Na autosalóne Auto Shanghai 2021 mala premiéru štúdia Audi A6 e-tron concept ako predchodca inovatívne veľkosériového automobilu s výlučne elektrickým pohonom. Teraz prichádza na trh Audi A6 e-tron ako Sportback a Avant. Ako druhý model skonštruovaný na báze novej elektrickej platformy – Premium Platform Electric (PPE), využíva známe silné stránky PPE s dôrazom na výkonnosť, dojazd, efektivitu a nabíjanie. Okrem toho je prvým modelom s nízkou podlahou na tejto platforme. Exteriér je energický, športový a má perfektné proporcie. Interiér determinuje nová filozofia dizajnu Audi. A6 e-tron ponúka mnoho inovatívnych prvkov ako virtuálne vonkajšie spätné zrkadlá druhej generácie, inteligentné panoramatické strešné okno s elektricky prepínateľnou priehľadnosťou a osvetlené logo štyroch kruhov na zadnej časti karosérie. Od septembra 2024 sa bude dať objednať A6 e-tron a S6 e-tron, obidva s karosériou Sportback a Avant.
Exteriér: elegantný a progresívny
Čistý tvar karosérie kladie dôraz na dynamiku, eleganciu a progresivitu. Predná časť karosérie pôsobí rovnako harmonicky a homogénne, ako expresívne.
Výrazne štíhle denné svetlá a široká jednodielna maska Singleframe vizuálne znižujú a rozširujú A6 e-tron na ceste. Kompletne uzavretú a invertovanú masku lemuje čierna obruba, do ktorej sú integrované svetlomety a ďalšie funkčné prvky ako senzory asistenčných systémov a otvory na vstup vzduchu. Vďaka tomu pôsobia takmer neviditeľne.
Dynamická línia strechy modelu A6 e-tron spočíva na mohutnom pontóne karosérie s nízkym vizuálnym ťažiskom. Blistre quattro, vytvorené ako vodorovné hrany nad výrezmi blatníkov, svojím modelovaným tvarom symbolizujú pohon všetkých kolies. Tieto prvky sú kľúčovými prvkami DNA dizajnu značky Audi. Batéria ako centrálny prvok elektrického automobilu je zvýraznená čiernymi obkladmi v úrovni prahov karosérie. Tieto kontrastné prvky pri pohľade zboku vizuálne znižujú karosériu a dodávajú jej dynamický impulz. Obklady prechádzajú až do zadného nárazníka, kde sú do nich integrované odrazové sklá, čím vizuálne predlžujú karosériu modelu A6 e-tron. Aj verzia Avant má veľmi nízku líniu strechy nadväzujúcu na výrazne dopredu sklonené zadné stĺpiky karosérie. Charakteristickým prvkom A6 Avant e-tron je dekoračná lišta s hliníkovým vzhľadom, prebiehajúca od predných stĺpikov karosérie pozdĺž bočnej línie strechy až do zadného spojlera, ktorá umožňuje vozidlo rozpoznať na prvý pohľad.
Zadná časť karosérie predstavuje kombináciu športovej elegancie a vizualizovanej vysokej výkonnosti. Čistá architektúra, zvýraznená priebežným trojrozmerným pásom zadných svetiel po celej šírke zadného čela, dodáva novému modelu A6 e-tron suverenitu. Zadnú časť verzie Sportback uzatvára markantná spojlerová hrana, verzia Avant má na zadnej hrane strechy spojler v tvare krídla. Športový a dynamický tvar podčiarkuje aj výrazný difúzor v zadnom nárazníku.
Vynikajúca aerodynamika
Aerodynamika je dôležitým atribútom dlhej histórie úspechu značky Audi. Aj aerodynamickí hrdinovia minulosti ako Audi 100 (C3) a Audi 80 (B3) patrili do strednej triedy. Legendárna je hodnota aerodynamického odporu Audi 100 tretej generácie, vo svojej dobe nazývaného „Majster sveta v aerodynamike všetkých tried“. S hodnotou 0,30 limuzína Audi už v roku 1982 deklasovala svojich konkurentov – a to počas mnohých rokov. Teraz Audi A6 e-tron píše novú kapitolu tejto histórie úspechu. Športový dizajn a základné vyladenie vozidla prispievajú k jeho výbornej aerodynamike a zabezpečujú neobyčajne nízky koeficient odporu iba 0,21 pri verzii Sportback, ktorá je v oblasti aerodynamiky najlepším Audi všetkých čias a aj najaerodynamickejším vozidlom z celého koncernu Volkswagen. Aj Avant má veľmi dobrý koeficient aerodynamického odporu 0,24 a patrí k najlepším v segmente automobilov s karosériou typu kombi.
Predné čelo karosérie je aerodynamicky optimalizované a obsahuje štrbiny pre tzv. vzduchové zásterky (Air Curtains), pozitívne ovplyvňujúce obtekanie prednej časti karosérie a predných kolies vzduchom. Zasklená časť kabíny je veľmi štíhla a línia strechy sa smerom dozadu zvažuje. Pod uzavretou maskou Singleframe má Audi A6 e-tron regulovaný vstup chladiaceho vzduchu (SKE), ktorý zabezpečuje, že vzduch môže túto zónu obtekať s najmenšími stratami. Tento systém je ďalej optimalizovaný ďalšími komponentmi. V koncepcii aerodynamiky zohráva dôležitú rolu aj spodná strana podlahy karosérie. Je zo značnej časti zakrytá a doplnená špeciálnymi aerodynamickými prvkami na detailnú optimalizáciu obtekania komponentov podvozka vzduchom. Patria k nim špeciálne prispôsobené spojlery kolies, trojrozmerné nábehové telesá pred prednými kolesami, individuálne optimalizované pre jednotlivé verzie karosérie Sportback a Avant, tlmiaca vaňa vpredu, ako aj obloženie batérie, zadnej nápravy a prahov karosérie. Široký difúzor v zadnom nárazníku vytvára optimálnu rovnováhu medzi prítlakom zadnej nápravy a aerodynamickým odporom. Verzia Avant je navyše vybavená ďalším spojlerom na difúzore. Bočné odtrhové hrany na zadnej časti karosérie A6 Avant e-tron umožňujú čisto definované odtrhávanie prúdenia vzduchu. Dlhý spojler na zadnej hrane strechy prispieva k vytvoreniu „efektu pokojnej hladiny“ za vozidlom, ktoré tiež zlepšuje aerodynamiku.
Inovatívna osvetľovacia technológia
Audi novým modelom A6 e-tron zvýrazňuje svoju vedúcu rolu v oblasti svetelného dizajnu a technológie osvetlenia – čo je dôležitá súčasť DNA značky. Svetlomety a zadné svetlá majú trojrozmerné vyhotovenie a digitálnu svetelnú grafiku, čím prepájajú fyzický a digitálny svet. Na prednej časti majú modely radu Audi A6 e-tron v závislosti na vybavení digitálne denné svetlá s LED a vzadu digitálne OLED zadné svetlá druhej generácie.
S približne 45 segmentmi v každom digitálnom OLED paneli sa zadné svetlá modelu A6 e-tron čoraz viac stávajú digitálnym displejom. To umožňuje komunikáciu Car-to-X a zvyšuje bezpečnosť v cestnej premávke. Tento spôsob vytvárania svetelnej grafiky umožňuje softvérový modul v jednej z piatich riadiacich jednotiek Audi A6 e-tron. Vďaka perfektnej symbióze medzi svetelným dizajnom a novou technológiou pôsobia svetlá Audi A6 e-tron tak živo a inteligentne ako nikdy predtým. Pri digitálnych OLED zadných svetlách druhej generácie vytvára 10 OLED panelov s celkovým počtom 450 segmentov pomocou osobitne vyvinutého algoritmu niekoľkokrát za sekundu nový obraz. Aktívna digitálna svetelná grafika okrem toho naznačuje cestu do budúcnosti osvetľovacej technológie Audi. V predných svetlometoch aktívnu grafiku vytvára algoritmus pomocou 12 segmentov, ktoré sa plynulo rozsvecujú a zhasínajú. V zadných svetlách sa na to využívajú všetky digitálne OLED segmenty. Jednotlivé segmenty sú pritom navzájom zladené tak, že sa intenzita svetla celkového obrazca nemení.
Panoramatický displej Audi MMI a digitálne vonkajšie spätné zrkadlá
Interiér Audi A6 e-tron je dôsledne orientovaný na potreby užívateľov. Trojrozmerná a kontrastná architektúra interiéru cielene stavia určité prvky do popredia alebo úzadia, čím vytvára priestor členený dizajnom a ergonómiou pre jednotlivých členov posádky. Panoramatický displej MMI je vytvorený z OLED a má zakrivený tvar. Skladá sa z digitálneho združeného prístroja Audi virtual cockpit s uhlopriečkou 30,2 cm (11,9 palca) a dotykového displeja MMI touch s uhlopriečkou 36,8 cm (14,5 palca), ktoré spolu s displejom MMI pre spolujazdca s uhlopriečkou 27,7 cm (10,9 palca) vytvárajú vizuálne čisto koncipované digitálne pódium.
Vďaka režimu Active Privacy Mode môže spolujazdec vpredu počas jazdy sledovať zábavné obsahy ako napríklad streamované filmy a seriály bez toho, aby tým vyrušoval vodiča. Pomocou inteligentnej riadiacej jednotky sa podľa rýchlosti jazdy a obsadenia sedadiel svetlo displeja usmerňuje (Privacy Mode) alebo rozptyľuje, kedy je obraz viditeľný pre všetkých.
S voliteľným head-up displejom s rozšírenou realitou AR HuD (Augmented Reality Head-up-Display) druhej generácie, ďalším ústredným prvkom digitálneho pódia, robí Audi veľký krok vpred v oblasti zobrazovacej technológie. Displej premieta na predné okno veľkú obrazovú rovinu naklonenú k vodičovi a zobrazuje relevantné informácie ako rýchlosť jazdy, dopravné značky, symboly asistenčných systémov a grafické pokyny navigácie.
Vyhotovenie interiéru vytvára útulné prostredie v kabíne. Od dverí vodiča sa cez celú šírku prístrojovej dosky po dvere spolujazdca tiahne tzv. Softwrap, vytvárajúci homogénny prvok obklopujúci osoby na predných sedadlách. Použité materiály boli zvolené na základe funkčných hľadísk a súčasne zabezpečujú jasné členenie jednotlivých oblastí interiéru. Oblasti zvýrazňujúce komfort majú veľkorysé plochy a sú vytvorené z mäkkých materiálov. Naproti tomu oblasti, v ktorých sú sústredené ovládacie prvky, majú precízne definované tvary a lesklé čierne vyhotovenie. Nízko položené štíhle vzduchové dýzy klimatizačnej sústavy sú ustúpené do pozadia. Displeje voliteľných virtuálnych vonkajších spätných zrkadiel sú situované dobre viditeľne na čalúnení dverí v oblasti predného stĺpika karosérie.
Aj tu je vytvorený digitálny oblúk, ktorý sa tiahne od jedného displeja zrkadla k druhému cez prístrojový panel a na spodnej hrane predného okna je doplnený dynamickým interaktívnym svetlom. Na centrálnom ovládacom paneli na dverách vodiča sú kompaktne integrované dôležité funkcie ako nastavovanie vonkajších spätných zrkadiel, osvetlenie alebo uzamykacie systémy. Na želanie môže ušľachtilé ambiente kabíny doplniť štvorzónová automatická klimatizácia a Air Quality Paket s aromatizáciou a ionizátorom vzduchu.
Pôsobivý dojazd a rýchlosť nabíjania
Výkonné, kompaktné a vysoko efektívne elektromotory v kombinácii s lítiovo-iónovou akumulátorovou batériou novo vyvinutou pre PPE s 12 modulmi a 180 článkami hranolového tvaru s celkovou kapacitou 100 kWh brutto (94,9 kWh netto) umožňujú dojazd vyše 750 kilometrov (A6 Sportback e-tron), resp. vyše 720 kilometrov (A6 Avant e-tron). Nové Audi A6 e-tron poskytuje typický športový zážitok z jazdy automobilov Audi s výkonom do 270 kW pri A6 Sportback e-tron/Avant e-tron performance. Audi A6 e-tron performance (kombinovaná spotreba elektrickej energie v kWh/100 km: 17,0-14,0; kombinované emisie CO2 v g/km: 0) zrýchľuje z 0 na 100 km/h za 5,4 sekundy. Jeho maximálna rýchlosť je 210 km/h.
Audi S6 e-tron má systémový výkon 370 kW (405 kW pri aktivácii funkcie Launch Control). Z 0 na 100 km/h S6 Sportback e-tron a S6 Avant e-tron zrýchľuje za 3,9 sekundy. Maximálna rýchlosť obidvoch verzií je 240 km/h. Dojazd je vyše 670 kilometrov (S6 Sportback e-tron), resp. vyše 640 kilometrov (S6 Avant e-tron).
Pri spustení predaja budú na výber modely A6 e-tron performance* (270 kW) s pohonom zadných kolies a S6 e-tron* (370 kW) s pohonom všetkých kolies quattro, obidva s karosériou Sportback a Avant. Neskôr budú nasledovať – špecificky pre jednotlivé trhy – ešte ďalšie modely s pohonom zadných kolies, resp. pohonom quattro.
Vďaka 800-voltovej technike a štandardnému maximálnemu nabíjaciemu výkonu 270 kW pri nabíjaní jednosmerným prúdom (DC) sú s Audi A6 e-tron možné krátke zastávky na nabíjanie. Na primerane výkonnej nabíjacej stanici HPC (High Power Charging) môže A6 Sportback e-tron performance za 10 minút dobiť elektrickú energiu na dojazd 310 kilometrov. Za 21 minút sa batéria dá nabiť z 10 na 80 percent úrovne SoC (State of Charge). Dôležitým predpokladom pre tento vysoký nabíjací výkon je inteligentný, vysoko výkonný a prediktívny systém tepelného manažmentu batérie.
Uvedenie na trh a ceny
Od septembra tohto roku sa budú dať objednávať Audi A6 e-tron a S6 e-tron, obidve ako Sportback a Avant. Neskôr budú nasledovať – špecificky pre jednotlivé trhy – ešte ďalšie modely s pohonom zadných kolies, resp. pohonom quattro.
Zdroj: Audi