Keď „trojcípa hviezda“ v roku 2013 predstavila prvý model CLA, novinka v štýle wow efektu vyvolalo okamžitú senzáciu. Takzvaný „baby CLS“ zrazu prinieslo ligot a lesk drahých modelov aj do kompaktnej triedy. Imidžové kupé ponúklo znamenalo “splnenie sna” aj pre tých, ktorí si prestížny a luxusný model CLS nemohli dovoliť. Na presne ten istý recept vsádza aj druhá generácia kompaktného kupé Mercedes-Benz CLA. Z hľadiska osobitého štýlu a imidžu je opäť inšpirovaná svojím veľkým súrodencom, no po technickej stránke využíva vydarený základ z najnovšej generácie modelu triedy A. Atraktívnu novinku v modelovom portfóliu štuttgartskej automobilky sme mali možnosť otestovať vďaka spolupráci so žilinským zastúpením značky Mercedes-Benz.
Nový Mercedes-Benz CLA kupé v zážihovej verzii 200 s vydarenou a energickou motorizáciou o objeme 1,3 litra, skombinovanou so 7-st automatickou prevodovkou a vo verzii AMG Line, nám na test zapožičala spoločnosť MOTOR-CAR Žilina, s.r.o. autorizovaný predajca vozidiel značky Mercedes-Benz.
Rýchle fakty:
- Aj nový Mercedes-Benz CLA sa drží osvedčeného receptu v podobe imidžu a štýlu luxusného modelu CLS v kompaktnom balení. Okrem štrvordvéhového kupé je k dispozícii aj kombi verzia s prívlastkom shooting brake.
- Po technickej stránke aj druhá generácia modelu CLA využíva platformu kompaktných modelov Mercedes-Benz. Prioritne je v tomto prípade poháňaná predná náprava. Z hľadiska jazdných vlastnosti sa aj tento koncept podarilo v Stuttgatre vyladiť takmer do dokonalosti.
- Atraktívny dizajn je do značnej miery inšpirovaný modelom CLS. Model CLA so špičkovou aerodynamikou pôsobí opticky ako prilepený k zemi. Efektnou frajerinkou sú aj pri druhej generácii dvere s tzv. bezrámovou konštrukciu.
- Nový model CLA si medzigeneračne polepšil napríklad aj v parametri vnútorného priestoru. Oveľa viac ale v tomto prípade púta pozornosť samotne futuristické prevedenie interiéru so špičkovými materiálmi, ktoré už poznáme aj z iných modelov tejto značky. Dokonalý wow efekt dokresľuje prepracované ambientné osvetlenie.
- Z hľadiska jazdných vlastnosti pozitívne šokuje už testované benzínová verzia CLA 200. Skutočne energická motorizácia príjemne prekvapuje ponúkanou jazdnou dynamikou. Pravú prémiovú atmosféru dotvára taktiež špičkové odhlučnenie priestoru pre posádku.
Ako bolo už spomenuté v úvode, prvá generácia modelu CLA uzrela svetlo sveta už v roku 2013. V tých časoch Mercedes-Benz opäť raz predbehol svoju dobu, keďže žiadny z priamych konkurentov nedisponoval v kompaktnej triede podobne zameraným modelom. Z malého súrodenca luxusného modelu CLS sa stal veľmi rýchlo celosvetový predajný bestseller. Ponuku karosárskych verzií po čase doplnilo aj atraktívne kombi Shooting Brake. Celkovo sa z prvej generácie za približne šesť rokov produkcie minulo viac ako 750 000 kusov vozidiel!
Po predstavení aktuálnej generácie triedy A, nastal logicky čas i na generačnú obmenu modelu CLA. Druhá generácie bola oficiálne predstavená v USA na začiatku tohto roka. Nový model oproti svojmu predchodcovi rozmerovo citeľne povyrástol. Po dizajnovej stránke je novinka opäť inšpirovaná luxusným modelom CLS. Naopak, po technickej stránke je novinka logicky odvodená práve z triedy A, s prioritne poháňanou prednou nápravou. V ponuke aj naďalej ostávajú obe karosárske verzie. Okrem štýlového 4-dverového kúpe, je už k dispozícii aj praktickejší variant s prívlastkom shooting brake.
Pýchou nového modelu je špičková aerodynamika s koeficientom odporu vzduchu Cd 0,23. Z vyšších segmentov dostala nová generácia vyspelý a dobre fungujúci balík jazdných asistentov. Tu sa radí napríklad aj aktívne udržiavanie odstupu adaptívneho tempomatu. Z ostatných technologických zaujímavostí vypichnime čoraz dokonalejšie rozhranie MBUX s umelou inteligenciou a hlasovým ovládaním.
Ponuka dostupných pohonných jednotiek zahŕňa zážihové aj vznetové varianty a model CLA vsádza výhradne na 4-valce. Benzínový základ predstavuje model CLA 180, pod ktorým sa ukrýva prepĺňaný motor o objeme 1,3 s výkonom 136 koní. Rovnakú pohonnú jednotku ponúka aj testovaná verzia CLA 200. Výkon v tomto prípade ale dosahuje 163 koní. Obe benzínové verzie sa v základe kombinujú so 6-st. manuálnou prevodovkou. Na želanie je ale k dispozícii aj 7-st. dvojspojkový automat.
Naftovú ponuku otvára verzia CLA 180 d. Pod týmto označením sa ukrýva mimoriadne úsporný turbodiesel o objeme 1,5 litra a výkone 116 koní. Aj v tomto prípade je k dispozícii buď 6-st. manuál alebo 7-st. automat. Výkonnejšou vznetovou voľbou je verzia CLA 200 d s 2-litrovým turbodieslom o výkone 150 koní. Rovnaká motorizácia sa ukrýva aj pri verzii 220 d. V tomto prípade ale výkon dosahuje 190 koní. Silnejšie naftové motorizácie sa dodávajú výhradne s 8-st. automatom. Výkonovou špičkou celého modelového radu je nakoniec tradičná benzínová verzia z dielne AMG. Model Mercedes-AMG CLA 35 4Matic poháňa prepĺňaný 2-liter s výkonom až 306 koní, kombinovaný výhradne so 7-st. automatom, ako aj pohonom všetkých kolies.
Dizajnový zážitok na štyroch kolesách
Dizajn je bezpochyby jednou z najväčších “zbraní” novej generácie modelu CLA. Vzhľadovo atraktívny bol bezpochyby už predchodca. Druhé pokračovanie ale posúva „estetický zážitok“ o výrazný kus ďalej. Inými slovami proporčne vyvážená novinka pôsobí citeľne dospelejšie. Dynamika testovaného kúsku so športovou líniou AMG srší doslova z každého uhla pohľadu.
Vyslovene dravo pôsobí v tomto prípade predná časť. Typicky tvarovaná maska chladiča s obrovským fabrickým logom je aj v tomto prípade posiata lesklými „diamantmi“. Športovú atmosféru podčiarkuje agresívne tvarovaný predný AMG nárazník. Štíhle predné svetlá tlačia nové CLA opticky ešte viac k zemi. Mimochodom pri svetlometoch musíme opäť vyzdvihnúť a pochváliť špičkovo fungujúcu LED technológiu. Testovaný exemplár disponoval príplatkovou funkciou Multibeam LED, s precíznym tieňovaním ostatných účastníkov cestnej premávky, do ktorej určite odporúčame zainvestovať.
Pri bočných partiách dokonale vyniká silueta karosérie 4-dverového kúpe s postupne klesajúcou líniou strechy. Verzia AMG sa vyznačuje efektne vystúpenými bočnými prahmi. Vizuálny zážitok nakoniec uzatvárajú 18 palcové kolesá v čiernom prevedení. Zadná časť opticky ešte viac zvýrazňuje šírku vozidla. Aj v tomto prípade sa pod podpísali predovšetkým úzke koncové svetlomety. Do veka kufra je zapracovaná výrazná odtrhová hrana, ktorá nahrádza spojler. Športový nárazník dostal náznak difúzora. Dve dominantné koncovky výfukového systému sú síce len atrapou, no svojím hlbokým vybratím to veľmi dobre maskujú.
Celkovo si dynamicky a uhladený dizajn novej generácie Mercedes-Benz CLA si zaslúži veľký palec hore. Obzvlášť musíme v tomto smere pochváliť dokonalú konfiguráciu testovaného modelu, ktorý okrem AMG paletu zdobil aj impozantný čierny odtieň laku karosérie.
Prepracovaná hra na efekt pokračuje aj v interiéri
Ešte pred vstupom na palubu zaujme prvok typický pre Mercedes-Benz CLA. Reč je o frajerinke v podobe efektných bez-rámových dverí. S funkčného hľadiska je pre úplné dovretie potrebná o niečo väčšia razancia ako by som na základe ich chodu predpokladal. Vyzdvihnúť ale musím ich samotnú konštrukciu. Aj pri nešetrnom a prudkom otvorení, napríklad neznalou osobou, sa sklá z tesnení vyslovene „nevytrhnú“, čo je určite dobré pre ich trvácnosť. V tomto smere sa naplno prejavila povestná nemecká precíznosť ako aj dlhoročné skúsenosti značky s daným konštrukčným riešením.
Interiér testovaného modelu je vrátane usporiadania palubnej dosky prakticky kompletne prebraný z triedy A. To ale rozhodne nie je na škodu veci. Okrem futuristického vzhľadu a prekrásneho svetelného efektu za tmy si pochvalu zaslúži precízny výber materiálov. Presne takto by po materiálovej stránke mala vyzerať kabína modelu v prémiovej kategórii. Okrem materiálov bol mimoriadny dôraz kladený aj na precízne dielenské opracovanie. Opäť ide o disciplínu, kde by si mnohí konkurenti mohli brať od značky Mercedes-Benz príklad. Dominantou palubnej dosky je digitálny prístrojový panel. Ten tvorí opticky jeden celok s centrálnou obrazovkou rozhrania MBUX. Skutočné špičková grafika znesie v dnešnej dobe aj tie najprísnejšie kritéria. Z užívateľného hľadiska teší špičková čitateľnosť prístrojov nielen v noci ale napríklad aj pri dopade ostrých slnečných lúčoch.
Prístrojový panel v testovanom kúsku disponoval jednoduchšou verziou s uhlopriečkou menšieho priemeru. Konkrétne s priemerom 7 palcov. Funkčná stránka ako aj väčšina variácii nastavenia kopíruje vrcholnú verziu s 10,2 palcovou uhlopriečkou. Na druhej strane ak niekto aspoň raz okúsil spomínanú vrcholnú verziu, tak takéto jednoduchšie prevedenie bude pre neho pravdepodobne predstavovať citeľný krok späť. V tomto smere by som aj preto určite siahol po špičkovom prevedení digitálneho prístrojového panela.
Centrálna obrazovka s väčším priemerom ponúka obrovské množstvo variácií vyobrazovaných údajov. Ovládanie rozhrania MBUX je možné viacerými spôsobmi. Okrem dotykových plôch na volante je tu aj centrálny touchpad. Obrazovka okrem toho reaguje klasický aj na samotný dotyk. Novinkou je ovládanie pomocou jednoduchých gest a čerešničku na torte je inteligentná funkcia hlasového ovládania MBUX „Ahoj Mercedes“. S každým ďalším testom nového modelu Mercedes-Benz je cítiť ako výrobca hlasové ovládanie robí neustále intuitívnejším. Zlepšenia a vývojový progres sú samozrejme citeľné aj pre verzii v českom jazyku.
Na futuristicky tvarovanej palubnej doske vizuálne najviac zaujme pätica okrúhlych výduchov ventilácie v tvare turbíny. Prieduchy sú doplnené o efektné ambientné osvetlenie, ktoré v noci na palube vytvára neopakovateľnú atmosféru. Palec hore si zaslúžia aj autentické svetelné efekty, ktoré doprevádzajú napríklad zmenu nastavenej teploty. Aj napriek svojmu futuristickému vzhľadu si palubná doska zachovala aj niekoľko klasických a praktických hardwarových ovládačov, reprezentovaných napríklad práve panelom klimatizácie.
Športový potenciál modelu CLA pripomína aj posed za volantom. Pochvalu si zaslúžia pohodlné ale zároveň aj športové sedačky s integrovanou opierkou hlavy, dostupné pri verzii AMG Line. Vyslovene príjemný je v tomto smere aj trojramenný športový multifunkčný volant. Na nedostatok životného priestoru sa v prednej časti kabíny nemôžu sťažovať ani urastení dlháni. Trochu iná situácia panuje v tomto smere v druhom rade. Okrem logicky menšieho nástupného otvoru, môžu v druhom rade vyššie osoby pociťovať priestorový deficit pre hlavy aj kolená. Tí, ktorí sa prioritne sústredia na priestor v druhom rade, by mali alternatívne zvážiť aj praktickejší súrodenecký model, ktorým je nová trieda A vo verzii sedan.
Naopak batožinový priestor s kapacitou na úrovni 460 litrov v základnom usporiadaní prekvapuje svojim reálnym využitím. Variabilitu a praktickú stránku dokáže reálne zlepšiť možnosť sklopenia delených zadných operadiel, kde vzniká takmer ideálna rovina ložnej plochy. Pri konštrukcii typu sedan musíme pochváliť precízne zapracovaný mechanizmus pántov veka kufra s praktickým zakrytovaním. Vďaka tomu tento mechanizmus neprichádza do styku s batožinou. V kufri môžu naopak chýbať užitočné háčiky alebo iný mechanizmus vhodný na zafixovanie tašiek alebo menších predmetov. Z hľadiska celkovej výbavy platia aj v prípade modelu CLA prakticky neobmedzené možnosti výbavy na želanie podľa osobnej preferencie.
Štýlové kupé ponúka prudko návykové jazdné vlastnosti
Emóciami nabitý Mercedes-Benz CLA nesklamal ani po jazdnej stránke. V princípe platí, že rovnako dobre ako táto novinka vyzerá, zároveň aj jazdí. Ideálnym predpokladom pre veľmi dobré jazdné vlastnosti je už viackrát spomínaný identický technický základ s modelom triedy A. Bonusom testovaného kúsku je karoséria typu sedan, ktorá sa prirodzene vyznačuje ešte lepšou celkovou tuhosťou. Ako prvé ma na poli jazdných vlastností zaujalo precízne odhlučnenie priestoru pre posádku. Príjemná akustická pohoda panuje na palube dokonca aj pri vysokých rýchlostiach. V tomto smere bol naplno zužitkovaný obrovský dôraz kladený na aerodynamiku. Pôsobivé ticho prekvapuje aj vzhľadom na spomínanú konštrukciu dverí s bezrámovými oknami.
Pri hodnotení podvozka sa neubránim dojmu, že Mercedes-Benz dotiahol koncepciu s predným pohonom takmer k dokonalosti. Krásne čitateľný podvozok je aj napriek prirodzenej nedotáčavosti aj v „extrémnych“ situáciách veľmi dlho príjemne neutrálny. Nový model CLA veľmi precízne a pohotovo reaguje na povely vodiča prostredníctvom volantu aj pri vyslovene športovej jazde.
Príjemným prekvapením je tiež samotný jazdný komfort. Aj napriek tomu, že verzia AMG Line má znížený podvozok, model CLA dokáže aj v tejto konfigurácii veľmi pekne „žehliť“ povrch vozovky. Drobné nerovnosti zvláda odfiltrovať s prehľadom a istotou. Na druhej strane platí, že nechcene „trafenie“ hrubej nerovnosti je tu jednoducho cítiť. Na vyslovene rozbité cesty nebol tento model nakoniec ani skonštruovaný, obzvlášť v kombinácii s 18 palcovými kolesami a pneumatikami s nízkym profilom. V rámci jazdných módov má vodič na výber štyri režimy: eco, comfort, sport a individual. V jednotlivých konfiguráciách sa mení odozva plynového pedála, či reakcie prevodovky. Na každodenné rutinné používanie sa ako najlepšia voľba javí východiskový režim comfort.
Až nečakané prekvapenie ukrýva nový model CLA 200 aj pod prednou kapotou. Vyslovené energická pohonná jednotka pôsobí pocitovo dokonca výkonnejším dojmom ako je výrobcom deklarovaných 163 koní. Pocitovo lepšie sa javí aj samotné zrýchlenie. Pri prudkom zošliapnutí pedála akcelerátora dokonca prekĺznu kolesá na prednej náprave a to aj pri suchej vozovke. Pohonná jednotka v našom prípade spolupracovala s veľmi pekne preradzujúcou dvojspojkovou automatickou prevodovkou so 7 stupňami. Pri bežnej a pokojnej jazde sa snaží otáčky držať čo najnižšie vzhľadom na spotrebu paliva. V športovom režime alebo pri prudkej akcelerácii naopak neváha podradiť, tak aby sa motor mohol oprieť o dostatočnú porciu krútiaceho momentu. Jediná moja výčitka smerom k prevodovke smeruje k tesnému manévrovaniu, kde sa vozidlo z času na čas nevyhne akémusi „poskakovaniu“. Rovnako obozretný treba byť pri manévrovaní vo svahu, kedy má vozidlo tendenciu pohnúť sa opačným smerom aj napriek zaradenému stupňu D resp. R.
A čo spotreba paliva? Pri pokojnej jazde s ľahkou nohou sa dá bez problémov priblížiť k hodnotám, ktoré udáva výrobca (cca 6 l/100 km). Naopak pri dynamickej jazde a využívaní potenciálu vozidla sa spotreba podľa palubného počítača pohybuje v rozmedzí 8-9 litrov na každých 100 kilometrov. Nás výsledný testovací priemer sa ustálil niekde uprostred, na hodnote 7,6 litra, čo je vzhľadom na zážitkový potenciál tohto vozidla a porciu zážitkov z jazdy stále plne akceptovateľná hodnota.
A náš celkový dojem ?
Nový Mercedes-Benz CLA má všetky predpoklady na to, aby dokázal nadviazať na úspešný príbeh svojho predchodcu. Silnou zbraňou je aj v tomto prípade atraktívny dizajn inšpirovaný modelom CLS. Moderný a nadčasový interiér je v kompaktnej triede skutočnou hviezdou. Najväčším benefitom tohto modelu ale stále ostávajú špičkové jazdné vlastnosti, s veľkým prekvapením v podobe energickej motorizácie v testovanej verzii CLA 200. Balík spomenutých daností v kombinácii s imidžom tohto modelu vo finále kompenzuje vyššiu obstarávaciu cenu modelu CLA v porovnaní so súrodeneckými modelmi.
Autor: Peter Hlačik/ Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Mercedes-Benz CLA 200 AMG Line
Dĺžka: 4 688 mm
Šírka: 1 830 mm
Výška: 1 439 mm
Rázvor: 2 729 mm
Objem kufra: 460 litrov
Motor: zážihový (benzín)
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 120/163
Krútiaci moment Nm: 250
Pohotovostná hmotnosť: – kg
Maximálna rýchlosť km/h: 229
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,5 s
Prevodovka: automatická dvojspojková
Počet stupňov: 7
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,8 – 6,6 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 7,6 / 100 km
Pneumatiky: Bridgestone Blizzak LM001
Verzia/cena
Mercedes-Benz CLA 200 AMG Line (testovaný model)/ od 34 800 €
Mercedes-Benz CLA 180/ od 31 620 €
Konfigurátor Mercedes-Benz CLA
Recenzia
Mercedes-Benz CLA 200 AMG Line
Motor: zážihový (benzín) Pohon: predný Počet valcov: 4 Výkon kW/koní: 120/163 Krútiaci moment Nm: 250 Pohotovostná hmotnosť: - kg Maximálna rýchlosť km/h: 229 Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,5 s Prevodovka: automatická dvojspojková Počet stupňov: 7 Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,8 – 6,6 l na 100 km Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 7,6 / 100 km Pneumatiky: Bridgestone Blizzak LM001
Výhody
- Imidž a dizajn
- Technológie na palube
- Jazdné vlastnosti + motor
Nevýhody
- Základná verzia digitálneho prístrojového panelu
- Priestor v druhom rade
- Cena
Mercedes-Benz CLA 200 AMG Line DEALS
Zhromažďujeme informácie z mnohých obchodov za najlepšiu dostupnú cenu