Tretia generácia modelového radu Kia Ceed sa vydarila. Presvedčili sme sa o tom na vlastnej koži, už pri testoch klasického hatchbacku, ako aj štýlového modelu ProCeed. Oba modely si nás okrem pocitu kvality, získali predovšetkým svojimi jazdnými vlastnosťami. Výrobca už pri predstavení základného modelu avizoval, že rodina Ceed bude mať postupne až 5 členov. Okrem základného modelu, priestranného kombi a štýlového ProCeed sa môžeme tešiť aj na hybrid resp. Plug-in hybridné verzie. Posledným členom rodiny je úplné nový crossover s označením XCeed, ktorý sa už objavil v slovenských showroomoch. Kia v podobe nového modelu z marketingového hľadiska spája do jedného celku dva najžiadanejšie svety. XCeed je pomyselným krížencom klasického hatchbacku s kompaktným SUV. Novinku sa nám v domácich podmienkach podarilo otestovať medzi úplne prvými redakciami, vďaka spolupráci so žilinským zastúpením značky Kia.
Nový model Kia XCeed s benzínovým motorom 1,4 T-GDi (140 koní), v kombinácii so 7 st. automatickou prevodovkou a v najvyššej výbave Platinum, nám na test zapožičala spoločnosť Auto Becchi s.r.o. autorizovaný predajca vozidiel Kia v Žiline.
Rýchle fakty:
- Kia XCeed je ďalším a zároveň aj úplne novým členom rodiny kompaktného modelu Ceed. Po technickej stránke vychádza z už doteraz predstavených modelov a vyrába sa výhradne v závode Kia Motors Slovakia pri Žiline.
- Zaujme už aj samotný názov modelu. Mnohí z nás novinku pomenúvajú nesprávne ako “xcíd”. Správna výslovnosť modelu ale vychádza z angličtiny, teda “eXcíd”.
- Vzhľadom na rovnaký technický základ s ostatnými členmi rodiny je nový model dostupný výhradne s pohonom “len” prednej nápravy. Svetlá výška si oproti hatchbacku polepšila o 44 mm a XCeed v tomto smere ponúka až 184 mm. Zaujímavosťou len tejto verzie sú tlmiče s Hydrodynamickými dorazmi na prednej náprave.
- Vonkajší dizajn nového XCeed možno označiť ako veľmi pohľadný a zároveň originálny. S hatchbackom sú v tomto prípade totožné prakticky len predné dvere.
- Interiér sa v tomto prípade môže pochváliť modernými riešeniami. Na želanie je tu k dispozícii v premiére moderný digitálny prístrojový panel “Supervision”. XCeed dostal takúto vychytávku ako vôbec prvý európsky model s logom Kia! Z užívateľského hľadiska nás ešte viac potešil modifikovaný centrálny displej infotaimentu. Okrem väčšieho priemeru sa môže pochváliť aj novým usporiadaním. Neskôr sa oba spomínané prvky objavia aj pri ďalších členoch z rodiny Kia Ceed.
Kompaktný modelový rad Kia Ceed (pôvodne cee´d), bol predstavený v roku 2006. Tento model bol od počiatku vyvíjaný s prihliadnutím na požiadavky a očakávania náročnej európskej klientely. Až do dnešných dní sa tento model vyrába výhradne v slovenskom závode Kia Motors Slovakia neďaleko Žiliny. Životný cyklus modelu Ceed v sebe najlepšie odráža postupný progres automobilky Kia. Z pôvodne „sivej myšky“ kompaktného segmentu sa v priebehu generačných obmien stal jeden z jeho najlepších zástupov.
Aktuálna tretia generácia bola predstavená začiatkom minulého roka. K pôvodnému kompaktu postupne pribúdali aj ďalšie karosárske verzie. Za najväčšiu „hviezdu“ možno v tomto smere stále považovať nový model ProCeed. Na povestný piedestál má ale jednoznačne zacielené aj testovaná novinka, teda model XCeed. Atraktívny kompakt je v tomto prípade obohatený o vyššiu svetlú výšku a pohodlnejší posed. Vo finále sa z modelu XCeed stal vydarený a zaujímavý crossover. V hierarchii automobilky sa radí medzi modely Stonic a Sportage.
Kia si na novinke dala mimoriadne záležať aj po technickej stránke. XCeed vychádza zo základného modelu, vďaka čomu bude za každých okolností k dispozícii „len“ s pohonom prednej nápravy. Konštruktéri sa ale v tomto prípade „pohrali“ s naladením podvozka. Novinka ako jediný člen rodiny disponuje napríklad prednými tlmičmi s technológiou tzv. hydraulických dorazov. Mierne sa zmenili aj celkové rozmery. XCeed je v porovnaní s modelom Ceed o 85 mm dlhší, o 26 mm širší a o 43 mm vyšší. Motorová paleta pozostáva zo zážihových a vznetových pohonných jednotiek, ktoré využívajú aj súrodenci.
Benzínovým základom je moderný maloobjemový 3-valec 1,0 T-GDi s výkonom 120 koní, dostupný výhradne so 6-st. manuálom. Výkonnejšou verziou je testovaný 4-valec 1,4 T-GDi výkonom 140 koní. V tomto prípade je okrem 6-st. manuálu k dispozícii už aj 7-st. dvojspojkový automat. Špičkovou verziu je následne motorizácia 1,6 T-GDi s výkonom 204 koní, pri súrodencoch známa ako GT. V prípade nového modelu je k dispozícii výhradne len so 7-st. automatom. Pre priaznivcov nafty má Kia v ponuke nový turbodiesel 1,6 CRDi SCR s výkonom 115, resp. 136 koní. Slabšia verzia sa kombinuje výhradne so 6-st. manuálom. Pri silnejšej je k dispozícii naopak 7-st. automat.
Pohľadný crossover s autentickým dizajnom
Už na prvý pohľad dokáže XCeed zaujať svojim vzhľadom. V tomto prípade nejde o typické SUV. Kia vsadila skôr na dynamickejšie riešenie v podobe akéhosi zodvihnutého hatchbacku. Výsledkom je atraktívny crossover, ktorému rozhodne nechýba dávka príťažlivosti a dynamiky. Palec hore si výrobca vyslúžil i za autentickosť a originalitu. So základným hatchbackom sú pri exteriéri zhodné prakticky len predné dvere. Všetky ostatné diely karosérie sú úplne nové. Nový XCeed je aj preto možné veľmi ľahko vizuálne identifikovať.
Predná maska dostala výraznejšiu masku chladiča a nové predné svetlomety. Príznačný je pre ne aj veľmi dobrým svetelným účinkom. Dynamicky tvarovaný predný nárazník s veľkým nasávacím otvorom dodáva novinke športovú emóciu.
Pri pohľade z profilu najviac vyniká silueta crossovera so zdvihnutou svetlou výškou. Ochranné oplastovanie lemov blatníkov prechádza až do štýlových plastových bočných prahov. Vizuálny zážitok v prípade testovaného exempláru ešte zvýrazňujú efektné kolesá s priemerom 18 palcov.
Žiadaná originalita nechýba ani na zadnej časti. Pomerne úzke koncové svetlá XCeed opticky ešte viac rozširujú a tlačia k zemi. Zadné dvere zdobí okrem loga aj výrazné označenie modelu. Vyslovene masívne pôsobí zadný nárazník. Dve efektne vyzerajúce koncovky výfukov sú v tomto žiaľ len atrapou. Reálne vyústenie výfukového systému je „ukryté“ v priestore pod nárazníkom. Obdobné riešenie možno vo všeobecnosti považovať za akýsi neduh dnešnej doby.
Vo finále nás svojim vzhľadom dokázala Kia XCeed prijemne prekvapiť. Novinka neskrýva určitú vizuálnu príbuznosť so základným modelom Ceed, no na druhej strane, sa zároveň pýši vyslovene autentickým nábojom, ktorý zážitok z dizajnu posúva na úplne inú úroveň.
V interiéri zavládla doba digitálna
Interiér modelu XCeed so svojou základnou koncepciou, sa na rozdiel od originálne poňatého zovňajšku odlišuje od svojich súrodencov len minimálne. Aj v tomto prípade môžeme počítať s veľmi kvalitným dielenským spracovaním, ako aj výberom pomerne hodnotných materiálov. Palubná doska resp. rozmiestnenie ovládacích prvkov, zaujme okrem toho tiež špičkovou intuitívnosťou.
Aj napriek zachovanej základnej koncepcii prichádza nový XCeed s pomerne zásadnými novinkami. Špičkové verzie dostalo prepracované multimediálne rozhranie s novou 10,25 palcovou obrazovkou infotaimentu, ako aj digitálnu verziu prístrojového panela „Supervision“. Hneď na úvod sa neubránime konštatovaniu, že už základné analógové prevedenie prístrojového panelu patrí pri modeloch s logom Kia v princípe k tým najprepracovanejším. Virtuálna alternatíva prístrojového panela je v tomto prípade skôr jasnou odpoveďou na aktivity konkurencie resp. aktuálny módny trend. Digitálne rozhranie “prístrojovky” sa v súčasnom prevedení radí skôr medzi tie konzervatívnejšie. K dispozícií sú tu dve vyobrazenia pre štandartný a následne ešte športový jazdný režim. V oboch prípadoch predstavuje dominantný prvok grafická imitácia „analógových budíkov“. Z užívateľského hľadiska nás ešte viac ako samotná grafická stránka potešila celková prehľadnosť a špičková čitateľnosť za každých svetelných podmienok.
O niečo viac ako digitálny prístrojový panel, sa nám pod kožu dostala nová verzia rozhrania infotaimentu s dotykovou obrazovkou orientovanou smerom na vodiča. Matný povrch je v tomto prípade menej náchylný na nechcené otlačky prstov. Rozhranie ponúka nové usporiadanie vyobrazovaných údajov prostredníctvom veľkých dlaždíc, čo určite pôsobí prémiovejším dojmom. Samozrejmosťou je možnosť osobného prispôsobenia a usporiadania vyobrazovaných údajov. Vo všeobecnosti v menu pribudlo viac online aplikácii. Jednoduchosť ovládania podčiarkujú virtuálne tlačidlá s tými najdôležitejšími funkciami. Naďalej zostalo zachované ovládanie hlasitosti tradičnou formou či samostatný modul klimatizácie s hardwarovými tlačidlami.
Posed za volantom je oproti klasickému hatchbacku logicky o niečo vyšším. Stále ale platí, že aj v prípade modelu XCeed má pozícia za volantom o niečo bližšie ku klasickým kompaktom, ako k plnohodnotným SUV. Tento efekt ešte viac umocňujú optimálne nadimenzované predné sedačky s príjemnou povrchovou úpravou. Výhľad z kabíny zbytočne nekomplikujú na dnešné pomery pomerne tenké predné stĺpiky.
Priestorové pomery v druhom rade pôsobia napriek identickému rázvoru, v porovnaní so základným modelom, vzdušnejším dojmom. Práve tu sa ako určitá výhoda javí vyššia stavba vozidla. Vzadu sa bez problémov odvezú aj dvaja dospelí s telesnou výškou presahujúcou 180 cm.
O približne 31 litrov si v parametri priestrannosti polepšil aj batožinový priestor. Kia XCeed v tomto smere disponuje kapacitou 426 litrov v základnom usporiadaní. Do priestoru pod podlahou sa v prípade verzií vybavených opravnou sadou zmestia aj väčšie predmety. Polohovateľná medzipodlaha zároveň umožňuje vytvorenie praktickej roviny v prípade sklopených zadných delených operadiel Maximálna prepravná kapacita predstavuje až 1378 litrov. Z komfortných prvkov sme ocenili automatické ovládanie dverí batožinového priestoru. Pri manipulácii s ťažkými predmetmi predstavuje istú nevýhodu masívny nárazník o niečo vyššia nakladacia hrana.
Pre redakčný test sme mali k dispozícii model XCeed v špičkovej výbave Platinum. Za všetky zaujímavé výbavové prvky spomeňme napr.: parkovací asistent, pamäte pre elektrické nastavenie sedadla vodiča, vyhrievanie predných aj zadných sedadiel, navigáciu, bezkľúčový prístup a štartovanie či príplatkové audio značky JBL. Z prvkov v opcii by sme v prípade nutného kompromisu na úkor digitálneho prístrojového rozhrania a spomínaného audia, uprednostnili skôr kompletný balík veľmi dobre fungujúcich jazdných asistentov.
4,4 cm najviac prináša viac sebavedomia a slobody.
Modely Ceed a ProCeed nasadili novinke povestnú latku veľmi vysoko predovšetkým s prihliadnutím na jazdné vlastnosti. Nič iné ako je prvotriedny zážitok z poza volantu, sa preto neočakáva ani od modelu XCeed. Novinka k tomu pridáva naviac bonus v podobe schopnosti zdolávania nástrah ľahkého terénu.
Ako prvé musíme pri testovanom modeli opäť oceniť špičkový pocit z tuhosti karosérie. Presvedčili sme sa o tom najlepšie, paradoxne, práve na cestách s horším povrchom. Dodatočné úpravy na podvozku majú oproti klasickému hatchbacku za následok pocitovo citeľne lepšiu schopnosť zdolávať drobné nerovnosti našich ciest, či tradičný neduh v podobe prepadnutých mestských kanalizačných poklopov. Na vyslovené rýchle tempo po skutočne rozbitej lesnej či poľnej ceste sa ale napriek tomu testovaný XCeed veľmi nehodí. Ako limitujúci faktor sa v tomto prípade javia predovšetkým 18 palcové disky kolies s pneumatikami s nízkym profilom, ktoré sú, pri „trafení“ hrubej nerovnosti, jednoducho cítiť.
Talent podvozka dokáže naplno prejaviť aj pri jazde po kvalitnom povrchu. Novinke v tomto smere nie je proti srsti ani vyslovene dynamicky jazdný prejav. Pri ostrom tempe a v zákrutách sa XCeed nakláňa len minimálne. Športový dojem u vodiča ešte viac umocňuje pomerné nízke ťažisko, čo je konštrukčná výhoda oproti tradičným SUV.
Motorizáciu 1,4 T-GDi možno s pokojným svedomím označiť za zlatú strednú cestu. Výkon 140 koní s prehľadom postačuje aj na plne zaťažené vozidlo. Oproti silnejšiemu ekvivalentu 1,6 T-GDi je výhodou lepšia spotrebu paliva. Výsledný priemer sa počas nášho testu ustálil na hodnote 6,9 litra na každých 100 km podľa palubného počítača. Ide o hodnotu pohybujúcu sa v medziach, ktoré udáva výrobca.
Výkonový potenciál a maximálny krútiaci moment dokáže naplno využívať precízne radiaca 7-st. automatická prevodovka s dvojspojkovou konštrukciou. Pri pohodovej jazde sa snaží otáčky držať čo najnižšie s prihliadnutím na spotrebu paliva. Naopak, pri prudšom zošliapnutí plynového pedálu zároveň nemá problém podradiť aj o 2 stupne. Okrem prvku komfortu ide o skvelú voľbu do mestskej premávky s častými zápchami. Napriek tomu platí, že jazdu ako takú umožní vodičovi ešte viac precítiť klasická manuálna prevodovka.
Z hľadiska nastavenia disponuje Kia XCeed dvoma jazdnými režimami. Základný a východiskový režim Normal dopĺňa ešte mód Sport, ktorý citeľne zmení predovšetkým odozvu na plynový pedál či reakcie automatickej prevodovky.
Aj keď sa to na prvý pohľad nemusí zdať, testovaný model disponuje slušnou svetlou výškou na úrovni 184 mm. Je to o 44 mm viac ako dokáže ponúknuť klasický hatchback. Vyššia svetlosť podvozka znamená viac slobody nielen pri pohybe v meste a testom parkovaní pri obrubníkoch, ale aj v ľahkom teréne. Práve vďaka vyššej svetlosti a troche predvídavosti sa novinka vyslovene nestratí ani v takomto prostredí. A to aj napriek absencii pohonu oboch náprav.
A náš celkový dojem ?
Nová Kia XCeed triafa povestný klinec presne po hlavičke. Inými slovami tento model reaguje na potreby a očakávania dnešných zákazníkov. Ide o typického predstaviteľa kategórie tzv. mestských crossoverov, ktoré nutne nepotrebujú pohon 4×4. Obľúbená vyššia stavba karosérie s príjemnejším posedom, inšpirovaná vo svete SUV, je skombinovaná s dynamickým a autentickým dizajnom. Žiadaným bonusom sú aj v tomto smere špičkové a suverénne jazdné vlastnosti na klasickom asfalte, ktoré majú veľmi blízko ku klasickému modelu Kia Ceed.
Autor: Peter Hlačik/ Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Kia XCeed 1,4 T-GDi Platinum
Motor: zážihový (benzín)
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 103/140
Krútiaci moment Nm: 242
Pohotovostná hmotnosť: 1436 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 200
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,5 s
Prevodovka: automatická dvojspojková
Počet stupňov: 7
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 6,4 – 7,1 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,9 / 100 km
Pneumatiky: Continental Conti Sport Contact
Verzia/akciová cena
Kia XCeed 1,4 T-GDi Platinum (testovaný model) od 25 290 €
Kia XCeed 1,0 T-GDi Amber od 17 690 €
Klikni na konfigurátor Kia XCeed
Klady +++
Jazdné vlastnosti
Pocit kvality
Atraktívny dizajn
Zápory – – –
Absencia pohonu 4×4
Obmedzené možnosti vyobrazenia digitálneho prístrojového panelu
Recenzia
Kia XCeed
Testovaný model: Kia XCeed 1,4 T-GDi Platinum Motor: zážihový (benzín) Pohon: predný Počet valcov: 4 Výkon kW/koní: 103/140 Krútiaci moment Nm: 242 Pohotovostná hmotnosť: 1436 kg Maximálna rýchlosť km/h: 200 Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,5 s Prevodovka: automatická dvojspojková Počet stupňov: 7 Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 6,4 – 7,1 l na 100 km Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,9 / 100 km Pneumatiky: Continental Conti Sport Contact
Výhody
- Jazdné vlastnosti
- Pocit kvality
- Atraktívny dizajn
Nevýhody
- Absencia pohonu 4×4
- Obmedzené možnosti vyobrazenia digitálneho prístrojového panelu
Kia XCeed DEALS
Zhromažďujeme informácie z mnohých obchodov za najlepšiu dostupnú cenu