Pre značku Mercedes-AMG zohrávala Trieda S vždy dôležitú rolu. Zakladatelia už pred viac ako 50 rokmi dokázali, že so švábskym duchom inovácií dokážu luxusný sedan premeniť na skutočne športové vozidlo. V Affalterbachu vyrobili v roku 1971 model Mercedes-Benz 300 SEL 6.8 AMG, čím stanovila prvý míľnik. Nový Mercedes-AMG S 63 E PERFORMANCE s hybridnou technológiou AMG v súčasnosti opäť určuje štandardy vo svojom segmente. Model E PERFORMANCE spája 4,0-litrový motor AMG V8 biturbo so špecifickým hybridným hnacím ústrojenstvom AMG a ďalším stupňom rozšírenia vysokovýkonného akumulátora AMG (HPB). Nový akumulátor HPB 150 je zostavený z vysokovýkonných a priamo chladených článkov známeho akumulátora HPB 80. Kapacita energie 6,1 kWh v akumulátore HPB 80 sa v akumulátore HPB 150 zvýšila na hodnotu 13,1 kWh. Čisto elektrický dojazd sa tým zvyšuje na 33 km.
Hnacie ústrojenstvo nie je však zamerané na elektrický dojazd, ale na najvyšší výkon vo svojej triede. Sedan s hodnotami výkonu 590 kW (802 k) a krútiaceho momentu 1 430 Nm stanovuje nové kritériá vo svojom segmente. Zrýchlenie na 100 km/h za 3,3 sekundy a na želanie maximálna rýchlosť 290 km/h zvýrazňujú suverénne, dynamické jazdné vlastnosti. Systémy ako AMG RIDE CONTROL+, stabilizácia nakláňania AMG ACTIVE RIDE CONTROL a sériovo dodávané riadenie zadnej nápravy zabezpečujú široké rozpätie medzi jazdnou dynamikou a komfortom.
Expresívny dizajn exteriéru
Pôsobivý športový prejav modelu Mercedes-AMG S 63 E PERFORMANCE je vyjadrený aj expresívnym dizajnom exteriéru. Trieda S sedan má po prvýkrát obloženie chladiča špecifické pre AMG s vertikálnymi lamelami a veľkou centrálnou trojcípou hviezdou. Namiesto pôvodnej hviezdy Mercedes na kapote má teraz erb AMG v striebornej chrómovej/v čiernej farbe. Pre pohľad spredu je okrem toho charakteristický aj spojler predného nárazníka s dizajnom krídla prúdového lietadla, s veľkými bočnými otvormi na prívod vzduchu a funkčnými prieduchmi. Pri pohľade zboku upútajú disky AMG s veľkosťou až do 21 palcov a bočné obloženia prahov špecifické pre AMG. V zadnej časti vozidla sa nachádzajú charakteristické dizajnové prvky modelov s označením 63, ako drážkované zdvojené koncovky výfuku s lichobežníkovým tvarom alebo široký difúzor s pozdĺžnymi plutvami.
Elegantný interiér so zadnou časťou prvej triedy
Interiér spája vysokokvalitné prvky výbavy Triedy S s prvkami špecifickými pre AMG. Ušľachtilý dojem zvýrazňujú sedadlá so špeciálnou grafikou AMG a osobitým vzhľadom stehov. Exkluzívne farby a rôzne čalúnenia v koži napa s vyrazeným erbom AMG na predných opierkach hlavy zdôrazňujú buď športovú, alebo luxusnú stránku modelu S 63 E PERFORMANCE. Najvyššie ambície v segmente jasne naznačuje aj zadná časť prvej triedy a viackrivkové sedadlá pre všetky štyri miesta na sedenie. Okrem toho treba spomenúť aj ozdobné prvky špecifické pre AMG a sériový volant AMG Performance s tlačidlami AMG na volante.
Multimediálny systém MBUX s ukazovateľmi špecifickými pre hybridný pohon
Infotainment MBUX obsahuje rôzne ukazovatele a funkcie, ktoré sú špecifické pre AMG a pre hybridný pohon. Patria k nim zobrazenia na združenom prístroji, na multimediálnom centrálnom displeji na stredovej konzole, ktorý je orientovaný na výšku, ako aj na projekčnom displeji. Zvukový formát Dolby Atmos® posúva zvukový zážitok v interiéri na novú úroveň. Jednotlivé nástroje alebo hlasy štúdiovej kompozície možno umiestniť v rámci celej oblasti počúvania. To umožňuje nový druh zvukovej animácie: zatiaľ čo konvenčné stereosystémy využívajú na ovládanie reproduktorov dva kanály, formát Dolby Atmos® dokáže využiť celý priestor a vytvoriť 360-stupňový zážitok.
Hybridný pohon E PERFORMANCE špecifický pre AMG: spaľovací motor vpredu, elektromotor vzadu
Nový model Mercedes-AMG S 63 E PERFORMANCE obsahuje kombináciu 4,0-litrového motora V8 biturbo s permanentne budeným synchrónnym elektromotorom, vysokovýkonným akumulátorom vyvinutým v Affalterbachu a plnovariabilným náhonom na všetky kolesá AMG Performance 4MATIC+. Systémový výkon 590 kW (802 k) a maximálny systémový krútiaci moment 1 430 Nm umožňujú pôsobivé hodnoty jazdného výkonu: zrýchlenie z pokoja na 100 km/h trvá 3,3 sekundy. Náhon sa končí až pri elektronickom obmedzení rýchlosti na hodnotu 290 km/h (s voliteľným balíkom Vodičským balíkom AMG).
Elektromotor s výkonom 140 kW (190 k) je umiestnený na zadnej náprave, kde je spolu s elektricky radenou dvojstupňovou prevodovkou a elektronicky riadeným zverným diferenciálom zadnej nápravy integrovaný do kompaktnej jednotky elektrického pohonu (Electric Drive Unit, EDU). Toto usporiadanie pohonu odborníci označujú ako hybrid P3. Vysokovýkonný akumulátor je tiež umiestnený v zadnej časti nad zadnou nápravou.
Hlavnou výhodou tohto umiestnenia jednotky elektrického pohonu je, že obchádza 9-stupňovú prevodovku, ktorá je prírubou spojená s motorom V8. Umiestnenie za prevodovkou umožňuje úplne využiť krútiaci moment obidvoch pohonov. Výsledok: systémový krútiaci moment 1 430 Nm predstavuje nové maximum v triede. V prospech usporiadania P3 ako vysokovýkonného hybridného pohonu hovorí aj mnoho ďalších argumentov:
• Vďaka koncepcii P3 možno v celom rozsahu otáčok dosiahnuť elektrické zvýšenie krútiaceho momentu na jeho plnú hodnotu.
• Elektromotor pôsobí priamo na zadnú nápravu, vďaka čomu dokáže svoju silu premieňať priamo na náhon, čo možno využiť na ďalšie zvýšenie výkonu pri rozjazde, zrýchľovaní alebo predchádzaní.
• Sila elektromotora sa dokáže rozvinúť okamžite s plným krútiacim momentom, čo prináša agilné vlastnosti pri rozbiehaní.
• Vďaka integrovanému, elektronicky riadenému zvernému diferenciálu zadnej nápravy vodič okamžite zažíva citeľný nárast výkonu: hybridný model veľmi agilne zrýchľuje zo zákrut, poskytuje optimálnu trakciu, a tým aj väčšiu bezpečnosť jazdy.
• Pri preklzávaní kolies zadnej nápravy sa hnacia sila spaľovacieho motora a elektromotora môže podľa potreby prenášať aj na predné kolesá. To je možné vďaka plnovariabilnému náhonu na všetky kolesá, ktorý je cez kardanový hriadeľ mechanicky spojený s hnacími hriadeľmi predných kolies. Takto je možné aj jazdenie čisto na elektrický pohon s náhonom všetkých kolies.
• Umiestnenie na zadnej náprave zlepšuje rozloženie hmotnosti aj rozloženie zaťaženia náprav. To je základom na dosiahnutie výbornej ovládateľnosti vozidla.
• Koncepcia AMG ponúka navyše aj veľmi vysokú účinnosť rekuperácie, lebo systém dovoľuje len minimálne mechanické a hydraulické straty motora a prevodovky. V jazdnom programe Komfort možno spaľovací motor cielene odpojiť. Ak to dovolí jazdná situácia, týmto spôsobom možno znížiť brzdný moment motora.
• Dvojstupňová prevodovka na zadnej náprave radí automaticky. Špeciálne vyladený prevodový pomer zaručuje rozpätie od vysokého krútiaceho momentu kolies na svižný rozjazd až po bezpečný trvalý výkon pri vyšších rýchlostiach. Elektrický aktuátor zaradí druhý prevodový stupeň najneskôr pri rýchlosti cca 140 km/h, čo zodpovedá hodnote maximálnych otáčok elektromotora cca 13 500/min.
• Pomocou zvýšenia výkonu prídavným elektromotorom sa vývojárskemu tímu súčasne podarilo zlepšiť aj účinnosť kompletného vozidla, pričom sa zároveň dosiahli aj nižšie emisie a nižšia spotreba.
Synchrónny elektromotor s permanentnými magnetmi (PSM)
Elektromotor PSM je vybavený dutým rotorom pozostávajúcim z permanentných magnetov, a preto ho možno namontovať okolo výstupného hriadeľa vedúceho k ľavému zadnému kolesu. Riadenie elektrického stroja preberá výkonová elektronika, ktorá je tiež umiestnená na jednotke elektrického pohonu a polohu akceleračného pedála premieňa priamo na vhodný prúd pre elektromotor. Citlivé riadenie elektrického stroja sa pri radeniach dvojstupňovej prevodovky postará o prispôsobenie otáčok. To znamená, že prevodovka v jednotke elektrického pohonu nevyžaduje mechanickú synchronizáciu. Zvýšený krútiaci moment elektromotora možno teda využívať aj pri vyšších rýchlostiach. Maximálny krútiaci moment elektromotora je k dispozícii od prvej otáčky, neskôr pri vyšších otáčkach sa však opäť znižuje. Preto platí, že druhý prevodový stupeň, ktorý sa zaraďuje pri vyšších rýchlostiach, uvádza elektrický stroj do rozsahu s nižšími otáčkami, čo mu v celom rozsahu rýchlosti umožní podporovať spaľovací motor.
Inšpirovaný Formulou 1™, vyvinutý v Affalterbachu: vysokovýkonný akumulátor AMG
Pri určovaní stratégie elektrifikácie bolo od začiatku jasné, že všetky dôležité konštrukčné diely budú vyvinuté v Affalterbachu. K týmto dielom patrí aj ústredný prvok, ktorým je vysokovýkonný akumulátor AMG (HPB). Vývoj lítium-iónového akumulátora energie bol inšpirovaný technológiami, ktoré sa osvedčili v hybridných pretekárskych vozidlách Formuly 1 tímu F1 Mercedes-AMG Petronas. Tím odborníkov výrobcu motorov Formuly 1 High Performance Powertrains (HPP) v Brixworthe pritom intenzívne diskutoval so spoločnosťou Mercedes-AMG v Affalterbachu. Vysokovýkonný akumulátor AMG kombinuje vysoký, často po sebe vyvolateľný výkon s nízkou hmotnosťou, vďaka čomu sa zvýši celkový výkon vozidla. K tomu sa pridáva rýchly príjem energie a vysoká hustota výkonu.
Trvalý výkon 70 kW a špičkový výkon 140 kW
Vysokovýkonný akumulátor v modeli S 63 E PERFORMANCE má kapacitu 13,1 kWh, čo je viac ako dvojnásobok oproti už známemu akumulátoru HPB 80. Pre elektromotor dodáva 70 kW trvalého mechanického výkonu a 140 kW špičkového mechanického výkonu (počas 10 sekúnd). Na externé nabíjanie slúži nainštalovaná palubná nabíjačka s výkonom 3,7 kW, ktorá umožní nabíjanie vozidla striedavým prúdom z nabíjacej stanice, nabíjacej skrinky alebo domácej zásuvky. Akumulátor je navrhnutý na rýchly výdaj a ukladanie výkonu, nie na maximálny dojazd. Aj elektrický dojazd 33 kilometrov však umožňuje dosiahnuť praktický akčný rádius, napríklad na nehlučnú a čisto elektrickú jazdu z obytnej zóny.
Suverénny pohonný agregát: 4,0-litrový motor AMG V8 biturbo
Hlavným konštrukčným dielom hybridného hnacieho ústrojenstva P3 je 4,0-litrový motor AMG V8 biturbo, ktorý dosahuje výkon 450 kW (612 k). Motor vytvára krútiaci moment maximálne 900 Nm, ktorý je k dispozícii v širokom rozsahu otáčok. Medzi najdôležitejšie konštrukčné prvky motora patria dve dvojprúdové turbodúchadlá, ktoré sú umiestnené v horúcom vnútornom V. Umiestnenie medzi dvoma radmi valcov skracuje cesty výfukových plynov k turbodúchadlu, ako aj cesty stlačeného čerstvého vzduchu do spaľovacieho priestoru. Výsledkom je veľmi spontánna odozva. Ďalším dôležitým prvkom je remeňom poháňaný štartovací generátor (RSG), ktorý je integrovaný do 400-voltového elektrického systému. Je kombináciou štartéra a alternátora a má dostatočný výkon na to, aby vždy bez problémov naštartoval motor V8.
Aktívne ložiská zavesenia motora prvýkrát v Triede S
S 63 E PERFORMANCE je jediným modelom v tomto trhovom segmente, ktorý je vybavený aktívnymi ložiskami zavesenia motora. Ložiská zavesenia motora riešia konflikt medzi mäkkým napojením hnacieho ústrojenstva na dosiahnutie vysokého komfortu a tvrdým napojením na dosiahnutie optimálnej dynamiky jazdy: svoju tuhosť dokážu ložiská plynule prispôsobovať aktuálnym jazdným podmienkam. Snímače vozidla rozpoznávajú aktuálnu jazdnú situáciu, ako aj s ňou spojené vibrácie motora, a takto získané informácie poskytujú riadiacej jednotke. Tá reguluje silu, ktorou je motor napojený na karosériu. Najväčšou výhodou je ďalšie zvýšenie rozpätia medzi výkonom a komfortom.
Krátke časy preradenia, vysoká účinnosť: 9-stupňová prevodovka AMG SPEEDSHIFT MCT
V 9-stupňovej prevodovke AMG SPEEDSHIFT MCT (MCT = viacspojková prevodovka) je menič krútiaceho momentu nahradený mokrou rozjazdovou spojkou. Táto prevodovka znižuje hmotnosť vozidla a vďaka nižšej zotrvačnosti optimalizuje odozvu na polohu akceleračného pedála, najmä pri zrýchľovaní a zmenách zaťaženia. Dôsledne vyladený softvér zaručuje krátke časy preradenia a v prípade potreby aj rýchle viacnásobné podradenie. Vďaka funkcii medziplynu v jazdných režimoch „Šport“ a „Šport+“ prináša mimoriadne emotívny zážitok z radenia. Definované zásahy do zapaľovania umožňujú ešte rýchlejšiu zmenu prevodového stupňa ako v iných režimoch. Vo všetkých jazdných programoch sa vozidlo rozbieha na prvom prevodovom stupni, čo vždy zabezpečí dynamický jazdný zážitok. Okrem toho je aplikovaná funkcia PRETEKÁRSKY ŠTART, ktorá zaručuje optimálne zrýchlenie z pokoja. Ak je aktivovaný režim ručného radenia M, prevodovka okamžite a presne reaguje na ručné radenie vodiča a okamžite vykonáva príslušné príkazy.
Plnovariabilný náhon na všetky kolesá AMG Performance 4MATIC+
Náhon na všetky kolesá AMG Performance 4MATIC+ spája výhody rôznych koncepcií pohonu: plnovariabilné rozdeľovanie momentu medzi prednú a zadnú nápravu zaručuje optimálnu trakciu na hranici fyzikálnych zákonov. Vodič sa za akýchkoľvek podmienok môže spoľahnúť na vysokú jazdnú stabilitu a bezpečnosť jazdy: na suchej vozovke, ako aj za mokra alebo na snehu. Prepínanie z náhonu na zadné kolesá na náhon na všetky kolesá a naopak prebieha kontinuálne na základe sofistikovanej matrice, ktorá integruje inteligentné riadenie do celkovej architektúry systému vozidla. Na variabilné spojenie stáleho náhonu na zadnú nápravu s náhonom na prednú nápravu slúži elektromechanicky regulovaná spojka. Najlepšie možné rozdelenie krútiaceho momentu sa vypočítava priebežne – podľa jazdnej situácie a požiadavky vodiča. Náhon na všetky kolesá zlepšuje nielen trakciu a priečnu dynamiku, ale aj pozdĺžnu dynamiku, čím umožňuje ešte dynamickejšie zrýchlenie.
Vysoká torzná tuhosť: výrazne spevnená holá karoséria
Základom vysokej jazdnej dynamiky a výnimočného komfortu je stabilná holá karoséria Triedy S AMG. Vpredu pod motorom V8 biturbo sa nachádza hliníkový stabilizátor. Zvyšuje torznú tuhosť prednej časti vozidla, čím zlepšuje spätnú väzbu pre vodiča – najmä pri zatáčaní. Štruktúru holej karosérie spevňuje aj výstuhový kríž v bodoch uchytenia podvozka. V zadnej časti vozidla na spodku karosérie sú diagonálne výstuhy z ľahkého a pevného hliníka, ktoré citeľne zvyšujú presnosť jazdy. Špecifická priehlbina ložného priestoru z ľahkého plastu vystuženého vláknami (FSK) slúži na uloženie vysokovýkonného akumulátora AMG a zároveň zvyšuje tuhosť holej karosérie v tejto oblasti.
Sériovo dodávaný podvozok AMG RIDE CONTROL+ s adaptívnym nastaviteľným tlmením
Podvozok AMG RIDE CONTROL+ je založený na vzduchovom odpružení s automatickou reguláciou výšky v kombinácii s adaptívnym nastaviteľným tlmením. Pneumatické teleskopické vzpery sa v závislosti od situácie plnia vzduchom, čo umožňuje mäkšie alebo tvrdšie nastavenie. Ďalšou funkciou je regulácia výšky, ktorá pri rýchlosti nad 120 km/h automaticky zníži vozidlo o 10 milimetrov. Pomocou dvoch plynule regulovateľných ventilov možno tlmiacu silu veľmi presne prispôsobiť rôznym jazdným podmienkam a jazdným programom: jeden ventil ovláda ťažný stupeň, čiže silu vznikajúcu pri vypružení kolesa, druhý ventil ovláda tlačný stupeň, čiže silu vznikajúcu pri zapružení kolesa. Regulácia ťažného a tlačného stupňa sa uskutočňuje nezávisle od seba. Tímu vývojárov AMG sa podarilo výrazne rozšíriť rozpätie medzi športovými vlastnosťami a komfortom, čo dosiahli okrem iného aj rozšírením oblasti medzi minimálnou a maximálnou charakteristikou tlmiacej sily, ako aj ešte väčšou flexibilitou pri krivke charakteristiky tlmenia. Vďaka špeciálnemu vyhotoveniu ventilov tlmič rýchlo a citlivo reaguje na zmenu povrchu vozovky a na zmenené jazdné situácie.
Základné nastavenie si vodič môže predvoliť prostredníctvom jazdných programov AMG DYNAMIC SELECT: stlačením tlačidla dôjde k zmene jazdných vlastností, napríklad od úplne dynamických v režime „Šport+“ až po pokojné kĺzanie pri nastavení „Komfort“. Nezávisle od jazdných programov možno nastavenie prispôsobiť aj pomocou vlastného tlačidla, a to v rámci troch stupňov („Komfort“, „Šport“ a „Šport+“). Riadiaci softvér systému nepretržite monitoruje prevádzkové údaje, napríklad uhol natočenia volantu, rýchlosť vozidla, zrýchlenie a pohyby karosérie. Týmto spôsobom sa tlmiče ovládajú v priebehu milisekúnd a v závislosti od situácie. Dôsledok: aj pri extrémnych jazdných manévroch alebo na nekvalitnom povrchu majú kolesá vždy bezpečný kontakt s podkladom. Na výber sú tri rôzne charakteristiky tlmičov.
Zdroj: Mercedes-Benz