Práve sa končiaci rok 2023 bol pre našu redakciu ale aj celý segment automotive opäť raz plný výziev a prekvapení. Po dlhom čase môžeme práve sa končiaci rok, v porovnaní s tými minulými, označiť aj ako relatívne „normálny.“ Na pohromu v podobe globálnej pandémii sme našťastie „zabudli“ už dávnejšie a automobilkám sa podarilo postupne znormalizovať aj pôvodne vážnu krízu dodávateľského reťazca na čele s tzv. čipmi. Zo scenára keď ešte pred pár mesiacmi bolo množstvo modelov takpovediac nedostatkovým artiklom, sme sa aktuálne už dostávame do fázy, kedy sú už sklady s novými autami znova plné.
Nemilým javom uplynulých mesiacoch, ktorý priamo súvisí s množstvom globálnych faktorov na čele s horibilnými cenami energii a ekonomikou ako takou, je prakticky neustále zvyšovanie cien nových automobilov. Už dávno sú preč časy keď mal potencionálny zákazník na výber relatívne pestrú škálu modelov aj v najdostupnejšej kategórii malých áut, teba v cenovej hladine v okolí 10-tisícovej hranice. Ani budúce vyhliadky v tomto smere nie sú vôbec nijako ružové. Zdá sa, že éru tzv. lacných áut už máme v našom geografickom priestore definitívne za sebou.
A v budúcnosti to nijako nezachránia ani potencionálny noví hráči z Číny. Automobily schválené na predaj EU sú totiž čoraz sofistikovanejšie a komplikovanejšie. Už v minulom roku sa stal v úplne nových modeloch štandardom napríklad aj tzv. inteligentný obmedzovač rýchlosti. Na ďalších podobných „pomocníkov“ schválených európskym parlamentom sa zároveň môžeme tešiť aj v budúcom období.
Segment automotive na seba zároveň viaže už stabilne obrovskú pozornosť širokej verejnosti aj v kľúčovom bojí takpovediac zdravého rozumu a zelenej filozofie. Mnohé automobilky sú už dnes definitívne „zmierené“ s čisto elektrickou budúcnosťou a s výrobou klasických motorizácii už vôbec nepočítajú. Na druhej stráne, tu mále stále aj nezanedbateľnú skupinu výrobcov, ktorí sú stále presvedčení o tom, že 100% elektromobilita nie je budúcnosti. Za malé/veľké víťazstvo zdravého rozumu môžeme nateraz označiť definitívnu podobu normy Euro7. Aj keď sú kocky na prvý pohľad už dávno hodené, tak ako to celé dopadne si musíme ešte napriek tomu nejaký čas počkať. Veľa možno v tomto smere napovedia aj nové voľby do európskeho parlamentu, ktoré sú už doslova predo dvermi.
To vôbec najpozitívnejšie na celom roku 2023 bol príchod, resp. predstavenie znova veľmi pestrého spektra nových ale aj vynovených modelov. Práve sprostredkovanie dojmov z automobilových noviniek je už stabilne „korením“ našej práce. V uplynulých mesiacoch sa nám znova podarilo otestovať množstvo zaujímavých modelov, vrátane kľúčových noviniek.
Len bezbrehé „testovanie“ a publikovanie našich dojmov a zážitkov by ale nedávalo žiadny zmysel bez symbolického paliva. Hnacím motorom a zároveň aj zdrojom energie každej redakcie je publikom. Bez neho by žiaden vy-publikovaný test, video obsah, fotografie či iný materiál nedával vôbec žiadny zmysel. V tejto súvislosti nás preto nesmierne teší, že aj v roku 2023 sa naša komunita znova významne rozrástla.
Obrovská vďaka preto právom patrí všetkým vám, Našim čitateľom, fanúšikom, sledovateľom a podporovateľom. Z niektorých z vás sa už zároveň stali už takpovediac „skalní,“ s ktorými je radosťou na pravidelnej báze komunikovať a častokrát aj zmysluplne polemizovať. Ceníme si rovnako aj váš záujem o tzv. pondelkové foto-hádanky a rovnako aj vaše zaujímavé skúsenosti s tým či oným modelov, z titulu že ste sa stali jeho reálnymi vlastníkmi. Vážime sa si zároveň aj akúkoľvek inú spätnú väzbu, vrátane konštruktívnej kritiky.
Všetkým Vám preto v tejto súvislosti patrí nielen rešpekt ale aj naše úprimne ĎAKUJEME!
Naša identická vďaka smeruje aj k našim partnerom z prostredia automobiliek. Bez ich podpory a dôvery by sme totiž ani v roku 2023 nedokázali zrealizovať ani jeden zmysluplný redakčný test. ĎAKUJEME!
Postupne sme sa prepracovali až k záverečnému bilancovaniu roku 2023. Nastolené elektrické trendy ešte viac spečatila aktuálne sa končiaca sezóna. Automobilový svet sa aj vďaka výraznému prispeniu európskej legislatívy zásadne mení. Plne elektrické modely sú už pri drvivej väčšine značiek pevnou súčasťou modelového portfólia a nielen jeho doplnkom. Rok priniesol aj citeľný vývojový, resp. technologicky progres batériových automobilov. Na druhej strane sme stále presvedčený o tom, že na smetisko dejín ešte minimálne v strednodobom horizonte nepatria ani klasické „spaľováky!“
Tak ako je pre niektorých z nás, vzhľadom na konečný účel používania, už dnes tou najlepšou alternatívou čistý elektromobil, tak pre iných je na konci dňa stále najracionálnejším riešením napríklad moderný a úsporný turbodiesel. Pri strete oboch svetov nás fascinuje ich postupné spájanie v podobe čoraz efektívnejších hybridov. Každý rok na tomto mieste píšeme o postupnom úpadku klasických manuálnych prevodoviek, z ktorých sa stal vymierajúci druh.
V roku 2023 sme pre vás v štandardnom formáte otestovali rekordných 64 modelov. Zážitok z mechanického radenia sme pri tomto počte nakoniec vychutnali už len v 7 prípadoch. Z hľadiska pohonu rebríčku kraľuje benzín, vrátane tzv. mild hybriduj technológie.
Celkovo: 64 modelov v teste. Z toho:
Zážihový motor (+zážihový mild hybrid) = 31 modelov
Elektromobil = 11 modelov
Zážihový full-hybrid = 9 modelov
Zážihový plug-in hybrid = 7 modelov
Vznetový motor = 6 modelov
Najčítanejšie testy za rok 2023:
1, Kia Sportage HEV
2, Škoda Kamiq Monte Carlo
3, Toyota Corolla Cross
4, DongFeng Glory 580
5, Mazda CX-60
6, Dacia Sandero Stepway
7, Škoda Scala
9, FIAT Tipo
10, Volkswagen T-Roc
Z hľadiska ročnej bilancie čítanosti majú logicky navrch skôr vypublikované články. Z modelov otestovaných v závere roka, ktoré sa do prvej desiatky neprepracovali ale majú už teraz veľmi pekne čísla sa ešte radia aj SsangYong Torres a Hyundai i30 Fastback N.
Celkovo najčítanejšie testy za roky 2019 – 2023:
1, SsangYong Korando
2, Suzuki SX4 S-Cross
3, Ford Ranger
4, Lada Niva
5, Kia Stonic
6, Volvo XC 90
7, Citroën Grand C4 SpaceTourer
8, Škoda Octavia RS
9, Mitsubishi ASX
10, Volkswagen T-Cross
Najmenej čítané testy za rok 2023
1, Peugeot 308 SW Hybrid
2, Kia EV6 GT
3, Peugeot 3008 Hybrid
V kontexte čítanosti bude určite pre mnohých zaujímavý aj pohľad na opačnú stranu rebríčka. Logickú nevýhodu tu majú najneskôr vypublikované články. Do prehľadu sme preto zaradili len modely, ktoré sú na stránke zverejnené minimálne 50 dní. Aj v tomto roku sa všeobecne nižšiemu záujmu tešili elektrifikované automobily.
Najporazenejšie video testy v roku 2023
1, Dacia Duster
2, Volkswagen Polo GTi
3, MG EHS
Testovaný model v roku 2023 s najvyššou cenovkou
1, Mercedes-AMG SL 43: cena od 139 854 eur
2, BMW 740d: cena od 116 890 eur
3, Mercedes-AMG GLE 53 kupé: cena od 110 160 eur
V roku 2023 parkovalo v našej redakčnej garáži hneď niekoľko automobilových skvostov, ktorých základná cena bez príplatkov sa prehupla cez 100-tisicovú hranicu. Prvenstvo s top cenovkou štartujúcej aktuálne na čiastke cca 140 tisíc eur patrí otvorenému modelu Mercedes-AMG SL 43 so základnou 4-valcovou motorizáciou.
Testovaný model v roku 2023 s najnižšou cenovkou
1, Kia Picanto cena od 12 140 eur (test. konfigurácia od 17 840 eur)*
2, Dacia Sandero Stepway cena od 13 650 eur (základ od 16 900 eur)*
3, Škoda Scala (predfacelift) cena od 16 390 eur (základ od 18 510 eur)*
*ceny platné v dobe redakčného testu
Najlacnejší elektromobil:
Neustále narastajúce ceny nových automobilov sú dnes ošemetnou témou. Určiť cenovo najdostupnejší automobil v našom teste k dnešnému dňu chcelo trochu počítania. Prvenstvo v tejto disciplíne získala nakoniec v základe malá Kia Picanto. S prihliadnutím na cenu testovanej verzie by bola najdostupnejšia Dacia Sandero Stepway. Najlacnejším testovaným elektromobilom bola v roku 2023 štýlový FIAT 500e.
Testovaný model v roku 2023 s najvyšším výkonom
Naším najvýkonnejším testovaným modelom v roku 2023 bola prekvapivo Kia. Presnejšia najvýkonnejšia Kia všetkých čias a zároveň čisto elektrický model EV6 GT s výkonom až 585 koní.
Najemotívnejší test v roku 2023
Aj v roku 2023 sa nám dostalo do rúk hneď niekoľko automobilov, ktoré dokážu aj s odstupom dokážu vyvolať zimomriavky. Vybrať ten najemočnejší model je viac ako náročne. Naším víťazom sa ale stáva 4-valcový Mercedes-AMG SL s pohonom len zadnej nápravy.
Top autá v roku 2022 podľa redaktorov autoinak.sk
Soňa
Nová „sedmička“ nie je v mojom výbere top aut žiadnym prekvapením. Mnohých z vás možno o to viac možno prekvapí, že vlajková loď značky BMW si ma viac ako prvotriednym luxusom získala svojou celkovou charizmou a opulentnosťou. V spletí bežných automobilov pôsobí ako zjavenie a zároveň budí obrovský rešpekt. Pri tomto modeli paradoxne ani nemám primárnu potrebu ho za každú cenu šoférovať. Pokojne by som tu dokázala fungovať aj v pozícii pasažierky na pravom zadom sedadle a plnými dúškami si vychutnávala automobilový wellness.
Jeep Compass nie je v princípe žiadna novinka. Zároveň je to auto, ktoré sa takpovediac na nič nehrá a to je mi na ňom veľmi sympatické. Za jeho volantom som sa cítila vždy bezpečne a zároveň aj svojim spôsobom výnimočne. Nakoniec veď je to stále Jeep a nie len nejaké nudné SUV určené na presúvanie sa z bodu a do bodu. Súčasná móda elektrifikácie tu v prípade základného modelu 4×2 uspokojí mestských zákazníkov. Pri verzie 4×4, resp. 4xe zároveň aj objaviteľov a milovníkov voľnočasových aktivít ako som aj ja. Mojou voľbou by bol práve plug-in hybrid, ktorý vás bude svojim spôsobom nútiť aby ste ho pravidelne nabíjali a aby tu jazda dávala skutočný zmysel.
A na záver najväčšie prekvapenie. Môj prvý kontakt s pravovernými čínskymi autami ma vo všetkých smeroch pozitívne prekvapil. A áno, priznávam, že moje pôvodné očakávania boli pôvodne premiešane aj početnými predsudkami. DongFeng Forthing T5 Evo ale dnes reálne prináša do segmentu klasických SUV kompaktnej veľmi zaujímavé spestrenie za zaujímavé peniaze. Už teraz som veľmi zvedavá na ďalšie počínanie tohto výrobcu, ktorý je zároveň jednou z najväčších automobilových korporácii v ešte donedávna najľudnatejšej krajine našej planéty.
Peter
Aj keď si dnes už prakticky všetky nové autá po jazdnej stránke precízne, tak rokmi sa z nich žiaľ akoby vytráca určitá emócia, ktorú my všetci čo máme radi šoférovanie milujeme. Našťastie je tu aj dnes značka Alfa Romeo. Tá podľa mňa už ako jeden z posledných výrobcov dokáže stále konštruovať auta dušou. Jedným z najlepších modelov z „dostupnej“ množiny automobilov je tomto smere jednoznačne vynovený model Giulia, ktorý ma v teste veľmi prekvapil aj s pre Alfu netradičným naftovým srdcom.
Označenie SL má v portfóliu značky Mercedes-Benz svoje neopakovateľné postavenie. Dôležitosť tohto modelu podčiarkuje aj najnovšia a v princípe od podlahy nová generácia. Akýmsi podvedome nechceným dieťaťom je v tomto smere 4-valcová veria 43. Kontroverzný model, ktorý je reálne určený pre úplne inú skupinu zákazníkov ako klasika s V8, mi paradoxne veľmi prirástol k srdcu. Menší objem i počet valcov je v tomto prípade vykompenzovaný extrémne hravým pohonom zadnej nápravy a takmer až pretekárskym podvozkom.
Posledný model v mojom top výbere roka 2023 je elektromobil. Na tomto mieste by mohla byť pokojne aj Kia EV6, Hyundai Ioniq 6 či MG 4. Z komplexného hľadiska si ma ale najviac aj tak získal nový Nissan Ariya. Pri tomto SUV prešpikovanom technológiami je naozaj cítiť, že vznikal na čistom hárku papiera ako čistý elektromobil. A zároveň aj, že ho konštruovali a vymýšľali ľudia, ktorí majú z daným pohonom už reálne obrovské skúsenosti.
Na úplný záver vám chceme zaželať do nového roku 2024 všetko len to najlepšie. Ostaňme všetci zdraví a zároveň aj optimisti so vzájomným rešpektom. V autoinak.sk si veľmi želáme nech he nový rok 2024 bude pre celú spoločnosť v každom smere výrazne lepší ako ten práve sa končiaci.
Náš projekt zároveň začne počas januára 2024 písať už svoju šiestu sezónu.
Tím autoinak.sk