mimi-automobile s dĺžkou necelých 3,6 metra možno ako veľmi príjemné prekvapenie označiť reálne priestorové pomery v druhom rade. Picanto si k danému kúzlu pomohlo okrem o niečo kratšej lavice, predovšetkým strmším a vyšším posedom. Vzadu sa okrem detí z tohto dôvodu adekvátne pohodlne odvezie aj dvojica štandardne urastených dospelých. Tých urasnenejších už môže limitovať predovšetkým priestor pre kolená, čo čiastočne rieši mäkké čalúnenie zadnej strany predných operadiel. Testovaný exemplár napriek tomu nemá ambíciu byť plnohodnotným rodinným autom. Pripomína to napríklad absencia odkladacích boxov vo dverách, stredovej opierky či zdrojových koncoviek.
Vzhľadom na proporcie a rozmery najmenšieho modelu značky Kia, možno ako príjemné prekvapenie označiť aj batožinový priestor so základnou kapacitou 255 litrov. Pod podvedome očakávanou vyššou nakladacou hranou sa ukrýva pomerne hlboká ložná plocha. Povinnú výbavu či ďalšie drobnosti je možné odložiť do priestoru pod podlahu. Štandardom je opravná sada. Rezervná pneumatika v cenníku nefiguruje ani za príplatok. Po sklopení delených zadných operadiel treba počítať s pomerne výrazným schodom, no maximálna prepravná kapacita narastie až na 1 010 litrov.
Kia Picanto v testovanej výbavovej verzii X-Line, svoju na prvý pohľad ambicióznu cenovku kompenzuje reálne bohatou výbavou. Tá už bez nutnosti ďalšieho doplácania disponuje prvkami ako parkovacia kamera, automatická klimatizácia, bezkľúčový prístup a štartovanie, indukčné nabíjanie smartphonu či vstavaná navigácia. Prvky ako tempomat, pestré spektrum asistenčných systémov, vyhrievaný volant a predné sedačky sú pritom dostupné už v nižšej výbave Gold. Určitá modelová hierarchia značky Kia sa v mojich očiach tak najmarkantnejšie premieta do elektrického ovládania okien, kde automatickým dojazdom za každých okolností disponuje len na strane vodiča.
Pikantné jazdné vlastnosti
Od zástupcov najmenšieho segmentu už podvedome nikto neočakáva v disciplíne jazdných vlastností žiadne zázraky. Kia Picanto vo výbave X-Line a vrcholnej motorizácii, ale dokázala v pozitívnom slova zmysle šokovať aj v tejto disciplíne a v sumári dokáže byť až nečakane zábavným automobilom. Garantom zážitkov a emócií je nízka hmotnosť spojená s adekvátnym výkon vrcholnej pohonnej jednotky.
Najmenší model značky Kia dokáže zaujať aj ďalšími technickými riešeniami. Koncept náprav disponuje konštrukciou McPherson vpredu a jednoduchou zadnou nápravou. Vyladenie pruženia pôsobí skôr tuhším, takmer až športovým dojmom. Aj keď filtrovanie bežných nedokonalostí našich ciest, vrátane nástrah mestskej džungle, nerobí najmenšiemu modelu značky Kia žiadne problémy, tak najviac emócií dokáže vodičovi vykúzliť na kvalitnom povrchu.
Viac obozretnosti treba tu treba mať na zreteli napríklad pri prejazde cez vyslovene hrubé prepadliny, s ktorými si už logicky príliš nerozumejú ani „len“ 16-palcové disky obuté na pneumatikách s relatívne nízkym bočným profilom. Zadná časť malého hatchbacku dokáže zároveň mierne znervóznieť aj pri prejazde priečnych nerovností v kombinácii so zákrutou a vyššou rýchlosťou.
Nemalý emočný kredit si Picanto vyslúžilo napríklad aj pocitovo precíznou tuhosťou karosérie. Zážitkovejším jazdným vlastnostiam napomáha už spomenuté umiestnenie kolies prakticky v rohoch karosérie. Mušia váha oscilujúca v okolí magickej hranice 1-tony, v kombinácii s až nečakane decentnými náklonmi karosérie, činia z testovaného exempláru až prekvapivo zábavne náčinie. Za volantom malého modelu značky Kia si preto možné užiť napríklad aj jazdu po obľúbenej okresnej ceste plnej zákrut vo svižnejšom tempe.
Ako adekvátne zážitkové možno v tomto kontexte označiť aj vyladenie pomerne strmého riadenia. O presvedčivé spomalenie sa starajú výkonné a účinné brzdy so skorým nástupom. Dve najvyššie výbavy z hľadiska techniky disponujú kotúčmi už aj na zadnej náprave. Druhou stranou mince zmysluplnosti modelu Picanto v mestskej džungli je špičková obratnosť spojená s minimalistickým stopovým premiérom potrebným na otočenie. Výhodou minimalistických rozmerov je v dnešných časoch už aj čoraz ojedinelejšia možnosť, pohodlného zaparkovania prakticky na akomkoľvek parkovacom mieste.
Kategóriu najmenších automobilov testovaný exemplár prerastá pomerne precíznym odhlučnením. Platí to aj pre vyššie rýchlostné tempo, kedy v kabíne stále panuje plne akceptovateľná pohoda. Výnimkou sú v tomto prípade absentujúce podblatníky na zadnej náprave, ktoré sú z akustického hľadiska logicky náchylnejšie na odskakujúce kamienky.
Medzi technologické ozdoby modelu Kia Picanto X-Line jednoznačne patrí aj pohonný reťazec pozostávajúci z najnovšej evolúcie prepĺňaného litrového troj-valca z radu Smartstream a 5-st. manuálnej prevodovky. Motorizácia 1,0 T-GDi s výkonom rovných 100-koní je garantom pocitovo veľmi príjemnej jazdnej dynamiky aj v situáciách so zaťaženým vozidlom. Palec hore dávam pohonnej jednotke aj za pomerne precíznu kultivovanosť. Konštrukcia s nepárnym počtom valcov dá o sebe najviac vedieť pri studených štartoch, resp. voľnobežných otáčkach.
S koncepčne modernou pohonnou jednotkou si veľmi dobre rozumie aj „len“ 5-st. manuálna prevodovka. S užívateľského a zároveň aj zážitkového hľadiska tu musím pochváliť precízne vymedzené dráhy s decentne mechanickým dôrazom, čím sa jednoznačne radí do kategórie emotívnejších manuálov. Päť stupňov ponúka logicky o niečo dlhšie prevody. Potencionálny hendikep, ale dokáže veľmi efektívne vykompenzovať pružná motorizácia, ktorá má pri väčšine jazdných situácií dostatok sily a potenciál energického zrýchlenia už aj pod hranicou 2-tisíc otáčok.
Vo vyššom spektre otáčok sa pohonná jednotka zase vyznačuje efektne drsným zvukovým prejavom, čo dokáže opäť vyvolať nefalšovaný úsmev na tvári. Testovanú motorizáciu musím taktiež pochváliť aj za prakticky okamžitú odozvu na povely prostredníctvom pedála akcelerátora.
Vrcholná konfigurácia modelu Kia Picanto zaujala aj akceptovateľnou spotrebou paliva. Pri prioritne pohodovom štýle jazdy tu treba počítať s apetítom v okolí 5-litorvej hranice. Za príjemné prekvapenie považujem aj zážitkovejší jazdný prejav kedy si testovaný exemplár vypýta v priemere o liter viac paliva. Čisto v mestskom prostredí sa nameraný parameter ustálil na hodnote 5,6 l/100 km. Na okreskách spotreba dokonca klesla na 4,9 litra. Za sklamanie tu nemožno označiť ani diaľničné presuny s nameraným výslednom 6,6 l/100 km. Celkový testovaný kombinovaný priemer sa na konci testu ustálil na hodnote 5,1 l/100 km. Už niekoľkokrát spomínanú dospelosť si testovaná Kia Picanto obhájila napríklad aj inteligentnou nadstavbou tempomatu, doplnenou o funkciu monitorovania jazdy v pruhoch.
A celkový dojem?
Najmenšieho zástupcu modelového portfólia značky Kia možno označiť ako sympatické a komplexne veľmi príjemné malé auto, ktoré už v mnohých ohľadoch prerastá svoj segment. Testované vrcholné Picanto X-Line si ešte viac potrpí na celkový imidž a štýl. Efektný nádych crossovera dopĺňa až nečakane priestranná kabína a precízne vyladené jazdné vlastnosti. Na prvý pohľad vyššiu cenovku čiastočne kompenzuje reálne bohatá výbava.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Kia Picanto 1,0 T-GDi X-Line
Dĺžka: 3 595 mm
Šírka: 1 625 mm
Výška: 1 500 mm
Rázvor: 2 400 mm
Objem kufra: 255 litrov
Motor: zážihový
Pohon: predných kolies
Počet valcov: 3
Kombinovaný výkon kW/koní: 74/100
Krútiaci moment Nm: 172
Pohotovostná hmotnosť: 959-1057 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 180
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,3 s
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 5
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,0 – 5,5 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 5,1 l/100 km
Pneumatiky: Nexen N Blue HD Plus
Verzia/cena
Kia Picanto 1,0 T-GDi X-Line (testovaný model) od 17 840 €
Kia Picanto 1,0 DPi Silver od 12 140 €