Mercedes‑AMG ONE je od októbra 2022 najrýchlejším sériovým vozidlom na Nürburgringu Nordschleife a odvtedy bezkonkurenčným. Jeho jediným súperom je samotný model ONE. Veľvyslanec značky Mercedes‑AMG a jazdec pretekov DTM Maro Engel teraz opäť výrazne zlepšil ním stanovený čas na kolo: s oficiálne nameraným a notársky overeným časom 6:29,090 minúty na trase dlhej 20,832 km. Hypervozidlo s technológiou Formuly 1™ prekonalo svoj vlastný rekord v sériových vozidlách o viac ako päť sekúnd. Vozidlo Mercedes‑AMG ONE je tak prvým cestným vozidlom, ktoré dokázalo prekonať magickú hranicu 6:30 minúty. Navyše je jediným sériovo vyrábaným hypervozidlom s hybridným pohonom, ktoré sa doteraz postavilo na najnáročnejšiu pretekársku trať na svete a neohrozene vedie v triede superšportových vozidiel.
Aby sme dosiahli vysoké ciele, ktoré sme si sami stanovili, bola na jednej strane potrebná dôkladná príprava. Navyše podmienky na trati museli byť optimálne, aby sme prekonali cieľový čas 6 minút 30 sekúnd. Dňa 23. septembra 2024 o 18:56 dosiahol Maro Engel potom vo svojom treťom meranom kole najrýchlejší čas. Pri teplotách 15 stupňov Celzia (vzduch) a 20 stupňov Celzia (asfalt) bola legendárna Nordschleife kompletne suchá a poskytovala dokonalú priľnavosť.
Elektrickú energiu hybridného pohonu si aj Maro Engel musel čo najlepšie rozdeliť, podobne ako Lewis Hamilton a George Russell počas svojich pretekárskych víkendov Formuly 1™. Ide o mimoriadnu výzvu najmä s ohľadom na dĺžku trasy, ktorá presahuje 20 kilometrov. Pretože je mimoriadne dôležité využívať správne úseky trasy, aby sa vo fázach brzdenia rekuperovala energia, a tým opäť uložila v akumulátoroch.
Na tento účel využil Maro Engel takzvané štvorstupňové ovládanie toku energie (EFC) vozidla AMG ONE a v niektorých prípadoch cielene odtiahol nohu z plynu o niečo skôr. V odbornom žargóne sa to označuje ako „lift and coast“ (odtiahnuť a kĺzať). Predbežné testy na jazdnom simulátore v Affalterbachu a na samotnej Nordschleife poskytli potrebné poznatky, ktoré tím a jazdec dokázali optimálne previesť na rekordné kolo. Spoločnosťou TÜV Rheinland bol podľa predpisov spoločnosti Nürburgring 1927 GmbH & Co. KG otestovaný a zdokumentovaný sériový stav vozidla. Správne vykonanie rekordnej jazdy bolo potvrdené notárom.
Najrýchlejšie sériové vozidlo so schválením na cestnú premávku
Hypervozidlo Mercedes‑AMG po prvý raz na svete prináša technológiu hybridného pohonu Formuly 1™ z pretekárskej trate na cestu. Hybridného pohonu E PERFORMANCE poskytuje s jedným spaľovacím motorom a štyrmi elektromotormi celkový výkon 782 kW (1 063 k). Ďalšie technológie motoristického športu siahajú od monokoku z uhlíkových vlákien a karosérie z uhlíkových vlákien cez nosnú jednotku motora a prevodovky a aktívnu aerodynamiku až po podvozok s tlačnými vzperami.
Vďaka svojej komplexnej technológii ponúka dvojmiestne vozidlo Mercedes-AMG ONE čiastočne dokonca viac ako pretekárske vozidlo Formuly 1™. Má plnovariabilný náhon na všetky kolesá AMG Performance 4MATIC+ so zadnou nápravou s hybridným pohonom a elektricky poháňanou prednou nápravou s vektorovaním krútiaceho momentu.
Systém redukcie odporu vzduchu (DRS) aktivuje vodič stlačením tlačidla na volante. V takom prípade sa predné žalúzie na blatníkoch zasunú rovnako ako horný aerodynamický prvok dvojstupňového zadného krídla. To znižuje odpor vzduchu, vďaka čomu vozidlo na rýchlych úsekoch trate dosahuje vyššie rýchlosti.
V pasážach so zákrutami sa aerodynamické prvky opäť bleskovo vysunú, čo sa stará o výrazne vyšší prítlak. Aj v ovládaní systému DRS našiel Maro Engel ďalší potenciál na ešte dokonalejšie využitie schopností hypervozidla AMG v porovnaní so svojou prvou rekordnou jazdou.
Všetky tieto možnosti variability môžu využívať aj zákazníci s vozidlom AMG ONE. Platí to aj pre sériové pneumatiky MICHELIN Pilot Sport Cup 2 R MO, ktoré boli v spolupráci so spoločnosťou Michelin, ktorá sa podieľala na vývoji, vyvinuté špeciálne pre model ONE. O maximálne spomalenie a odolnosť sa postarala sériová keramická vysokovýkonná kompozitná brzdová sústava AMG.
Hybridný pohon E PERFORMANCE z Formuly 1™
Hybridný pohon E PERFORMANCE vozidla Mercedes‑AMG ONE pochádza priamo z Formuly 1™ a bol realizovaný v úzkej spolupráci s odborníkmi zo spoločnosti Mercedes‑AMG High Performance Powertrains v Brixworthe. Skladá sa z vysoko integrovanej a inteligentne vzájomne prepojenej jednotky hybridného spaľovacieho turbomotora s celkovo štyrmi elektromotormi: jeden je integrovaný v turbodúchadle, jeden ďalší sa nachádza priamo pri spaľovacom motore a je prepojený s kľukovým hriadeľom. Ďalšie dva poháňajú predné kolesá.
Hybridný benzínový motor V6 s objemom 1,6 litra s elektricky podporovaným prepĺňovaním samostatným turbodúchadlom zodpovedá svojou technológiou hnaciemu agregátu Formuly 1™. Štyri hore uložené vačkové hriadele poháňajú čelné ozubené kolesá. Na dosiahnutie vysokých otáčok sú mechanické pružiny ventilov nahradené pneumatickými. V strede pred zadnou nápravou zabudovaný hnací agregát dosahuje otáčky až 11000/min. Na dlhšiu životnosť motora a možnosť použitia bežne dostupného benzínu Super Plus sa maximálne otáčky držia cielene pod hranicou otáčok stanovených pre F1.
Vysokovýkonný akumulátor s technológiou Formuly 1™
Aj lítiovo-iónový akumulátor energie bol špeciálne vyvinutý značkou Mercedes-AMG. Jeho technológia sa už osvedčila v pretekárskych hybridných vozidlách Formuly 1™ tímu Mercedes-AMG Petronas F1 v tých najťažších podmienkach a možno ju nájsť aj v akumulátore modelov Mercedes-AMG E PERFORMANCE s hybridným pohonom. Vysokovýkonný akumulátor AMG kombinuje vysoký, často opakovane vyvolateľný výkon s nízkou hmotnosťou na zvýšenie celkovej výkonnosti. K tomu sa pridáva rýchla absorpcia energie a vysoká hustota výkonu. Výsledok: pri svižnej jazde, napríklad v kopcovitom teréne, môžu vodiči pri jazde do kopca spontánne využívať celý potenciál výkonu, zatiaľ čo pri zjazdoch z kopca dochádza k intenzívnej rekuperácii.
Usporiadanie článkov akumulátora a ich chladenie zodpovedajú pretekárskemu vozidlu Formuly 1™ značky Mercedes‑AMG. Na každodenné jazdenie je však ich počet vo vozidle Mercedes-AMG ONE mnohonásobne vyšší. Kapacita s veľkosťou 8,4 kWh postačuje na čisto elektrický dojazd s dĺžkou 18,1 kilometra. Nabíjanie sa uskutočňuje striedavým prúdom a pomocou integrovanej palubnej nabíjačky s výkonom 3,7 kW. Akumulátor možno navyše zásobovať čerstvou energiou prostredníctvom rekuperácie alebo zo spaľovacieho motora. Vysokovoltový lítiovo-iónový akumulátor a menič jednosmerný prúd/jednosmerný prúd na podporu a nabíjanie 12-voltového elektrického systému sú úsporne umiestnené za prednou nápravou na spodku vozidla.
Zdroj: Mercedes-Benz