Autoinak.sk

Lada už má k dispozícii motory s emisnou normou Euro 6d

Najprísnejšia európska legislatívna norma potrápila prakticky všetkých automobilových výrobcov pôsobiacich v krajinách Európskej únie. Jej uvedenie spojilo doslova zemetrasenie v palete motorov väčšiny koncernov. Mnohé agregáty preto odišli do zabudnutia, v tom lepšom prípade boli nahradené novými. Takmer všetky dnešné moderné turbodiesle sa dnes už nezaobídu bez roztoku močoviny AdBlue. Naopak, pre benzínové motory sa stáva štandardom filter pevných častíc.

Zaujímavé informácie sa v súvislosti s nástupom emisnej normy Euro 6d Temp šírili z Ruska, konkrétne od tamojšej najväčšej automobilky Lada. Na jednej strane zaznamenala táto značka po mnohých rokoch stagnácie a úpadku v krajinách EÚ citeľný nárast predaja. Podpísali sa pod to nové modely s moderným dizajnom a stále zaujímavou cenovkou. Najlepším príkladom spomínaného je nakoniec aj slovenský trh. V minulom roku u nás Lada predala solídnych 652 nových automobilov. Ešte pred pár rokmi išlo o raritnú záležitosť, dnes je to značka, ktorej modely už bežne stretávame na našich cestách.

Na opačnej strane uvedeného úspechu je nástup spomínanej emisnej normy, ktorá odolným ruským agregátom veľmi nevonia. Zabúdať pritom netreba ani na politiku samotného koncernu. Ako je dobre známe, Lada v súčasnosti patrí pod krídla skupiny Renault. Táto aliancia už má v Európe jednu silno etablovanú „low cost“ automobilku. Reč je, samozrejme, o značke Dacia. Bolo na zvážení, či je pre alianciu dobrým riešením, aby Lada v Európe potencionálne konkurovala značke Dacia.

Ešte v novembri minulého roka všetko nasvedčovalo tomu, že Lada to na západe „zabalí“ a bude sa prioritne sústrediť na domáci ruský trh, prípadne na iné trhy v rozvojových krajinách. Dnes je ale opäť všetko inak. Značka zainvestovala do úpravy svojich pohonných jednotiek tak, aby spĺňali najprísnejšiu emisnú normu, ako aj metodiku homologizácie a merania spotreby paliva podľa WLTP. A čo znamená nasledovné v praxi?

Najžiadanejší atmosférický benzínový motor 1,6 16V dostal po novom filter pevných častíc a výkonovo bol oslabený o 4 kone. Počítať treba v tomto prípade aj s o niečo vyššou obstarávacou cenou. Spomínaný motor nájdeme pod prednou kapotou v súčasnosti najobľúbenejšieho modelového radu Lada Vesta. Rovnaký osud zasiahol aj legendárnu Ladu 4×4. Tá je v našich končinách stále známa pod ikonickým menom Lada Niva. Mnohí stále nedajú na tohto odolného pracanta z „minulého storočia“ dopustiť, a to predovšetkým vďaka špičkovej priechodnosti náročným terénom. Pod jej kapotou pracuje atmosférický zážihový agregát s objemom 1,7 litra. Aj v tomto prípade siahla automobilka po aplikácii filtra pevných častíc. Týmto krokom má automobilka v európskom priestore, ako sa hovorí, po starostiach minimálne do roku 2021, keď vstúpi do platnosti ešte prísnejšia
emisná norma. Prínosom pre Rusov môžu byť i pripravované nové modely. Steve Mattin, britský šéfdizajnér značky Lada, v tomto prípade odvádza veľmi dobrú prácu. Veľkú pozornosť vzbudila predovšetkým štúdia Lada 4×4 Vision, ktorá je predzvesťou moderného duchovného nástupcu právepre model 4×4 (Niva).

Lada 4×4 Vision

Foto: Lada

Exit mobile version