Maserati má v automobilovom svete nezameniteľný cveng. Talianov napriek tomu niekoľko posledných rokov živí predovšetkým bohatá história. Dnešné modelové portfólio neptúnového trojzubca je už pomerne zastarané. Aj keď SUV model Levante pozdvihol značku z pozície vyslovene exkluzívneho výrobcu na masovejšiu automobilku, tak v Modene si veľmi dobre uvedomujú, že len z histórie sa donekonečna žiť nedá. Dlhoplánovaná modelová ofenzíva štartuje vo veľkom štýle práve teraz v podobe superšportu Maserati MC 20.
Trojzubec s novým leskom
Písal sa rok 2004, keď v Modene predstavili na dlhú dobu posledný superšport Maserati MC 12, s technikou značky Ferrari. Kritici tomuto výnimočnému automobilu zazlievali, že ide „len“ o preoblečený model Enzo. Určitou iróniou je, že MC 12 dokázalo v tých časoch prekonať na rýchlostnej skúške kultového Top Gearu aj svoju slávnejšiu predlohu. Po ukončení výroby limitovaného počtu tohto modelu nasledovalo v Modene viacročné obdobie temna. Maserati nemalo v ponuke žiadny čistokrvný superšport. Revolúcia v pravom slova zmysle nastala pred pár týždňami, keď bolo oficiálne predstavené nové Maserati MC 20. Dôležitým faktorom je, že v prípade tohto modelu ide o čistokrvné Maserati, vyvíjané vo vlastnej réžii. To, že ide o významný míľnik v histórii automobilky, podčiarkuje aj vynovené fabrické logo s motívom neptúnového trojzubca, ktoré debutovalo práve na MC 20. Zásadnej inovácie sa dočkala aj výrobná linka v domácom závode na severe Talianska. Mimochodom, na rovnakom mieste sa budú vyrábať aj ďalšie nové modely, ktoré automobilka postupne predstaví v najbližších rokoch.
Pokrokový superšport
Dizajn nového modelu MC 20 je v porovnaní s ostatnými konkurentmi, a to nielen z Apeninského polostrova, až prekvapivo uhladený a elegantný. Nové Maserati sa takmer kompletne zrieklo všetkých „agresívnych“ prvkov v podobe krídel či spojlerov. Výnimku potvrdzuje prakticky len aktívne zadné krídlo, funkčné vo vysokých rýchlostiach, a výrazný difúzor. Práve sofistikovaný podvozok v kombinácii s optimalizovanou aerodynamikou generuje dostatočný prítlak zaručujúci stabilitu vozidla aj vo vysokých rýchlostiach. Za impozantným aerodynamickým výsledkom stoja dlhé hodiny počítačových simulácií a reálnych skúšok vo veternom tuneli u talianskeho výrobcu monopostov, spoločnosti Dallara. Hrdý historický odkaz pripomína autentická maska chladiča inšpirovaná vyššie spomenutým predchodcom MC 12. Ladné tvary karosérie sú vo finále veľmi dôležité, pretože Maserati plánuje od modelu MC20 neskôr odvodiť nielen očakávanú otvorenú verziu, ale dokonca aj plne elektrický ekvivalent! Predný splitter, ako aj bočné prahy sú vyrobené z pevného a zároveň veľmi ľahkého uhlíkového vlákna. Z rovnakého materiálu je vytvarovaný aj vnútorný monokok. Samozrejme, vizuálne atraktívne svetlá sa môžu pochváliť výkonnou LED svetelnou technikou.
Interiér nabitý emóciami
Talianska vášeň pre emócie a zmysel pre detail sa naplno prejavili aj v interiéri. Centrom diania je prekrásny volant, potiahnutý Alcantarou. Z použitých materiálov aj v kabíne dominujú uhlíkové vlákna. Dokonalú dynamickú atmosféru vo finále dopĺňajú už na pohľad športové sedačky s integrovanou hlavovou opierkou. Automobilovú modernu na palube reprezentuje nové multimediálne rozhranie MIA (Maserati Intelligent Assistant) so všetkými modernými funkciami vrátane mobilnej a online konektivity. Pomyselnú efektnú čerešničku reprezentujú výklopné, resp. „motýlie“ dvere, ktoré k superšportu neodmysliteľne patria. Maserati sa aj napriek všetkému spomenutému podarilo vo finále ustrážiť aj nízku hmotnosť. Nový model MC 20 váži menej ako 1500 kg.
Nettuno V6 prináša motorovú revolúciu
Najväčší technologický šperk sa v prípade nového MC 20 ukrýva v jeho útrobách. Reč je o úplne novej pohonnej jednotke s názvom Nettuno V6, pri ktorej vývoji sa v Maserati inšpirovali vo svete F1. Prepĺňaný benzínový 3-liter V6 s uložením valcov pod 90-stupňovým uhlom, skombinovaný s 8-stupňovou automatickou prevodovkou, prichádza so zaujímavou konštrukčnou inováciou. Funkčnou zvláštnosťou sú v tomto prípade hneď dve spaľovacie komory pri každom valci. Prvá sa nachádza klasicky pri centrálne umiestnenej sviečke a druhá je situovaná viac z boku a disponuje vlastnou zapaľovacou sviečkou. Obe komory sú ale vzájomne prepojené. Toto riešenie predstavuje v praxi veľkú výhodu predovšetkým pri veľkej záťaži, keď sú v maximálnej permanencii obe komory, čím sa zvyšuje nielen účinnosť motora, ale zefektívňuje sa aj samotný proces horenia zmesi. Celkový výkon unikátnej pohonnej jednotky aj preto ponúka impozantných 630 koní. Za zmienku určite stojí aj krútiaci moment na úrovni 730 Nm, ktorý je dostupný už pri 3000 otáčkach. Maserati aj preto tvrdí, že v tomto prípade postavilo vôbec najvýkonnejší sériovo vyrábaný 6-valcový motor! Vodič má v rámci až piatich jazdných režimov k dispozícii zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 2,9 sekundy, resp. z 0 na 200 km/h za 8,8 sekundy. Maximálna rýchlosť následne prekonáva hodnotu 325 km/h. Sériová produkcia nového Maserati MC 20 sa v Modene začne ešte v tomto roku a prvé kusy dorazia k svojim zákazníkom začiatkom roka 2021.
Technické parametre
Maserati MC 20
Motor: zážihový 3,0 V6
Maximálny výkon: 463 kW (630 koní)
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 2,9 s
Maximálna rýchlosť: 325 km/h
Cena: od 177 000 eur
autor Peter Hlačik foto Maserati
Zdroj k press foto: