Úspešný prvý cestný výlet posúva efektívnosť elektrického Mercedes-Benz VISION EQXX na novú úroveň. Technológiami nabitá štúdia značky Mercedes-Benz preukázala svoj vynikajúci dojazd a efektívnosť na európskych cestách. Počas jazdy na svojej prvej dlhej trase zo Sindelfingenu cez švajčiarske Alpy a severné Taliansko do Cassis na Azúrovom pobreží prešlo toto vozidlo na jedno nabitie viac ako 1 000 kilometrov a to v reálnej každodennej premávke.
VISION EQXX začalo svoju jazdu v chladnom a daždivom počasí, cestovalo bežnými rýchlosťami a na nemeckých diaľniciach dočasne jazdilo aj rýchlosťou do 140 km/h v jazdnom pruhu na predchádzanie. Stav nabitia akumulátora po príchode do cieľa predstavoval približne 15 percent, zostávajúci dojazd bol teda približne 140 kilometrov. Priemerná spotreba prekonala všetky naše očakávania a dosahovala rekordnú hodnotu len 8,7 kWh na 100 kilometrov.
Vozidlo VISION EQXX tým preukázateľne posunulo dojazd a efektívnosť elektrického vozidla na novú úroveň – v reálnych podmienkach a s potvrdením od nezávislej inštancie. Počas jazdy na dlhej trase bola nabíjacia zásuvka zaplombovaná a jazdy sa zúčastnil nezávislý znalec TÜV Süd. Oficiálne tým bolo potvrdené, že nový prístup značky Mercedes-Benz k vývoju má veľký potenciál: komplexne a do posledného detailu premyslená efektívnosť presahujúca rámec hnacieho ústrojenstva a aerodynamiky a teraz ešte užšia spolupráca s externými partnermi presahujúca hranice jednotlivých odborov – táto koncepcia sa na 100 percent vydarila. Je to predloha pre konštruovanie automobilov, ktorá určuje nové štandardy efektívnosti a dojazdu elektrických vozidiel. Mnohé z technologických riešení vozidla VISION EQXX sa preto budú používať v budúcich sériových vozidlách značky Mercedes-Benz.
Vozidlo VISION EQXX je plne vybavené inováciami. Ako prototyp s optimalizovaným softvérom je súčasťou rozsiahleho technologického programu, ktorý spája najnovšiu digitálnu techniku s priekopníckym duchom typickým pre značku Mercedes-Benz, agilnosťou inovatívnej spoločnosti a rýchlosťou Formuly 1. Poslaním pri vývoji vozidla VISION EQXX bolo hľadanie hraníc možného. Technológiami vybavené vozidlo absolvovalo jednodňový cestný výlet cez viacero európskych hraníc, a tak ukázalo, čo elektrické vozidlo dokáže: z Nemecka do Švajčiarska, ďalej do Talianska, smerom na Miláno a nakoniec do cieľa, ktorým bolo prístavné mestečko Cassis pri Marseille na juhu Francúzska.
Profil trasy – od diaľničných úsekov až po horské prechody a cestné staveniská – a poveternostné podmienky predstavovali pre VISION EQXX rozličné výzvy. Teploty dosahovali od 3 stupňov Celzia v čase odjazdu pri výskumnom a vývojárskom centre v Sindelfingene až do 18 stupňov Celzia v cieli cesty. Severne od Álp mierne pršalo, smerom ďalej na juh fúkal pri slnečnom počasí jemný vietor. Vplyv množstva opatrení na zabezpečenie efektívnosti bol zdokumentovaný podľa rozdielnych úsekov trasy.
Vďaka nízkej hodnote cW 0,17 nemá žiadnu plochu, do ktorej by sa mohol vietor oprieť. Celosvetovo najlepšia aerodynamika vo svete automobilov so schválením na cestnú premávku je výsledkom inteligentnej súhry mnohých jednotlivých opatrení. Tá sa začína už pri základnej forme karosérie, v ktorej je integrovaná klenba kabíny s hladkými plochami a ktorá sa ako kvapka vody elegantne tiahne dozadu. Pokiaľ ide o malý odpor vzduchu, výhodou je aj malá čelná plocha s rozmerom 2,12 m² a zmenšený rozchod zadných kolies. Tento rozchod je o 50 mm menší ako rozchod predných kolies, vďaka čomu sa zadné kolesá otáčajú v závetrí predných kolies. Aktívny zadný difúzor, ktorý sa automaticky vysúva pri rýchlosti 60 km/h, zabezpečuje lepšie vedenie vzduchu, čím značným spôsobom prispieva k zmenšenému odporu vzduchu.
K ďalším efektívnym výhodám tohto technológiami vybaveného vozidla patria jeho pneumatiky s extrémne nízkym valivým odporom 4,7 promile, ktoré výrobca automobilov Mercedes-Benz vytvoril pre vozidlo VISION EQXX v spolupráci so svojím partnerom v oblasti vývoja – spoločnosťou Bridgestone.
Koncepcia odľahčenej konštrukcie vozidla VISION EQXX je rozsiahla – od použitých materiálov až po inovatívne bionické štruktúry, ktoré prinášajú lepší pomer medzi pevnosťou a hmotnosťou. Príkladom je trvalo udržateľný kompozit z uhlíkových vlákien a cukrovej trstiny, z ktorého je vyrobený horný diel akumulátora a ktorý sa používa aj vo Formule 1, a zadná podlaha BIONEQXXTM vyrobená procesom odlievania hliníka. Štrukturálny konštrukčný diel z ľahkého kovu nahrádza výrazne ťažšiu konštrukčnú skupinu z viacerých navzájom spojených dielov. Na miestach, v ktorých nie je potrebná konštrukčná pevnosť, sa nachádzajú medzery, čím sa šetrí materiál. Tento inovatívny konštrukčný prístup v porovnaní s konvenčným konštrukčným dielom prináša úsporu hmotnosti až o 20 percent.
Väčšinu hmotnostnej efektívnosti zabezpečujú čisto elektrický podvozok s ľahkým pomocným rámom pochádzajúcim z F1, hliníkové brzdové kotúče a trakčný akumulátor. Novovyvinutý akumulátor elektrickej energie vo vozidle VISION EQXX má pri kapacite 100 kWh takmer rovnakú energetickú kapacitu ako akumulátor v EQS, ktorý v celosvetovom porovnaní elektrických vozidiel, ktoré sú v predaji, dosahuje najlepšie hodnoty. Má však o 50 percent menší objem a o 30 percent nižšiu hmotnosť. Výsledok: porovnateľne ľahký kompaktný akumulátor s rozmermi len 200 x 126 x 11 cm a s hmotnosťou 495 kilogramov sa zmestí do vozidla nižšej strednej triedy. Elektrický pohon bol vyvinutý v spolupráci s odborníkmi z tímu Mercedes-AMG Petronas F1.
VISION EQXX dokáže na zväčšenie svojho dojazdu využiť efekt rekuperácie pri každom klesaní a počas každého priebehu brzdenia. Pozitívny vedľajší účinok: vďaka elektrickej brzde sa mechanické brzdy takmer vôbec nezaťažujú. To zasa prvýkrát umožňuje použiť nové hliníkové brzdové kotúče, ktoré majú výrazne nižšiu hmotnosť ako varianty z ocele.
Solárna strecha pozostáva zo 117 solárnych článkov a napája 12 voltový akumulátor, ktorý elektrickým prúdom napája vedľajšie spotrebiče ako navigačný systém. Nárast hodnoty je merateľný: vysokovoltový akumulátor sa primerane odbremeňuje, čo je možné odčítať na displeji palubného počítača. Solárny systém na zvýšenie výkonnosti celkovo zvyšuje dojazd o viac ako dve percentá.
Elektrické hnacie ústrojenstvo vozidla VISION EQXX, ktoré bolo vyvinuté v spolupráci so špecialistami na preteky F1 tímu HPP, pozostáva z elektromotora, prevodovky a výkonovej elektroniky a dosahuje špičkový výkon 180 kW. Vďaka krútiacemu momentu, ktorý je k dispozícii od prvých otáčok motora, a veľmi nízkym jazdným odporom vozidla VISION EQXX počas celej trasy ani nebolo nutné rozvinúť celý potenciál. Oveľa dôležitejšie ako maximálny výkon sú iné faktory: elektrické hnacie ústrojenstvo je kompaktné, ľahké a vysokoefektívne ako akumulátor. Priemerná účinnosť pre takýto spôsob využitia dosahuje hodnotu 95 percent. To znamená, že 95 percent energie sa z akumulátora prenáša na kolesá.
S tým súvisia ďalšie výhody z efektivity ako redukcia strát v hnacom ústrojenstve. Z toho konkrétne vyplýva, že inžinierom Mercedes-Benz sa podarilo znížiť celkové straty v hnacom ústrojenstve (motor, invertor a prevodovka) o 44 percent v porovnaní s elektrickým pohonom, ktorý nie je založený na tomto projekte.
Aj to sa počíta do celkového hodnotenia: zvýšenie efektívnosti o jedno percento znamená zvýšenie dojazdu o dve percentá. Tomuto efektu pomáha aj akumulátor vozidla VISION EQXX vďaka svojej pozoruhodnej energetickej hustote takmer 400 Wh/l a mimoriadne vysokému napájaciemu napätiu viac ako 900 voltov. Pokiaľ ide o vysoké napätie, prvýkrát použitá technológia sa osvedčila počas celej cesty – nenastali žiadne problémy, ako napríklad prehrievanie vedenia a všetky hodnoty boli v zelenej zóne. Ďalšie zvýšenie efektívnosti je výsledkom aktívneho vyvažovania článkov. Táto technológia počas jazdy zaručuje rovnomerný odber energie z článkov. Zvyšuje sa tým využiteľná energia, a tým aj dojazd.
Zdroj: Mercedes-Benz