V súčasnosti najmenší model značky BMW vstupuje do svojej štvrtej modelovej generácie. Vďaka dynamickému dizajnu, kompletne prepracovanej ponuke pohonov a značne vylepšenej technológii podvozku sa nový model BMW radu 1 medzi konkurentmi definuje ako najšportovejšie vozidlo. Udržateľnosť počas celého životného cyklu produktu zvyšujú vysoko účinné motory so 48-voltovou mild hybridnou technológiou a výrobný proces navrhnutý na šetrenie zdrojov a recykláciu materiálov. Jeho progresívny charakter sa odráža aj v prepracovanom interiéri, rozšírenej ponuke autonómnych jazdných a parkovacích systémov, v novom ovládacom rozhraní BMW iDrive s QuickSelect, ako aj v inovatívnych digitálnych službách založených na operačnom systéme BMW Operating System 9.
Premiéra nového modelu BMW radu 1 znamená začiatok novej kapitoly 20-ročného úspešného príbehu značky v segmente kompaktných vozidiel. Nová generácia modelu sa bude vyrábať aj v závode spoločnosti BMW Group v Lipsku. Na trh príde v októbri 2024. Najdôležitejší predajný región predstavuje domáci nemecký trh. Okrem ďalších európskych krajín patrí do prvej päťky najväčších trhov nového modelu BMW radu 1 aj Japonsko.
Športovú auru modelu BMW radu 1 podčiarkujú v najnovšej modelovej generácii typické proporcie značky BMW: dlhá kapota, kabína posunutá dozadu, dynamicky plynúca línia strechy a mohutná zadná časť. Rozmery päťdverového modelu sa oproti predchodcovi zmenili len nepatrne. Vonkajšia dĺžka nového BMW radu 1 sa zväčšila o 42 milimetrov na 4 361 milimetrov, pričom rázvor je 2 670 milimetrov. Šírka vozidla je 1 800 milimetrov, pričom výška narástla o 25 milimetrov na 1 459 milimetrov.
Vďaka nápadne plochej prednej časti, ktorá sedí výrazne bližšie k vozovke ako v prípade predošlej generácie, signalizuje nové BMW radu 1 svoj športový charakter viac ako kedykoľvek predtým. Široká, dopredu naklonená maska chladiča BMW sa vyznačuje inovatívnou štruktúrou vertikálnych a diagonálnych lamiel. Štandardne dodávané LED svetlomety obsahujú výrazné vertikálne prvky pre denné svietenie a smerové svetlá. Voliteľne sú k dispozícii adaptívne LED svetlomety s neoslňujúcimi matrixovými diaľkovými svetlami, s funkciou prisvecovania do zákrut a s modrými akcentmi.
Novo navrhnutý interiér nového modelu BMW radu 1, štandardne dodávaný bez použitia kožených poťahov, ponúka moderné prémiové prostredie so športovými doplnkami a veľkorysý priestor až pre piatich cestujúcich. Novo navrhnuté sedadlá ponúkajú vysoký komfort na dlhé cesty. Voliteľne sa v ponuke nachádzajú aj športové sedadlá vo verzii Econeer s poťahmi a čalúnením z recyklovaného polyesteru a M športové sedadlá. Perforované čalúnenie sedadiel je dostupné aj vo verzii Veganza s vlastnosťami podobnými koži. Výbava Veganza/Alcantara tvorí súčasť balíka M Sport Package a štandardnej výbavy modelu BMW M135 xDrive.
Vyhrievané sedadlá a široká škála elektrických nastavení vrátane pamäte na strane vodiča tvoria súčasť voliteľnej výbavy všetkých verzií sedadiel. K športovým sedadlám a M športovým sedadlám možno pridať bedrovú opierku. Športové sedadlá môže voliteľne obohatiť aj masážna funkcia. Airbag vodiča a predného spolujazdca patrí do štandardnej výbavy, čo zvyšuje ochranu cestujúcich. Sklopením operadiel zadných sedadiel sa batožinový priestor pod piatymi dverami zväčší z 380 litrov na 1 200 litrov (BMW 120, BMW 120d: 300 — 1 135 litrov).
Vysokokvalitné povrchy a čalúnenie, prepracovaný volič prevodovky a zakrivený displej BMW Curved Display podčiarkujú progresívnu, prémiovú atmosféru interiéru. Plne digitálny zobrazovací systém pozostáva z 10,25-palcového informačného displeja a 10,7-palcového ovládacieho displeja. Počet tlačidiel a ovládacích prvkov v kokpite sa vďaka dôslednému využívaniu digitálnej technológie výrazne znížil. Digitálne sa v novom BMW radu 1 ovláda aj klimatizácia. Alternatívu k sériovému športovému volantu predstavuje prepracovaný M kožený volant. Tvorí súčasť balíka M Sport Package a obsahuje radiace páčky na manuálne radenie prevodových stupňov.
Nová generácia motorov, štandardne dodávaná 7-stupňová dvojspojková prevodovka Steptronic
Rovnako ako motor v modeli BMW M135 xDrive, aj všetky ostatné motory dostupné pre nové modely BMW radu 1 patria k najnovšej generácii modulárnych motorov od spoločnosti BMW Group. Trojvalcový benzínový motor nového modelu BMW 120 a štvorvalcový naftový motor nového modelu BMW 120d dostali 48-voltovú mild hybridnú technológiu, ktorá zvyšuje ich účinnosť aj spontánny nárast výkonu. Všetky pohonné jednotky prenášajú svoju silu na kolesá pomocou štandardne dodávanej 7-stupňovej dvojspojkovej prevodovky Steptronic.
Vďaka maximálnemu výkonu 125 kW (170 k) zrýchli nový model BMW 120 z 0 na 100 km/h za 7,8 sekundy. Nový model BMW 120d generuje výkon 120 kW (163 k) a zrýchli z 0 na 100 km/h za 7,9 sekundy. Model BMW 118d, tiež poháňaný štvorvalcovým naftovým motorom poskytuje výkon 110 kW (150 k) a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 8,3 sekundy.
Obratnosť, presnosť riadenia a dynamika v zákrutách nového modelu BMW radu 1 profitujú zo zvýšenej tuhosti konštrukcie karosérie a uloženia podvozku. Pokročilá technológia podvozku zahŕňa optimalizovanú kinematiku, vysoko predpäté uchytenia stabilizátorov a novú technológiu tlmičov. Zbiehavosť predných kolies sa zvýšila o 20 percent, čo prinieslo obzvlášť vysokú smerovú stabilitu a lepšiu spätnú väzbu riadenia.
Spolu s priamo ovládaným obmedzovaním preklzu kolies dostal nový model BMW radu 1 do štandardnej výbavy aj integrovaný brzdový systém a 17-palcové disky kolies z ľahkej zliatiny (BMW M135 xDrive: 18-palcové). Voliteľný balík M Sport Package obsahuje adaptívny M podvozok, ktorý znižuje vozidlo až o 8 milimetrov, športové riadenie a 18-palcové disky kolies z ľahkej zliatiny. V zozname voliteľnej výbavy sa nachádzajú až 19-palcové disky kolies z ľahkej zliatiny a M športový brzdový systém.
Zdroj: BMW