Autoinak.sk

Kia XCeed Plug-in Hybrid vs. Kia XCeed – Ktorý z nich sa oplatí viac?

Čoskoro sa môžete tešiť na test najnovšieho člena rodiny Kia XCeed, ktorým je špičková Plug-in hybridná verzia. Nový model okrem špičkovej hybridnej technológie v útrobách zaujme aj bohatou výbavou na palube, čim sa automobilka snaží logický kompenzovať jeho vyššiu obstarávaciu cenovku. Spolu s technológiami nabitým modelom XCeed PHEV má automobilka stále v ponuke aj pestrú škálu modelov s konvenčnými motorizáciami. Zaujímavá je v tomto smere motorová novinka. Tá spočíva v tom, že pôvodný motor 1,4 T-GDi s výkonom 140 koní, nahrádza o niečo objemnejšia motorizácia 1,5 T-GDi s výkonom až 160 koní.

Užívateľský test spotreby

V rámci simulovaného porovnania spotreby sme boli zvedaví na reálne rozdiely medzi technologicky vyspelým Plug-in hybridom a obyčajným modelom s preplneným benzínovým motorom. V tomto smere sa nám do porovnania podarilo zohnať ešte pôvodnú motorizáciu 1,4 T-GDi v kombinácii s automatickou prevodovkou. Tú si je pri troche šťastia možné stále zadovážiť aj ako novinku, a to v rámci dopredaja skladových zásob. V rámci testu sme si vopred stanovili jasné pravidla. Tie pozostávali so snahy o čo najekologickejší štýl jazdy. Tlačidlo s jazdným módom Sport sme v teste spotreby preto nevyužívali. Druhým pravidlom bola podmienka dodržiavania maximálnych rýchlostných limitov. Ani jeden model tak nesmel byť počas simulácie „brzdou cestnej premávky“ S cieľom či najväčšej objektivity sa oba modely periodicky striedali na čele kolóny a v polovici trasy sa navzájom vymenili aj vodiči.

Kia XCeed - benzín vs. Plug-in hybrid
Kia XCeed – porovnanie spotreby benzín a plug-in hybridu

Trasa s dĺžkou cca 70 kilometrov simulovala bežný deň slovenského vodiča, ktorý dochádza do práce, resp. za voľnočasovými aktivitami. Okruh tvorila približne 10 kilometrová jazda cez mesto a rovnaký podiel tu mala aj rýchlostná komunikácia. Zvyšok trasy vypĺňali klasické okresky vrátane prejazdu cez obce na úpätí kopcov Malej Fatry. Do porovnania prišiel benzínový XCeed s približne do polovice natankovanou palivovou nádržou. Z polovice bola taktiež dobitá aj batéria Plug-in hybridu, čo podľa palubného počítača predstavovo dojazd 25 elektrických kilometrov.

Na začiatku sme vôbec nepochybovali o tom, že XCeed s plug-in hybridným pohonom bude z hľadiska spotreby jasným víťazom nášho porovnania. Vo finále sme boli ale o to viac zvedaví, na akej odchýlke sa finálny rozdiel zastaví. V prospech modelu XCeed s benzínovým motorom 1,4 T-GDi hovorí o viac ako 100 kg nižšia hmotnosť. Kým len benzínová verzia váži 1436 kg, tak pohotovostná hmotnosť Plug-in hybridu sa v závislosti od výbavy pohybuje od 1519 po 1596 kg. Vyššiu hmotnosť si XCeed PHEV v tomto prípade nekompenzuje vyšším výkonom pohonnej sústavy. V reči čísel sa bavíme o prakticky identickom kombinovanom výkone 141 koni pri Plug-in hybride, vs. 140 koní verzie T-GDi.

Kia XCeed Plug-in hybrid vs. Kia XCeed

V rámci jazdných vlastnosti je prekvapením, že vyššia Hmotnosť Plug-in hybridu paradoxne neublížila. Aj vďaka batérii v zadnej časti vozidla, bol XCeed PHEV dokonca o niečo pokojnejší pri prejazdoch cez sériu za sebou nasledujúcich nerovnosti. V oboch prípadoch sme pri jazde ocenili aj adekvátnu tuhosť karosérie. Vyladenie podvozku modelového radu Kia Ceed možno v sumári všeobecne označiť ako sebaisté a bezproblémové.

V rámci porovnávania a po prvých kilometroch mestskej premávky mál jasne návrh Plug-in hybrid. Ten v automatickom režime logicky preferoval jazdu na elektrickú energiu s nulovou spotrebou benzínu. Nezahriatý benzínový motor mal po cca 10 kilometroch spotrebu až 8,7 litra. Následne ale priemerná spotreba začala klesať. V cieli sa ustálila dokonca na veľmi sympatickej hodnote 5,6 litra, čo je menej ako deklaruje samotný výrobca. Výhoda nulovej spotreby Plug-in hybridu sa vytratila približne po 25 km od štartu, kedy sa vybila kapacita batérie určená pre elektrický dojazd. Na vrchole stúpania mal Plug-in hybrid priemernú spotrebu 5,2 litra. Zjazd z kopca sa naopak niesol v znamení hybridnej jazdy bez využitia spaľovacieho motora. Symbolický jeden kilometer si pri jazde z kopca dokázal Plug-in hybrid naopak vyrekuperovať spať do batérie. Výhodou verzie PHEV je vo všeobecnosti technologicky vyspeli hybrid. ten ostáva prijemne úsporným aj po vybití energie z akumulátora. O tom najlepšie svedči výsledná spotreba v cieli, ktorá sa ustálila na úrovni len 3,5 litra. A to je vo finále o viac ako 2 litre lepší výsledok ako dosiahol čisto benzínový model.

Výsledná spotreba benzínovej verzie s motorom 1,4 T-GDi

Zhodnotenie a záverečný pohľad do cenníka

Kia XCeed PHEV je v rámci úspornosti jasným víťazom nášho porovnania. V sumári ale aj v tomto prípade platí, že Plug-in hybrid nie je určený pre každého. Princípom jeho zmysluplnému využívania je prístup k elektrickej infraštruktúre s možnosťou efektívneho nabíjania. Ten kto pri každodennom dochádzaní do práce neprekoná vzdialenosť viac ako 50 km, môže Plug-in hybrid využívať aj ako čistý elektromobil. Nabitie batérie z klasickej siete s napätím 230 V trvá v tomto akceptovateľné 3-4 hodiny. Moderné nabíjacie stanice naopak v tomto prípade nedávajú príliš veľký zmysel. XCeed PHEV totiť podobne ako väčšina konkurentov nepodporuje funkciu rýchlonabíjania.

Výsledná spotreba Plug-in hybridného modelu

Druhou stranou mince je obstarávacia cena. Za Plug-in hybridný XCeed v najvyššej výbave Platinum si Kia podľa oficiálneho cenníka aktuálne pýta 36 600 EUR. Benzínový ekvivalent s už novým a výkonnejším motor 1,5 T-GDi a automatickou prevodovkou, pritom v pri výpadovom vrchole Platinum stojí 27 090 EUR. A to je takmer o 10-ticis menej ako moderný Plug-in hybrid. Vo finále ide aj preto o kombináciu, ktorá dnes ešte stále dáva väčšiu vzorku populácie väčší zmyslel ako inak úsporný a moderný Plug-in hybrid.

Technické údaje -porovnanie

Model: Kia XCeed 1,6 GDi Plug-in Hybrid Platinum

Objem kufra: 291 litrov
Motor: zážihový plug-in hybrid
Pohon: predných kolies
Výkon kW/koní: 104/141
Krútiaci moment Nm: 265
Pohotovostná hmotnosť: 1519-1596 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 155-188
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 11 s
Prevodovka: automatická DCT
Počet stupňov: 6
Dojazd na elektrinu: 48 – 59 km
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu: 1,4 – 1,7 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 3,5/100 km
Cena modelu od: 33 300 €

Model: Kia XCeed 1,4 T-GDi Platinum

Objem kufra: 291 litrov
Motor: zážihový plug-in hybrid
Pohon: predných kolies
Výkon kW/koní: 104/140
Krútiaci moment Nm: 242
Pohotovostná hmotnosť: 1436 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 200
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,5 s
Prevodovka: automatická DCT
Počet stupňov: 7
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu: 6,4 – 7,1 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 5,6/100 km
Cena modelu – motorizácia 1,0 T-GDi – od: 18 190 €

PH

Exit mobile version