Uvedenie úplne nového modelu Civic Type R na trh prichádza v čase, keď Honda oslavuje 25 rokov svojho ikonického vysokovýkonného hatchbacku – a 50 rokov modelu Civic. Model novej generácie bol navrhnutý tak, aby priniesol doteraz najrýchlejší Civic Type R, pričom stavia na dlhej tradícii výkonných automobilov inšpirovaných duchom pretekov. Stavajúc na prístupe zameranom na človeka k dynamike, dizajnu a využiteľnosti aplikovanom pri vývoji 11. generácie modelu Civic, inžinieri spoločnosti Honda zdokonalili každý aspekt, aby vytvorili Civic Type R. Integrované vylepšenia dizajnu vrátane funkčného vetracieho otvoru kapoty a nového zadného difúzora, ktoré prinášajú nové aerodynamické výhody a zároveň dopĺňajú športovú siluetu. Type R je tiež nižší a širší ako štandardný Civic, s novým dizajnom zadného spojlera, ktorý zvýrazňuje štíhlu líniu strechy a prispieva k aerodynamickému výkonu a svalnatému vzhľadu auta.
Ľahké komponenty a zvýšený výkon 2,0-litrového štvorvalcového benzínového motora vytvárajú jeden z najvyšších pomerov výkonu a hmotnosti vo svojej triede. Revidovaný systém prispôsobenia otáčok s automatickým vychýlením zaisťuje, že radenie prevodových stupňov so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou ponúka vodičom obohacujúci zážitok. Vo vnútri sa Type R vyznačuje evokujúcim červeným interiérom, ľahkými športovými sedadlami a ovládacími prvkami zameranými na vodiča, ktoré odlišujú všetky výkonné modely Honda. Okrem prednastavených režimov vodiča umožňuje nový režim Individual nové úrovne prispôsobenia pre vodičov, čo im umožňuje prispôsobiť vlastnosti vozidla, ako je odozva plynu a spätná väzba riadenia. Palubný záznamník údajov Honda Log R má vylepšené monitorovanie a inovatívnu funkciu hodnotenia, ktorá pomáha vodičom zlepšiť ich výkon na trati.
Rovnako ako všetky modely Honda Type R, aj Civic Type R nesie ikonický karmínovo červený znak „H“, ktorý je inšpirovaný duchom pretekov Honda. To siaha až do roku 1965 k úspechom vozidla RA272 Formula 1™ na Veľkej cene Mexika, ktoré malo športovú bielu farbu s červeným vychádzajúcim slnkom na nose. Honda pokračuje v posúvaní hraníc výkonu v motoristickom športe a najnovšia generácia Type R nedávno stanovila nový rekord na kolo pre auto s predným náhonom na svetoznámom okruhu Suzuka v Japonsku.
Účinný aerodynamický vonkajší dizajn
Všetky aspekty nového modelu Civic Type R, vyvinuté v rámci modelovej koncepcie vytvorenia „Ultimate Sports 2.0“, boli prepracované tak, aby zvýšili pocit radosti z jazdy zlepšením aerodynamického výkonu a zvýšením prítlaku. Model Type R, ktorý vychádza z elegantných a štýlových línií úplne nového modelu Honda Civic, predstavuje agresívnejší postoj a väčšiu silu na ceste, čo dokonale ilustruje rýchly, dynamický a návykový charakter vozidla. Civic Type R je o 8 mm nižší a 90 mm širší ako Civic e:HEV a o 13 mm nižší a 15 mm širší ako predchádzajúca generácia modelu Civic Type R. Nízky, svalnatý vzhľad je dosiahnutý vďaka tvarovaným, svalnatým oblúkom kolies, ktoré sa rozliehajú nad novým reverzným ráfikom, ľahkým a 19-palcovým matným čiernym zliatinovým diskom s vysokou pevnosťou. Tieto jedinečné kolesá Type R sú vybavené na mieru vyrobenými celoročnými pneumatikami Michelin Pilot Sport 4S 265/30R/19.
Všetky povrchové úpravy nového auta sú funkčné. Vyvinuté na základe výmeny technických informácií a nápadov s vybranými partnermi z globálnej siete pretekárskych dodávateľov Honda – vrátane dodávateľa WTCR J.A.S. Inžinieri pre motoristický šport a Super GT zo závodu Sakura spoločnosti HRD – inžinieri sa zamerali na využitie výpočtovej dynamiky tekutín (CFD) na výrazné zníženie odporu vzduchu okolo auta. Výsledkom je výrazné zlepšenie súčiniteľa odporu vzduchu oproti predchádzajúcej generácii Civic Type R, lepšie kontrolované prúdenie vzduchu a znížené zmeny tlaku v aute a okolo neho. Detailné prvky, ako sú predné blatníky s veľkým otvorom za kolesom, pomáhajú znižovať tlak v podbehu. Prúd vzduchu unikajúci z týchto kanálikov je vedený po dĺžke auta a bočného prahu a potom je nasmerovaný preč od krytu zadného kolesa a previsu malým spojlerom na konci prahu.
V spojení s týmito prvkami sú širšie zadné oblúky – teraz plne integrované do karosérie pre hladší a čistejší povrch, ktorý neovplyvňuje prúdenie vzduchu smerom dozadu. Tvarovanie oblúka odstraňuje kolísanie tlaku predchádzajúcej generácie okolo zadných dverí a poskytuje zadnému difúzoru a spojleru voľnejšie prúdenie vzduchu. Jednoduchý predný nárazník je umocnením základného dizajnu a tvaru modelu Civic e:HEV. Spodná mriežka chladiča bola rozšírená na šírku a výšku, aby sa do nej zmestil veľkokapacitný medzichladič, čím sa zvýšil prietok vzduchu k nemu aj k predným brzdám. Tento otvor je o 10 % väčší ako v predchádzajúcej generácii, čo vedie k tomu, že Type R stráca hmlové svetlo a rámy modelu Civic e:HEV – nahrádza ich štylizovanými tenkými vertikálnymi otvormi na prívod vzduchu, ktoré pomáhajú zvýrazniť šírku auta a privádzajú vzduch k predným brzdám.
Na podporu tepelného manažmentu 2,0-litrového motora VTEC Turbo je teraz hliníková kapota vybavená vetracím otvorom, ktorý tiež spolupracuje s veľkou spodnou mriežkou na optimalizáciu prúdenia vzduchu a poskytuje skutočný negatívny zdvih nad prednou časťou. Vzadu nový dizajn difúzora v kombinácii s novým spojlerom pracujú na ďalšom zvýšení prítlaku a zároveň pomáha potláčať odpor vzduchu. Zadný spojler, namontovaný na nových hliníkových podperách odlievaných pod tlakom, je širší a nižší ako na predchádzajúcom modeli, čo pomáha zvýrazniť novú elegantnú líniu strechy. Umiestnenie hlavného nosníka spojlera bolo optimalizované otočením okolo horizontály, čím sa zvýšil generovaný prítlak a znížil sa celkový odpor vzduchu. Umiestnenie krídla, ktoré je namontované čiastočne na veko batožinového priestoru, tiež zlepšuje výhľad z auta, pretože je zarovnané s okrajom zadného okna.
Rovnako dizajn ľahkých 19-palcových zliatinových kolies je optimalizovaný tak, aby maximalizoval výkon pneumatík Michelin s profilom 265/30R19. Nové kolesá, ktoré dizajnovo nadväzujú na kované prvky namontované na modeli Limited Edition predchádzajúcej generácie, majú plynulý dizajn ráfika s obrátenou štruktúrou na zlepšenie tuhosti. Ich konštrukcia zlepšuje ovládateľnosť stabilizáciou kontaktného tlaku vnútorného ramena pneumatiky v zákrutách. Vizuálne to tiež pomáha vytvárať vzhľad kolesa s väčším priemerom. Všetky funkčné časti vozidla sú vyhotovené vo vysoko lesklej čiernej farbe, vrátane prednej masky chladiča, zadného difúzora a centrálnej časti zadného spojlera, čo zvýrazňuje výkonové zameranie auta. Škála dostupných farieb laku ctí pretekárske dedičstvo auta, vrátane ikonickej Championship White spolu s metalízou Rallye Red a Racing Blue, Crystal Black a Sonic Grey Pearls.
Zážitok z kabíny zameraný na vodiča
Interiér nového Civicu Type R je určený na posilnenie dobrodružstva z jazdy od okamihu, keď vodič otvorí dvere. Napriek svojmu charakteru zameranému na okruh, si nový Civic Type R zachováva vysokú úroveň komfortu, praktickosti a každodennej použiteľnosti, ktorá je charakteristickým znakom štandardného modelu Civic. Vodič sedí o 8 mm nižšie ako v predchádzajúcom modeli Civic Type R a v najnovšom modeli Civic 11. generácie, čo umocňuje pocit zo športového auta. Novo navrhnuté ľahké predné športové sedadlá bezpečne držia vodiča v páse, podporujú držanie tela a zaisťujú pohodlie a manévrovateľnosť, či už ide o jazdu na čas na trati, alebo počas dlhších jázd po ceste. To umožňuje vodičovi ľahko nájsť prirodzenú polohu pri riadení a pri rýchlej jazde v zákrute poskytuje pocit, že je priamo spojený s vozidlom.
Vďaka zníženému bedrovému bodu od zeme sú sedadlá priliehajúce k telu ústredným prvkom pohlcujúceho zážitku z kokpitu. Celá kabína bola navrhnutá tak, aby umožňovala vodičovi vysokú úroveň koncentrácie počas intenzívnych zážitkov z jazdy. Všetky dôležité ovládacie prvky sú umiestnené na dosah ruky, pričom hlavný informačný displej je umiestnený čo najviac v strede, aby sa vodič mohol sústrediť na cestu. Napriek nízkej polohe pri riadení je viditeľnosť zo sedadla vodiča lepšia v porovnaní s predchádzajúcim typom R. Predné rohy kapoty sú jasné a mŕtve uhly sú minimalizované okolo spodnej časti A-stĺpikov a bočných zrkadiel. To pomáha vodičom na okruhu aj na ulici. Aby sa minimalizovalo rozptyľovanie, reflexné prvky v očnej línii vodiča boli znížené. Okrem zlepšeného výhľadu dozadu, ktorý umožňuje nový dizajn zadného krídla, umožňuje plochá bočná línia vozidla intuitívnejšie vnímanie okolia vozidla pri používaní spätných zrkadiel.
Dramatický pocit umocňuje ikonická červená úprava, ktorá v minulosti zdobila mnohé extrémne stroje Honda. Sedadlá vpredu sú vybavené novým, živším čalúnením podobným semišu s vysokou priľnavosťou, zatiaľ čo zadné časti sú teraz potiahnuté rovnakým materiálom, ale v kontrastnom čiernom prevedení s červeným prešívaním, ktoré všetkým pasažierom ponúka lepšiu úroveň podpory počas jazdy vysokou rýchlosťou. Vnútorné kobercové čalúnenie je teraz dokončené v červenej farbe, ktorá vyvoláva emócie predchádzajúcich modelov Type R. Rovnako ako všetky tieto generácie, aj nové auto má unikátny sériový štítok. Ten je teraz umiestnený na prístrojovej doske, a nie na stredovej konzole predchádzajúcich modelov, aby sa zdôraznila exkluzivita zážitku Type R. Kabínu teraz zdobia špičkové detaily, ako napríklad konzola z pravého hliníka a modrošedý rám výduchov, ktoré nielen pridávajú prémiový pocit, ale tiež aktívne pomáhajú eliminovať odrazy.
Plne digitálny displej prístrojovej dosky štandardného vozidla bol pre model Type R taktiež vylepšený a zachoval si čistý, jednoduchý dvojitý displej pre jazdné režimy Comfort a Sport. Prepnutím do režimu +R sa aktivuje prispôsobená grafická úprava, ktorá prenáša iba kľúčové informácie pre sústredenú jazdu na trati. Digitálny otáčkomer s plnou šírkou je umiestnený navrchu displejov s údajmi o jazde na okruhu vrátane životne dôležitých teplôt, časovača kôl a merača preťaženia. Novo predstavený režim Individual umožňuje používateľom prispôsobiť si preferované rozloženie displeja.
Najvýkonnejší VTEC Turbo vôbec
Od prvej generácie, ktorá bola uvedená na trh v roku 1997, sa Civic Type R stal známym vďaka svojim výkonným, veľmi citlivým a vysokootáčkovým motorom. Najnovšia iterácia pokračuje v oddanosti vynikajúcemu výkonu, vďaka ktorému je Civic Type R tak populárny medzi vodičmi už 25 rokov. Nový Civic Type R je poháňaný prepracovaným 2,0-litrovým štvorvalcovým preplňovaným motorom VTEC, ktorý využíva niekoľko technológií odvodených od motoristického športu. Tie ďalej zlepšujú výkon, krútiaci moment a odozvu nad rámec možností ľahkej verzie Limited Edition predchádzajúceho modelu.
Vývojový tím prepracoval turbodúchadlo, aby sa zlepšila jeho účinnosť. Znížením počtu lopatiek turba a optimalizáciou ich tvaru a priemeru sa znížila zotrvačnosť v rámci jednotky. Prepracovaný tvar krytu je menší a kompaktnejší ako jeho predchodca a ďalej prispieva k vyššiemu výkonu a odozve turbodúchadla. Priamy výfukový systém zvyšuje prietok vzduchu o 13 % v porovnaní s predchádzajúcim modelom, čím sa znižuje protitlak a motor môže pracovať efektívnejšie. Systém je zakončený novo navrhnutým trojitým výstupným boxom, ktorý má aktívny ventil na ďalšie zvýšenie prietoku výfukových plynov. Vylepšenia modulácie zvuku tiež zlepšujú sluchový vnem, aby sa zvýšilo zapojenie vodiča.
Nové vozidlo sa vyznačuje vylepšenou reguláciou teploty a vzduchovým chladením prostredníctvom vylepšeného chladiča, čo zaisťuje trvalý a optimálny výkon pri náročnom používaní vďaka o 48 % väčšiemu otvoru, ktorý ponúka nová mriežka chladiča a dizajn predného nárazníka. Upravený prívod vzduchu má väčší priemer, čo umožňuje 10% zvýšenie prietoku nasávania. Toto všetko riadi prepracovaný systém riadenia motora, ktorý bol aktualizovaný ďalším zvýšením rozlíšenia riadenia časovania zapaľovania a vyladením VTC (ovládanie variabilného časovania), aby sa zlepšila celková odozva škrtiacej klapky pri akcelerácii. Celkovým efektom modernizácie motora je vyšší výkon pri vysokých otáčkach a nižšia spotreba paliva pri nízkych otáčkach a najvyšší pomer výkonu a hmotnosti vo svojej triede. Motor produkuje 329 koní pri 6500 ot./min, zatiaľ čo 420 Nm je k dispozícii už pri 2 200 ot./min a zostáva k dispozícii až do 4000 ot./min., pričom motor sa voľne otáča až do 7000 ot./min. Výsledkom je, že Civic Type R dokáže zrýchliť z 0 na 100 km/h len za 5,4 sekundy a dosahuje maximálnu rýchlosť 275 km/h.
K dosiahnutiu týchto hodnôt pomáha prepracovaná šesťstupňová manuálna prevodovka, ktorá má množstvo nových prvkov navrhnutých výhradne pre nový Type R, čo výrazne zlepšuje plynulosť a zaťaženie radenia. Nový odľahčený zotrvačník je o 18 % ľahší ako predchádzajúce generácie, čím sa znižuje zotrvačnosť o 25 %, čo pomáha VTEC Turbo reagovať ešte lepšie. Prepracovaný systém prispôsobovania otáčok s automatickým výkyvom zaisťuje dokonale spárované prispôsobenie otáčok pri radení nižších prevodových stupňov, čo pomáha vyvažovať vozidlo pri nájazde do zákruty. Zvláštna pozornosť bola venovaná radeniu z 2. na 1. prevodový stupeň. Vysokopevnostná prevodovka taktiež získala páku s vysokou tuhosťou, optimalizované usporiadanie radiacej kulisy a tiež mechanizmus väzby medzi radiacou pákou a prevodovkou určený špeciálne pre model Type R na zlepšenie plynulosti radenia. Zlepšil sa aj pocit, a to vďaka optimalizovanej tuhosti pružiny pre rýchlejšie radenie s uspokojivejším zaťažením.
Napriek tomu, že ide o najvýkonnejší Civic Type R všetkých čias, inžinieri spoločnosti Honda zlepšili emisie a spotrebu paliva vozidla. Výsledkom rozsiahleho technologického pokroku je len 186 g/km emisií CO2 pri spotrebe paliva 8,2 l/100 km (WLTP).
Ľahký, pevný podvozok vyladený pre návykový výkon
Najnovšia generácia modelu Civic bola navrhnutá tak, aby zaistila, že jej podvozok, riadenie a odpruženie poskytujú vynikajúcu úroveň výkonu, dynamickej odozvy a spätnej väzby vo všetkých jazdných situáciách. Bol vyvinutý s osobitným zameraním na presnú spätnú väzbu od riadenia a vyrovnanejšiu jazdu, aby sa zvýšil pocit spojenia vodiča s vozidlom – efekt, ktorý je ešte umocnený v úplne novom type R. O 35 mm dlhší rázvor v porovnaní s predchádzajúcim Type R a viacprvkové zadné zavesenie základného vozidla sú spárované s výrazne širším zadným rozchodom, čo ponúka lepšiu stabilitu v zákrutách oproti predchodcovi. Toto bolo vylepšené opakovaným testovaním na diaľnici aj Nürburgringu.
Konfigurácia dvojosého zavesenia predných kolies, ktorá obmedzuje prenos krútiaceho momentu do riadenia, bola prepracovaná pomocou nových spodných ramien zavesenia s optimalizovaným tvarom a tuhosťou. Bolo tak dosiahnuté 16% zvýšenie tuhosti odklonu kolies v porovnaní s predchádzajúcou generáciou modelu Type R. Predná časť má tiež o milimeter upravenú geometriu s cieľom vyhovieť pneumatikám Michelin Pilot Sport 4S o rozmere 265/30 R19 a zvýšenému krútiacemu momentu motora. Adaptívne tlmiče zostali zachované z predchádzajúcej generácie, ale majú prepracovanú logiku ovládania nakláňania a náklonu.
15 % zvýšenie tuhosti zadnej časti karosérie v porovnaní s predchádzajúcim modelom Civic ďalej zlepšuje stabilitu v zákrutách. Aby Honda pomohla dosiahnuť tuhšiu karosériu, výrazne zvýšila aplikáciu štrukturálneho lepidla na celý podvozok. V porovnaní s predchádzajúcim typom R sa použilo 3,8-násobné množstvo lepidla, pričom inžinieri naniesli náter na kľúčové oblasti, ako je priečka, otvory dverí a veže zadného zavesenia. Zvýšená aplikácia štrukturálneho lepidla je symbolom optimalizácie hmotnosti, na ktorú sa vývojový tím Civic tiež zameral. Hliníková kapota nového modelu Civic je o 43 % ľahšia ako oceľový panel predchádzajúceho modelu a zadné dvere zo živice sú o 20 % ľahšie ako predtým. Výsledkom strategického použitia ľahších materiálov v kombinácii s konštrukčnými vylepšeniami je ľahká karoséria, ktorá je zároveň veľmi tuhá.
Brzdnú silu zabezpečuje vylepšený brzdový systém Brembo s prepracovanými brzdovými kanálikmi a novým hlavným brzdovým valcom s mechanickou brzdou. Tie poskytujú lepšiu reguláciu teploty a zároveň zaisťujú lepšiu ovládateľnosť a trvalú brzdnú silu, zatiaľ čo dvojdielne plávajúce kotúče sú zachované z predchádzajúcej generácie pre trvalo vysokú úroveň brzdného výkonu.
Návykový pocit z riadenia
Pri vývoji riadenia modelu Type R chceli inžinieri podporiť plynulú jazdu s minimálnymi korekčnými vstupmi požadovanými od vodiča. To sa dosiahlo prostredníctvom niekoľkých revízií základného hardvéru. Stĺpik riadenia teraz obsahuje ložiská, ktoré prešli procesom honovania pre lepšiu tuhosť a dlhú životnosť, konce spojovacích tyčí sú teraz tiež vyrobené z materiálu s vysokou tuhosťou pre lepší pocit z riadenia a posuvná časť medzihriadeľa má teraz zúbky. pre viac definovanú angažovanosť. Vďaka použitiu prepracovanej logiky riadenia EPS bolo teraz možné na stĺpik použiť torznú tyč, ktorá má väčší priemer a je o 60 % tuhšia, a tiež spojovacie tyče s vysokou tuhosťou, aby sa znížili nežiaduce výchylky riadenia, za účelom zníženia vstupného oneskorenia. Je tak dosiahnutá vynikajúca spätná väzba a odozva. Riadiaca jednotka motora (MCU) bola prevzatá z modelu Civic e:HEV, ale s revidovanou logikou riadenia. Tým sa zlepšila odozva stredu a stabilita mimo stredu pre citlivejší, no lineárny pocit v celom rozsahu riadenia.
Zdroj: Honda