Dnešný automobil poznáme vďaka nemeckému vizionárovi menom Carl Benz. Ten si už v roku 1886 nechal patentovať vôbec prvé vozidlo so spaľovacím motorom. O niečo neskôr, presnejšie v roku 1926, bol pri založení jednej z najslávenejších automobiliek, Mercedes-Benz. Aj samotná „trojcípa hviezda“ priniesla do sveta automobilov v premiére obrovské množstvo technologických i vizionárskych riešení. V novodobej histórii možno do tejto kategórie zaradiť „objavenie luxusného SUV“. Spomedzi prémiových výrobcov to bol Mercedes-Benz, ktorý ako prvý obohatil svoje modelové portfólio o takýto model. Pôvodné označenie ML resp. M, po zjednodušení značenia modelom nahradilo GLE. Veľké SUV aktuálne vstupuje na náš trh vo svojej štvrtej generácii. Naša redakcia mala vďaka spolupráci so žilinským zastúpením značky Mercedes-Benz exkluzívnu možnosť vyskúšať túto novinku medzi prvými na domácej pôde.
Nový Mercedes-Benz GLE vo verzii 300d s prepĺňaným 2-lirovým turbodieslom o výkone 245 koní, skombinovaným s novou 9 st. automatickou prevodovkou a vo verzii AMG Line, nám na test zapožičala spoločnosť MOTOR-CAR Žilina, s.r.o. autorizovaný predajca vozidiel Mercedes-Benz v žilinskom regióne.
Vynovené Audi SQ7 s brutálnym turbodieslom V8
Rýchle fakty:
- Mercedes-Benz ML, dnes označovaný ako GLE, bol v roku 1997 vôbec prvým prémiovým SUV. Zmena názvu sa udiala v roku 2015. Písmená GL značia vyššiu stavbu karosérie. Písmenko E vyjadruje veľkostnú príbuznosť s triedou E.
- Najpredávanejšie SUV značky Mercedes-Benz bolo vždy nositeľom technologických inovácii. V tomto smere nie je výnimkou ani najnovšia 4 generácia.
- Viac ako kedykoľvek predtým si model GLE zakladá aj na offroadových vlastnostiach. Faktom je, že vďake pohonu všetkých kolies, ako aj elektronickým hračkám, toho novinka v teréne zvládne veľmi veľa. Vzhľadom na výslednú cenovku ako aj imidž značky sa dá ale predpokladať, že drvivá väčšina vyrobených kusov sa do náročného terénu dostane len výnimočne.
- Paleta motorov pozostáva z benzínových aj naftových verzií. Úplným základom je trochu prekvapivo turbodieslový 4-valec vo verzii 300 d. Aj táto motorizácia na novinku s rezervou postačuje. Napriek tomu novinke pristanú oveľa viac 6-valcové verzie, ktoré majú skrátka svoje čaro.
- Vynikajúce pneumatické pruženie Airmatic dáva jazde s modelom GLE ten pravý rozmer. Svetlú výšku si je možné podľa momentálnej situácie regulovať až v 4 úrovniach.
Mercedes-Benz triedy M (ML) uzrel svetlo sveta už v roku 1997. V tých časoch šlo o unikátne premostenie dvoch na prvý pohľad nezlučiteľných svetov. SUV s logom Mercedes-Benz v jednom balení kombinovalo prvky z luxusnej triedy E s priblížením sa k svetu “extrémnej” triedy G. Tento model je zároveň historicky najpredávanejším SUV s “trojcípov hviezdou”. Od začiatku produkcie sa z neho minulo už viac ako 2 milióny kusov! Významný historický míľnik nastal v roku 2015. Vtedajšia 3. generácia dostala spolu s faceliftom nový názov. Triedu M (ML) vystriedala trieda GLE a do ponuky pribudla aj imidžová verzia so skosenou karosériou GLE Coupé. Najnovšia 4. generácia bola oficiálne predstavená koncom minulého roka. V slovenských showroomoch sa novinka následne objavila len pred pár týždňami.
Nový model sa pýši niekoľkými zásadnými inováciami. Okrem povinnej jazdy v podobe nového dizajnu a doslova revolučného interiéru, tu pozornosť pútajú predovšetkým špičkových technológii. Za všetko spomeňme prítomnosť vyspelých Multibeam LED svetiel s dosahom až 650 metrov. Novinka zároveň po prvýkrát prichádza s elektronickým ovládaním sedadiel v druhom rade. Citeľný vývoj a progres zaznamenal aj „osobný asistent“ ukrytý v ešte vyspelejšom hlasovom ovládaní MBUX. Niektoré funkcie je teraz možné ovládať aj gestami. Za najväčšiu pýchu nového modelu možno považovať špičkový vzduchový podvozok. V opcii je k dispozícii aj unikátna funkcia pomyselného „lietajúceho koberca“ s názvom E-Active Body Conntrol. Tá okrem aktívneho “naklápania” v zákrutách, dokáže pri uviaznutí vozidla v blate či piesku pomôcť s jeho „vyslobodením“. Kľúčom spomenutej technológie je progresívne a nezávisle sa meniaca svetlá výšky v tlmičoch jednotlivých kolies.
Paleta motorov nateraz pozostáva zo zážihových a vznetových verzií. Úplným základom je 4-valcový 2-litrovy turbodiesel testovanej verzie GLE 300d 4Matic, s výkonom 245 koní. Väčšej obľube medzi zákazníkmi sa s určitosťou budú tešiť 6-valcové verzie. „Slabší“ 3-litrový turbodiesel verzie GLE 350d 4Matic ponúka výkon 272 koní. Špičková verzia s identickou motorizáciou nesie označenie GL 400d 4Matic a disponuje výkonom až 330 koní. Benzín v ponuke nateraz reprezentuje nový 6-valcový motor s objemom 3 litre a doplnkovou výkonovou funkciou EQ Boost. Reč je o modeli GLE 450 4Matic s výkonom 367 + 22 koní. Neskôr ponuku modelov rozšíria špičkové verzie z dielne AMG. Na našom trhu he nový model GLE dostupný výhradne s pohonom všetkých kolies 4Matic. Úplným štandardom pri všetkých verziách je rovnako 9-st. automatická prevodovka.
Dizajn budí rešpekt
Mercedes-Benz GLE vždy pútať pozornosť svojimi líniami a krivkami. Nová generácia pôsobí v tomto smere ešte majestátnejšie a noblesnejšie. Pomerne uhladený a decentný vzhľad opticky čiastočne maskuje skutočnú veľkosť vozidla. Typický športový akcent testovanému exempláru dodal obľubený AMG dizajnový paket. Jeho súčasťou sú dynamickejšie nárazníky či výraznejšie bočnými prahmi. Prednej časti okrem športového nárazníka dominuje aj masívna maska chladiča. Vertikálna lišta ju spolu s obrovským fabrickým logom rozdeľuje na 4 samostatné kvadranty. Novú generáciu bezpečne identifikujete aj podľa nových predných svetiel. Svetlomety Mercedes-Benz patria dlhodobo k tomu najlepšiemu čo trh ponúka. V našom prípade sme mali k dispozícii špičkovú funkciu Multibeam LED. Tá okrem dych vyrážajúceho svetelného účinku dokáže veľmi dobre vytieňovať aj ostatných účastníkov cestnej premávky.
Aj bočná silueta nového modelu pôsobí majestátne. Podpísali sa pod to predovšetkým svalnaté blatníky. Skutočnú veľkosť vozidla symbolický odrážajú práve kolesá. Testované GLE zvolilo strednú cestu v podobe 20 palcových diskov. Ani takýto priemer v tomto prípade nebije vyslovene do očí. Naopak, pneumatiky ponúkajú stále dostatočnú výšku bočnice, čím sa stávajú použiteľnými aj pri občasných výjazdoch do náročnejšieho terénu. Nové GLE si svojich predchodcov pripomína v podobe odkazu s typicky tvarovaným zadným stĺpikom.
Zadná časť okrem športového nárazníka s naznačeným difúzorom zaujme koncovými svetlami. Tie okrem originálneho svetelného podpisu GLE opticky tlačia ešte viac k zemi. Mierne dizajnové rozčarovanie predstavujú “len” naznačené koncovky výfukového systému. Reálne vyústenie výfuku je trochu nelogicky ukryté v priestore pod nárazníkom. Celkový zážitok z „čistého“ dizajnu nového Mercedes-Benz GLE v našom prípade podčiarkol luxusný „diamantovo“ biely farbený odtieň, na ktorom vynikajú kontrastné čierne plochy.
Interiér v znamení luxusu a priestoru
Obrovský medzigeneračný progres sa dostaví hneď po presunutí sa do interiéru. V kabíne nového modelu pritom nezostal “kameň na kameni”. Pôvodnú palubnú dosku plnú tlačidiel nahradila moderná digitálna verzia s minimom klasických ovládačov. Koncepciu digitálnej palubnej dosky s čistým dizajnom a dvojicou 12,3 palcových displejov Mercedes prestavil pri príchode novej generácie triedy A. Rovnaký koncept postupne preberajú aj ostatné modely Mercedes-Benz.
Obe obrazovky tvoria opticky jeden veľký celok. Ľavá časť nahrádza klasický prístrojový panel a pravá, ktorú je možné ovládať aj prostredníctvom dotyku, slúži rozhraniu MBUX. Výhodou digitálneho zobrazenia je okrem špičkovej grafiky, tiež široké spektrum možných variácii s vyobrazovanými údajmi. Vodič si môže tento svet prispôsobovať presne podľa svojich momentálnych požiadaviek alebo pocitov. Z digitálnych hračiek nás asi najviac potešil špičkový Head-Up displej. Aj v tomto prípade si je možné zobrazované údaje prispôsobiť podľa osobnej preferencie. Veľká plocha so spektrom zobrazovaných údajov pôsobí veľmi prirodzene a v praxi nevyrušovala ani konzervatívnejšie orientovaných členov našej redakcie.
Za efektným digitálnym svetom nezaostáva ani klasická časť kabíny. Použité materiály ako aj ich dielenské opracovanie možno označiť za prvotriedne. Nakoniec, pri cenovke testovaného exempláru sme nič iné ani neočakávali. Luxusnú atmosféru evokovali predovšetkým drevené obklady s autentickou pórovitou štruktúrou. Medzi originálne prvky testovaného modelu sa radia 4 obdĺžnikové výduchy ventilácie. V priestore pod nimi si svoje miesto našiel tradičný a intuitívny „tlačítkový“ panel klimatizácie a ďalších často využívaných funkcii.
Samostatne stojací široký stredový tunel zaujme dvojicou držadiel. Tento praktický prvok prezrádza, že novinka sa nebojí ani náročnejšieho terénu. Priestor stredového tunela vypĺňa ešte veľmi dobre navrhnutý multifunkčný združený ovládač MBUX. Osobne nám práve tento intuitívny spôsob ovládania systému s haptickou odozvou vyhovoval zo všetkých možnosti najviac. Ďalšie možnosti ovládania predstavuje dotykové rozhranie, či ovládanie hlasom prostredníctvom osobného asistenta „Ahoj Mercedes“. Obe obrazovky je okrem toho možné konfigurovať aj priamo z volantu.
Aj keď hlasové ovládanie zaznamenalo citeľný progres, stále ho nemožno označiť za úplne dokonalé. Podpísal sa pod to do značnej miery aj fakt, že v ponuke jazykov stále absentuje slovenčina, ktorú čiastočne supluje čeština. Za najväčšiu užívateľskú výhodu rozhrania MBUX považujeme inteligentné prepojenie vozidla s navigáciou. Prostredníctvom kamier sa na displeji vyobrazuje momentálna dopravná situácia v križovatkách doplnená o grafické navigačné prvky. Za toto riešenie si Mercedes zaslúži veľký palec hore. Táto funkcia dokáže výrazne zlepšiť orientáciu v neznámom prostredí, resp. v neprehľadných križovatkách.
To, že je nový Mercedes-Benz GLE poriadny kus auta si posádka uvedomí už pri nastupovaní na palubu. Malá výčitka smeruje k neprekrytým prahom vo dverách, kde hrozí špinenie nohavíc. Veľkou výhodou naopak je, že pneumatický podvozok disponuje funkciou automatického zníženia svetlej výšky. Osobám nižšieho vzrastu a deťom sa takto dokáže zjednodušiť prístup na palubu. Posed sa volantom je veľmi príjemný až luxusný. Veľkoryso dimenzovaným predným sedadlám v tomto smere sekunduje široká škála možností ich elektronického nastavenia. Z pozície vodiča musíme pochváliť aj prekvapivo dobrý výhľad z vodidla. Veľkorysé priestorové pomery panujú aj v druhom rade. Obe krajné sedadlá tu svojim tvarom a rozmermi pripomínajú tie predné. V tejto triede pôsobí pomerne unikátne možnosť ich elektronického ovládanie, prostredníctvom tradičného ovládacieho panelu „made in Mercedes“, umiestneného v zornom poli.
Batožinový priestor ponúka v základom usporiadaní kapacitu až 825 litrov. Časť objemu je ukrytá aj pod úrovňou podlahy. Ide o pomerne užitočný priestor vhodný na odloženie nutných drobností. Pri novej triede GLE sa luxusná výbava nekončí len pri elektronickom ovládaní piatych dverí. Novinka okrem toho prichádza aj s plne elektronickým ovládaním sklápania sedadiel v druhom rade. Maximálna prepravná kapacita pri dokonale rovnej podlahe následne ponúkne až 2055 litrov. Z praktickej stránky sme uvítali funkcia s možnosťou dodatočného zníženia zadnej časti vozidla. Toto riešenie citeľne uľahčuje nakladanie ťažkých predmetov.
V prémiovej kategórii sú možnosti individuálneho dovybavenia podľa osobných preferencií každého majiteľa takmer neobmedzené. Limity určuje väčšinou len zákazníkova peňaženka. Nami testovaný exemplár sa z príplatkových prvkov mohol popýšiť napr.: panoramatickou strechou, ťažným zariadením, náladovým osvetlením, svetlami Multibeam LED, špičkovým audiom Burmester a podobne. Samostatnú kapitolu predstavujú špičkovo fungujúce jazdné asistenty. Na ich čele je precízny adaptívny tempomatom a funkciou udržiavania v jazdných pruhoch. Príslušnosť k prémii podčiarkujú rovnako rozšírené online služby rozhrania Mercedes me connect, ktoré neustále monitorujú stav vozidla.
Do mesta, na diaľnicu aj do lesa
Nové SUV značky Mercedes-Benz sa netají ambíciou ponúknuť najlepšie jazdné vlastnosti vo svojej triede. Okrem suverénneho prejavu na spevnených cestách si nová generácia GLE trúfa aj do náročnejšieho terénu. Hodnotenie našich dojmov z jazdy začíname pri podvozku. V našom prípade sme mali k dispozícii špičkové vzduchové pruženie Airmatic. Za túto technológiu si rozhodne odporúčame priplatiť. Práve vzduchový podvozok dáva jazdným vlastnostiam úplne nový rozmer. Citeľné zmeny možno v tomto smere očakávať i pri zmene jazdných režimov.
Aj bez funkcie s aktívnym ovládaním pohybov karosérie, pôsobí novinka aj napriek svojej hmotnosti, v dynamickom režime mimoriadne sebaistým dojmom. Rýchle prejazdy cez zákruty následne limituje až pocitová hmotnosť vozidla. V tomto smere nedokáže fyzikálne zákony úplne oklamať žiadne veľké SUV. To isté SUV zároveň dokáže v komfortnom móde s veľkou istotou odfiltrovať už aj pomerne hrubé nerovnosti našich ciest. V ekologickom režime novinka veľmi dobre pracuje so zotrvačnosťou vozidla a prevodovky využíva režim “voľnobežky”. V ponuke ďalej nechýba ani individuálny režim a možnosť osobnej personalizácie kľúčových komponentov vozidla.
Ďalšou výhodou pneumatického podvozka je možnosť regulácie svetlej výšky až v 4 úrovniach. Vozidlo sa pri dynamickej jazde mimo toho automaticky zníži svetlosť a tým pádom aj ťažisko. Najvyššia svetlosť je v tomto smere vhodná pre pohyb v náročnejšom teréne. Mimo nastavení tlmičov a podvozka sa pri zmene jednotlivých jazdných režimov mení aj odozva riadenia a prevodovky, či reakcie pedála akcelerátora.
Aj napriek veľkolepým rozmerom karosérie predstavuje príjemné prekvapenie plne akceptovateľná obratnosť. Vďaka sústave špičkových kamier, nebude tesné manévrovanie, resp. parkovanie v podzemných garážach našich nákupných centier nočnou morou ani pre menej skúseného vodiča.
So schopnosťami podvozka veľmi úzko súvisia parametre pohonnej jednotky. V redakcii sme boli mimoriadne zvedaví na to ako si s veľkým SUV dokáže poradiť v podstate základná motorizácie v podobe testovaného 2-litrového turbodiesla verzie GLE 300 d 4Matic. Papierové parametre pomerne „malého“ agregátu s výkonom 245 koní a krútiacim momentom 500 Nm zneli veľmi sľubne. Tomu dala za pravdu aj realita. Faktom je, že aj 4-valec na veľké SUV s rezervou postačuje. Veľký podiel na pocitovo solídnej dynamike má bezpochyby precízne vyladená automatická prevodovka s 9 stupňami. Práve tá dokáže veľmi dobre pracovať s výkonovým potenciálom testovanej pohonnej jednotky. Na druhej stane ale zároveň platí, že novej generácii Mercedes-Benz GLE bude ešte oveľa viac “sedieť” niektorá zo 6-valcových verzií. Verzia GLE 300 d nám dáva najväčší zmysel pri používaní v mestskej premávke alebo pri „pokojných“ presunoch po okreskách či diaľniciach v rámci rýchlostných limitov.
Pri vyššej záťaži a zážitkovej jazde treba v tomto prípade verzie 300 d zároveň počítať s vyššou spotrebou paliva. Náš výsledný testovací priemer sa podľa údajov z palubného počítača ustálil na hodnote 9,6 litra nafty na každých 100 kilometrov. Na obranu testovanej novinky treba uviesť, že do celkového priemeru sú zarátané aj dynamické jazdy ako aj “výlety” do terénu.
Práve v offroad disciplínach nový model prekvapuje asi najviac. Inteligentný pohon všetkých 4-kolies 4Matic patrí k najväčším ozdobám modelu GLE. S úplnou ľahkosťou sme s testovaným SUV prekonali všetky pripravené terénne nástrahy, vrátane náročného kríženia náprav. V tomto prípade dokázala elektronika veľmi rýchlo preniesť potrebnú trakciu na kolesá s lepším záberom. Komplexne aj preto s určitosťou platí, že reálne offroad schopnosti nového modelu GLE dokážu vysoko prekonať limity, na ktoré si drvivá väčšina majiteľov tohto modelu z poza volantu trúfne.
A náš celkový dojem ?
Nová generácia Mercedes-Benz GLE znova prichádza s inovovanými technológiami, z ktorých mnohé sú v danom segmente pomerne unikátne. Novinka zo Štuttgartu v našom teste potvrdila pozíciou dokonale univerzálneho SUV. Trieda GLE je dostatočne reprezentatívna a zároveň spĺňa praktické požiadavky aj viacčlennej rody. Okrem mestskej premávky, sa cíti ako ryba vo vode aj pri dlhých diaľničných presunoch, a prekvapivo aj v pomerne náročnom teréne. Svoju výslednú cenovku si Mercedes-Benz GLE dokáže zastať a obhájiť luxusnou atmosférou na palube. bohatou výbavou, či ďalšími doplnkovými službami.
Autor: Peter Hlačik/ Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Mercedes-Benz GLE 300d 4Matic AMG Line
Motor: vznetový (nafta)
Pohon: 4×4
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 180/245
Krútiaci moment Nm: 500
Pohotovostná hmotnosť: – kg
Maximálna rýchlosť km/h: 225
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 7,2 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 9
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 6,1 – 6,4 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 9,6 / 100 km
Pneumatiky: Continental Conti SportContact
Verzia/cena
Mercedes-Benz GLE 300d 4Matic AMG Line (testovaný model) od 67 050 €
Mercedes-Benz GLE 300d 4Matic od 67 050 €
Klikni na konfigurátor Mercedes-Benz GLE
Klady +++
Špičkový vzduchový podvozok a jazdné vlastnosti
Multibeam LED svetlomety
Luxusný a priestranný interiér
Zápory – – –
Celkový dojem zo základnej motorizácie
Odhlučnenie