Autoinak.sk

Mazda 3 – Útok na prémiu

Mazda nás s avizovaným príchodom novej generácie kompaktného modelu 3 pomerne dlho napínala. Čakať sa v tomto prípade určite vyplatilo. Nový model prešiel vo všetkých smeroch zásadným medzigeneračným posunom. Najväčšiu pozornosť ešte dlho pred samotným debutom štvrtej generácie pútal revolučný motor Skyactiv-X. Ten sa nakoniec Japoncom podarilo dotiahnuť do sériovej podoby. Opomenúť určite nemožno tiež pútavý dizajn, kompletne prepracovaný interiér či ďalšie technické finesy. Zaujímavosťou je v tomto ohľade dostupnosť pohonu všetkých kolies. Inými slovami – nová Mazda 3 prichádza s novou filozofiu. Novinka sa teraz približuje k prémiovému segmentu ešte viac ako ktorýkoľvek iný súčasný model s logom Mazda.

Nový model Mazda 3 s atmosférickým benzínovým 2-litrom Skyactiv G 122, skombinovanom so 6 st. automatickou prevodovkou, ako aj 6-st. manuálnou prevodovkou, v špičkovej výbave Plus, nám na test zapožičala spoločnosť ALTERIA MOTOR s.r.o. Žilina, autorizovaný predajca vozidiel Mazda v žilinskom regióne.

Rýchle fakty:

Mazda 3 Foto Mazda 3, Autor: Filip Lehotský

Mazda 3 ako nástupca modelového radu 323 uzrela svetlo sveta už v roku 2003. Za prelomovú môžeme označiť minulú, teda tretiu generáciu z roku 2013, ktorá už dostala dizajn Kodo i technologický balík Skyactiv. Aktuálna štvrtá generácia bola oficiálne predstavená koncom minulého roku na autosalóne v Los Angeles. Na našom trhu sa táto horúca novinka pritom objavila ešte len pred pár týždňami.

Aj nová generácia je dostupná v dvoch karosárskych verziách. A to ako dynamický hatchback resp. štýlový sedan. Pri záplave technologických noviniek sa do popredia tlačí predovšetkým technológia Skyactiv-X. Ide o úplne novú benzínovú motorizáciu s možnosťou tzv. homogénneho spaľovania. V praxi sa v jednom balení kombinujú výhody benzínových i naftových agregátov. Na našom trhu sa táto motorová novinka objaví až na konci blížiaceho sa leta. A pozor, Skyactiv-X bude alternatívne k dispozícii aj s pohonom všetkých štyroch kolies.

Nová Mazda 3

Konštruktéri mimo toho zapracovali aj na doterajších pohonných jednotkách. Obľúbený atmosférický dvojliter je preto už v základe k dispozícii s Mild Hybridnou technológiou. Elektrická sústava síce nedokáže samostatne poháňať vozidlo ale na druhej stráne dokáže citeľne zlepšiť jazdnú dynamiku a zároveň znížiť spotrebu paliva i množstvo produkovaných emisií.

Tuhosť karosérie sa medzigeneračne citeľne zlepšila vďaka využitiu vysokopevnostnej ocele. Konštrukčným „prekvapením“ je ale aj upustenie od nezávislého zavesenia kolies zadnej nápravy. To teraz nahrádza jednoduchšie zavesenie s torznou priečkou. Určitú nevýhodu v minulosti predstavovali len minimálne možnosti osobnej personalizácie, prostredníctvom výbavy na želanie. Mazda sa na tomto poli, pri novej generácii modelu 3, odhodlala k malej revolúcii. Novinku si je teraz možné okrem daného výbavového stupňa obohatiť aj kombináciou dostupných príplatkových paketov!

Autentické video z testu nového modelu Mazda 3

Aktuálna ponuka pohonných jednotiek pre náš trh zahŕňa benzínové i naftové verzie. Testovaný benzínový atmosférický 4-valec 2,0 Skyactiv-G122 (122 koní), je dostupný so 6-st. manuálnou prevodovkou, ako aj s automatom s rovnakým počtom stupňov. Identické prevodovky si je možné voliť aj pri turbodiesli 1,8 Skyactiv-D116 (116 koní).

Benzínová atmosféra teraz disponuje Mild hybridnou technológiou

O pár mesiacov ponuku doplní spomínaný, nový, benzínový motor 2,0 Skyactiv-X181 (181 koní), kde budú okrem pohonu predných kolies k dispozícii aj verzie s pohonom 4×4 AWD. Aj v tomto prípade bude mať zákazník na výber buď 6-st. manuálu prevodovku alebo 6-st. automat.

Atraktívna evolúcia dizajnu Kodo

Bez mučenia sa priznávam že po uvoľnení prvých oficiálnych fotografii na mňa pôsobil dizajn novej generácie Mazda 3 tak trochu kontroverzne. Na jednej strane tu bolo nadšenie z toho že Mazda má opäť odvahu prísť s niečím novým, no na druhej strane aj určité obavy aký bude „reálny dojem“ z masívnych koncových stĺpikov. Po prvom živom kontakte s novinku odišli spomínané obavy veľmi rýchlo do zabudnutia. V reálnej premávke, alebo ak chcete na dennom svetle, je nová „trojka“ aktuálne určite jednou z najvýraznejších dizajnových ikon kompaktnej triedy.

Prednej časti dominujú uhladené a čisté línie. Typicky tvarovaná maska chladiča je teraz ešte viac rozšírená, čo ešte viac zvýrazňuje dynamický postoj. Jednoduché športové línie predného nárazníka novinku opticky ešte viac rozširujú. Hmlovky sú podobne ako je tomu pri modeli 6 súčasťou hlavných svetlometov. Mimochodom, svetlá s atraktívnym podpisom už v úplnom základe disponujú špičkovou full LED technológiou.

predná časť dostala dizajnovo čisté línie

Bočnej siluete naďalej dominuje nezvykle dlhá predná kapota. Medzigeneračne sa citeľne skrátili previsy karosérie. Z toho logicky profitoval najviac nárast rázvoru medzi nápravami. Najzásadnejší dizajnový „highlight“ predstavujú skutočné masívne koncové stĺpiky. Toto riešenie japonskej novinke pomyselne dodáva ešte „väčšie svaly“, a ešte viac necháva vyniknúť niektorý z atraktívnych farebných odtieňov karosérie. V našom prípade šlo pri oboch vozidlách o ikonický Soul Red Crystal.

Zadná časť pôsobí, tak ako sme u značky Mazda zvyknutí, mimoriadne dynamicky a športovo. Optickú šírku ešte viac umocňujú vystupené zadné blatníky. Atraktívnu grafiku koncových svetiel dopĺňa dvojica neprehliadnuteľných, reálnych koncoviek výfukového systému. Určitou dizajnovou zaujímavosťou nového modelu je absencia antény. Čisté línie v tomto prípade nenarúša ani tzv. žraločia plutva. Novinka má totiž podobne ako väčší model 6, anténu integrovanú priamo do decentného strešného spojleru na konci strechy. Za dizajnovú odvahu, originalitu a neopozerané tvary si nová generácia hirošimského kompaktu zaslúži veľké uznanie. Obzvlášť v dnešných časoch, keď sa na seba väčšina konkurentov vzájomne podobá ako vajce vajcu.

Zadná časť pôsobí širokánskym dojmom

Interiér na ktorom si dali záležať!

Už spomenutý posun smerom k prémiovému segmentu je najviac cítiť v interiéri novej generácie. Okrem nového, a veľmi vkusného dizajnového stvárnenia, Mazda prekvapuje výberom použitých materiálov a ich dielenským opracovaním. Aj keď sa v našej redakcii nepatríme medzi tzv. „ohmatávačov“ aj tých najzamaskovanejších zákutí palubnej dosky, v tomto prípade pôsobí udivujúco, kde všade výrobca aplikoval mäkčené materiály, kožu či iné hodnotne pôsobiace dekoratívne materiály. Myslelo sa tu zároveň aj na praktickú stránku veci. Z užívateľského hľadiska dávame palec hore príjemnému mäkčenému priestoru spodnej časti palubnej dosky, s ktorým môže prísť do styku vodičovo koleno.

Interiér ako taký, pôsobí už na pohľad šoférskym dojmom, čo je pre značku Mazda typické. Tento pocit sa ešte viac umocní po usadnutí za volant. Vodič ale aj predný spolujazdec sa cítia s vozidlom príjemne obopnutí. Pocitovo sa v novom modeli sedí o niečo nižšie ako je tomu u väčšiny konkurentov. Vodič tak má pri jazde ešte lepšiu spätnú väzbu smerom od vozovky. Marketing značky s mottom „Jinba ittai“ – kôň a jazdec, je v tomto prípade mimoriadne výstižný. Pochváliť treba aj dobrú pozíciu všetkých ovládacích prvkov, predovšetkým páky manuálnej prevodovky, či voliča automatickej predovky. Už tradičnou ozdobou značky Mazda je trojramenný športový volant. Vysloveným prekvapením je výhľad z vozidla, a to predovšetkým v smere šikmo dopredu.

Interiér sa môže porovnávať s prémiovým segmentom

Mazda pristúpila k šalamúnskému riešeniu pri prístrojovom paneli. Tradičné analógové budíky ponúkajú jednoduchú a prehľadnú grafiku. Centrálny „budík“ v okrúhlom tubuse s ukazovateľom rýchlosti je v skutočnosti grafický displej, na ktorom je možné nastaviť niektorý z preferovaných módov. Palec hore dávame pritom množstvu vyobrazovaných údajov, ktoré novinka dokáže vodičovi v rámci prístrojového panela ponúknuť. Dôležite údaje možno sledovať aj na pekne zapracovanom Head-Up displeji, ktorý je tiež súčasťou základnej výbavy.

Malú revolúciu zaznamenal centrálny displej multimediálneho rozhrania. Mazda kompletne prekopala jeho grafiku a doplnila niektoré funkcie. Systém je zároveň v dobrom zmysle slova jednoduchý. Najzásadnejšiu zmenu predstavuje zmenená logika ovládania. Mazda upustila od dotykovej funkcie. Infotaiment v novej „trojke“ sa ovláda výhradne združeným ovládačom HMI na stredovej konzole. V praxi ide o pomerne intuitívne riešenie. Aj vzhľadom na spomínanú „jednoduchosť“ systému, nás počas testu ani raz neprepadlo vyslovené nutkanie ťuknúť do obrazovky prstom. Mazda popri tom výrazne popracovala na kamerovom výstupe prostredníctvom 360 stupňového náhľadu na okolie vozidla. Zaujímavosťou sú hneď aj dva senzory v okolí obrazovky. Oba slúžia novému asistentovi, ktorý monitoruje pozornosť a únavu vodiča.

Panel klimatizácie s “tradičným” ovládaním

Priestorové pomery v druhom rade kopírujú zaužívané zvyklosti danej triedy. Vzadu sa preto bez problémov odvezie dvojica priemerne urastených dospelých. Výrazný stredový tunel je pravdepodobne predzvesťou verzie s pohonom všetkých kolies. Prekvapením je okrem doširoka sa otvárajúcich zadných dverí i výhľad z tejto pozície. Ani v druhom rade sa aj napriek masívnym c-stĺpikom, netreba báť klaustrofóbického pocitu. Jednoduchá konštrukcia zadnej nápravy predstavuje pomyselnú výhodu pri objeme batožinového priestoru. Nová Mazda 3 ponúka v základnom usporiadaní objem 334 litrov. Pri výbave s kvalitným audio systémom značky Bose, časť priestoru vyplní subwoofer a objem sa symbolicky zmenší na 330 litrov. Nevýhodou efektnej karosérie je o niečo vyššia nakladacia hrana, s ktorou treba jednoducho počítať. Po sklopení zadných sedadiel vznikne takmer optimálna rovina s maximálnou prepravnou kapacitou na úrovni 1019 litrov.

Detail nového multimediálneho rozhrania

Medzigeneračný nárast ceny nová Mazda 3 kompenzuje skutočne bohatou výbavou už pri základnej verzii. Okrem už spomenutých LED svetiel či Head-up displeja spomeňme tiež bohatý balík jazdných asistentov, či bezkľúčové štartovanie. Testovaná verzia Plus k tomuto všetkému pridáva ešte 18 palcové kolesá z ľahkých zliatin, vyhrievanie predných sedadiel, vyhrievaný volant, predné parkovacie senzory, či zadnú parkovaciu kameru. Ostatné výbavové prvky ako je napr. kožene čalúnenie, 360 stupňový náhľad okolie vozidla alebo audio systém Bose sú následne dostupné v rámci niektorého z voliteľných príplatkových paketov.

Jazdí ako typická Mazda

Nová Mazda 3 sa od drvivej väčšiny konkurentov líši predovšetkým svojou filozofiou. Aj v prípade novej generácie zostal našťastie aj naďalej k dispozícii atmosférický 2-liter, ktorý poháňal aj testované exemplári. Motorizácia s označením Skyactiv G-122 prichádza okrem konštrukčných vylepšení aj s jednou zásadnou novinkou. Štvorvalcu teraz citeľne vypomáha Mild Hybridná technológia. Okrem výrobcom deklarovanej nižšej spotreby paliva a emisií, vnímame ako najväčší prínos hybridu pocitovo lepšiu dynamiku. Generátor totiž pomáha spaľovaciemu motoru aj pri prudkej akcelerácii. V praxi by dokázal pomerne ľahký hatchback bezproblémov rozhýbať aj samostatný benzínový agregát, no vďaka Mild Hybridnej technológii sme novinke pocitovo hádali dokonca o niečo väčší výkon ako je výrobcom udávaných „len“ 122 koní.

Mazda 3 detail prednej masky

Samozrejme aj v tomto prípade platí že s „atmosférou“ treba vedieť správne zaobchádzať. Neopakovateľné čaro tejto pohonnej jednotky sa dostavuje až nad hranicou 3000 otáčok a nepoľavuje prakticky až po obmedzovač. Kontinuálny nárast sily, resp. krútiaceho momentu, si je v tomto prípade možné plnými dúškami vychutnávať aj na hodnotách, o ktorých sa prepĺňaným motorizáciám môže väčšinou len snívať. Vo vyšších otáčkach možno samozrejme počítať aj typickým zvukovým prejavom, ktorý vás s najväčšou pravdepodobnosťou nikdy neomrzí. Mazda si pritom za svoje služby ani pri vyslovene pôžičkovej jazde nevypýta prehnane veľa paliva.
To, že je novinka vozidlom dvoch tvárí si vodič najlepšie uvedomí pri automatickej prevodovke. Za normálnych okolností, pri bežnej jazde, automat jednotlivé stupne preraďuje s dôrazom na čo najpriaznivejšiu spotrebu. Iný svet nastáva pri prudkom zošliapnutí pedálu akcelerátora alebo pri aktivovaní režimu Sport. V tomto prípade prevodovka dokáže veľmi slušne pracovať s maximálnym krútiacim momentom vo vyššej sfére otáčkomera. Mimochodom nová Mazda 3 je jedno z mála vozidiel vo svojej kategórii, v ktorom nás vyslovene bavilo aj sekvenčné radenie, či už pádlami pod volantom alebo voličom prevodovky. Šesť stupňov automatickej prevodovky sa môže v dnešnej dobe na prvý pohľad javiť ako málo. Mazda sa však obhajuje, že dôležitejší ako samotný počet prevodových stupňov je ich samotné sprevodovanie, a to sa Japoncom podarilo vyladiť pomerne excelentne.

Po presadnutí do verzie so 6-st. manuálom som sa chvíľku hľadal. Pri bežnej jazde stačí motor držať v spektre 2000-3000 otáčok, kedy už má dostatok „pary“ na prípadné zrýchlenie. Pri dynamickej jazde si vodič v tomto prípade musí opäť uvedomiť filozofiu atmosférickej pohonnej jednotky a nebáť sa oprieť o otáčky. Emócie stupňuje tradične veľmi presná kulisa radenia s krátkymi dráhami. Pocitovo sa nám zdal manuál v porovnaní s automatom o niečo živší, čo nám v konečnom dôsledku potvrdili aj údaje od výrobcu.

Nová Mazda 3

Značku Mazda vždy charakterizovalo príjemne strmé riadenie, ako aj presné dávkovanie brzdného účinku. Nič iné sme preto pri novej „trojke“ ani nečakali. Najväčším otáznikom z hľadiska jazdy bol podvozok s už spomenutou „jednoduchou“ zadnou nápravou. Naladenie podvozka by sa dalo označiť za optimálny kompromis medzi komfortom a športom. Spoza volantu má vodič aj pri dynamickej jazde po zakrútených cestách stále dostatočný a zároveň príjemný pocit kontroly nad vozidlom. Podpísala sa pod to predovšetkým skutočne špičková tuhosť karosérie. Podvozok zároveň dokáže poskytnúť optimálnu spätnú väzbu o povrchu pod kolesami. Konštrukcia zadnej nápravy sa najviac prejaví pri prejazde sériou priečnych nerovností, kedy môže zadok mierne znervóznieť. Celkovo napriek tomu považuje nastavenie a vyladenie podvozka ako mimoriadne excelentné.

A náš celkový dojem ?

Nová Mazda 3 si vyslúžila náš veľký rešpekt. Japoncom fandíme nielen pre atraktívny dizajn, špičkový interiér či presvedčivé jazdné vlastnosti. Novinka si zaslúži uznanie aj za filozofiu ísť tak trochu proti prúdu! Na prvý pohľad vyššiu cenu si novinka obhájila špičkovou výbavou. Vo finále tu preto máme hatchback, ktorý už dokáže byť zaujímavou alternatívou dokonca aj voči prémiovej konkurencii.

Autor: Peter Hlačik/ Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Mazda 3 2,0 Skyactiv-G 122 Plus
Motor: zážihový (benzín)
Pohon: 4×2 (predný)
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 90/122
Krútiaci moment Nm: 213
Pohotovostná hmotnosť: 1364 kg (manuál)/ 389 kg (automat)
Maximálna rýchlosť km/h: 197
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,4 s (manuál)/ 10,8 s (automat)
Prevodovka: manuálna/automatická
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,1-5,2 l/100 km (manuál)/ 5,5-5,6 l/100 km (automat)
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 7,4 l/100 km (manuál)/ 8,1 l/100 km (automat)
Pneumatiky: Toyo Proxes R

Cena
Mazda 3 2,0 Skyactiv G-122 AT Plus (testovaný model) od 23 690 €
Mazda 3 2,0 Skyactiv G-122 Plus (testovaný model) od 21 190 €
Mazda 3 2,0 Skyactiv G-122 od 19 990 €

Klikni na konfigurátor Mazda 3

Kontakt/ testovacia jazda

Klady +++
Dizajn
Špičkový interiér
Jazdné vlastnosti

Zápory – – –

Batožinový priestor
Absencia rezervnej pneumatiky

Exit mobile version