Celosvetovo sa z modelu Nissan X-Trail predalo doteraz už takmer sedem miliónov kusov. To z neho robí jedno z celosvetovo najobľúbenejších rodinných SUV. Pri novej generácií Nissan vychádzal z dobre zavedenej DNA, ktorá prechádza všetkými tromi predchádzajúcimi generáciami X-Trail: svalnatý dizajn, flexibilné úžitkové vlastnosti a pokročilé možnosti pohonu všetkých kolies. Nový X-Trail bude k dispozícii v päť- a sedemmiestnej konfigurácii. Vďaka novej aliančnej platforme CMF-C, ktorá predstavuje pokročilé inžinierstvo, inovácie a pokročilé technológie, nový X-Trail opäť zvýši latku v segmente crossoverov.
Moderný, svalnatý dizajn, ktorý vytvára robustný a zároveň moderný vzhľad
Stredobodom príťažlivosti modelu X-Trail, v porovnaní s predchádzajúcimi tromi generáciami, je jeho charakteristický štýl, ktorý vytvára upokojujúci pocit pevnosti a robustnosti. Exteriér aj interiér novej generácie X-Trail odrážajú všestranného a dobrodružného ducha. Exteriér zvýrazňujú charakteristické dizajnové prvky Nissan, ako je plávajúca strecha a mriežka chladiča V-motion. Predná časť je orámovaná výraznými svetlometmi, ktoré sa zdajú byť vylisované v karosérii predného nárazníka, s kombinovanými dennými svetlami a smerovkami umiestnenými pozdĺž línie zatvárania kapoty.
Pri pohľade zboku upútajú svalnaté blatníky, dodávajú vozidlu postoj na ceste, zatiaľ čo v spodnej časti dverí dodáva vložený prvok pocit plynulosti čistým povrchom dverí. Tvar C-stĺpika pripomína plutvu delfína a prináša napätie do zadnej časti. Medzi kľúčové aerodynamické prvky patria „3D“ deflektory pneumatík v spodnej časti prednej masky, aktívne mriežky chladiča na ovládanie prúdenia vzduchu do motorového priestoru, špeciálne tvarovanie A-stĺpika, kryty spodku na riadenie prúdenia vzduchu pod vozidlom a jedinečná „vzduchová clona“ ktorý presne usmerňuje prúdenie vzduchu spredu do stránvozidla. Zákazníci oceňujú jedinečný vzhľad, takže nový X-Trail bude dostupný v 10 farbách karosérie s piatimi dvojfarebnými kombináciami, vďaka čomu si môžete vybrať z 15 variácií.
Pohon e-POWER
Nový X-Trail bude druhým modelom v ponuke modelov Nissan v Európe, ktorý bude vybavený inovatívnym systémom pohonu e POWER. Systém e-POWER, predstavuje jedinečný prístup k elektrifikácii, ktorý ponúka pocit z jazdy EV bez potreby dobíjania. Prvýkrát predstavený v Japonsku na modeli Note v roku 2017 sa stal najpredávanejším autom, pričom zákazníci milovali jeho kombináciu plynulého výkonu bez námahy a vlastníctva vozidla bez potreby dobíjania. Systém e-POWER nového modelu X-Trail sa skladá z vysokovýkonnej batérie a hnacieho ústrojenstva integrovaného s benzínovým motorom s premenlivým kompresným pomerom, generátorom energie, meničom a predným elektromotorom s výkonom 150 kW. Toto jedinečné hnacie ústrojenstvo znamená, že sila na kolesá pochádza iba z elektromotora, čo má za následok okamžitú, lineárnu odozvu na plyn.
Na splnenie typických požiadaviek európskych spotrebiteľov a ich každodennej jazdy bola technológia e-POWER pre nový X-Trail výrazne vylepšená. Aplikácia v japonskom Note obsahovala 1,2-litrový benzínový motor nabíjajúci batériovú jednotku s konečným výkonom 106 koní. Pre Európu bol modernizovaný na 1,5-litrový turbo zážihový motor s variabilným kompresným pomerom s konečným výkonom systému 150 kW (204 k). Jedinečným prvkom e-POWER je, že benzínový motor sa používa výhradne na výrobu elektriny, zatiaľ čo kolesá sú plne poháňané elektromotorom. To znamená, že motor môže vždy bežať v optimálnom rozsahu, čo vedie k nižšej spotrebe paliva v mestských podmienkach. Vďaka čisto elektrickému pohonu nedochádza k oneskoreniu ako pri spaľovacom motore alebo tradičnom hybride. Okamžitá odozva prináša vzrušujúci pocit z vysokého krútiaceho momentu a agilné zrýchlenie, vďaka čomu je predbiehanie alebo zaraďovanie na diaľnicu jednoduchšie a viac vzbudzujúce dôveru.
Neoddeliteľnou súčasťou konštrukcie technológie e-POWER je „lineárne ladenie otáčok motora“, ktoré riadi činnosť benzínového motora a zabezpečuje, že sa otáča primeranou rýchlosťou v pomere k rýchlosti na ceste, čím sa predchádza efektu „otáčok“ tradičných hybridov pri prudkom zrýchlení. Druhou výhodou je kultivovanosť, ktorá zabezpečuje, že motor beží len pri otáčkach, ktoré potrebuje, ktoré sú v mestských a prímestských podmienkach zvyčajne nízke. Okrem týchto výhod pohonný systém e-POWER zaručuje tichú jazdu, napríklad pri rýchlosti 40 km/h sa zvuk v aute zníži o 8 dB v porovnaní s konkurenciou.
e-Pedal Step
Vzhľadom na to, že 70 % času jazdy pravdepodobne zákazníci strávia v prímestských oblastiach, Nissan vyvinul úplne nový zážitok z jazdy s jedným pedálom s názvom e-Pedal Step. E-Pedal Step, navrhnutý tak, aby odstránil opakované namáhanie pri jazde v meste stop-štart, kde vodič často pohybuje nohou medzi plynovým pedálom a brzdou, umožňuje vodičom zrýchľovať a brzdiť iba pomocou akcelerátora. Systém sa musí najskôr aktivovať spínačom na stredovej konzole a po stlačení akcelerátor vozidlo zrýchli ako zvyčajne. Po uvoľnení akcelerátora e-Pedal Step zabrzdí X-Trail silou 0,2 g, čo je dostatočné na rozsvietenie brzdových svetiel a zníži rýchlosť na „plazivú“ rýchlosť, nie na úplné zastavenie. Vďaka tomu sú parkovacie manévre pri nízkej rýchlosti čo najplynulejšie. Vodiči rýchlo prispôsobia ovládanie plynového pedálu tak, aby udržali plynulý pohyb vozidla, čím zaistia, že jazda v meste bude intuitívnejšia a menej náročná.
Mild – hybridná verzia
Zatiaľ čo verzia X-Trail vybavená systémom e-POWER bude tvoriť veľkú väčšinu dopytu po vozidle, bude ponúkaná aj s preplňovaným 1,5-litrovým variabilným kompresným pomerom, ktorý poháňa kolesá tradičným spôsobom. S výkonom 120 kW (163 k) a krútiacim momentom 300 Nm sa bude ponúkať iba v konfigurácii s pohonom dvoch kolies, pričom výkon na kolesá sa prenáša cez bezstupňovú prevodovku Xtronic.
V jazdných scenároch s uvoľnenou jazdou a miernou akceleráciou sa motor prepne na vysoký kompresný pomer pre optimalizovanú spotrebu paliva, zatiaľ čo v situáciách, keď je potrebný vyšší výkon, sa kompresný pomer nastaví na nízku úroveň. Hnacie ústrojenstvo je tiež vybavené 12V mild hybridnou technológiou. Systém poskytuje asistenciu krútiaceho momentu, predĺžené zastavenie pri voľnobehu a rýchly reštart, čo prináša výhody z hľadiska spotreby paliva a emisií CO2. Pri spomaľovaní sa energia regeneruje a ukladá do lítium-iónovej batérie. Táto nabitá energia sa potom používa na chod systémov auta, keď je motor zastavený, napríklad pri čakaní na červenú. Navyše pri akcelerácii môže dôjsť k zvýšeniu krútiaceho momentu o približne 6 Nm.
e-4ORCE
V úplne novom modeli X-Trail v Európe je predstavený nový systém pohonu všetkých kolies navrhnutý tak, aby spolupracoval s elektrifikovanými pohonnými jednotkami Nissan. e-4ORCE poskytne upokojujúcu trakciu a sebavedomé zrýchlenie za každých podmienok vďaka najpokročilejšej technológii ovládania všetkých kolies Nissan. „e“ v e-4ORCE znamená systém pohonu Nissan so 100 % elektromotorom. „4ORCE“ označuje fyzickú silu a energiu vozidla, pričom „4“ predstavuje ovládanie všetkých kolies. Neskôr v roku 2022 bude predstavený aj na elektrickom crossoveri Ariya. Dva motory majú celkový výkon 157 kW (213 k) vďaka zadnému 94 kW motoru, ktorý umožňuje prudké zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 7 sekúnd. Má 10 000-krát rýchlejšiu odozvu krútiaceho momentu vzadu ako mechanický systém 4WD. Okrem toho, konštantné prerozdelenie krútiaceho momentu a takmer dokonalé vyváženie hmotnosti prispievajú k dokonalej ovládateľnosti a jazdnému komfortu, čo umožňuje výkonnú, ale plynulú jazdu.
Špecifickým riadením výkonu motorov a brzdného výkonu každého kolesa, sa zabezpečuje plynulosť a stabilita, e-4ORCE zvyšuje dôveru vodiča sledovaním zamýšľanej jazdnej línie takmer na akomkoľvek povrchu vozovky, pričom nikdy nie je potrebné meniť štýl jazdy. Napríklad v zákrutách na zasnežených cestách môže vozidlo verne sledovať vodičovu zamýšľanú líniu vďaka mimoriadne presnému motoru, rozdeľovaniu krútiaceho momentu a ovládaniu bŕzd. S istotou pri zvládaní tak rozmanitých povrchov ciest sa jazda stáva príjemnejšou a vodič sa cíti istejšie v mnohých jazdných scenároch.
Prémiový pocit v interiéri
Kabína úplne nového Nissanu X-Trail nastavuje nový štandard v segmente pre prémiovejšiu atmosféru, charakteristický dizajn a lepšiu použiteľnosť. Pokročilé technológie Nissan Intelligent mobility sú na dosah ruky vodiča s pohodlím a kvalitou v každom dotyku. Nové prémiové materiály, inteligentné funkcie a premyslené detaily vylepšujú kabínu, ktorá prináša špičkový dizajn a praktickosť v každom rozmere.
Značná pozornosť bola venovaná ergonomickej a hmatovej kvalite spínacích zariadení a tlačidiel, aby mali pocit vysokej kvality. Zákaznícky prieskum jasne ukázal, že zákazníci uprednostňujú jednoduché základné funkcie, takže X-Trail má jednoduché, intuitívne ovládanie klimatizácie, ako aj tlačidlá, ktoré ovládajú funkcie centrálnej obrazovky, ako je audio a navigácia. Najvyššia úroveň usporiadania plávajúcej stredovej konzoly obsahuje elektronickú radiacu páku, volič jazdných režimov a dva držiaky na poháre, ako aj 15-wattovú bezdrôtovú nabíjaciu podložku pre smartfóny. K dispozícii je kombinovaná lakťová opierka pre cestujúcich na predných sedadlách, ktorá má otváranie v strede do oboch strán, ktorý odhaľuje priestranný úložný priestor na cennosti.
Vylepšený systém ProPILOT
Nový X-Trail je vybavený ďalšou generáciou asistencie vodiča ProPILOT, ktorá prináša väčšiu podporu vodiča v širšom spektre okolností. Systém s názvom ProPILOT s Navi-link bol navrhnutý tak, aby znižoval únavu a stres počas jazdy, pričom je veľmi intuitívny na používanie. ProPILOT s Navi-link dokáže zrýchliť a zabrzdiť vozidlo v rámci jedného jazdného pruhu na diaľnici. Systém dokáže zrýchliť vozidlo na nastavenú rýchlosť a môže vozidlo zabrzdiť až na 0 km/h v hustej premávke. Systém je schopný automaticky obnoviť činnosť, ak vozidlo stojí menej ako tri sekundy a premávka pred vozidlom sa vzdiali. Na novom Nissane X-Trail je teraz aktualizovaný systém schopný prispôsobiť rýchlosť auta dodatočným vonkajším okolnostiam: keď auto prejde na diaľnici do zóny s nižším rýchlostným limitom, systém dokáže čítať dopravné značky a zohľadniť údaje o rýchlostnom limite navigačného systému, aby ste spomalili X-Trail na vhodnú rýchlosť, čo znamená, že vodič nemusí manuálne upravovať rýchlosť tempomatu.
Slovenské ceny budú známe do konca septembra a prvé vozidlá očakávame na prelome rokov.
Zdroj: Nissan